Hoi allemaal,
Vakantieman is weer terug. Uitstekende vakantie omdat het geen strandweer was, maar wel droog. Kinderen zijn dan buiten en ik was dus lekker aan het bouwen.
Tijdens de vakantie wel dit draadje gevolgd via de mobiel, maar dan wel zonder foto's. Was beetje verbaasd dat ik na anderhalve week bijna 15 pagina's door moest op de mobiel, viel niet mee maar was het waard. Ter compensatie flink wat woorden van mij. Ter lering ende vermaack... :roll: Ik zal de leerpuntjes quoten, zodat je niet constant het hele verhaal door hoeft. De foto's komen in de volgende post.
Ook mijn crashgehalte was bijzonder hoog. Volgens mijn vrouw was ik langer bezig met het lopen naar het veldje (minder dan een minuut) dan met het vliegen. Meestal klopte dat wel overigens... :roll:
Eerste wat me even van het hart moet is dat ik de tips en adviezen van met name dirk, maar uiteraard de anderen ook als uitstekend ervaren heb. Zoals ik eerder meldde ben ik slechts een ventje van 12 die naar zijn buurman staat te kijken en pas na 24 jaar besluit het te proberen; volslagen leek dus. Ik heb slechts op basis van dit draadje gewerkt en dat was meer dan voldoende.
Goed een verslag van drie weken:
Eerste frutsel was ik best tevreden mee. Geen gescheurd rompje slechts een krom rompje. Niet helemaal opgelet bij plakken. Eerste leerpunt:
De schotjes kan je het beste van voor naar achter en schotje voor schotje lijmen en steeds kijken of ie recht is.
Tweede fout die ik hiermee maakte is dat ik de tekening van chris3d iets te precies wilde volgen. In de rompschotjes had ik ook de uitsparingen gesneden. Probleem werd alleen dat de schotjes dan niet meer stevig zijn en gelijk vervormen als er druk op wordt gezet. En dat gebeurt bij het lijmen, door de lijmklemmen. Leerpunt:
de depronschotjes helemaal dicht houden en eventuele uitsparingen pas uitsnijden als je het nodig hebt (bijvoorbeeld als je accu ergens tussen moet).
Overigens was ik ook tot Dirk zijn tip gekomen, zorg dat de draadjes er onderdoor kunnen, ook dat is goed voor de stevigheid.
Hoop geprutst door het scheef snijden van de balsa ribben, ging in latere versie beter, mes goed rechthouden.
Bij gebrek aan 2mm triplex heb ik 3mm balsa als motorschot gebruikt. Bleek zeer slecht idee, bleek namelijk uitstekende kreukelzone, motortje zat er netjes doorheen, zonder dat het motorschot los ging zitten, niet dat je er dan nog wat aan hebt, maar dat terzijde.
Oja, ik had (leek me prima idee) de satéprikkers vooraf geverfd (met permanent marker). Bleek echter zeer slecht idee, omdat de gebruikte epoxy daar relatief snel op los liet. Mijn leerpunt:
De sate prikkers of helemaal niet of verven of niet op de lijmvlakken en de prikkers vooraf op de lijmvlakken schuren.
Zeer veel ruzie gehad met het landingsgestel. Dat @#%$-verenstaal van 1,5 mm bleek niet te solderen. En bij gebrek aan S-39 (voor ontvetten en betere hechting) van ellende maar met epoxy gelijmd. Niet dat dat wel goed hechtte, maar door er een flinke druppel om heen te fabriceren bleven ze goed bij elkaar.
Verder nog nieuwe dingen geleerd over de scharnieren en de Roerhoorntjes. Ik kon de leuko-tape van Dirk niet krijgen, maar ken iemand die in het ziekenhuis werkt. Heb 3M-papieren pleister gebruikt, dat spul dat ze voor een infuus gebruiken (en andere dingen zoals katoenen luiers

) Functioneerde prima.
Als je goed naar de foto's kijkt dan zie je de hoogte roeren aan een kant een beetje scheef omhoog staan. Ik bleek de staaldraadjes niet helemaal goed te hebben gedaan. Dit werd een probleem, omdat de servo na verloop van tijd de scharnier/pleister los duwde. Leerpunt:
in de neutrale stand moet het verenstaal en de roerhoorn geen druk uit oefenen op de beide roeren.
Iets anders doms wat ik deed. IK heb op een gegeven moment de scharnierpleister en het roerhoorntje bij de richtingsroer aan dezelfde kant gedaan. Probleem daarmee is dat de servo het richtingsroer van de scharnierpleister afduwde, hierdoor ging het richtingsroer scheefstaat tov de staart. Leerpunt:
Het roerhoorntje moet aan de ander kant van het scharnierpleister gemonteerd worden.
Veel lijm nodig gehad voor de bevestiging van struts in het rompje. In dit eerste model had ik de struts die het dichtste bij de cockpit zit heel kort gedaan, omdat ik wilde dat de schuine in F2 geschoven kon worden. Helaas paste dat allemaal weer niet en heb ik in het latere model die verticale struts helemaal doorgelijmd tot op de onderste vleugel (een methode iemand anders ook al noemde). Leerpunt:
Voor het bevestigen van de struts alle gaten (inclusief die voor de schuine struts) voorprikken. Daarna (bij bevestigen) de scheve struts schuin afknippen zodat deze in het rompje precies op de verticale struts passen.
Dit is stevigste constructie imho.
Goed dan de maiden. Ben blij dat ik vooraf foto's heb gemaakt, want het resultaat was dat hij uiteindelijk fubar was, de romp in het bijzonder. :?
Na wat taxiën op een fietspad, naar een veldje gegaan en uit de hand gestart. Als leek vol gas en mooie salto en in de grond (domping?).
Tweede start. Wederom veel gas, trekken aan knuppels en hij kwam twee meter ver.
Derde start. Mijn vrouw gooit op; machina boord zich vakkundig in de grond. Vrouwlief heeft zich week lullig gevoeld, ondanks mijn uitleg dat dit er allemaal bij hoorde (FMS was toch anders). Afijn drie dagen werk, viel mij mee.
Gelukkig was alleen de romp helemaal aan gord en de vleugels nog heel. Ik heb vervolgens Dirks eerdere model (platte romp) proberen na te bouwen. Dit was een succes omdat dat ding prima te reparen bleek dat is ook 12 keer gebeurd...
Afijn, maiden daarvan kan ik me niet goed herinneren, maar te veel wind en niet getrimmed. Fantastische 2 a 3 seconden...
Na reparatie nummer drie bleek de vlucht iets hoger te gaan en kwam de kist iets harder op de grond. Nog heel, maar bij de volgende neuslanding brak de prop. Afijn, had een reserve en de propsaver had moeten werken. Zal toeval zijn... Niet dus, volgende prop zelfde verhaal. Eerste landing heel, tweede kapot. Goed nieuwe props bestelt (adviezen van forum gevolgd). Het viel mij op dat de 7060 prop-restanten zeer vast op de as zaten. Reconstruerend bleek dat de eerste neuslanding zorgde dat de propsaver naar achteren schoof en er twee millimeter as in de prop schoof. Door de dikte van de as zat de prop daardoor muurvast. Bij de volgende neuslanding deed de propsaver dus niets meer...
Goed. Bij reparatie nummer zeven kwam ik tot de conclusie dat ik het motorschot eens kon omdraaien (domping, jaaah ik had het ontdekt). En ik las Dirk zijn tip te zorgen voor minder uitslag van de roeren ivm de grote oppervlakten. En ja hoor hij vloog een veel beter (een 8043 prop), maar was vergeten de zenderantenne uit te doen, geen ontvangst dus weer een neuslanding en weer een gebroken prop. Ik had ondertussen met drie ringetjes gezorgd dat de propsaver niet kon verschuiven. Nu bleek dat de O-ring van de propsaver te sterk was en de propsaver dus niet als dusdanig functioneerde. De oplossing bleek de besnijdenis van een waterballon (blijf op vakantie immers). Het randje van een waterballon was een prima o-ring. Bij sommige snellere props had ik er twee nodig, maar het bleek het ei van columbus. Geen prop meer verspeeld en had nog vijf reparaties te gaan. Leerpunt:
Soms is een O-ring te sterk en kan een simpel elastiekje beter zijn.
Goed bij die eerste vlucht met de voorhuid van een waterballon was het ondertussen zo donker geworden dat ik (tegen verwachting in) te ver vloog en niet meer kon zien wat het toestel deed. Een crash was vanzelfsprekend.
De volgende keer had ik een nieuw lek boven en deze is erg genant, maar wie weet leert iemand van mijn blunder...

Leerpunt:
Check bij een nieuwe zender eerst of je knuppelinstelling goed staat.
Deze beginner verwachtte namelijk dat als de knuppel naar je toe getrokken wordt dat het toestel omhoog gaat (zoals in FMS) en hij ging naar beneden. Dat had me veel props en reparaties kunnen schelen. Afijn hard gelachen en, ongelofelijk maar waar, het ging steeds beter...
Redelijke cirkels gemaakt, in een boom gehangen (te veel wind) en ohhs en ahhs gehoord (alleen over mijn derde toestel). Afijn, het einde was na de twaalfde reparatie.
Vliegen ging redelijk alleen bij een te scherpe bocht kwam de wind en die duwde hem naar beneden. Resultaat vier plaatsen de romp gebroken en de twee van de vier vleugels. De laatste week zoveel wind gehad dat ik het niet meer gerepareerd heb.
Voor de reparaties heb ik gebruik gemaakt van beukenplaatjes van twee bij zes a zeven cm en 1mm dik. Ze waren er ook van 2, 3, 5 mm. Het waren van die plaatjes die je gebruikt bij het leggen van laminaat, zodat dit niet verschuift. Een zakje met 25 plaatjes van 1mm waren 1,60 bij de Fixet. Hier heb ik uiteindelijk ook mijn motorkruis en vuurmuur gemaakt. Immers twee plaatjes op elkaar is ook een soort multiplex

Beviel me beter dan die kleine plaatjes van bij een modelbouw winkel voor te veel euro's...
Goed tijdens dit gestuntel had ik alle tijd om een mooie te bouwen en ik ben echt helemaal weg van dat watermodel van Dirk.
Gewoon aan het bouwen geslagen en terwijl eea lag te drogen ben ik begonnen aan de drijvers. Heerlijk dat depron. Met fors schuurpapiertje (280) mooi rond maken en afwerken met fijn schuurpapier (800). Viel me wel op dat de tekeningen van de floats niet helemaal goed op elkaar aansloten, maar dat kan ook aan de printer gelegen hebben. Improviseren en het lukte aardig.
Afijn, vervolgens wilde ik gaan spuiten. Ik had Graupner spuitverf gehaald bij een hobbywinkel voor 4,95. Goed spul, maar wel flink nadeel ontdekt aan depron als je het spuit. Het laat op de geschuurde (afgeronde) kantjes (stof oid) de verf weer gaan dus kwam overal gele dingetjes tegen. Tevens de verf wordt snel vuil, de randen werden steeds donkerder door mijn handen. Beide problemen zou ik de volgende keer ondervangen door direct na het spuiten het vliegtuig de ‘lakken’. Dirk had voor de floats Glitsa gebruikt voor het versterken en waterdicht maken. Toen ik de floats met Glitsa polyurethaan (op waterbasis) gelakt had het resultaat zag, wilde ik dat met de rest van het vliegtuig ook. Ik heb de Giltsa wel verder verdund met water, maar toch het hele toestel twee keer gelakt. Leerpunt:
Bij volledig gespoten/geverfd toestel lakken met Glitsa, zodat je toestel niet snel vies wordt en de verf goed houdt.
Tja en dan de tierlantijntjes... Bij de fixet 40mm plakletters gekocht (4,95) en netjes op vleugels en staart geplakt. De cijfers zijn beetje willekeurig, mijn geboortejaar in combinatie met het antwoord op "Het leven, het heelal en de rest". Vervolgens signaalstickers gekocht; brandweertelefoon (veel rood, beetje wit) Lesautosticker (veel blauw, te weinig wit) en witte vogels voor op ramen. Eerst mal gemaakt voor de staart, vervolgens uit gesneden in rood, wit en blauw en geplakt. Daarna een aantal grote rode cirkels, iets kleinere witte en kleine blauwe uitsnijden en op elkaar plakken (let op dat je in het midden een speldeprik doet, zodat ze later mooi centreren zijn). Deze zijn voor op de vleugels. Daarna voor op de romp iets kleinere versies en het ziet er gelijk beter uit. Later nog twee kleine vlaggetjes op de drijvers geplakt.
Ik had de mazzel dat een van de campingbewoners een zoon had die zijn modelbouwspullen bij zich had. Waaronder Revell modelbouwverf. Het zou moeten invreten in het depron, maar is bij mij niet gebeurd. Zwart voor de motor en antraciet voor de cockpits zijn geen kleine oppervlakten en het ziet er toch goed uit. Met jobsgeduld (ik had immers de tijd) heb ik de struts geverfd en zelfs de rode, gele en zwarte kabel van mijn 1540 motortje, zodat het meer op metaal lijkt.
Hierna sloeg ik door en ben de scharnierpleisters ook gaan spuiten (op het scharnierende gedeelte na) en ben met naald en draad aan de gang gegaan. Ik heb de draden ook door de balsa ribben geprikt en daar steeds vastgeknoopt. Voor mij een extra argument voor balsa ribben ipv depron. Deze knoopjes heb ik vervolgens met een likje glitsa gesealed.
:?: Een vraag aan jullie. Is het nu de bedoeling dat de touwtjes los blijven en alleen aan begin en eind vast geknoopt worden? Ik kreeg die indruk door Dirk zijn opmerking over dat de spanning automatisch verdeeld wordt een paar posts terug. Of kan het net zoals ik gedaan heb, bij elke bocht een knoop? :?:
Laatste foutje wat me te binnenschiet en impliciet wel door Dirk gezegd is. Je moet eerst je staaldraadjes of carbonrods door de schotjes prikken en daarna de bodem er in lijmen. Scheelt heel veel gepiemel. Ik wilde zo graag spuiten dat ik daar een minuut te laat achter kwam en dat was te veel; het zat al vast...
Afijn lang verhaal, heb me drie weken moeten inhouden doordat ik alleen kon lezen op het forum en niet kon posten...
Oja Dirk, op de camping waren mensen zo enthousiast, dat het resultaat dit is:
- Vriend van mij is gelijk mee gaan bouwen (heeft zich ondertussen ookal hier gemeld zag ik).
- Zijn vader wilde gelijk een vliegtuig kopen en gaan vliegen (mijn gestuntel en verhaal zorgt dat ie nu naar een vliegclub gaat).
- Zijn schoonvader is nu aan het bouwen.
- Zijn zwager gaat aan eindelijk een boot beginnen die half af was. Hij is enthousiast over depron en vindt RC eigenlijk helemaal niet meer ingewikkeld.
- Twee ventjes zijn bouwpakket gaan kopen en bouwen; revell spul
- De hele camping is meerder keren op bezoek geweest en ben nog nooit zoveel bier aan die gasten kwijt geweest. Echt de helft van mijn bouwtijd had ik toeschouwers.
Je hebt wat ontketend Dirk
Waarvoor mijn dank...
B