Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

djjr zei:
Daar was ik al bang voor maar ik heb gister het vliegtuig vast gezet en een hele accupack leeg gemaakt met regelmatig vol gas en de motor hangt er nog aan dus bij dit model laat ik het maar even zo. Volgende model ga ik indd triplex voor gebruiken maar ik kon het niet dunner vinden dan 4mm. Vandaar het balsa.

Hee, dat is mooi ! Dat betekent dat je redelijk wat tijd hebt kunnen vliegen :D
Vloog je mothje goed :?: Had je 'm aardig in de hand :?:

Heb jij ook dat het toestel bij een linkerbocht beter z'n hoogte houdt, dan bij een rechter. Bij mij wil de moth over de rechtervleugel vrij snel wegvallen. Dit corrigeer ik dan snel met hoogteroer, maar geeft een beetje onrustig vliegbeeld. :?
 
Ok ik ben niet duidelijk geweest denk ik. Maar ik heb niet gevlogen. Hij is nog niet helemaal klaar. Ik had het vliegtuig even vast gezet in een soort bankschroef om te kijken of de motor en alles goed werkt en vast blijft zitten. En ook om te beplaen of ik met 2 of 3 cellen zal gaan vliegen. Maar als ik het zo bekijk denk ik dat hij op 2 cellen al prima gaat vliegen.


Op deze manier kijk ik ook altijd even of de staart van het vliegtuig in het midden van de luchtstroom zit die van de prop af komt. Zo nodig stel ik dan de motorpositie nog wat bij.

Misschien weet iemand nog een makkelijkere / betere manier om de motor positie af te stellen.
 
moet ik trouwens voor het solderen van de regelaar aan de motor, goudcontakten gebruiken?
of kan het ook gewoon zonder?
 
tip zei:
moet ik trouwens voor het solderen van de regelaar aan de motor, goudcontakten gebruiken?
of kan het ook gewoon zonder?

Hoi Stijn,

het kan ook zonder (kontakten wel goed isoleren met krimpkous o.i.d.) maar dan kan je de ESC niet wisselen met een ander vliegtuig. :? Tevens moet je goed opletten en eerst testen of de motor de goede kant opdraait, zou ik doen voordat je de draden aan elkaar soldeert. 8)

Met goudkontakten is dat makkelijker, die wissel je zo even om. :D
 
Je kan hem er rechtstreeks op solderen maar dat is lastig als je een andere motor wil monteren op die regelaar. En elke keer als je het los maakt moet je een stukje van de draden afknippen i.v.m. krimpkous (ik zou geen tape gebruiken maar altijd krimpkousje). Ook als de motor de verkeerde kant op draait kan je niet even snel 2 stekkertjes omwisslen. Kortom ik zou een paar 2mm goud stekkertjes gebruiken. En zoldeer als je meer motoren / regelaars hebt alles op de zelfde manier dan kan je ze makkelijk uitwisselen net als je accu's.
 
@Dirk57

Natuurlijk houden we je op de hoogte, mijn schoonvader is aardig handig en die heeft o.a. van plexiglas een mal gemaakt van de romp en vleugels. Dat werkt lekker snel bij het uitsnijden (geen geknip en geplak meer)

1 vliegtuig is zover af dat ik zit te wachten op alle electra en 3 andere zijn in aanbouw. We hebben deze draad even goed gevolgd en schatten ons zelf zo hoog (qua vliegen) in dat we er alvast een paar op grijp voorraad leggen :lol:
We vinden het leuk om ze te bouwen dus een vliegtuig meer of minder doet er niet echt toe, als we maar van de straat zijn.

Ik heb ook een usb-zender gekocht en ben aan het oefenen met o.a. fsm en aerofly.

En wie weet komt er nog een dag dat we hem langer dan 1 minuut in de lucht kunnen houden. :lol:

Nogmaals bedankt voor alle info.
 
RCEFlyer zei:
Wat is dat eigenlijk voor een motortje wat jij daar hebt ?

Had ik een keer aangeschaft voor de GWS Picomoth, maar nog nooit gebruikt, dus dan maar op deze 86cm Moth die ongeveer even groot is

http://www.m-a-e.com/Sub_Pages/Products/products_Mots.htm

Je derde mothje, is dat dan die 100cm? versie of nu weer eentje van 60cm?

Thijs: dat klinkt goed: mallen van plexiglas, ben heel benieuwd naar de foto's!
Nog helemaal geen vliegervaring? Dan in ieder geval flink oefenen met de sim. Heb je die Litemoth8 voor FMS al gedownload?

Wat betreft torderen van de romp: Ik doe het net zo als Menno: schotje voor schotje met 5 min. epoxy. Het mooie van epoxy is dat je nog even de tijd hebt om te 'schuiven' zodat alles recht zit. Met contactlijm kun je dat eigenlijk niet doen, die moet in één keer goed zitten en dat is haast niet te doen met die rompschotjes.

Dirk
 
Hoi allemaal,

Vakantieman is weer terug. Uitstekende vakantie omdat het geen strandweer was, maar wel droog. Kinderen zijn dan buiten en ik was dus lekker aan het bouwen.
Tijdens de vakantie wel dit draadje gevolgd via de mobiel, maar dan wel zonder foto's. Was beetje verbaasd dat ik na anderhalve week bijna 15 pagina's door moest op de mobiel, viel niet mee maar was het waard. Ter compensatie flink wat woorden van mij. Ter lering ende vermaack... :roll: Ik zal de leerpuntjes quoten, zodat je niet constant het hele verhaal door hoeft. De foto's komen in de volgende post.

Ook mijn crashgehalte was bijzonder hoog. Volgens mijn vrouw was ik langer bezig met het lopen naar het veldje (minder dan een minuut) dan met het vliegen. Meestal klopte dat wel overigens... :roll:

Eerste wat me even van het hart moet is dat ik de tips en adviezen van met name dirk, maar uiteraard de anderen ook als uitstekend ervaren heb. Zoals ik eerder meldde ben ik slechts een ventje van 12 die naar zijn buurman staat te kijken en pas na 24 jaar besluit het te proberen; volslagen leek dus. Ik heb slechts op basis van dit draadje gewerkt en dat was meer dan voldoende.

Goed een verslag van drie weken:
Eerste frutsel was ik best tevreden mee. Geen gescheurd rompje slechts een krom rompje. Niet helemaal opgelet bij plakken. Eerste leerpunt:
De schotjes kan je het beste van voor naar achter en schotje voor schotje lijmen en steeds kijken of ie recht is.
Tweede fout die ik hiermee maakte is dat ik de tekening van chris3d iets te precies wilde volgen. In de rompschotjes had ik ook de uitsparingen gesneden. Probleem werd alleen dat de schotjes dan niet meer stevig zijn en gelijk vervormen als er druk op wordt gezet. En dat gebeurt bij het lijmen, door de lijmklemmen. Leerpunt:
de depronschotjes helemaal dicht houden en eventuele uitsparingen pas uitsnijden als je het nodig hebt (bijvoorbeeld als je accu ergens tussen moet).
Overigens was ik ook tot Dirk zijn tip gekomen, zorg dat de draadjes er onderdoor kunnen, ook dat is goed voor de stevigheid.

Hoop geprutst door het scheef snijden van de balsa ribben, ging in latere versie beter, mes goed rechthouden.
Bij gebrek aan 2mm triplex heb ik 3mm balsa als motorschot gebruikt. Bleek zeer slecht idee, bleek namelijk uitstekende kreukelzone, motortje zat er netjes doorheen, zonder dat het motorschot los ging zitten, niet dat je er dan nog wat aan hebt, maar dat terzijde.

Oja, ik had (leek me prima idee) de satéprikkers vooraf geverfd (met permanent marker). Bleek echter zeer slecht idee, omdat de gebruikte epoxy daar relatief snel op los liet. Mijn leerpunt:
De sate prikkers of helemaal niet of verven of niet op de lijmvlakken en de prikkers vooraf op de lijmvlakken schuren.
Zeer veel ruzie gehad met het landingsgestel. Dat @#%$-verenstaal van 1,5 mm bleek niet te solderen. En bij gebrek aan S-39 (voor ontvetten en betere hechting) van ellende maar met epoxy gelijmd. Niet dat dat wel goed hechtte, maar door er een flinke druppel om heen te fabriceren bleven ze goed bij elkaar.

Verder nog nieuwe dingen geleerd over de scharnieren en de Roerhoorntjes. Ik kon de leuko-tape van Dirk niet krijgen, maar ken iemand die in het ziekenhuis werkt. Heb 3M-papieren pleister gebruikt, dat spul dat ze voor een infuus gebruiken (en andere dingen zoals katoenen luiers ;)) Functioneerde prima.

Als je goed naar de foto's kijkt dan zie je de hoogte roeren aan een kant een beetje scheef omhoog staan. Ik bleek de staaldraadjes niet helemaal goed te hebben gedaan. Dit werd een probleem, omdat de servo na verloop van tijd de scharnier/pleister los duwde. Leerpunt:
in de neutrale stand moet het verenstaal en de roerhoorn geen druk uit oefenen op de beide roeren.
Iets anders doms wat ik deed. IK heb op een gegeven moment de scharnierpleister en het roerhoorntje bij de richtingsroer aan dezelfde kant gedaan. Probleem daarmee is dat de servo het richtingsroer van de scharnierpleister afduwde, hierdoor ging het richtingsroer scheefstaat tov de staart. Leerpunt:
Het roerhoorntje moet aan de ander kant van het scharnierpleister gemonteerd worden.
Veel lijm nodig gehad voor de bevestiging van struts in het rompje. In dit eerste model had ik de struts die het dichtste bij de cockpit zit heel kort gedaan, omdat ik wilde dat de schuine in F2 geschoven kon worden. Helaas paste dat allemaal weer niet en heb ik in het latere model die verticale struts helemaal doorgelijmd tot op de onderste vleugel (een methode iemand anders ook al noemde). Leerpunt:
Voor het bevestigen van de struts alle gaten (inclusief die voor de schuine struts) voorprikken. Daarna (bij bevestigen) de scheve struts schuin afknippen zodat deze in het rompje precies op de verticale struts passen.
Dit is stevigste constructie imho.

Goed dan de maiden. Ben blij dat ik vooraf foto's heb gemaakt, want het resultaat was dat hij uiteindelijk fubar was, de romp in het bijzonder. :?
Na wat taxiën op een fietspad, naar een veldje gegaan en uit de hand gestart. Als leek vol gas en mooie salto en in de grond (domping?). :oops:
Tweede start. Wederom veel gas, trekken aan knuppels en hij kwam twee meter ver.
Derde start. Mijn vrouw gooit op; machina boord zich vakkundig in de grond. Vrouwlief heeft zich week lullig gevoeld, ondanks mijn uitleg dat dit er allemaal bij hoorde (FMS was toch anders). Afijn drie dagen werk, viel mij mee.

Gelukkig was alleen de romp helemaal aan gord en de vleugels nog heel. Ik heb vervolgens Dirks eerdere model (platte romp) proberen na te bouwen. Dit was een succes omdat dat ding prima te reparen bleek dat is ook 12 keer gebeurd...

Afijn, maiden daarvan kan ik me niet goed herinneren, maar te veel wind en niet getrimmed. Fantastische 2 a 3 seconden...

Na reparatie nummer drie bleek de vlucht iets hoger te gaan en kwam de kist iets harder op de grond. Nog heel, maar bij de volgende neuslanding brak de prop. Afijn, had een reserve en de propsaver had moeten werken. Zal toeval zijn... Niet dus, volgende prop zelfde verhaal. Eerste landing heel, tweede kapot. Goed nieuwe props bestelt (adviezen van forum gevolgd). Het viel mij op dat de 7060 prop-restanten zeer vast op de as zaten. Reconstruerend bleek dat de eerste neuslanding zorgde dat de propsaver naar achteren schoof en er twee millimeter as in de prop schoof. Door de dikte van de as zat de prop daardoor muurvast. Bij de volgende neuslanding deed de propsaver dus niets meer...

Goed. Bij reparatie nummer zeven kwam ik tot de conclusie dat ik het motorschot eens kon omdraaien (domping, jaaah ik had het ontdekt). En ik las Dirk zijn tip te zorgen voor minder uitslag van de roeren ivm de grote oppervlakten. En ja hoor hij vloog een veel beter (een 8043 prop), maar was vergeten de zenderantenne uit te doen, geen ontvangst dus weer een neuslanding en weer een gebroken prop. Ik had ondertussen met drie ringetjes gezorgd dat de propsaver niet kon verschuiven. Nu bleek dat de O-ring van de propsaver te sterk was en de propsaver dus niet als dusdanig functioneerde. De oplossing bleek de besnijdenis van een waterballon (blijf op vakantie immers). Het randje van een waterballon was een prima o-ring. Bij sommige snellere props had ik er twee nodig, maar het bleek het ei van columbus. Geen prop meer verspeeld en had nog vijf reparaties te gaan. Leerpunt:
Soms is een O-ring te sterk en kan een simpel elastiekje beter zijn.
Goed bij die eerste vlucht met de voorhuid van een waterballon was het ondertussen zo donker geworden dat ik (tegen verwachting in) te ver vloog en niet meer kon zien wat het toestel deed. Een crash was vanzelfsprekend.

De volgende keer had ik een nieuw lek boven en deze is erg genant, maar wie weet leert iemand van mijn blunder... :oops: Leerpunt:
Check bij een nieuwe zender eerst of je knuppelinstelling goed staat.
Deze beginner verwachtte namelijk dat als de knuppel naar je toe getrokken wordt dat het toestel omhoog gaat (zoals in FMS) en hij ging naar beneden. Dat had me veel props en reparaties kunnen schelen. Afijn hard gelachen en, ongelofelijk maar waar, het ging steeds beter...

Redelijke cirkels gemaakt, in een boom gehangen (te veel wind) en ohhs en ahhs gehoord (alleen over mijn derde toestel). Afijn, het einde was na de twaalfde reparatie.
Vliegen ging redelijk alleen bij een te scherpe bocht kwam de wind en die duwde hem naar beneden. Resultaat vier plaatsen de romp gebroken en de twee van de vier vleugels. De laatste week zoveel wind gehad dat ik het niet meer gerepareerd heb.

Voor de reparaties heb ik gebruik gemaakt van beukenplaatjes van twee bij zes a zeven cm en 1mm dik. Ze waren er ook van 2, 3, 5 mm. Het waren van die plaatjes die je gebruikt bij het leggen van laminaat, zodat dit niet verschuift. Een zakje met 25 plaatjes van 1mm waren 1,60 bij de Fixet. Hier heb ik uiteindelijk ook mijn motorkruis en vuurmuur gemaakt. Immers twee plaatjes op elkaar is ook een soort multiplex ;) Beviel me beter dan die kleine plaatjes van bij een modelbouw winkel voor te veel euro's...

Goed tijdens dit gestuntel had ik alle tijd om een mooie te bouwen en ik ben echt helemaal weg van dat watermodel van Dirk.

Gewoon aan het bouwen geslagen en terwijl eea lag te drogen ben ik begonnen aan de drijvers. Heerlijk dat depron. Met fors schuurpapiertje (280) mooi rond maken en afwerken met fijn schuurpapier (800). Viel me wel op dat de tekeningen van de floats niet helemaal goed op elkaar aansloten, maar dat kan ook aan de printer gelegen hebben. Improviseren en het lukte aardig.

Afijn, vervolgens wilde ik gaan spuiten. Ik had Graupner spuitverf gehaald bij een hobbywinkel voor 4,95. Goed spul, maar wel flink nadeel ontdekt aan depron als je het spuit. Het laat op de geschuurde (afgeronde) kantjes (stof oid) de verf weer gaan dus kwam overal gele dingetjes tegen. Tevens de verf wordt snel vuil, de randen werden steeds donkerder door mijn handen. Beide problemen zou ik de volgende keer ondervangen door direct na het spuiten het vliegtuig de ‘lakken’. Dirk had voor de floats Glitsa gebruikt voor het versterken en waterdicht maken. Toen ik de floats met Glitsa polyurethaan (op waterbasis) gelakt had het resultaat zag, wilde ik dat met de rest van het vliegtuig ook. Ik heb de Giltsa wel verder verdund met water, maar toch het hele toestel twee keer gelakt. Leerpunt:
Bij volledig gespoten/geverfd toestel lakken met Glitsa, zodat je toestel niet snel vies wordt en de verf goed houdt.

Tja en dan de tierlantijntjes... Bij de fixet 40mm plakletters gekocht (4,95) en netjes op vleugels en staart geplakt. De cijfers zijn beetje willekeurig, mijn geboortejaar in combinatie met het antwoord op "Het leven, het heelal en de rest". Vervolgens signaalstickers gekocht; brandweertelefoon (veel rood, beetje wit) Lesautosticker (veel blauw, te weinig wit) en witte vogels voor op ramen. Eerst mal gemaakt voor de staart, vervolgens uit gesneden in rood, wit en blauw en geplakt. Daarna een aantal grote rode cirkels, iets kleinere witte en kleine blauwe uitsnijden en op elkaar plakken (let op dat je in het midden een speldeprik doet, zodat ze later mooi centreren zijn). Deze zijn voor op de vleugels. Daarna voor op de romp iets kleinere versies en het ziet er gelijk beter uit. Later nog twee kleine vlaggetjes op de drijvers geplakt.

Ik had de mazzel dat een van de campingbewoners een zoon had die zijn modelbouwspullen bij zich had. Waaronder Revell modelbouwverf. Het zou moeten invreten in het depron, maar is bij mij niet gebeurd. Zwart voor de motor en antraciet voor de cockpits zijn geen kleine oppervlakten en het ziet er toch goed uit. Met jobsgeduld (ik had immers de tijd) heb ik de struts geverfd en zelfs de rode, gele en zwarte kabel van mijn 1540 motortje, zodat het meer op metaal lijkt.

Hierna sloeg ik door en ben de scharnierpleisters ook gaan spuiten (op het scharnierende gedeelte na) en ben met naald en draad aan de gang gegaan. Ik heb de draden ook door de balsa ribben geprikt en daar steeds vastgeknoopt. Voor mij een extra argument voor balsa ribben ipv depron. Deze knoopjes heb ik vervolgens met een likje glitsa gesealed.

:?: Een vraag aan jullie. Is het nu de bedoeling dat de touwtjes los blijven en alleen aan begin en eind vast geknoopt worden? Ik kreeg die indruk door Dirk zijn opmerking over dat de spanning automatisch verdeeld wordt een paar posts terug. Of kan het net zoals ik gedaan heb, bij elke bocht een knoop? :?:

Laatste foutje wat me te binnenschiet en impliciet wel door Dirk gezegd is. Je moet eerst je staaldraadjes of carbonrods door de schotjes prikken en daarna de bodem er in lijmen. Scheelt heel veel gepiemel. Ik wilde zo graag spuiten dat ik daar een minuut te laat achter kwam en dat was te veel; het zat al vast...

Afijn lang verhaal, heb me drie weken moeten inhouden doordat ik alleen kon lezen op het forum en niet kon posten...

Oja Dirk, op de camping waren mensen zo enthousiast, dat het resultaat dit is:
- Vriend van mij is gelijk mee gaan bouwen (heeft zich ondertussen ookal hier gemeld zag ik).
- Zijn vader wilde gelijk een vliegtuig kopen en gaan vliegen (mijn gestuntel en verhaal zorgt dat ie nu naar een vliegclub gaat).
- Zijn schoonvader is nu aan het bouwen.
- Zijn zwager gaat aan eindelijk een boot beginnen die half af was. Hij is enthousiast over depron en vindt RC eigenlijk helemaal niet meer ingewikkeld.
- Twee ventjes zijn bouwpakket gaan kopen en bouwen; revell spul
- De hele camping is meerder keren op bezoek geweest en ben nog nooit zoveel bier aan die gasten kwijt geweest. Echt de helft van mijn bouwtijd had ik toeschouwers.

Je hebt wat ontketend Dirk ;)

Waarvoor mijn dank... :worship:

B
 
djjr zei:
Daar was ik al bang voor maar ik heb gister het vliegtuig vast gezet en een hele accupack leeg gemaakt met regelmatig vol gas en de motor hangt er nog aan dus bij dit model laat ik het maar even zo. Volgende model ga ik indd triplex voor gebruiken maar ik kon het niet dunner vinden dan 4mm. Vandaar het balsa.

Om het wat duurzamer te maken, voordat de gaten helemaal uitgelubberd zijn.. Even de motor loshalen en met dunne secondenlijm de gaten met het parkerschroefdraad in de balsa firewall fixeren , het balsa in en rond de gaten zuigt zich vol met secondenlijm en wordt daar keihard. De dunne secondenlijm zuigt gelijk in het hout waardoor de gaten zich niet vullen met lijm en het schroedraad behouden blijftt. Motor monteren als de lijm helemaal droog is. Dit is een stuk lichter dan een 3 mm triplex firewall maken. Een andere manier is de firewall aan beide kanten te lamineren met een dun laagje glasmat en epoxy of PU lak... met de nadruk op dun! iets sterker, maar nog altijd lichter dan een 3 mm triplex firewall.

Kleine moeite (5 minuten werk) maar voorkomt een hoop ellende, je zult zien dat die schroeven waarschijnlijk helemaal niet zo vast meer zitten, ook na 1 vlucht!

Groeten!

Marco
 
Goed dan de foto's:

Eerste frutsel:
kopievandsc1218cv1.jpg

Scheef rompje en als je goed kijkt zie je een soort kurkentrekker in de romp.
kopievandsc1219sh0.jpg

Je kunt hier goed zien dat de beide roeren omhooggeduwd worden door de pushrod, die overigens zijn naam eer aan doet :wink:
kopievandsc1220xg9.jpg

Meer van hetzelfde.

Het shockflyerachtige frutsel heb ik niet netjes op de foto gezet, maar heb een paar plaatjes ervan:
kopievandsc1242rl6.jpg

De 1mm beukenplaatjes zijn goed te zien.
kopievandsc1243fr7.jpg

Ik schat dat deze foto's ergens tussen de vierde en de zevende reparatie zijn gemaakt...

Model nummer drie:
kopievandsc1658jb8.jpg

Voorkant.
kopievandsc1659wg9.jpg

Linkerkant
kopievandsc1660dj9.jpg

Bovenkant
kopievandsc1661we2.jpg

Rechterkant
kopievandsc1662cq7.jpg

Nogmaals bovenkant, zodat de vlaggetjes op de floats zichtbaar zijn.
kopievandsc1663od8.jpg

Onderkant
kopievandsc1664to3.jpg

Close up van de onderkant van de staart. That reminds me. Als je het vliegtuig helemaal spuit dan zie je de beschadigingen die een normaal plakbandje doet. Hier heb ik normaal plakband gebruikt ter fixatie van de roeren. Volgende keer gebruik ik die ziekenhuispleister.
kopievandsc1665ks1.jpg

Nogmaals closeup van de staart waar je de meegespoten scharnierspleister goed ziet. De stickervlag losmaken durfde ik niet meer...
kopievandsc1666ub8.jpg

Closeup van de draden
kopievandsc1668gf6.jpg

Closeup van de motor en schot. Let op de waterballon 8)

Vragen, maar ook opmerkingen zijn van harte welkom.

Nu stop ik er mee, kostte meer tijd dan verwacht :sleepy:
 
zo dan die gele ziet er echt super vet uit. ook al mee gevlogen?

@marco

bedankt voor de tip ga ik zeker even doen.
 
Compliment voor je volharding... en die gele is mooi genoeg voor een vitrinekast!
Bart
 
Hahaha, die Bram, wat een schitterend verhaal :!: Ik zit er nog van te genieten hier tijdens mijn lunch op het werk, moest alleen af en toe even stoppen door de tranen in mijn ogen, niet vanwege al die crashes, maar de manier hoe je het allemaal beschrijft, echt humor :lol:

En volhardend ben je inderdaad, maar die gele ziet er echt fantastisch uit, kijk die floats eens, dit vind ik echt een mooi foto:

kopievandsc1659wg9.jpg


Maar heeft die nou ook al gevlogen, ook vanaf het water, en is ie nog een beetje heel :?: :wink:

Ik ga je verhaal vanavond nog eens op mijn gemak lezen, ik heb vast nog dingen gemist.

Bedankt voor je leuke en uitvoerige bericht :!:

Dirk
 
Hee Bramman,

geestig verhaal. Vakantie geslaagd begrijp ik :D

Wat betreft je crash-historie, schaam je niet, als je de resterende pagina's doorneemt zul je zien dat er meerdere personen een hoog crashgehalte hebben. (waaronder ik, ben m'n 3e moth aan het bouwen :oops: )

Maar, als je eigenwijs genoeg bent en blijft bouwen, komt er vanzelf een goed vliegende voorbij. Daarnaast zijn je vliegenierskwaliteiten inmiddels dusdanig gestest dat deze ook gaandeweg verbeterd zijn. :mrgreen:

Die laatste (die gele) is wel echt een kunstwerkje geworden zeg, die ziet er goed uit 8) Durf je daar wel mee te gaan vliegen ?

Veel plezier en volgens mij ben je nu echt aangestoken met het virus ...
 
Super!

Als ik nou genoeg depron in huis zou hebben zou ik wel 20 van die tigermoths willen bouwen als ik tijd heb/had :P

Maargoed,

Eerst een zender...

Mvg

Igor
 
Er valt me wel opeens wat op aan het zijaanzicht van de gele Moth-met-floats...:
De instelhoek van de onder- en bovenvleugel is nogal verschillend. Een gevolg hiervan lijkt mij te zullen zijn dat-ie pitch-onstabiel vliegt.
Bovendien is de liftverdeling natuurlijk nooit optimaal, één van de twee vleugels vliegt altijd met een te grote of te kleine invalshoek.

Ik wilde niet je kunstwerk afkraken hoor... ik weet niet of je er in dit stadium nog iets aan kan doen... sorry :oops:

Bart Doets
 
@ Bart,

Nu je het zecht, ik zelf heb daar ijgenlijk ook helemaal niet oopgelet, net maar effe foto's gemaakt dan weten jullie meteen hoe ver het staat, en zover ik zie staat die vleugel ook goed.

Beoordeel maar ;)

29-08-07_1322.jpg

29-08-07_1321.jpg

29-08-07_1320.jpg

29-08-07_1318.jpg


Mvg

Igor
 
Hoi,

Dank voor complimenten. Realiseer je wel dat ik vakantie had, dit doe ik anders nooit. Veel te ongeduldig voor :wink:
@ ErikJan, Dirk en Menno:
Bart heeft het bij het juiste eind...
en die gele is mooi genoeg voor een vitrinekast!

Neen nog niet gevlogen... Simpelweg, ik durf niet. Kijk een frutsel in puinvliegen is leuk (tot op zekere hoogte). Echter het kijken of water net zo hard is als het weiland waar ik oefende, nee nog even niet. :roll:

Vooralsnog staat hij bij mij op de kast. Ik ga nu een nieuwe bouwen en ga daar mijn ervaringen instoppen. Als ik het dan een beetje beheers, dan gaan we het proberen. Krijg wel een prettig gevoel bij de filmpjes en ervaringen van anderen overigens. Trouwens schijnen meerdere vliegclubs in omgeving Rotterdam te zitten, dus ga daar ook eens kijken. Wie weet wordt ik wel lid en ga ik wat meer ruimte in huis op eisen :lol:

@Menno:
Inderdaad virus is zich aan het nestelen. Zal je vertellen eigenlijk was het gewoon hartstikke leuk allemaal. Beetje prutsen, beetje beredeneren (boerenverstand gebruiken) en in eens vlieg je een rondje... En crashed die, maar dat wist ik van te voren...

Overigens wat mij zeer verbaasde. Gisteren toestel even gewogen (dus niet: gevlogen) en het geheel bleek 170 gram. Exclusief batterij en ontvanger, maar inclusief twee lagen Glitsa en een laag gele verf over het hele vliegtuig. Voor dit 65cm model gaat het totaal dus niet boven de 210 gram uit komen (2s lipo 860Mha, 15C is 45g en ontvanger is 4 gram).
Overigens heb ik tweemaal 5grams servo's gebruikt en de 12C regelaar van himodel. En uiteraard de 24grams 1540KV fietsbel.

Afijn, eerst weer eventjes werken.

Grtz

B
 
Back
Top