Fast4ward rigger

Discussie in 'Speedboten' gestart door RoyV, 18 sep 2018.

  1. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Statisch doe ik alleen maar om te checken of de ESC de max-max-max waarde aankan. In praktijk zegt die waarde idd niks. In praktijk is het loggen, meten en rekenen.
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Gangbaar in wedstrijd mini-hydro’s is 30A - 40A. Stel dat je gemiddeld tijdens een paar minuten varen onder 20A uitkomt... dan zit je behoorlijk safe. Ander scenario. Je laat de mini-hydro om de paar tellen stilvallen, korte bochtjes draaien (achtjes, linksom, rechtsom) of gaat een paar minuten halfgas varen zonder dat de rigger helemaal uit het water komt. Dat laatste scenario is al behoorlijk ‘worst case’ en kost geheid de ESC of motor (al naar gelang welke het eerste kapot gaat).
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2018
  3. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Half gas? Wat is dat? :rofl:
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    :beer: ‘t Was een hypothetisch voorbeeld.
     
  5. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  6. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Struthouder ingekort en roerlink langer gemaakt en vastgezet

    Turnfin

    Steun cq transportbakje gemaakt [hik!]

    Ze mag in bad....


    ... en op de weegschaal.



    En intussen heeft ze ook gevaren. Gewapend met boot, zender, hengel met bal, roeiboot en waadpak naar het water.

    (Voorlopig?) op 2S. Met een Graupner K- prop 29mm klinkt het als een blije staafmixer en vaart ook net zo hard :hammer:Vrolijk ploegend door het water een rondje gevaren.

    Met een 33mm begint het ineens ergens op te lijken. Nog net iets te langzaam om helemaal op de puntjes van de drijvers te varen, maar vooruit. Big smile! Mijn 2S accu’s zijn oud en moe. Dus daar 2 nieuwe voor besteld.

    Accu, motor en ESC worden hier voorlopig niet warm (of koud) van.

    Vraag: de prop-as staat nu horizontaal. Welke kant moet de prop op wijzen? Paar graden omlaag om de spiegel uit het water te krijgen? Of duw je dan de drijvers omlaag?
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Helemaal correct, idd, klein tikkie omlaag met de prop-as gaat wereld van verschil maken.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Dat gaat de goede kant op!
    Had je geen grotere props bij je?
    Ik vaar deze motor met een 34,5K, om de boel vaarbaar te houden, de motor trekt ook een 36K gemakkelijk.
    Alles natuurlijk afhankelijk van het feit of je Lipo's de stroom kunnen leveren, in de 50 cm monohull heb ik een 2S HRB 4200mAh 35C.

    Groeten, Jan.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  9. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ik had de reeks van 29 tot 36mm bij me, maar de accu’s waren leeg. Er komen nu 2200mAh 2S 25C en 35C aan. Die passen net.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  10. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    HeliKoper en eric_laermans vinden dit leuk.
  11. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Met de juiste prop gaat dat met gezwinde spoed over het water. Ben erg benieuwd naar eventueel filmpje.
     
  13. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    @eric_laermans : zoals u wenst ;)

    Het begin is er...



    Graag op- en aanmerkingen :)
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    :beer: De lichtvoetigheid die moet er nog een beetje inkomen. Als ik het goed zie op het filmpje komen de drijvers nog niet mooi los van het water. Onderkant drijver met name aan achterzijde paar millimeter ophogen (bijv met balsa of zo), weer mooi vlak schuren, GFK-plaatje erop lijmen (1mm - 2mm max) en het zal een stuk harder gaan, met minder stroom. Op die manier heb je meer A-o-A van de drijvers, loopt-ie losser. In het begin is dat even wennen, want bij te veel A-o-A kunnen de drijvers behoorlijk hoog over het water stuiteren. Is maar één manier om erachter te komen...

    Hieronder een foto van hoe ik de oorspronkelijke A-o-A zelf heb vergroot met Depron en GFK-plaatje. Best wel rigoureus, maar je kunt later altijd weer terug trimmen als de rigger te onstuimig over het water danst:

    [​IMG]
     
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Dat plaatje gaat wel lukken. Zoiets heb ik bij een andere boot gedaan door dun epoxyplaat met dubbelzijdig tape eronder te plakken.
    De ideale hoogte en hoek vd strut zijn me alleen nog niet duidelijk. Strut zit nu parallel aan de bodem vd romp en ongeveer 10mm eronder. Volgens mij loopt de romp nu te nat.
    Strut lager = achterkant romp verder uit het water. De prophoek moet dan iets plus? (omhoog wijzend)
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    [​IMG]

    Hierboven een voorbeeldje van mijn Hydro 1. De strut heeft een kleine AoA met het water, de drijvers hebben een behoorlijke AoA met het water: tussen 4 - 7gr. Met de huidige setup zou ik beginnen de AoA van de drijvers op 7gr te zetten. Een paar balsa-plankjes erop lijmen, vlak schuren, GFK-plaatje erop en uitproberen...

    Waar ligt de CofG op dit moment?
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2018
  17. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    1cm voor de achterste dwarsligger.
    Ik moet sowieso de struthouder aanpassen. Nu kan ik de hoogte vd strut en de struthoek nl. niet los van elkaar verstellen. En dat is wel nodig.
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Gaat al veelbelovend!
    Welke prop zat er achter?

    Als de lipo past, zou ik (na het aanpassen van de AoA) ook eens méér toeren proberen, 3S en eventueel een kleinere prop.
    Alles bleef koud neem ik aan (geen wonder bij deze temperaturen)?

    Groeten, Jan.
     
  19. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    De prop in het filmpje was 33, 34.5 en 36. Op het gehoor bleef het toerental daarbij vrijwel gelijk.
    Ik ga eerst de strut aanpassen, dan varen en dan met de AoA aan de slag.

    Mooie hobby :)
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Dat viel mij ook al op, het bevestigt mijn ervaring dat deze motor ook gemakkelijk een 37,5K trekt.
    Mijn monohull is daarmee op 2S al onvaarbaar...

    Als je ze kunt vinden en niet groter wilt proppen (want de naaf van de 37,5K is dikker dan van de kleinere props) dan zou je nog de S-serie kunnen proberen, hogere spoed en ietsje meer lift.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina