Kanonneerboot Nr.2 van Kapitein J.C. Van Speyck / Cannoniera Olandese Nr.2 (MANTUA Art. 797)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door a3seidel, 6 jan 2018.

  1. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Echt prachtig vakwerk!
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Adri, het is buiten kijf, dat je veel werk steekt in dit model en de afwerking is zondermeer grandioos. Daarom vraag ik me af waarom het scharnier tussen de rode punten hoger zit als de anderen. Is daar een specifieke reden voor, of is het een foutje wat jou is ontgaan? Misschien valt het op jou model niet op, maar op de foto werd mijn oog er als het ware naar toe getrokken,
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  3. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Inderdaad Piet je hebt gelijk, ik moest eerst even terug op mijn model kijken wat hier fout is gegaan. Als referentiepunt gebruikte ik de spijkertjes op het draaipunt van het scharnier zodat deze precies in de overgangsspleet tussen het luik en de romp kwam te liggen. en hier ligt deze er 1,5 mm erboven. Ik heb een vermoeden waarom het fout gegaan is nl. dit was het eerste luik en het tweede scharnier die geplaatst is geworden dit gebeurde nog op mijn werkblad, bij alle andere scharnieren heb ik de boot op een verhoging gezet zodat ik er recht tegenaan keek omdat mijn stoel niet lager wilde zakken. Desalniettemin ben ik blij met dit forum dat dit 'foutje' gezien wordt en bespreekbaar is. Dus mijn dank hiervoor en je wilt niet weten hoe snel ik dit ga herstellen, want je hebt volkomen gelijk en ik erger mij er nu al aan.

    op doos.JPG
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2018
    Hoosterw, Jaques, janzwart en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Wouw, dat is echt wel een diepe :worship: waard
     
    a3seidel en pietsan vinden dit leuk.
  5. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Schitterend :thumbsup:
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooi A3
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  7. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Scharnieren maken in vogelvlucht

    Schanier 10 mm.JPG


    Omdat ik voor de stuurboordkant nog 12 scharnieren moest maken heb ik in het kort even de verschillende stadia in 1 foto geprobeerd te vangen.

    A) uitgangsmateriaal messing latoen 0,2 mm dik op lengte geknipt 22 mm (2x scharniervinger van L= 10 mm + scharnieroog van rond 1 mm).


    B) op een hobby papiersnij-slagschaar iedere vinger op 2 mm breedte afkorten. als er behoefte is kan en wil ik dit in detail nog wel even uitleggen.


    C) uitgloeien, vlakmaken en het midden aftekenen

    Let Op!! iedere vinger even met een vuuraansteker (of kaars) uitgloeien. Dat is even 5 sec. de vinger goed in de vlam houden en goed warm stoken om de bewerkings-spanning eruit te halen doe je dit niet dan breekt bij het buigen de vinger onverbiddelijk in twee stukken. Het messing wordt nu boterzacht, daarna even de zwarte rooksporen wegpoetsen met wat huishoud staalwol

    D) om een 1 mm spijker, die straks de scharnierpin gaat vormen en in de minibankschroef staat, buigen en met een platbektang zo dicht als mogelijk bij de spijker vlak knijpen let hier wel even op dat beide pootje zo goed en kwaad als het kan even lang zijn eventueel als je op ¾ van de buiging bent met platbektang het kortere pootje even ‘bijtrekken’. Let Op !! als je met een mesje het midden aftekent, dan de afteken-lijn aan de binnenkant. En zet als laatste nog even de beide pootjes parallel.


    E) voorboren met een Diamantstift/glasgraveerstift, 0.8 mm. In het smalle strookje van 2 mm komt later een gat van 1 mm, zou je direct met een normale 1 mm boor boren dan loopt deze gemakkelijk weg en is het ‘mikken’ geblazen, oncontroleerbaar dus. De glasgraveerstift werkt als een centerboor en heeft in de regel een dikkere stift (2,35 of 3 mm) en is hierdoor stabiel en buigt niet weg, tevens heeft deze altijd een bolle kop zodat je heel klein begint en dus goed centreren kan.

    F) opboren met een 1 mm boor. Ik boor dan net van de andere kant om de ontstane braam bij ‘E’ mee weg te nemen

    G) vinger op lengte maken 10 mm onder het scharnieroog, tevens de scharniervinger aan beide lange kanten even dwars in de platbektang pakken en met een schuurpapierhouder (korrel 400) de breedte van 2 mm corrigeren en afrondingen onder aan vinger schuren. nb. Mocht er een miniem verschil in de pootjesafstand zijn houdt dan de 10 mm aan en knip niets af maar zorg er wel voor dat dadelijk bij het samenstellen het langste pootje aan de voorkant komt (zichtzijde)

    H) Zoek nu twee vingers die ‘op het zicht’ bij elkaar passen. Ondanks de poging de vingers een beetje gelijk te maken zullen er onderling kleine verschillen optreden die als ze samen gesteld worden te duidelijk opvallen. Schuur eventueel het verschil in lengte en/of breedte bij.
    Plaats 1 vinger rechtop in de minibankschroef met de vinger(s) maximaal tussen de spanbekken en het scharnieroog er net boven. Dit oog moet nu minimaal voor de helft verwijderd worden. Ietsje te veel is niet erg dat valt straks niet op, ietsje te weinig is wel erg want dan zullen straks bij het samenstellen de beide vingers ‘niet in lijn’ liggen. Ik doe dit met een Dremel doorslijp-schijfje 22 mm/s=0,6 mm. Trek na het uithoeken de vinger 2 mm omhoog en vijl met een driehoek-vijltje het zojuist uitgeslepen hoekje haaks. Leg nu de net uitgeslepen vinger verticaal recht voor je neer met de zichtkant naar boven !! pak de andere nog niet uitgehoekte vinger en leg deze ook met de goede kant naar boven!! in het verlengde er verticaal recht boven neer. Ik zet nu met een dunne zwarte stift even een punt/streepje op dat hoekje wat er uitgehaald moet worden. (deze vinger verhuist nu voor het uithoeken naar de bankschroef en een vergissing welk hoekje er nu uit moet is zo gemaakt, op zichzelf niet zo’n probleem het scharnier zal passen maar de vinger komt nu 180 graden gedraaid en dat kan een niet zo mooie kant zijn).

    I) het verouderen of bruineren. In dit stadium buig ik de beide pootjes van de vinger even een klein eindje open zodat niet alleen de ‘bruineervloeistof’ overal toegang heeft, maar nog belangrijker is dat ik hierna in een huishoudzeef goed kan naspoelen. Zou ik de pootjes “aan elkaar” laten dan werkt dit hygroscopisch en bij het schoonspoelen (neutraliseren) zal niet alle ‘bruineervloeistof’ weggespoeld worden en zal het bruineer-proces na montage gewoon doorgaan (groene corrosie) Op de foto is de vinger nog zwart dit wordt onder J nog opgepoetst

    J) Voordat ik het scharnier ga samenstellen lijm ik eerst met een miniem drupje seconden lijm op een satéprikker de pootjes van de vinger aan elkaar en zorg dat de gaatjes overeenkomen. Nb. ik doe dit omdat de pootjes altijd een ietsje open blijven staan en ik weet dat mijn bevestigings-spijkertjes maar 2,5 mm lang zijn >> zo heb ik iets meer ruimte. Hierna poets ik de vingers voorzichtig met wat staalwol-spons iets terug naar de messing kleur. Nu ga ik het scharnier samenstellen, maar voor ik dat doe moet ik eerst beslissen laat ik de scharnier-pen van binnen naar buiten lopen of van buiten naar binnen. Ik heb gekozen van binnen naar buiten, dus even opletten hoe je het spijkertje door het oog haalt, de spijker kort ik nu nog niet af (het setje dat je nu maakt blijft bij elkaar om op 1 luik gemonteerd te worden) tenslotte druppel ik een miniem beetje seconden-lijm op het scharnierpunt om de volgende reden: gemakkelijk te handelen bij plaatsen.

    De montage op de boot doe ik als volgt: dryfit plaatsen >>bovenste scharnier gat in romp/luik boren 0,5 mm >> scharnier-spijker afknippen>> bovenste spijker plaatsen >> uitrichten op boot >> onderste gat boren en spijker plaatsen >> 2 binnenste gaten boren en spijker plaatsen.
    Ik gebruik geen lijm achter de scharnieren (wordt een smeerboel) de 1 mm spijkers houden het wel in het 0,5 mm voorgeboorde gat, wel lak ik, nadat alle scharnieren geplaatst zijn vooral de scharnier zijkanten alsook de spijkerkoppen voor de zekerheid 2 x af met een transparant lak.

    Het lijkt een hele klus, het eerste scharnier-setje duurde zo’n 1,5 uur maar na de tweede was ik per setje voor 1 luik niet meer nodig dan 15 minuten.
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2018
    Hoosterw, janzwart, hgb1967 en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit is weer een mooie en duidelijke verhandeling A3, bedankt :)
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    ook mee eens
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  10. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Waarschuwing !!
    Vanmorgen was ik nog even bezig de laatste scharnieren uit te hoeken, toen plotseling het Ultra dunne 0,6 mm doorslijpschijfje brak en in stukken door de kamer vloog. Mocht je er mee bezig gaan doe in ieder geval een veiligheidsbril op of ga zoals ik veilig achter zo’n loeplamp van de Lidl-online zitten. Voor nog geen € 35,-- heb je er daar al een en voor die prijs wil je geen oog missen.
    Loeplamp Lidl.jpeg
     
    MikeMohawk en Eduard Renger vinden dit leuk.
  11. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Heftig! En idd zo’n loeplamp is ideaal. De mijne komt van Marktplaats :)
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  12. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Geschutsluiken boeg gemonteerd

    geschutsluiken.JPG


    De klus zit erop, 2 x 6 geschutsluiken gemonteerd, en ik moet zeggen het is het vele werk wel waard geweest en ik ben blij dat ik deze beslissing genomen heb. Toch moest ik nog een beetje smokkelen, op het tweede luik aan stuurboord kant kwam ik met het rechter-scharnier niet helemaal uit. Rechtsonder het scharnier zat al het gat waar de anker kabel/ketting later door zou komen en hier moest ik noodgedwongen het scharnier een ietsje naar links weg buigen (uit lijn). (wordt dus geen zichtzijde)
    Vanwege de zomer periode zal ik zo’n 2 maandjes even offline zijn, in de hopelijk spaarzame regenachtige momentjes zal ik me gaan toeleggen op de zeilen die nog helemaal genaaid moeten worden en alvast mijn gedachten uit laten gaan over een opstelling/standaard want ik zie deze standaard als een werk model.
    Ik heb er even een kort filmpje van gemaakt en omdat het bestand iets te groot was kun je hem zien via de volgende link naar ‘Mijn Drive’
    https://drive.google.com/open?id=1NaXvZaDHVkpWDAeXwsMhgiK1zXXCwcqf
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2018
    pietsan, Scheveninger, hgb1967 en 6 anderen vinden dit leuk.
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bijzonder fraai geworden A3, en een mooi filmpje om dat te laten zien.:)
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  14. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooi geworden A3, mooi schip
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  15. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    De Bootstandaard

    Tijdens mijn zoektocht midden vorig jaar naar de uitvoering van de huidbeplanking trof ik in ‘De Modelbouwer’ nummer 8-2011 blz. 452, een uitgebreid verslag aan van een Kanonneerboot nr.2 schaal 1:50 (http://www.modelbouwers.nl/inhoud0811.php) een geheel uit scratch opgebouwde boot gemaakt door Willem van de Veer uit Heerhugowaard. Niet alleen de opbouw van de boot, maar ook de presentatie hiervan trof mij erg. Via de redactie van het blad heb gevraagd hem te benaderen met de vraag dat ik graag met hem in contact te wilde komen( nog bedankt Ron van Leeuwen54), en zie twee dagen later kwam er een mailtje van hem binnen en hebben wij een afspraak kunnen maken voor een bezoek van mij in Heerhugowaard. Hieronder een foto van het model van Willem van der Veer
    1)model Willem van der Veer.jpg
    Met de boot op tafel hebben we een gezellige morgen gekletst en na mijn bezoek was het voor mij al duidelijk dat mijn boot voorzien zou worden van de geschutsluiken, en dat ik een soortgelijk diorama zou proberen na te maken.
    De Kanonneerboot zou los van de standaard m.b.v 2 duvels op een plaat 820 x 280 mm gezet worden, nu nog van MDF, maar wordt t.z.t vervangen door een hardhouten plank van ± 20 mm dik. Omdat de boot aangemeerd ligt zal vanaf het achterdek een loopplank lopen die op nagenoeg dezelfde hoogte van de loopplank van de aanleg aanlegsteiger die op een 12-tal Dukdalven-set gedragen wordt, dus ik ben erg lang bezig geweest om een soort proefopstelling te maken om niet alleen deze hoogte goed te maken maar ook de maat verhoudingen een beetje natuurlijk over te laten komen. ‘De Kop’ van de Dukdalven zat toen nog in de experimentele fase.
    2) proefopstelling.JPG
    Hierna was het zaak om een 12-tal Dukdalf setjes identiek te maken en heb ik hiervoor een montagemal gemaakt om niet alleen de liggers maar ook de schoren aan beide kanten van de Dukdalf-set op gelijke hoogte uit te laten komen. Ook is hier goed te zien hoe ik ‘de Kop’ van de Dukdalf uiteindelijk uitgesneden heb.
    3) montage 2x Dukdalf setje.JPG
    Toen kwam mijn grootste probleem hoe ik de 12 dukdalf setjes met elkaar te verbinden en wel dusdanig dat ze allemaal parallel en ook nog verticaal haaks t.o.v. elkaar zouden komen te staan. Het heeft me na twee dagen tot de volgende oplossing gebracht: ik leg aan de achterkant een lange stalen rei die ik aan de achterkant tegen de MDF onder plaat opsluit met een aantal Gamma verflatjes; ik plaats een dukdalf setje tegen deze rei aan en laat hem onmiddellijk volgen door een kurken doormidden gezaagd kurken schuurblokje van 60 x 100 mm daarna komt er weer een dukdalf setje en weer een 60 mm breed kurken schuurblokje enz. enz. Het resultaat van 12 setjes is een aanlegsteiger van 760 mm, voldoende om de boot + boegspriet te overspannen. Daarna heb ik het geheel voorzichtig opgesloten door een lange lijmtang die ik even van mijn buurman lenen mocht.
    4) voorkant steiger.JPG 5) achterkant stijger.JPG
    Hierna had ik mijn handen vrij om de 4 loopplanken, de 2 vierkante aanleg stootbalken aan de voorkant, en aan de achterkant de verstevigings-lat tussen de schoren door en als laatste de houten reling-paaltjes met touw op de loopplanken aan te brengen. nb. de 2 vierkante aanleg stootbalken (hebben zulke balken eigenlijk ook een eigen naam?) Aan de voorkant, heb ik om het geheel een starre verbinding te laten worden aan de Dukdalf setjes verbonden d.m.v. die 2 mm Cocktail prikkers en omdat ik vanwege de dwars schoren niet gemakkelijk aan de binnenkant kon afwerken heb ik even een ‘aanslag’ geplakt op het 2 mm boortje om niet geheel door de achter liggende hoge Dukdalf te boren. ( het mannetje (schaal 1:48) op de loopplank heb ik gebruikt om de verhouding en het juiste perspectief te behouden)
    7) stootbalk bevestiging.JPG
    En als laatste het eindresultaat aan de voorkant:
    8) aanlegzijde.JPG 8a) aanlegzijde close.JPG
    En de achterkant:
    9) achterzijde.JPG 9a) achterzijde close.JPG
    Ik zal vandaag of morgen mijn Kanonneerboot er even bijhalen om wat foto’s plaatsen hoe ik het e.e.a voor mijn ogen heb, ik ga nu eerst, vanwege het aanhoudende goede weer, lekker ‘buiten spelen’.
    Als laatste wil ik Willem van de Veer bedanken dat ik zijn idee mocht adopteren.
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2018
    TIMBERWOLF, Rob2, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Dat wordt een mooie opstelling van je model.
    En erg mooi gemaakt ook :thumbsup:
     
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Adrie,
    Wow, weer een meesterwerk en op jou eigen wijze goed en duidelijk uitgelegd, respect en een diepe:worship:
     
  18. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Foto’s in vogelvlucht

    Nadat ik eind 2014 na 3 jaar en 2900 uur werk, mijn “Victory” van DeAgostini had afgemaakt, zie:

    had ik het idee opgevat om de 4 bijboten van de “Victory” uit scratch en dan wel in een 200% uitvoering schaal 1:42 te gaan maken. Op 1 januari 2015 was ik hiervoor op het modelbouwforum een nieuw ‘lijntje’ begonnen.(waar blijft de tijd??)
    Zie: http://www.modelbouwforum.nl/threads/bijboten-victory-schaal-1-42-200.202857/
    Het eind resultaat had ik sindsdien op mijn “Scheepswerf” staan en ik speel nu met de gedachte om het Kanonneerboot Nr.2 Diorama plateau (schaal 1:42) hiermee aan te vullen. Hoewel ik toentertijd de 4 sloepen een kleurtje mee heb gegeven vind ik dit niet storend in het geheel, alleen weet ik niet of het allemaal “te druk” wordt en ik twijfel nog aan de 2 grotere sloepen aan de achterkant, dus graag even jullie eerlijke mening.
    Zoals beloofd de foto’s zoals ik het momenteel in gedachten heb, maar pas over een half jaar komt vermoedelijk mijn Kanonneerboot af dus ik heb nog even de tijd om daar over na te denken. Voorlopig zet ik de aanlegsteiger ‘in de ijskast’ en pak de draad weer op als ik het Diorama op ga bouwen.
    De komende maand ga ik mij storten op de zeilen en zal dit t.z.t in een verslag op het forum zetten.
    1) in vogelvlucht.JPG 2.JPG 3.JPG 4.JPG 5.JPG
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2018
    JanZMC, Hoosterw, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Adrie,
    Nu nog een beetje "zee" creëren en je diorama is helemaal af:):)
    Ik vind de bijboten er mooi bij staan, ziet er heel levendig uit:D
     
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooi gemaakt allemaal, mooi ontwerp
     

Deel Deze Pagina