Fast4ward rigger

Statisch doe ik alleen maar om te checken of de ESC de max-max-max waarde aankan. In praktijk zegt die waarde idd niks. In praktijk is het loggen, meten en rekenen.
 
Gangbaar in wedstrijd mini-hydro’s is 30A - 40A. Stel dat je gemiddeld tijdens een paar minuten varen onder 20A uitkomt... dan zit je behoorlijk safe. Ander scenario. Je laat de mini-hydro om de paar tellen stilvallen, korte bochtjes draaien (achtjes, linksom, rechtsom) of gaat een paar minuten halfgas varen zonder dat de rigger helemaal uit het water komt. Dat laatste scenario is al behoorlijk ‘worst case’ en kost geheid de ESC of motor (al naar gelang welke het eerste kapot gaat).
 
Laatst bewerkt:
Als je een gaatje in een tussenschot boort: niet uitschieten :hammer:Gelukkig bestaat er epoxy.


Tussenschot gemaakt voor de kantelkamer.

Bijna al mijn bootjes zijn blauw, dus deze ook. Binnen G4. Buiten epoxy met kleurpigment.

Plush 30A met waterkoeling

Alles erin.

Smeerdopje


O.a. nog te doen:
  • Strutsteun inkorten
  • Roer aan de stuurstang maken
  • Badkuip-lektest
  • Kantelkamer functioneel maken
En de ongetwijfeld nog voorkomende problemen oplossen die ik nu nog niet ken ;)
 
Struthouder ingekort en roerlink langer gemaakt en vastgezet

Turnfin

Steun cq transportbakje gemaakt [hik!]

Ze mag in bad....


... en op de weegschaal.



En intussen heeft ze ook gevaren. Gewapend met boot, zender, hengel met bal, roeiboot en waadpak naar het water.

(Voorlopig?) op 2S. Met een Graupner K- prop 29mm klinkt het als een blije staafmixer en vaart ook net zo hard :hammer:Vrolijk ploegend door het water een rondje gevaren.

Met een 33mm begint het ineens ergens op te lijken. Nog net iets te langzaam om helemaal op de puntjes van de drijvers te varen, maar vooruit. Big smile! Mijn 2S accu’s zijn oud en moe. Dus daar 2 nieuwe voor besteld.

Accu, motor en ESC worden hier voorlopig niet warm (of koud) van.

Vraag: de prop-as staat nu horizontaal. Welke kant moet de prop op wijzen? Paar graden omlaag om de spiegel uit het water te krijgen? Of duw je dan de drijvers omlaag?
 
Dat gaat de goede kant op!
Had je geen grotere props bij je?
Ik vaar deze motor met een 34,5K, om de boel vaarbaar te houden, de motor trekt ook een 36K gemakkelijk.
Alles natuurlijk afhankelijk van het feit of je Lipo's de stroom kunnen leveren, in de 50 cm monohull heb ik een 2S HRB 4200mAh 35C.

Groeten, Jan.
 
Nieuwe accu’s binnen. De 3S ter vergelijking van de afmetingen. De 2S 25C en 2S 35C zijn zo goed als even dik en hoog. Alleen de lengte verschilt duidelijk.


De Ri van de 25C is 11mOhm/cel en van de 35C is 6mOhm/cel. Meting is uiteraard niet absoluut, maar geeft wel aan dat de bij dezelfde stroom de 35C meer spanning zou moeten houden.
 
:beer: De lichtvoetigheid die moet er nog een beetje inkomen. Als ik het goed zie op het filmpje komen de drijvers nog niet mooi los van het water. Onderkant drijver met name aan achterzijde paar millimeter ophogen (bijv met balsa of zo), weer mooi vlak schuren, GFK-plaatje erop lijmen (1mm - 2mm max) en het zal een stuk harder gaan, met minder stroom. Op die manier heb je meer A-o-A van de drijvers, loopt-ie losser. In het begin is dat even wennen, want bij te veel A-o-A kunnen de drijvers behoorlijk hoog over het water stuiteren. Is maar één manier om erachter te komen...

Hieronder een foto van hoe ik de oorspronkelijke A-o-A zelf heb vergroot met Depron en GFK-plaatje. Best wel rigoureus, maar je kunt later altijd weer terug trimmen als de rigger te onstuimig over het water danst:

full
 
Dat plaatje gaat wel lukken. Zoiets heb ik bij een andere boot gedaan door dun epoxyplaat met dubbelzijdig tape eronder te plakken.
De ideale hoogte en hoek vd strut zijn me alleen nog niet duidelijk. Strut zit nu parallel aan de bodem vd romp en ongeveer 10mm eronder. Volgens mij loopt de romp nu te nat.
Strut lager = achterkant romp verder uit het water. De prophoek moet dan iets plus? (omhoog wijzend)
 
full


Hierboven een voorbeeldje van mijn Hydro 1. De strut heeft een kleine AoA met het water, de drijvers hebben een behoorlijke AoA met het water: tussen 4 - 7gr. Met de huidige setup zou ik beginnen de AoA van de drijvers op 7gr te zetten. Een paar balsa-plankjes erop lijmen, vlak schuren, GFK-plaatje erop en uitproberen...

Waar ligt de CofG op dit moment?
 
Laatst bewerkt:
1cm voor de achterste dwarsligger.
Ik moet sowieso de struthouder aanpassen. Nu kan ik de hoogte vd strut en de struthoek nl. niet los van elkaar verstellen. En dat is wel nodig.
 
Gaat al veelbelovend!
Welke prop zat er achter?

Als de lipo past, zou ik (na het aanpassen van de AoA) ook eens méér toeren proberen, 3S en eventueel een kleinere prop.
Alles bleef koud neem ik aan (geen wonder bij deze temperaturen)?

Groeten, Jan.
 
De prop in het filmpje was 33, 34.5 en 36. Op het gehoor bleef het toerental daarbij vrijwel gelijk.
Ik ga eerst de strut aanpassen, dan varen en dan met de AoA aan de slag.

Mooie hobby :)
 
De prop in het filmpje was 33, 34.5 en 36. Op het gehoor bleef het toerental daarbij vrijwel gelijk.
Dat viel mij ook al op, het bevestigt mijn ervaring dat deze motor ook gemakkelijk een 37,5K trekt.
Mijn monohull is daarmee op 2S al onvaarbaar...

Als je ze kunt vinden en niet groter wilt proppen (want de naaf van de 37,5K is dikker dan van de kleinere props) dan zou je nog de S-serie kunnen proberen, hogere spoed en ietsje meer lift.

Groeten, Jan.
 
Back
Top