Juiste motorisering en accu

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Geert G, 3 sep 2017.

  1. Geert G

    Geert G

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Assen
    Hoi,
    ik ben Geert, kom uit Assen en heb pak 'm 20 jaar niks meer aan scheepsmodelbouw gedaan. Tijdgebrek, werk en andere hobby's zaten dat in de weg. Nu ik gepensioneerd ben, wil ik dat weer oppakken. Ik lees hier al weer een tijdje mee en het enthousiasme begin te groeien.
    Ik heb om te beginnen twee grotendeels afgebouwde schepen gekocht: een kajuitbootje en een zeesleper. Die laatste moet het eerst het water in en kan dat ook gezien zijn staat. Ongeveer 1 meter lang en enkele kg's zwaar schat ik in, werkelijk geen idee wat de oorsprong is: gekocht van die 'm ook gekocht had en er niks aan gedaan heeft.
    Er zit een (gebruikte) motor in waarover ik weinig info kan vinden: Graupner Speed 700 BB Turbo, 8.4 volt. Daar gaat mijn vraag nu over: is dat een geschikte motor en welke accu zou ik daarbij moeten aanschaffen? Loodaccu 12v? Lipo?
    Alvast dank voor het meedenken....
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoi Geert, Mooi dat je na twintig jaar deze mooie hobby weer op kunt pakken. Nu vraag je wel iets natturlijk! Van geen kant weten we hoe je schepen er uitzien. Zelf heb ik twee slepers van 90 cm lang. De ene weegt 4,5 kg en de ander twee keer zoveel. Draait die Graupner motor nog? Op zich hoeft daar niets mis mee te zijn. Hooguit dat het een motor is met een hoog toerental. Hoeveel ballast of extra gewicht heb je in die sleper nodig? Heb je al een motorregelaar? Zelf denk ik dat die motor wel op een 12 V accu moet kunnen draaien. Maar die moet je wel kwijt kunnen. En hoe denk je een en ander te gaan besturen? Laat eens een paar foto's zien, dat wil wel eens helpen. Hieronder een link met info over elektromotoren. Gr. Klaas.

    http://www.hmbc.nl/nedframe.html
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2017
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Voor meer info over de genoemde motor zelf ; Kijk eens hier
     
  4. Geert G

    Geert G

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Assen
    Het is inderdaad wel handig om iets meer info te geven: misschien is er zelfs iemand die dit schip herkent (met die vreselijke lelijke kraan bij die rubberboot).
    Of de motor draait weet ik (nog) niet: ik heb geen passende stroombron. Motorregelaar heb ik, weet alleen ook daar niks van (heb er bij Electronica een vraag over gesteld). Ruimte is er in ieder geval genoeg, daar ligt het niet aan...
    Schip is houtbouw overigens.


    IMG_4906.jpg IMG_4907.jpg IMG_4908.jpg IMG_4909.jpg IMG_4910.jpg
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    De sleepboot is een fantasiemodel Geert. Hoop voor je dat hij niet topzwaar is. Probeer eens uit te vinden hoeveel ballast je kwijt kunt eer ze aan de waterlijn ligt. Een 12 V 7 Ah accu weegt 2,5 kg.
    Heb je ook nog een foto voor ons zonder opbouw. Dan kunnen we zien waar de romp over ruimte beschikt en of er een stuurservo in zit. En van de onderkant van de romp mag ook. Als ik het goed zie zit er een 3-blads Robbe schroef achter. Hoort, aan het model van de bladen te zien, eigenlijk in een straalbuis te draaien. Maar zonder lukt het denk ik ook wel. Direct niet teveel geld in steken. De motorregelaar herken ik zo niet. Jammer dat er geen documentatie bij zit. Nu moet je maar gokken welke draden aan de accu en de motor komen. Zie een blauwe en gele draad. Zijn de andere twee rood en zwart? Hopelijk zit er een BEC voorziening in en kun je toe zonder ontvangeraccu. Probeer van de ontvanger eens een foto te maken waarop de bedrading duidelijk is te zien. Is de zenderset inclusief ontvanger en op welke frequentie werkt die? Hopelijk niet in de 35 Mhz, want dan moet je je boot voorzien van vleugels. Je ziet het Geert, je moet er het een en ander voor doen om advies te krijgen. Gr. Klaas.
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Als je de motor op 12V laat draaien, gaat 'ie te snel. Het aanbevolen voltage is 8,4 Volt.
    Dat is een wat moeilijk voltage om in loodaccus te krijgen. 6Volt is simpeler.
    Op 12V zal je schroef op volle kracht waarschijnlijk meer vacuum rondpompen (cavitatie) dan water...
     
  7. Geert G

    Geert G

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Assen
    Klaas: er zit al wat lood in (kan er ook weer makkelijk uit trouwens), maar ik heb absoluut ruimte genoeg voor een accu. Qua gewicht ben ik er niet zo bang voor, dat gaat wel goed komen.
    Ik heb een Graupner MX16 gekocht, via MP: is heel wat anders dan wat ik 20 jaar terug had, maar werkt inmiddels uitstekend. Roerservo werkt en zodra ik een accu heb, ga ik kijken wat de regelaar doet.

    Roel: wellicht dus goochem om gewoon een 6 volt loodaccu of een 7,2 v Lipo er in te stoppen: is misschien ook veiliger voor de regelaar.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Op een 6 Volts accu zal het ook wel gaan hoor. Doe je er gewoon wat meer ballast bij. Waar werkt je ontvanger en servo nu op? Ontvangeraccu? Pas even op met het aansluiten van de motorregelaar. Als die is voorzien van BEC heb je geen ontvangeraccu nodig. Dus bij het aansluiten van de regelaar de ontvangeraccu even los. Daarna met aangesloten regelaar proberen of de servo het doet. Dan weet je of de BEC het doet. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een borstelmotor (twee draden) mag je bij gebrek aan regelaar gerust rechtstreeks op accu of batterij aansluiten om te testen.
    Borstelloze motoren (drie draden) mogen absuluut niet rechtsstreeks op accu of voeding aangesloten worden, de motor zou dan daarbij een forse kortsluiting vormen.

    Kent iemand deze regelaar? - MBF
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2017
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mits niet te hoge spanning gaat het ook met een accu van een boormachine. Wel rechtstreeks op de motor. Dan maakt de polariteit van de accu niets uit. Gr. Klaas.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zeker bij een boot zou LiFe (voluit LiFeP04) ook in aanmerking kunnen komen. Hogere energiedichtheid dan Pb/lood, maar nog niet zo hoog als LiPo. Veel degelijker en minder kritisch in laden en gebruik dan LiPo primadonna's. RC laders beschikken ook over laadprogramma voor LiFe. Nominale spanning 3,3volt/cel.
    Zie
    LiFeP04-accu (wikipedia)
    en
    LiFe accu's op MBF. (vergeet niet op knop onderaan te klikken)

    Twee filmpjes van Bruce Simpson (beroemd/berucht in NZ).
    Meer filmpjes van zijn hand op zijn RCModelReviews kanaal.


    Alle merken 4-knops lader hebben dezelfde manier van instellen.
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2017
  12. Geert G

    Geert G

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Assen
    Wat zit hier enorm veel kennis: ik snap niet dat ik 25 jaar geleden ooit zelfstandig een bootje aan het varen heb gekregen :)
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wordt qua kennis nu een soort inhaalrace Geert! Zelf heb ik er van 1978 tot 2009 ook niet veel aan gedaan. In die periode gingen tijd en kennis in een echte zeilboot zitten. Na 2009 de draad weer opgepakt en vanaf 2012 mijn licht op het Forum opgestoken. Daar heb ik aardig mijn voordeel mee kunnen doen. en ik ben daarin niet de enige. Neem de tijd om je lekker in te lezen en bepaalde begrippen tot je te nemen. Kretologie als ESC en BEC waren nieuw voor me. Wat ook opviel was dat de RC componenten stukken kleiner zijn geworden en veel beter betaalbaar dan eind 70-er jaren. Nadeel is dat je er zelf minder aan kunt repareren, maar meestal loont dat niet (meer). succes verder oom je schepen in de vaart te brengen. Komt er nog een doorvaart door Assen? Als kind diverse keren doorheen gevaren om turf te halen. Meeste indruk maakte de groene klap/rolbrug op me. Gr. Klaas.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In de FAQs (Frequently Asked Questions), vastgepind bovenaan in de subfora, is al veel standaard/basis informatie te vinden.

    Dan is er ook nog de FAQ sectie, waarin diverse FAQs verzameld zijn. Ik zou zeker de diverse accu-FAQs doornemen
    Modelbouw FAQ's

    Als je met LiPo's gaat werken ...
    'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack (hobbyhok, auto, garage, huis :():
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF
    (vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum)

    Evenals
    Modelbouw FAQs - MBF
    → [FAQ] Accu's en laadtechnieken
    → Het laden en balanceren van LiPo accu's
     
  15. Geert G

    Geert G

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Assen
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geert, Bedankt voor de info. Is alweer even geleden dat hoorde van de plannen. Mooi dat het nu bijna klaar is en je straks een rondje Assen kunt doen. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina