Afgelopen dagen met een erg leuk klusje bezig geweest ,het bouwen van de cockpit. Ik vindt dat bij deze bouwfase het model zijn karakter krijgt. Eerder heb e.e.a geprobeerd met een raamframe uit zelfklevend papier op doorzichtig folie. Nu heb ik ervoor gekozen het frame uit 0.4mm triplex the maken ,dit geeft denk ik een mooier resultaat.
De spant waar het frame tegen aan wordt verlijmd had ik bedacht als 3mm triplex deel. Echter door dit deel uit twee lagen 1.5 mm triplex te maken ontstaat de mogelijkheid een randje te laten ontstaan waartegen het raam frame gemakkelijk kan worden gevormd.
Nadat de het raamframe aan de spant is bevestigd kan de assemblage aan de romp gemonteerd worden.
Klusje vraagt wat geduld maar erg leuk te zien dat de onderste rand van het raamframe nagenoeg precies aansluit op de beplanking van de romp.
Nu dat de spant en het raamframe waren bevestigd kon ik de het gedeelte boven en onder de achterste ramen beplanken met 1.mm balsa.
Eerste heb ik de beplanking alleen aan de bovenste raamrand verlijmd. Later middels amonia het balsa zacht gemaakt en het over de spanten gevormd.
Het dak van de cockpit doet tevens dienst als toegangsluik. Het overige deel van het cockpit dak en luik wordt voorzien van een laag 6mm balsa wat later in vorm geschuurd kan worden. De triplex spanten in lengte richting helpen de juiste vorm te verkrijgen. Ook heb ik wat foto's van het grote voorbeeld opgehangen ter referentie met schuren.
Cockpit dakramen op de zelfde manier als het raam frame
Enkele foto's van dichtbij
Ruimte voldoende om bij te lipo's te komen
Het zij raam kan bij de echte Do24 geopend worden. Op het model zal ik het vastlijmen is de gesloten positie. Wel komen er later de geleide rails op als schaal detail.
Detail op het linker achterste raam. Deze kon naar binnen worden opengeklapt.
Toch erg tevreden met het resultaat. Iets uitdenken en tekenen is één ding ,het daadwerkelijk zo maken als uitgedacht is iets anders. Gelukkig is het goed gelukt.
De romp zoals het er nu bij staat weegt 1300 gram.
Even een plaatje van het grote voorbeeld.
En vandaag de romp even buiten in het daglicht gezet zodat ik wat mooie foto's kon maken.