De bouw van de ADAMAS

...of dat je misschien een andere 'frees-strategie' moet instellen, zoals bijvoorbeeld hier staat vermeld?

Succes in ieder geval, jullie allebeide!
 
Voor het voorfrezen is de waterlijn bewerkingsstrategie prima, maar voor finishing zal je toch een andere strategie moeten kiezen wil je en strak eindresultaat.

Johannes
 
Kan het zijn dat alleen de waterlijnen gevisualiseerd worden door de software?
Dat zou altijd kunnen, maar ...
De software die mijn machine bestuurt (en G-code als input krijgt), kan ook op een willekeurige PC worden gedraaid. Als het besturingsbordje niet wordt gevonden gaat hij in simulatiemode. Daarmee heb ik die G-code gedraaid. Dan wordt zichtbaar dat er ook echt niets tussen die baantjes zit. :(
 
Dat zou altijd kunnen, maar ...
De software die mijn machine bestuurt (en G-code als input krijgt), kan ook op een willekeurige PC worden gedraaid. Als het besturingsbordje niet wordt gevonden gaat hij in simulatiemode. Daarmee heb ik die G-code gedraaid. Dan wordt zichtbaar dat er ook echt niets tussen die baantjes zit. :(

Ja, en daarom misschien een andere 'frees-strategie' instellen, zodat je een andere (wellicht betere) afwerking krijgt???

.
 
Welke controller gebruik je op je cnc? Ik gebruik een planetCNC controller. Ben benieuwd hoe je dit verder aanpakt. Al veel gefreesd en veel geleerd, maar dit 2,5d werk wil ik ook graag gaan doen. Echter nog geen ervaring.

Wil kernen voor dlg gaan frezen op termijn. Dan is alleen die lawaaiige kress niet zo fijn [emoji6]

96a1733ebd609d0a36aebde773db72b8.jpg


3459d2f732847950b3758e7929e97082.jpg
 
Welke controller gebruik je op je cnc? Ik gebruik een planetCNC controller. Ben benieuwd hoe je dit verder aanpakt. Al veel gefreesd en veel geleerd, maar dit 2,5d werk wil ik ook graag gaan doen. Echter nog geen ervaring.

Wil kernen voor dlg gaan frezen op termijn. Dan is alleen die lawaaiige kress niet zo fijn [emoji6]
Ik gebruik een watergekoelde freesmotor. Zoiets. Goed zoeken, dit was de eerste de beste die ik nu net tegenkwam. Er zit soms meer dan $ 100,- tussen de ene of andere aanbieding. Ook goed op de 'shipping' kosten letten, kunnen ook zomaar $ 150,- zijn.
Mijn stofzuiger maakt meer lawaai dan de spindle, maar als hij hout staat te frezen wordt het toch weer een hoop herrie ....

De controller die ik heb is de EdingCNC CPU5A3. Top spul. De besturingssoftware is gratis. Die kun je ook zonder controller gewoon downloaden en in simulatie-mode gebruiken. Je kan er dan eerst mee spelen.

3D frezen doe je nu al! :D 2.5D is nl. contouren frezen (dingen uitfrezen) en pockets. Daarbij gaat de frees ook over de Z-as omhoog en omlaag. Alleen tijdens het volgen van een contour blijft hij op één hoogte. Bij 3D frezen kan de frees tijdens het frezen over alledrie de assen continu van richting veranderen.
Om te frezen heb je software nodig die a.d.h.v. je CAD-model de freesroute berekent. Er zijn verschillende pakketten, maar de bekendste zijn toch wel CamBam, ArtCam en MasterCam. Ik gebruik voor 2.5D CamBam, maar voor 3D Deskproto. DeskProto heeft een hele goede wizard, waardoor je erg snel door het leerproces heen gaat. Schrik niet van de prijzen. Hun meest uitgebreide versie is ook in hobby-licentie te verkrijgen (€ 300,- incl. BTW). Nog steeds een hoop geld, maar ik dat dat het dat zeker waard is.
DeskProto is nagenoeg ongeschikt voor 2.5D-werk! Het kan mist je zelf behoorlijk goed uit de voeten kunt met G-code programmeren (je moet dan zelf de frees-diameter-compensatie inbrengen ....).

N.B.
Heel veel hulp en goede info is te vinden op http://www.cnczone.nl/index.php.
Mijn elektronica is voor 95% gebaseerd op dit project: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=7881. Een topdraadje met veel assistentie. Soms binnen het uur reactie.
 
Ah whats in a name. In mijn gedachten had je voor 3d frezen een 4e en/of 5e as nodig. Ik gebruik CamBam al vele jaren naar volle tevredenheid, alsmede vectric Aspire. Mijn machine uitrusten met een HF spindel gaat meer ombouw vereisen. Deze motoren zijn behalve stiller helaas ook een stuk zwaarder in gewicht. Daar is mijn zoltar machine niet zonder aanpassing voor geschikt. Ik zit er aan te denken speciaal voor kernenwerk een nieuwe machine te bouwen in een gesloten kast. Scheel ook enorm veel rotzooi. Jouw topic op cnczone ken ik inderdaad! Al weer een poosje geleden dat ik die gezien heb. De besturingssoftware van PlanetCNC USB lijkt enigszins op eding. Ook ik heb zonder controller een simulatiemode. Daarom dacht ik even dat je misschien ook een PlanetCNC controller had.

Veel succes met dit project en houd ons hier op de hoogte. Stilletjes leer ik een boel met jullie mee :-)
 
Ik heb Berrie nu natuurlijk lang genoeg aan het lijntje gehouden met mijn frees. Ooit moet er eens echt gefreesd worden. Dat is nu bezig!! :banana:

We frezen een mal, een negatief dus, rechtstreeks in schuim.
De romp is 2m15 lang.
De mal wordt gesplitst door een horizontaal vlak.
De boven- en onderhelft zijn elk weer in 3 delen gesplitst omdat mijn frees 'zo klein is'.
Het totaal bestaat dus uit 6 stukken.
In de onderstaande afbeelding zie je de romp in de mallen zitten (ik heb de bovenste 3 mal-delen transparant gemaakt).

Romp-mallen.PNG


Hieronder de eerste gefreesde delen.
Je ziet van de bovenkant (transparante deel uit bovenstaande afbeelding) het achterste en middendeel.
De afbeelding van het voorste deel is net ruw gefreesd, en ligt nu te finish-frezen (ruw- en finish-frezen duurt ± 3 uur per blok).

Er zit schot in! :banana::banana::banana:

Adamas%20Berrie%20Rompmal%20deel-1&2.jpeg


Adamas%20Berrie%20Rompmal%20deel-1&2%20aansluiting.jpeg

Je ziet hier 2 foutjes van mij in de programmering en positionering.
Die komen in de andere blokken niet meer voor.
Het is voor mij ook een enorm leerproces. :oops:

Adamas%20Berrie%20Rompmal%20deel-3%20ruw%20gefreesd.jpeg


Later zal ik nog een foto van de 3 delen plaatsen.
 
Ik ben keihard bezig ons nieuwe houthok/fietsenschuurtje voor de kinderen af te maken. Als dat klaar is heb ik de afgelopen maand 2 kinderkamers opgeknapt en dat schuurtje gemaakt. Daarna non-stop door aan de Adamas.:yes:
 
Hoe heb je ze glad gekregen? Met de frees ook? Of met de hand geschuurd?
De foto's die je hier ziet zijn zonder nabewerking, direct uit de frees.
Er is gefreesd met een bolkopfrees, diameter=4mm.
De step-over (afstand tussen de freesbanen) = 0,8 mm.
De grootste oneffenheden zijn kleine haarscheurtjes die de frees toch in het schuim trekt.

Eerder heb ik een proefstukje gefreesd, en een heel aardige afwerking kreeg ik door eerst heel licht te schuren (korrel 320 - 400) en met perslucht alle losse stukjes te verwijderen. Daarna gelakt met parketlak op waterbasis, en dan nog een keer heel licht schuren.
Maar op die manier krijg je het never nooit hoogglanzend!
Maar als goedkope mal voldoet het prima.
 
Back
Top