Bouwverslag van een "Lavochkin La-7" met stermotor.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door corvl, 4 mrt 2012.

  1. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.612
    Locatie:
    Rosmalen
    De uitslag is wat eerder.
    Ja, het plak heel goed op Aluminium.:)
     
  2. TheNorb

    TheNorb

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    648
    Locatie:
    Borne
    Bij de "Bauhaus" hebben ze M1 en M1.6 gewoon op voorraad. Als je er geen in de buurt hebt, wel ik je wel een paar zakjes sturen....

    :beer:

    Norbert
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.506
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @onno10 : mooi , heb gelijk 2 flesjes besteld. Thanks:thumbsup:

    @TheNorb Dichstbijzijnde Bauhaus is wat ver, maar heb een hele lading M1,1 tot M2,2 in CHina besteld , zal over een week of 3 hier zijn.
    Ik heb nog wel gekeken waar het aan lag , en idd , door het draaien van de ( afgeslepen) kop bleven de schroeven hangen. Nadag ik de schroeven met een dubbele moer vast had gemaakt zodat ze niet meer konden draaien ging het al veel beter. Met M1,4 of M1,6 zal het nog veel beter gaan.

    Het meeste is inmiddels geplamuurd en gladgeschuurd , hier en daar nog wat bijwerken. o.a. de voorkant hier , die bevalt me nog niet:

    Meteen ff helemaal in elkaar gezet .... .begint op een vliegtuig te lijken:

    Cor
     
    Bart83, strutter en E.hof vinden dit leuk.
  4. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Nederland
    Wat een apparaat Cor, geweldig!

    Bedankt ook voor de HBM machine beschrijving. Ik zat zelf vooral bij EMCOmat'jes uit het verleden te kijken maar waarschijnlijk zijn deze inderdaad te klein...

    Hoe gaat je het enorme model bespannen eigenlijk? Oracover?!

    Groet Q
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.506
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @Q Brand : nee, het plan is om hem komende week met glasmat en parketlak te behandelen , daarna spuiten.

    Met wat details bezig geweest; de bewegende delen zoals hoogteroer, ailerons e.d. zijn bin het origineel bespannen, om dit effect wat te verkrijgen heb ik randjes afgeplakt:

    Opgevuld met lichte verdunde plamuur:

    Plakband weghalen, na het drogen wat schuren en een "deuk" in het hout schuren. Het ziet er dan zo uit:

    Cor
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.506
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    De neuslijst past er nu mooi in, wat extra balsa hout en wat plamuur:

    Ander probleempje was de wing fairing , aan 1 kant ruim 5 mm lucht ertussen ....... vreemd:

    Ik denk dat het hout wat kromgetrokken was. Maar een glasmatje heeft goed geholpen:

    Glasmat aangebracht op het stabilo, en is vrij goed gelukt om een linnen bekleding te "simuleren":

    De motorkap met 163 grams glasmat en epoxy behandeld. Ik moet het schuim er nog uit oplossen , maar vorige week met -18 buiten.... toch wat te koud. :

    Het toestel zelf word momenteel ook behandeld met glasmat en PU-lak, laatste stukje heb ik vandaag gedaan:

    Volgende stap is het plamuren van de romp en dan nog een laagje PU-lak erover. daarna kan ik denk ik de grondlak aanbrengen.

    Nog een vraag; ik heb voor dit toestel een maxbec2D met magneetschakelaar van Jeti aangeschaft, maar ben niet zeker hoe de magneetschakelaar aan te sluiten. Op de magneetschakelaar heb ik 4 aansluitingen:
    -Opto:-normaal & reverse
    -Master: - normaal & reverse.
    [​IMG]

    Oh ..... Ik heb al een fotootje gevonden met hoe het aan te sluiten:
    [​IMG]
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.506
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Afgelopen maanden weer veel verbouwd in m'n huis, en de werken zitten er bijna op . Tijd om weer verder te gaan met de Lavochkin.
    Een hele tijd geleden een zooi M1 en M1,5 boutjes besteld:
    1200 stuks , dat zal ik wel een tijdje mee voortuit kunnen denk ik
    [​IMG]

    En dan de cockpitkap, die kan nu heen en weer schuiven op de rails.
    [​IMG]

    Het toestel is ook inmiddels 1 keer in de grondverf gezet. Nog wat verder schuren en plamuren , panel lines en dan kan de definitieve kleuren erop .

    Cor
     
    Bart83, aurectar en Berto vinden dit leuk.
  8. mig 3

    mig 3 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    1.263
    Mocht je besluiten om de onderkant ‘groen’ uit te voeren.......
    CFD1B520-3ABC-43C1-A10C-45343D77307A.png
    Het RAL nummer gemixt met een donkere kleur,dan kom je dichtbij de verfsnippers kleur van de La-7 van het Kbely museum:)

    De kans dat de kleur overeenkomt met de originele kleur van vroeger? Mi no sa(kweetniet)

    Heb je trouwens de afmetingen al gevonden van de piloten stoel?
    Het lukt mij maar niet om een gelijkend model te vinden! (3D print)

    Groet:Robin
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.506
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hey Robin;

    Ik moet er nog ff over nadenken welke kleur ik de Lavochkin ga maken , maar heb je de RAL nummers voor mij?
    Ook de stoel, daarvan heb ik geen idee, dat zal ik een beetje op zicht moeten doen denk ik.

    Cor
     
  10. mig 3

    mig 3 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    1.263
    Alleen 6027 RAL .

    Succes verder.

    Groet:Robin
     
  11. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.506
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Komende week een update ( ben met panel lines bezig).
    Maar eerst een vraag; De wieldeuren , daar was ik niet tevreden mee , en wil die van glasmat met epoxy maken. Nu heb ik al 4 lagen van 160 gr/dm2 maar ik vind het nog niet goed.
    Het model en de kromming zit er goed , maar het is in zijn geheel niet stijf. Als de deuren open zijn zal het gedeelte aan de bovenkant ( Wielvorm) door de wind zo zwaberen dat het niet lang heel blijft denk ik.

    Nog meer lagen glasmat? of heb ik iets verkeerd gedaan , of moet ik het anders doen?

    Bedankt ,
    Cor
     
  12. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.725
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Paar strengen carbon aanbrengen.
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.506
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
  14. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.221
    Locatie:
    nuenen
    Ik zou ze diagonaal leggen
     
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.506
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ah , ik zie dat hepf https://shop.hepf.com/Modellsport-Zubehoer/CFK/Kohleroving-SIGRAFIL-C50-24k-1600-tex::18124.html dit in zijn assortiment heeft , daar rij ik vandaag langs...dan kan ik verder.
    Ik ben benieuwd , ik kan me niet voorstellen dat et dit spul ineens de wieldeur niet meer zo flexibel is.

    Kan ik de huidige wieldeuren nog gebruiken, die met 4 lagen glasmat, nog een 5e en dan dit spul ertussen? Hoeveel van die carbon lijnen ?
    Of helemaal opnieuw beginnen , hoeveel lagen glasmat ( van 160 gr/dm2) en hoeveel van dat carbon?

    Bedankt,
    Cor
     
  16. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.295
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Je moet het ook de tijd geven om uit te harden. Of anders doorharden bij hoge temperatuur.
    Dit kan wel een aantal dagen duren.
     
  17. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.725
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Zie antwoorden hiervoor.

    Let maar eens op ;-)
     
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.506
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @Han : de 4x 160gr/dm2 heeft een week in m'n verwarmingsruimte gelegen net ca 30-32 graden... het geheel is hard, maar waar de wieldeur het smalst is, dat kan eenvoudig torderen. Als er dan wat wind onderkomt tijdens het vliegen, dan zal dat zeker mis gaan.

    @Berto : vanmiddag zo'n rol ophalen en ik zal dan eerst op de huidige wieldeuren die ik heb gemaakt nog een aantal van die strings aanbrengen met erover nog een glasmat laagje.


    Bedankt,
    Cor
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.763
    Locatie:
    Tussen Tiel, Nijmegen, Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 13 aug 2018
  20. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.506
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik denk dat ik het probleem niet duidelijk heb uitgelegd:
    Daar waar het ronde gedeelte over gaat naar het "been"-gedeelte is vrij smal. Alleen het "been"- gedeelte zit vast aan de aluminium poot.
    Dat betekend dat het grote ronde gedeelte "loshangt" in de wind, en alleen vast zit aan dat smalle gedeelte. Heeft weinig te maken met het uitharden, de epoxy is errug hard. Vergelijkbaar met een vel papier, dat is ook niet stijf tenzij er een soort van box van wordt gemaakt.

    Hepf heeft vakantie jammer genoeg , dus de wieldeuren moeten nog een tijdje wachten voordat ik dar carbon spul heb.

    Cor
     

Deel Deze Pagina