Bouwverslag Gry Maritha

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 7 mei 2013.

  1. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Beste Jan,

    Leuk om de vorderingen en zo ook de (up & downs) te lezen.
    Als je hiermee als leek gaat beginnen, dan zijn er zeker wat zaken waar je niet direct rekening mee houdt.
    Digitale circuits zijn inderdaad gevoeliger en hebben een stabiele voeding nodig.
    Gelukkig heb je dit zelf ontdekt en werkt het nu naar behoren.

    @Macrabbit
    Het programmeren is iets wat je moet liggen en veelal moet je ook in een soort flow zitten....
    Tijdens die "flow" bereik je vaak het meeste en kun je in een korte tijd, een mooie basis neerleggen.
    Daarna komt het afstelwerk.

    Zelf maak ik meestal eerst een lijst, met wat ik allemaal wil gaan uitvoeren en hoe.
    Met daarin de functies regel voor regel uitgeschreven.
    Uit deze lijst komt vervolgens een opstelling en indeling, wat er met de Arduino moet gaan gebeuren.
    Ik maak overigens niet voor alles gebruik van de Arduino, maar ook nog met regelmaat van een PIC microcontroller.
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat ziet er al heel deftig uit Jan.
    En als het eenmaal werkt kan je nog uren bezig zijn met "nog even dit" en "kijken wat er gebeurt als ik dat nog wat verander".
    Misschien in het begin (net tot de luiken een hoek van 150˚ maken) ietsje langzamer beginnen en daarna wat versnellen.
    Ik heb dit systeem nog niet in het echt zien openen, kan best zijn dat het daar wel open-"plopt" het eerste stuk.
     
  3. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Harm, wel het loopt er min of meer naar toe, ik denk dat ik de snelheid nog kan halveren en zeker voor de eerste en laatste mm (graden) zou dat mooi zijn, ik hoop uiteindelijk een "smoor" effect te kunnen verkrijgen zodat de "plop" er zo goed als uit is. Daarom dat ik nog wat aan het testen ben, ik moet nog uitzoeken welke winch nu het mooiste loopt. Dan zie ik wel wat ik nog met deze techniek doe... Aanvankelijk wou in de ankers en de zijwinch ook doen maar dan moet ik alles weer afbreken, we zien wel tot midden oktober vrees ik toch dat er wat weinig tijd is voor de bouw... (werk...)
     
  4. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Super zoals je het aangedurfd hebt om over te stappen op Arduino, en ook meteen radicaal het roer om.
    De uitleg en de filmpjes zijn veelbelovend :)

    Twee dikke duimen!
     
  5. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Kleine update, wat later dan gedacht maar toch...

    Hoever sta ik met alle veranderingen, wel beide cargohatches werken naar behoren, de "plop" door Harm vernoemd in vorige postings is er helemaal uit.

    Wat is er nog gebeurd, wel naast open en dicht gaan wilde ik ook een "realistisch" luik geluid bij de bewegingen, dus heb ik me wat verdiept in de sound module en een programma Audacity, hiermee heb ik vrij realistische hatch geluid en gemaakt.

    [​IMG]

    Maar ik loop wel tegen enkele limieten van mijn soundmodule aan op de USM-RC-2 kan je 4 externe inputs aansluiten en dit is vrij weinig waarschijnlijk zitten hier wel mensen die weten hoe ik dit kan omzeilen, wat zit er nu op:
    Motor links en rechts (Proportioneel) kanaal 3 is voor de multiswitch, en kanaal 4 gebruik ik als volume regeling.
    de 4 externe inputs krijgen een negatieve puls van de Arduino en dit van zodra de servo van de betreffende functie beweegt. 4 ingangen is echter heel weinig, 2 hoofdluiken, en 1 zijluik vullen reeds 3 opties op wat moet nog, wel de beweging van de zijlift (hydraulic) de ankers en liefst ander geluid naar beneden dan naar boven.

    Nu dacht ik hieraan: de USM kan 2 multiswitches sturen kan ik via de arduino niet een 2de multiswitch nabootsen en met verschillende digitale (PWM) uitgangspulsen mijn optiepakket sterk uitbreiden??? Dit moet ik toch nog eens uitspitten... (iemand hiermee ervaring?)

    De hoofdluiken werken dat was de opzet, het zijluik lijkt geen probleem, de lift ook niet echt al moet ik nog eens goed kijken of dit wel "zuiver" genoeg werkt. De ankers zijn momenteel werken maar zijn nog niet echt proportioneel, het is anker omlaag of omhoog, dit is makkelijk aan te passen maar het probleem blijft het geluid, Als volledig naar beneden 5 seconden duurt en dus je soundfile ook. Geeft dit niet het juiste effect als je proportioneel maar half de ankers laat zakken... Ook hierop moet ik nog iets vinden, al moet ik zeggen dat het zo ook al heel bevredigend werkt.

    hieronder een vluchtige impressie van het achterluik, betere videos volgen (mijn gsm bakt niet veel van...:





    Voor diegene die geïnteresseerd zijn in de sturing hieronder de meest recente code je zal zien dat bij de ankers er nog wat test code's zijn, deze moet ik nog uitproberen komend weekend. Ik heb achter de meeste code uitleg geschreven zodat het duidelijk is voor iedereen.

    Code:
    // Gry Maritha Hatch speed regulation MULTIPROP, Fronthatch, Rearhatch, Sidehatch, Lift (anchors would be 5 and 6ste servo) 13/9/16
    
    
    #include <VarSpeedServo.h>
    
    #define RCmax      2200  // Multipropsignaal met grenswaarden.
    #define RCmid      1500  // 
    #define RCmin       800  //
    #define TimeOut  260000  //
    
    #define Minpos1     165  // Fronthatch
    #define Maxpos1       7  // Open positie
    #define Speed1        1  // Hoe hoger, hoe sneller de servo zal bewegen (tussen 1 en 255 de hoeksnelheid word bepaald dus meer toeren duurt langer)
    
    #define Minpos2      27  // RearHatch Openpostitie
    #define Maxpos2     165  // 
    #define Speed2        1  // 
    
    #define Minpos3      40  // Sidehatch 
    #define Maxpos3     130  //
    #define Speed3        4  // afstellen naar 19/20sec
    
    #define Minpos4      40  // Lift (dit moeten we even bekijken pos beneden = Minpos4 uitgeschoven = Maxpos4 en hiervoor (midden is juist voor de uitschuif)
    #define Maxpos4     130  //
    #define Speed4       10  //  deze snelheid moet snel genoeg zijn zodat de sidehatch niet botst.
    
    #define Minpos5      40  // AnchorLeft
    #define Maxpos5     130  //
    #define Speeddown5  255  // vallen 
    #define Speedup5      1  // ophalen
    
    #define Minpos6      40  // AnchorRight
    #define Maxpos6     130  //
    #define Speeddown6  255  // 
    #define Speedup6      1  // 
    
    
    #define RCport1    2   // FRONTHATCH Pin 4 van de MULTIPROP naar digitale pin 2 van de Arduino
    #define RCport2    3   // REARHATCH 5MP naar D3 
    #define RCport3    4   // SIDEHATCH 
    #define RCport4    5   // misschien de lift nu deze moet gewoon proportioneel werken dus eerst testen.
    #define RCport5    6   // ANCHOR LEFT
    #define RCport6    7   // ANCHOR RIGHT
    
    #define SNDoutput1  14 // FRONTHATCH (analoog A0 = Diditaal D14 )=sound naar USM ext 1
    #define SNDoutput2  15 // REARRHATCH (A1 = D14) sound naar USM ext 2
    #define SNDoutput3  16 // SIDEHATCH sound naar USM ext 3
    //#define SNDoutput4  17 // ankergeluid of verhoogde pitch van de hydraulische pomp dit kan dienen voor de Palfinger en de Heila kraan voor alle slagen.
    
    VarSpeedServo Fronthatch;  //servo om de voorluiken te laten bewegen
    VarSpeedServo Rearhatch;   //servo om de achterluiken te laten bewegen
    VarSpeedServo Sidehatch;   //servo om het zijluik te laten bewegen
    VarSpeedServo Lift;        //servo om de lift te laten bewegen
    VarSpeedServo Anchorleft;  //servo om de linker anker te laten bewegen
    VarSpeedServo Anchorright; //servo om de rechter anker te laten bewegen
    
    int RCpulse1; // dit geeft de variable RCpulse1 een integerwaarde (een geheel getal tussen 0 en ...) deze waarden kan vervolgens worden veranderds naar believe
    int RCpulse2;
    int RCpulse3;
    int RCpulse4;
    int RCpulse5;
    int RCpulse6;
    
    
    int pos1;    
    int pos2;
    int pos3;
    int pos4;
    int pos5;
    int pos6;
    int Speed5;
    int Speed6;
    int pos5hold;  // dit om de verwerking te kunnen maken in de loop 
    int pos6hold;
    
    
    
      void setup()
    {
      Fronthatch.attach   (8);    //plaats de servo op pin 8
      Rearhatch.attach    (9);    //plaats de servo op pin 9...
      Sidehatch.attach   (10);  
      Lift.attach        (11);
      Anchorleft.attach  (12);
      Anchorright.attach (13);
      pos1 = Minpos1;  // Start waarde voor servo positie FrontHatch (dicht)
      pos2 = Maxpos2;  // Start waarde voor servo positie Rearhatch (dicht)
      pos3 = Maxpos3;  // Start waarde voor servo positie Sidehatch (dicht)
      pos4 = Maxpos4;  // Start waarde voor servo positie Lift  (onder)
      pos5 = Maxpos5; // Start waarde voor servo positie AnchorLeft  (op)
      pos6 = Maxpos6;  // Start waarde voor servo positie AnchorRight  (op)
      Speed5 = Speeddown5; // De ankersnelheid
      Speed6 = Speeddown6; // Idem
         
    }
    
      void RCread(){ // hier worden de RC inputs ingelezen
      RCpulse1 = pulseIn(RCport1, HIGH, TimeOut);  // Leest de ogenblikkelijke puls van de ontvanger of multiprop
      RCpulse2 = pulseIn(RCport2, HIGH, TimeOut);  
      RCpulse3 = pulseIn(RCport3, HIGH, TimeOut); 
      RCpulse4 = pulseIn(RCport4, HIGH, TimeOut); 
      RCpulse5 = pulseIn(RCport5, HIGH, TimeOut); 
      RCpulse6 = pulseIn(RCport6, HIGH, TimeOut); 
    //  Serial.print("RCpulse1 = "); // hiermee kan je de pulses meten en tonen als het bord is aangesloten op de seriele monitor.
    //  Serial.println(RCpulse1);
      }
    
       void loop()
      {
        RCread(); // Ga naar RCread, om de RC inputs in te lezen.
       
        if(RCpulse1 > RCmin && RCpulse1 < RCmax){ // Zijn ze binnen een veilige zone, dan voer onderstaande uit:
         
          if(RCpulse1 > RCmid + 200){pos1 = Maxpos1; analogWrite(SNDoutput1, 0);} // FRONTHATCH +sound (analogWrite 0 is de neutraal die wordt gezonden 255 is de maximale voltage 5v)
          else if(RCpulse1 < RCmid - 200){pos1 = Minpos1; analogWrite(SNDoutput1, 0);}
          else {analogWrite(SNDoutput1, 255);}
    
          if(RCpulse2 > RCmid + 200){pos2 = Maxpos2; analogWrite(SNDoutput2, 0);} // REARHATCH 
          else if(RCpulse2 < RCmid - 200){pos2 = Minpos2;analogWrite(SNDoutput2, 0);}
          else {analogWrite(SNDoutput2, 255);}
    
          if(RCpulse3 > RCmid + 200){pos3 = Maxpos3;analogWrite(SNDoutput3, 0);} // SIDEHATCH
          else if(RCpulse3 < RCmid - 200){pos3 = Minpos3;analogWrite(SNDoutput3, 0);}
          else {analogWrite(SNDoutput3, 255);}
    
          if(pos3 >= Maxpos3){pos4 = map(RCpulse4, 2000, 1000, Maxpos4, Minpos4);} else{pos4 = Minpos4;} // als de hatch niet boven is werkt de lift niet of gaan naar beneden
    
          // Ankers ONDERSTAANDE WERKT MAAR DIT ZIJN 2 VASTE POSITIES DIT IS MAKKELIJK VOOR DE USM MAAR VARABLE ZOU WENSELIJK ZIJN
          if(RCpulse5 > RCmid + 200){pos5 = Maxpos5;Speed5 = Speedup5;} // 1 ANCHOR LEFT  (analogWrite(SNDoutput4, 0);}) moet er misschien nog in...
          if(RCpulse5 < RCmid - 200){pos5 = Minpos5;Speed5 = Speeddown5;} //255
    
          // Optie 1 Variabel
          // (ifRCpuls5 > RCpuls5Hold{Speed5 = Speedup5; pos5 = map(RCpulse5, 2000, 1000, Maxpos5, Minpos5);RCpuls5 = RCpuls5hold;} 
          //  else {Speed5 = Speeddown5; pos5 = map(RCpulse5, 2000, 1000, Maxpos5, Minpos5)
         
          //  Optie 2 Variabel DEZE HEEFT DE VOORKEUR
          //  if(pos5 > pos5hold){Speed5 = Speedup5; pos5 = map(RCpulse5, 2000, 1000, Maxpos5, Minpos5);pos5hold = pos5;} 
          //  else {Speed5 = Speeddown5; pos5 = map(RCpulse5, 2000, 1000, Maxpos5, Minpos5); pos5hold = pos5;}
    
         
          if(RCpulse6 > RCmid + 200){pos6 = Maxpos6;Speed6 = Speedup6;}  // ANCHOR RIGHT
          if(RCpulse6 < RCmid - 200){pos6 = Minpos6;Speed6 = Speedup6;} 
    
        }
       
        Fronthatch.write(pos1,Speed1,false);             // laat de servo naar de variabele 'pos1' gaan
        Rearhatch.write(pos2,Speed2,false);             // laat de servo naar de variabele 'pos2' gaan
        Sidehatch.write(pos3,Speed3,false);
        Lift.write(pos4,Speed4,false);                  
        Anchorleft.write(pos5,Speed5,false);
        Anchorright.write(pos6,Speed6,false);
      }
    

    Tot de volgende...
     
    kockmans vindt dit leuk.
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Duidelijk voor iedereen?????? Voor degene die met deze techniek ( Arduino ) werken mogelijk wel. Voor mij is dit adacadabra. Vind de werking wel geweldig Jan. Ik weet hoe kritisch je bent maar volgens mij is de werking heel realistisch, bijna perfect zou ik zeggen. Is in ieder geval weer smullen.
     
  7. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Jafa met veel plezier je verslag gelezen je werk ziet er super uit !! en je houdt van solderen net als ikzelf schitterend !! :thumbsup:
    Ik volg je.
     
  8. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Heren, bedankt voor de lof, nu deze zal ik delen met Marten77 want hij heeft me zeer goed op weg geholpen hiermee.

    Ondertussen werkt het Arduino projectje naar behoren, alle luiken doen wat ze moeten en 3 luiken geven ook "sound" (een film volgt eerstdaags) De rest van de geluiden daar moet ik nog een oplossing voor vinden zijn er hier USM-RC2 experten???

    Ik begrijp dat het in een eerste zicht allemaal vrij moeilijk lijkt maar dat is het eigenlijk niet hoor, net daarom heb ik de code op het forum gezet met de commentaar erachter kan je zelf experimenteren het moeilijkste is hoe lees je een RC signaal, en hoe doe je er iets mee, wel dat kopieer je gewoon uit de code en klaar is kees ik denk dat voor vele dit toch een goede uitgangspostie is om iets op te starten. En geloof mij er zitten ook heel wat uurtjes in voor ik dit resultaat had. Niet vergeten op het forum zijn heel veel aardige mensen die graag elkaar helpen, dat is mijn ervaring!

    hopelijk kan iemand hier ook iets mee...

    Zodra ik mijn camera terug vind tussen alle rommel volgen er filmpjes...
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Nou ja zeg. . . . .
    Zoiets maak je toch niet openbaar?
    :banana:

    (en ik maar denken dat het alleen bij mij maar een "bende" was)
     
    JaFa vindt dit leuk.
  10. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Daarmee was ik enkel eerlijk :( ik vrees dat modelbouw vaak toch een beetje synoniem staat voor rommel maken ;)
    Nu na een kleine zoektocht, zat de camera gewoon in zijn tasje...:hammer:

    Anyway, belofte maakt schuld hier de beloofde filmpjes, je zal zien dat het achterluik nog niet 100% gesynchroniseerd is met de beweging, dit wordt natuurlijk aangepast :) maar er schiet zoveel tijd in dat ik dat doe tijdens het werk, het is enkel die vervloekte soundfiles tunen... :hammer: (dit is makkelijker gezegd dan gedaan als je het toch zo wil dat je geen rariteiten in het file hoort).

    De sidehatch & rearhatch (not synct), arduino controled, USM-RC2 sampled:



    Ook heb ik nog even geprobeerd of ik een TL lampje kon simuleren eigenlijk stel dit niets voor, voor de rest nog een geluids optrede van de Gry, in vol ornaat!!!



    Voila dat was dan weer 2 avonden werk...

    Cu Guy's...

    Ps: Het geluid tijdens de TL start is de hydraulische groep van de Heila kraan, (sounds van de echte Gry) ook voor de Palfinger heb ik dit zo gedaan zodoende kan ik de switches voor het licht parallel zetten met de geluiden en verlies ik geen switch kanaal.
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2016
  11. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Nog een test video gemaakt dit om makkelijk de geluiden mooi te kunnen synchroniseren, dit is niet zo moeilijk, hoe ga ik te werk? (ik moet hier bekennen dat ik niet alles alleen doe je hoor mijn supervisor ;) goedkeurend commentaar geven...) (laat ons nu hopen dat er interesse voor techniek wordt gecreëerd :()



    Hoe dus:

    Wel ik zorg er eest voor dat de snelheid is wat mij ok lijkt, het programma hiervoor zie in de vorige posts, de arduino geeft een 0 signaal door naar de soundmodule (USM-RC2) en hier wordt gewoon een file afgespeeld,

    Deze geluidsbestanden worden op de computer gemaakt en in *wav formaat in de soundmodule opgenomen via een micro SD kaartje, eigenlijk heb je hier letterlijk alle vrijheid.

    Het gratis programmaatje, Audacity laat je toe om letterlijke alles te doen wat je wil, hoe ben ik begonnen,
    op youtube zocht ik mooie hydraulische geluiden, en deze gingen op een audio spoor, dan heb ik nog wat sporen aangemaakt, dit voor het typische "staal" geluid als grote poorten, of deuren open gaan, het geklingel en geklongel wat zulke deuren maken, het piepen van scharnieren en wielen enz...

    Wat volgt is dat ik de file volledig synchroniseer met de snelheid van het luik, eerst start de hydraulische groep, vervolgens komt er spanning in het luik en begint het te kraken en klongelen, en met wat gepiep er bovenop gaat de deur open tot ze tot en stop komt met het nodige gebonk en gerammel. Maar dit alles moet straks dus nog synchroon gemaakt worden de 2 hoofd luiken, het zijluik is reeds ok, en eerlijk ik vind het niet zo slecht...

    Laat maar weten wat je ervan denkt...
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2016
    MikeMohawk en JHMA36(2) vinden dit leuk.
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Ik vind het helemaal te gek Jan. Zo realistisch, ongelooflijk. Mijn complimenten.
     
  13. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hallo Jan,
    Je had je bewegende delen al schitterend voor elkaar gekregen! Nu, met geluid erbij maak je er helemaal iets moois van. Ik heb je "IT" verslag grondig doorgenomen en begrijp het helemaal :rolleyes: :D :D ahum! Je had al een 10 voor je details. Een 11 is niet mogelijk dus dan maar weer een 10!
    Je brengt hiermee modelbouw naar een nieuw dimensie, dus lekker doorgaan zo!

    Groet Dennis
     
  14. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Zeer realistisch gemaakt, mijn speakers staan gewoon te trillen.
    Misschien nog een alarmbel of toeter erbij.
    Dit is top :thumbsup: uitgevoerd, mijn complimenten.
     
  15. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    @JaFa
    (leuk toch, deze nieuwe manier van modelbouwen ?) :thumbsup::D
    Je ziet dat jezelf al aardig ver kunt komen en ik heb je niet eens zoveel hoeven helpen.
    Oké even een eerste opzetje gegeven en daarna had je nog wat aanvullende vragen, waarmee je volgens mij direct alles zo'n beetje wist wat nodig was.
    Het is ook een soort overgang tussen het "normaal denken" en het "logisch denken".

    Overigens ook top dat je de code aanbied voor derden.
    Zo heeft iedereen er gelijk baat bij :koud:
    (het is immers open source)
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  16. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Na al die mechanische onderdelen werd het even tijd om gewoon wat te modelbouwen, dat geeft vaak veel voldoening omdat je dan echt iets ziet veranderen aan de boot.

    In een van de vorige posts kon je lezen dat een groot deel van de reling was gemaakt uit witmetaal, wel ondertussen heb ik ondervonden dat je hiermee eigenlijk niets kan doen.
    Het komt los, ik heb wel 10 verschillende lijmsoorten geprobeerd, het feit dat het een "vettig" metaal is helpt ook niet echt.

    Dus tijd voor tabullarasa,

    De zijreling (bakboord), nu volledig in messing, het verschil in kwaliteit is enorm!

    [​IMG]

    [​IMG]

    De achterreling, deze foto geeft weer hoe ik dit doe, ik had een aantal onderdelen van de eerste relingpoging gerecupereerd, en terpentine gezet, zo verkreeg ik terug mooi ontverfde en ontvette relingen "baren" en onderste 2 zijn gewoon nieuw, niet recupereerbaar zonder dat ze er dan erbarmelijk zouden uitzien (al benaderde dat waarschijnlijk meer de werkelijkheid.)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voila de reling is er, nog wat schilderwerk en lamp werk en dan zitten we met goed reling materiaal.
     
  17. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Voor ik het vergeet, ik ben nog wat bezig geweest met de zender, mijn boegschroef stond op een "slider" pot weliswaar met middenaanduiding maar toch...
    Eerlijk gezegd werkt dit niet naar wens, je moet altijd de slider terug naar het midden zetten en impulsen zijn moeilijk te geven, wat was de oplossing?

    Wel hier moest een stick voor komen.

    Ik heb me dood gezocht naar een 60° potentiometer maar uiteindelijk is alles wel goed gekomen ik geef het graag met jullie mee, let maar niet op de covers van de zender, deze moeten allemaal veranderd worden, veel van de functies zijn anders geplaatst omdat dit vaak beter uitkwam zo.
    Nieuwe afdekkapjes lost dit wel op, nu verander ik ze gewoon met tipex totdat alles in orde is en dan wordt de zender volledig aangepast.

    Foto's:

    Dit was het, de slider onderaan recht daar waar normaal de trim zit:

    [​IMG]

    Het mechanisme identiek aan een normale zenderstick:

    [​IMG]

    In de zender (sorry voor het stof erop)

    [​IMG]

    Binnenin:

    [​IMG]

    In focus:

    [​IMG]

    De functionaliteit:



    Stillaan geraakt alles wel af nog wat cosmetica en we zijn er...
     
    Bert V en MikeMohawk vinden dit leuk.
  18. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ha, mooie oplossing met die losse stick!
    Fijne zenders om te modificeren zijn die F14's he? (ik heb in de behuizing van één, een Hobbyking T6A gebouwd met wat extra schakelaars en ditjes en datjes, ging ook prima)
     
  19. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Vandaag het geluk gehad een ganse dag te kunnen knutselen, dan gaat het natuurlijk goed vooruit,

    Allereerst is de reling afgewerkt:

    [​IMG]

    En de navigatielichten aangebracht: (Oh ja, ze werken :p)

    [​IMG]

    Wel aangezien de ganse dag tijd, wel heel veel tijd is heb ik ook maar de railing geïnstalleerd, als ook de afsluiters en eigenlijk alles wat er nog op het achterdek moest komen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En als afsluiter nog:



    De rest volgt...
     
  20. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Het is een hele leuke zender voor deze doeleinde, eigenlijk zouden ze hiervoor best een opvolger op de markt moeten brengen, hetzelfde maar programmeerbaar ook voor de multi's zowel props als switchen...
    Maar ja het lijkt soms wel of er op rc gebied alleen nog wordt gevlogen, en als het dan nog even kan enkel met RTF dan moet je helemaal niets meer doen of kunnen:confused:

    De boegschroef stick werkt nu meer zoals een echte besturing en dat kan alleen maar tof zijn denk ik, als ik nu ooooooooooit nog eens zou kunnen varen met dat ding, ik ga eens bij Ronny zijn club te rade gaan denk ik, dan kan ik misschien in het voorjaar het water op.
     

Deel Deze Pagina