Hornet van Noel Rozelle (RCM)

Op Outerzone kwam ik onlangs een leuk uitziend vintage vliegtuigje tegen:

The Hornet van Noel Rozelle (uit RCM magazine)

5419.jpg


Outerzone : Hornet plan : download free vintage model aircraft plan

Volledig plan, bouwbeschrijving, heel simpel te maken en het ziet er nog leuk uit ook en voor een zeer aangenaam bedrag te maken.
Deze komt op electro (uiteraard ;) ) dus ik moet nog even kijken hoe ik het zal doen met de romp, batterij...

Het werd trouwens ook tijd om eens wat nieuw te bouwen met wat hout en een pot lijm. Altijd maar die restauraties :D

Ben daar dus vanavond eens aan begonnen als 'zondagavond verdrijf' (ik heb geen TV aansluiting, handig met zo'n hobby)
.
 
We zijn ondertussen al wat verder:

Vleugeltje zit op een avond in elkaar. Geen V-Stelling dus snel doorbouwen :p

full


De romp wordt dichtgelijmd:

full


Gaat goed vooruit en is een hele simpele bouw.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En nog een update. De bouw is eigenlijk echt niet moeilijk.
De vleugelbevestiging stond op het plan met elastieken, ik heb gegaan voor een tap moer verbinding.
Ook het kapje om het batterijluikje te bereiken is gemaakt.
Ik ga werken met foliescharnieren op dit toestel.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even wat technische info over de setup:

Qua motor komt er een SK3 2836 1500kV op, regelaar van 30A, propje van 7x6.
Lipo's van 850 mAh, 3S. Eerst eens hiermee proberen, kan zijn dat die iets groter worden (maar wel bij de 3S blijven)

De setup even door eCalc gejaagd:
Daarmee zou hij ongelimiteerd verticaal moeten gaan. Top speed op 120 per uur dus nog menselijk.

De servo's heb ik uitgerekend met een servo calculator. Ik kwam uit op +/- 0,8 kg/cm. Heb dit x 2 gedaan (veiligheidsmarge) en toen op zoek naar de servo's. Kom dus uit in die range van 12 tot 15 gr servo's.
Het worden digitale metalgears

Waarom twee voor de ailerons? Uit luiheid :-) Ik heb altijd het overbrengen van 1 servo naar twee rolroeren een gedoe gevonden. Ik ga ze op hun kant monteren (en dus niet rechtstaand) dan heb ik minder drag.
Indien het niet lekker werkt bouw ik me een nieuw vleugeltje met 1 aileronservo, de vleugel is snel gemaakt :-)

Er zit bij mij 1 pen in vooraan de vleugel en 1 nylonbout achteraan. Zit muurvast.
Ik vertrouw op de sterkte van de vleugel, ga hem dus niet extra versterken. Uiteraard wel een glasmatje in het midden.
Het kapje voor het batterijluik is gemaakt met een pinnetje vooraan (stukje carbonstaaf ingelijmd met CA) de rest wordt magneetsluiting.
 
Ondertussen is de hardware binnengekomen en is er wat verdergedaan met de bouw. Inbouwen van de servo's in de vleugel, motor erop, scharnieren zijn bevestigd met CA scharnieren. M'n poging tot foliescharnieren was niet geslaagd, en heb dus met CA scharnieren gewerkt. Op die manier heb ik een minimale spleet.

Er is ook al wat foliewerk verricht!

Nog enkele foto's:

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, op het plan staat 0°-0°.
ga het eerst hiermee proberen,
ik kan nog altijd wijzigen indien nodig.

Weet niet of het testen nog deze maand gaat lukken.
 
We slaan enkele foliestappen over en we komen tot een vliegklaar resultaat!

full


Hij heeft gevlogen en hoe! Had 'm een beetje upgetrimd voor de eerste vlucht als veiligheidsmarge maar dat bleek voor niets nodig. Enkele kleine tikjes trim en hij vliegt strak als een mes.

Hij gaat ongelimiteerd vertikaal omhoog.
Qua snelheid is hij leuk maar bangelijk snel is hij zeker niet. Dat was trouwens ook niet de bedoeling.

Loops en roller trekken doet hij zeer zuiver en het is een zeer precies stuurbaar vliegtuigje dat ook zonder gas nog eens lekker doorzweeft.

Het zwaartepunt op het plan klopt perfect, daar moest ik niets aan doen.
Wel heb ik de elevator servo in de staart moeten steken. De relatief zware electromotor zorgde voor een flinke pak gewicht in de toch vrij lange neus. Omdat ik de lipo's toch echt wel onder het afneembaar kapje wou steken en niet onder de vleugel (qua handigheid kan het tellen) vloog de elevator servo in de staart en de regelaar onder de vleugel. Zo kon ik perfect de balans vinden.

De 3s lipo batterijtjes van 850 mAh gaan een 4-tal minuutjes mixed vliegen mee. Daarna is het uit met de pret, mag je landen en een volgende lipo erin steken!

Kortom: een heel eenvoudig en goedkoop te maken vliegtuigje (heeft me inclusief twee lipo's en ontvangertje ongeveer 110 euro gekost), vliegt zeer strak en controleerbaar. Het kleine formaat maakt het uiteraard gemakkelijk transporteerbaar.

Me happy!

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rond de 550 gram. Heb niet echt op het gewicht gelet tijdens de bouw voor dit toestelletje.

Net even de specs bekeken van het oude ontwerp. Ik zie dat het origineel tussen de 20 en 23 oz zat (570 en 650 gr) dus ik zit wel netjes :-)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag vlucht 3 en 4 gedaan met m'n Hornet.
De 4 minuten vluchttijd is het maximum binnen de "veilige zone".

Heerlijk toestelletje, leuk om erbij te hebben :-)
 
Ik heb inmiddels de tekening geprint liggen. Alle tips zijn welkom. Binnenkort maar een gaan beginnen met bouwen

Hoe zit het kielvlak op de romp? Misschien wat detail foto's van tijdens de bouw?

Groet,
Stephan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op aanvraag enkele foto's. Veel meer foto's van tijdens de bouw heb ik niet. Het ging zo snel... ;)

De regelaar en de ontvanger zitten onder de vleugel en zijn bevestigd met velcro.
full



De motor zit eenzaam vooraan. Je ziet ook de zwarte velcro waar de lipo opkomt. Deze ligt dus helemaal tegen het schotje (ivm CG redenen)
full


De inbouw van de servo voor het hoogteroer gebeurt achteraan
full


Aansturing van de rolroeren gebeurt met twee servo's die plat in de vleugel liggen. Deze servo's (zie hierboven) passen perfect erin, enkel het roerhoorntje komt eruit.
full


Het kielvlak is bevestigd op de romp met driehoeklatjes.
full


De volgende keer zou ik het kielvlak zo bevestigen (stukje van de tekening van de Simprop Mini Mach, een vergelijkbaar toestel)
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou de orginele setup van een parkzone p51 mustang volstaan in dit kistje? hoeft echt geen raket te worden. Ik heb de Setup toch nog liggen
 
Ja, het zal vliegen. Maar dan moet je wel een grotere prop dan mij gebruiken want die parkzone motor heeft een lagere kV waarde dan m'n gebruikte motor.
Het zal dus ook minder snel gaan. En je zult meer props breken...

De p-51 is een 100 gr zwaarder dan de Hornet dus power heeft die motor genoeg. Je kan er misschien een 8x7 of 8x8 of iets dergelijks opsteken?

Maar vliegen zal het wel doen :-)
 
Dries,

ik heb dit draadje enige dagen geleden ontdekt. Mooi projectje. Ik ga hem ook zeker bouwen. Aan de hand van de foto's zie ik dat er totaal geen V-stelling is. Als je echter op het plan gaat zien heeft de midden-, voor en achter edge een heel klein beetje V-stelling of zie ik dat verkeerd.


Groeten,

Gust
 
Laatst bewerkt:
Hey agusta, je kan hem met of zonder v-stelling bouwen. Zie ook de beschrijving bij het plan op outerzone. Ik heb 'm zonder gebouwd omwille van:
- snelheid van bouwen
-het iets vinniger karakter

Het is zeker geen beginnerskistje maar hij vliegt heerlijk.
 
Back
Top