Jamara SIAI Marchetti SF-260

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Jelleeee, 23 jul 2014.

  1. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.311
    Na talloze schuimtoestellen te hebben gebouwd werd het eens tijd om een droom te vervullen, het bouwen van een balsa vliegtuig. Gisteren de lasercut kit gaan ophalen, nu nog zonder electronica (ga ik later aankopen), en dan ook direct ermee begonnen. Ik heb gekozen om het grootste deel van de verbindingen met houtlijm (30min) te doen omdat je dan meer tijd heb om correcties uit te voeren. De bouwhandleiding is niet echt goed te noemen, daarom dat ik een topic op een ander forum als leidraad gebruik.

    [​IMG]

    Het hele pakket in de doos:
    [​IMG]

    Hier alles uitgepakt:
    [​IMG]

    In de handleiding staat om eerst te beginnen met de vleugels maar ik heb dit genegeerd en begonnen met de romp. We beginnen met de battery tray en de motormount:
    [​IMG]

    De servoplaat:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Servoplaat en deel vd romp samengevoegd:
    [​IMG]

    En ook nog eens de motormount en battery tray eraan toegevoegd:
    [​IMG]

    Nu was het tijd voor de zijwanden, deze zijn zeer kwetsbaar en heb dan ook een paar herstellingen en verstevigingen moeten uitvoeren.
    [​IMG]

    Staartribben ook toevoegd, het begint al op iets te trekken:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.862
    Locatie:
    Rotterdam
    let even op..
    Volgens mij is dit ongeveer dezelfde serie als de Gee bee die ik heb gemaakt.
    Die serie is wat discutabel te noemen.
    Mijn gee bee schijnt constructief nog een van de betere te zijn..
    en ik heb er al genoeg aan moeten verspijkeren

    Bij andere toestellen uit die serie waren onderdelen zodanig zwak geconstrueert dat bv een motor met schot en al, en verbinding al afbrak bij de eerste landing
    Mijn gee bee waren veel schotten net niet goed gelasert. verkeerd op de nerf, te dun hout etc
    Dat multiplex wat zij gebruiken kun je beter vervangen voor "echt"multiplex op kritische plaatsen.
    Mijn motorschot was ik nl een beetje van geschrokken na een crash..
    finaal weggeslagen. terwijl het balsa erachter nog heel was.
    Mijn stabilo was gewoon lachwekkend zo zwak als zij hem hadden gemaakt. heb daar een hoop aan veranderd, anders had het de eerste vlucht niet eens overleefd.

    Die laserrandjes moet je ook even wegschuren, je kan er nl geen nette lijmverbinding op maken.


    Niet om je bang te maken, maar kijk niet alleen in de handleiding, pas ook voldoende gezond verstand toe.
    Mijn draadje zit toevallig hier kort onder op dit moment.

    Je hebt in ieder geval een echte uitdaging als eerste bouwkit :D
    hou iig in je achterhoofd dat iedere fabrikant anders is..
     
  3. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.311
    Bedankt Student!

    Klopt wat je zegt over zwakke punten, degene die ik tot nu toe ben tegengekomen heb ik dan ook allemaal versterkt.
    Het motorschot lijkt hierbij wel redelijk stevig te zijn, denk niet dat dat zal loskomen.
    Klopt wat je zegt over gezond verstand gebruiken, ik kijk eigenlijk amper in de handleiding maar gebruik het bouwverslag op een ander forum waarin uitgeschreven staat waar je verstevigingen moet doen en wanneer je ff de handleiding niet moet volgen.
    We zullen wel zien wat ervan komt, zoveel heeft het nu ook niet gekost.
    Ik zal je draadje ook even bekijken!
     
  4. freekt

    freekt

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.059
    Locatie:
    Den Haag
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Waalre
    Hoi Jelleee,

    Leuk. Ben op dit moment exact dezelfde kit aan het bouwen.

    Het 1e gedeelte waarbij je vooral de laser delen samen moet bouwen gaat soepel. Die passen goed. Het afwerken daarna is een stuk lastiger. Handleiding is slecht en de fotos kloppen niet met de cad tekeningen. Verder is de houtkwaliteit slecht. Tip: koop dus extra balsa hout.

    Ik ben nu zo ver:

    [​IMG]

    Opgelet: Ik heb bij mijn bouw de vleugel cord 2.5 cm langer gemaakt en de vleugels breder. Vandaar dat mijn ailerons niet Tot aan de wingtanks lopen. E.a. gedaan omdat de originele marchetti wel erg kleine vleugels heeft.

    Groet matthijs
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    eric_laermans vindt dit leuk.
  6. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.311
    Hey Matthijs,

    Dat ziet er zeer netjes uit! Wanneer ik terug ben van vakantie zal ik weer verder bouwen en dit updaten. Houtkwaliteit is idd niet hoogstaand te noemen. Ik heb nog niet veel ervaring met houtbouw dus denk dat ik alles origineel ga laten, behalve als het te zwak is. Heb je trouwens plannen van de vleugels? (vind ze nergens en bijgeleverde plannen zijn niet echt duidelijk)
    Wat me ook was opgevallen is dat ze nergens over de ailerons spreken, ze staan zelfs niet op de plannen.. Hoe heb jij dat gedaan?
    De cockpitkap, heb je die verwijderbaar gemaakt zodat je makkelijk de accu's kan vervangen? Zoja, hoe?

    Groeten Jelle
     
  7. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Waalre
    Ik zal morgen wat foto's maken en posten. Denk dat het je wel helpt.

    Groet matthijs
     
  8. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.311
    Thx!

    Ondertussen is er al redelijk wat gebeurd.

    Onderste zijde beplankt vanachter
    [​IMG]

    Stabilo en rudder:
    [​IMG]

    Even op de romp droog gezet:
    [​IMG]

    Vanvoor beplankt:
    [​IMG]

    Servo's (hoogteroer en rudder) geinstalleerd, alsook vanachter beplankt:
    [​IMG]

    Begonnen aan de eerste vleugel:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Gr, Jelle
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    eric_laermans vindt dit leuk.
  9. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Waalre
    Goed bezig Jelle,

    Hieronder wat foto's ter inspiratie. (De vleugels zijn dus breder dan bij jouw model en ook de "chord" is 3 cm langer.)

    Marchetti gereed voor proefvlucht. Motorkap mist nog. Die ben ik aan het namaken van epoxy (eerst gips mal gemaakt, epoxy met glasvezel erover en nu afwerken).

    [​IMG]

    Electronica onder de cockpit. Ik gebruik een losse DC-DC converter ipv de BEC van de ESC. Dat geeft mij meer vertrouwen. Voor nu zitten er 5 servo's in en daar komen later nog 3 bij voor het landingsgestel. Een goede 5V voorziening vind ik essentieel. Helemaal nadat ik begin dit jaar 2 crashes heb gehad met mijn piper cub die, denk ik, te maken hadden met een overbelaste BEC.

    [​IMG]

    Cockpit met bodem. Voorzijde heeft houten randje en achterzijde zit vast met magneten.

    [​IMG]

    Ik kreeg het niet voor elkaar om de elevator door de romp links & rechts te verbinden aangezien de romp al af was toen ik aan de elevator begon. Op dit punt kloppen de tekeningen niet met wat er te zien is op de fotos. Heb dus links & rechts apart van stuurstang voorzien.

    [​IMG]

    Servo in vleugel (onderaanzicht). Je zult zien dat de ailerons al zijn voorgesneden in de laser delen, maar je moet inderdaad even goed kijken. De buitenste 4 spanten zijn "anders". Die moet je snijden om de ailerons te maken. Je ziet dus ook mijn "extra" spant links op de foto.

    De ailearons zijn overigens naar eigen inzicht gebouwd. Het hout van de kit is echt te zacht voor ailerons naar mijn smaak.

    [​IMG]

    Groet Matthijs
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.311
    Bedankt voor deze nuttige informatie Matthijs!
     
  11. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    601
    Locatie:
    Veendam
    leuk zeg, ik ben ook al een tijd geleden begonnen met dit kistje.
    houtbouw klaar, setup gekocht en maar eens tijd zien te vinden om te gaan folien.
     
  12. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Waalre
    Eerste vlucht niet goed gegaan. Stall in bocht. Nu schade repareren en maiden laten doen door iemand met meer vlieg ervaring.

    Tot aan 1e bocht vloog ie wel netjes rechtdoor. Dus zwaartepunt en afstellingen / trim kloppen. Waarschijnlijk veel te veel aileron slag en dus een veel te gevoelig vliegtuig.

    Wordt vervolgd.

    Groet matthijs
     
  13. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.311
    Jammer om dat te horen. Maar je zegt eerst dat de oorzaak een stall is en dan zeg je dat het te gevoelig was? Wat ik altijd doe is een setting met lage dualrates en veel expo zodat je altijd kan switchen indien hij veel te gevoelig is.
    Wat is je vliegervaring?
     
  14. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Waalre
    Hoi.

    Vliegervaring : te weinig kennelijk ;-)

    Vlieg sinds 1 jaar en voornamelijk met mijn piper cub van 1.3 m en twee zwervers.

    Verder een scratch bouw decathlon van 70 cm van balsa. Zo'n 20 vluchten en nu kleine crash.

    Vorig jaar was ik een AT-6 Texan aan het bouwen. Daar heb ik 4 vluchten mee gemaakt en toen mid air crash. Niets van over. Wel " gevoeld" hoe gevoelig een laagdekker is.

    Heb er vertrouwen in dat marchetti het uiteindelijk wel gaat doen.

    Denk dat de crash kwam omdat ik veel te heftig stuurde en zo de wing tip stall-de. In combinatie met te veel wind.

    Groet matthijs
     
  15. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.311
    Wanneer je met veel wind vliegt moet je ook een paar zaken volgen die beginners meestal niet weten. Vaak is de reactie wanneer men plots wind mee vliegt om gas te verminderen omdat hij al zo snel lijkt te gaan. Maar door de wind mee zal er juist minder airflow over de vleugels zijn, wanneer je dan nog eens gas vermindert is een stall snel gebeurd.

    Gr Jelle
     
  16. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Waalre
    Ja die weet ik inmiddels. Dat had ik snel geleerd.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.862
    Locatie:
    Rotterdam
    Laagdekker hoeft niet perse gevoeliger te zijn dan een hoogdekker ;-)

    Feit is wel dat vele hoogdekkers wat meer als rustige modellen zijn ontworpen, en laagdekkers zullen een stuk eerder een wat acrobatischer achtergrond hebben
    En het ene toestel stallt eerder dan het ander.

    Feit is wel dat je de eerste vluchten even flink hoog moet bepalen hoe gevoelig hij is.
     
  18. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.311
    Er is alweer heel wat gebeurd. Tijd om het verslag up te daten.

    Beide vleugels gebouwd en deels gedekt met hout. Ook de wingtanks zijn al bevestigd.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dan de electric retracts van eflite geïnstalleerd (10-15 size).
    [​IMG]

    Op zen pootjes:
    [​IMG]

    Zojuist ook de wingtanks, motorkap en canopy gespoten in kleur. Deze is nu aan het drogen, zal de volgende keer hier pics van tonen.
    Dit gaat trouwens het kleurenschema worden:
    [​IMG]

    Gr Jelle
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Waalre
    Hoi,

    Update: mijn marchetti heeft gevlogen! Een instructeur van mijn club heeft de maiden gedaan. MAAR..... hij valt heel naar weg over de linker vleugel. Exact wat mij vorige week ook overkomen is. Eenmaal in de bocht moest hij zelfs tegensturen om hem in de lucht te houden.

    Nu een hele hoop tips gekregen om ea te verbeteren.

    De belangrijkste: WASHOUT. Daar wordt in de bouw beschrijving met geen woord over gesproken, maar is essentieel gezien de taps lopende vleugels.

    Mijn vleugel is kaarsrecht en dat is precies ongunstig.

    Dus doe je voordeel ermee.

    groet matthijs
     
  20. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.311
    Hoi, zou je wat meer info kunnen geven over die washout. Begrijp niet wat je bedoeld. Gaat dat over de hoek die de vleugels tov elkaar hebben?

    Groeten Jslle
     

Deel Deze Pagina