Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door XXL66, 26 okt 2007.

  1. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Netjes Harm,

    Ik heb zelf ook al eens met de gedachte gespeeld om een 2e in balsa te bouwen.

    Ga je de staartvlakken ook hol bouwen, of worden deze vol balsa? Ga je nog iets doen aan versteviging van de romp ter hoogte van de voorlijst van het stabilo???

    De romp is op die plek erg smal, mijn depron spit is op die plek al 2 keer gescheurd. Ik heb er nu een stuk van een oude creditcard ingelijmd (in de lengterichting). Tot op heden blijft hij heel.

    [​IMG]

    Ik ben benieuwd waar je totaalgewicht op uitkomt, heb je al een schatting?

    Groetjes,

    Paul
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Versteviging

    Hoi Paul!

    Ik heb dezelfde zwakke plek ontdekt bij de depron modellen. Misschien is het op de foto te zien, maar ik heb op dezelfde plek als jij de creditcards hebt zitten een sandwich van 1mm balsa zitten de staartvlakken worden ook 3x1mm balsa "triplex". Daarnaast zijn de boven en onderkant van de staart straks van (rond geschuurd) 10mm balsa, en dat is wat steviger dan depron.

    Dus massiever .... Dus zwaarder ... Dus ... Je raad het al, er komt een zwaardere motor voor maar ik koop straks een passende kunststof spinner. Dat gedoe met die depron spinner, en zelfgebouwde 4 blads prop doe ik dit keer niet. Hoe mooi het er ook uit zag.

    Gewicht .... Geen idee, zal wel op 350 gram uitkomen of zo. Maak ik me nu ook niet meer zo druk om. Heb afgelopen jaren regelmatig met wat zwaardere toestellen gevlogen, en dat heeft ook zijn voordelen (heb er een van 110cm van 1700 gram, vol triplex en geen balsa). Ben alleen benieuwd hoe deze balsa kist zich houd bij een wat snellere landing op de buik...... Die kist van swordfish was ook al 320 gram in depron.
     
  3. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nou dat moet wel stevig genoeg zijn denk ik. Hoe ga je de staartvlakken bouwen?

    Paul
     
  4. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Enne....... wat doet die rol WC-papier op je bouwtafel. Ga je hem daarmee bekleden?

    Paul
     
  5. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Bekleden

    Ja.... Dat is op dit moment nog open. Ik wil hem eigenlijk bekleden en schilderen. Het liefst zou ik

    Hout met iets lichts "sealen" bv spanlak , want dan zuigt het balsa niet meer zo. Dan schilderen en verfraaien. Het toestel is dan nog steeds zwak. Dan tenslotte transparante oracover light er overheen strijken. Geeft zowel stevigheid, als kras bescherming, en is licht.

    Alternatief is sealen, glassen, en dan schilderen.

    Ander alternatief is eerst oracover er overheen, en dan schilderen. Maar ik ben bang dat verf niet houd op oracover.

    Bekleden met papier kan ook, maar daar heb ik geen ervaring mee. De WC rol staat er om je neus te snuiten, want het is stervens koud in mijn hobby hok...... Werd het maar eens zomer.
     
  6. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb goede ervaringen met het sealen van balsa dmv Glitsa parketlak. Geeft een gladde beschermlaag en het maakt het balsa sterk. Daarna kun je er alles overheen zetten wat je maar wilt.

    Paul
     
  7. scram

    scram

    Lid geworden:
    13 sep 2010
    Berichten:
    1
    wil deze graag nog eens bouwen 2 jaar geleden al eens gedaan maar had nog te weinig ervaring dus bij de maiden al gecrashed
    ik heb de plannen helaas niet meer en de linkjes werken niet.
    Heeft iemand ze nog .........
     
  8. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
  9. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
  10. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Ik heb dit model eindelijk eens gebouwd. Was er meer dan een jaar geleden aan begonnen. Maar aangezien ik toen pas terug met RC vliegen herbegonnen was, heb ik in een zwak moment van verstandig zijn beslist eerst met eeenvoudiger dingen te beginnen.
    Maar nu was het moment dus gekomen, en heb ik vol goede moed mijn spulletjes terug bij mekaar gezocht en beginnen lijmen. Dat was iets meer dan een week geleden, en vorig weekend lag die volledig klaar te wachten op een maiden.
    Aangezien het toen net wat teveel wind was voor een maiden flight, heb ik moeten wachten tot maandagavond. Weinig tot geen wind, geen mens te zien op het vliegveld, dat was het moment.
    Onderhands opgegooid, klom zeer gezwind, maar moest wel wat corrigeren in roll. Bleek zeer nerveus, en dus heb ik dual rates aangeschakeld voor roll en pitch.
    Toen ik gas terugnam om niet meer te klimmen, bleek dat ie sterk de neiging had tot "zaagtand-vliegen", wat normaalgezien op een te achterliggend zwaartepunt wijst. Heb dan maar de duik-test gedaan, 45 graden neus naar beneden, alles loslaten, en toen kwam de neus heeel gezwind terug naar boven. Wat dan wijst op een te voorliggend zwaartepunt?
    Aangezien ik het zwaartepunt op 25% van de LE gelegd had, kon het moeilijk te ver naar achteren liggen. Ben veilig kunnen landen in het lange gras naast de piste, en heb beslist om het zwaartepunt wat naar achteren te leggen. Tweede vlucht vloog ie al wat beter, maar nog steeds die neiging om de neus sterk naar boven te richten. Mijn trim stond helemaal naar voren, en nog wou die omhoog. Bij meer dan driekwart gas vloog ie echter als op rails, prachtig vliegbeeld, goed controleerbaar.
    Terug veilig geland, en zwaartepunt nog iets naar achteren gelegd. Slecht plan. Nu was ie echt onbestuurbaar, ging heel brutaal op en neer, nauwelijks in de lucht te houden. Zware landing in het lange gras, neus kapot. Zwaartepunt lag duidelijk te ver naar achter deze keer.
    Wat was er nu gebeurd, vroeg ik me af. Vanwaar die instabiliteit in pitch?
    Gezien de heel sterke trim naar beneden (je ziet de elevator echt goed naar beneden staan), keek ik eens nader naar de instelhoeken, en blijkt dat de horizontal stabilizer eigenlijk naar beneden wijst ten opzichte van de vleugel. En dat zou perfect kunnen verklaren waarom die neus zo graag omhoog wou.
    De neus is bijna hersteld, mits wat "reconstructive surgery", de horizontal stab is vanavond aan de beurt.
    Voor de rest ben ik heel erg blij met dit modelletje, en al zeer mooie complimenten voor gekregen. Eens op snelheid vloog ie ook heel erg mooi, prachtig vliegbeeld, wereldberoemd silhouet dat je ziet voorbijzoemen.
    Motorisatie blijkt ook ruim voldoende: een 1500 kV motortje met een 7x4 prop en een 3S 850 mAh LiPo zijn voldoende voor een steile klim vanuit de hand losjes opgegooid. Die drie eerste vluchtjes hebben in totaal meer dan 6 minuten motor gebruikt, en de Lipo bleek nog 65% vol....nice!
    Als ik ooit een volgende bouw, zou ik de volgende dingen alvast anders doen:
    1) een holler profiel. Ik heb de vleugel nu met een beetje dihedral gebouwd, en de tips wat washout gegeven voor minder risico op tipstalls.
    2) de centrale servo voor ailerons geeft nu wat teveel wrijving in de kabels, die servo moet te hard werken. Moet ik nog eens over nadenken hoe ik dat anders kan doen.
    3) het hoogteroer is veel te zwak in het midden. Ik heb het nu verstevigd met carbonstaafjes, maar veiliger zou zijn om 2 kabeltjes te gebruiken en elke helft te bedienen met zijn eigen kabel vanaf de servo.
     
  11. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Ik heb zonet eens nader gekeken, en gevonden wat de oorzaak was van die verkeerde instelhoek.
    In de romp is een uitsnijding in de vorm van het profiel van de vleugel. Ik had de "punt" van de aanvalsboord opgelijnd met de voorkant van die uitsnijding, maar daarbij hield ik geen rekening met het feit dat er onderaan de romp vooraan nog een laag van 6 mm depron moest komen, waardoor de vleugel aan de voorkant dus 6 mm te hoog stond.
    Aangezien ik geen zin had om die vleugel helemaal terug los te maken (omdat het aanbrengen van de "fairings", de overgang romp-naar-vleugel zoveel moeite had gekost), heb ik de horizontale stab dan maar een positievere instelhoek gegeven, quasi gelijk met die van de vleugel.
    Enige mogelijk nadelige gevolg is dat de motor nu iets meer naar beneden gericht is.
    Ik heb ineens ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om die stab ook wat horizontaler te zetten, want die bleek uiteindelijk toch ook wat scheef gezakt na het verlijmen de eerste keer.
    Het worden steeds maar kortere avonden, maar in de komende dagen voorspellen ze nog goed vliegweer. En dus, met een beetje geluk weet ik in de loop van de volgende dagen of het probleempje nu opgelost is of niet.
     
  12. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Succes!
    Nu de instelhoek klopt, vliegt mijn spitje als op rails!
    Klimvermogen is goed, maar niet echt indrukwekkend. Ik zou er een iets krachtiger motortje instoppen als ik er nog eentje bouw, maar met deze combinatie kan ik wel,meer dan 10 minuten vliegen, en dan nog 40% batterij capaciteit overhouden.
    Ondanks de washout die ik inbouwde, kiept ie nog wel over een vleugel bij een stall, maar voor de rest is dit dingetje zeer stabiel en voorspelbaar te vliegen.
    Landing in het hoge gras is snel, maar voor de rest een makkie.
    Me happy :p
     
  13. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    hey Phaedra grts , jep ik heb je toestelletje inderdaad life zien vliegen :) Erwin hier dus
    Heb het plannetje ook al is bekeken en der zal er ook wel eentje komen denk ik :)
    Wel eerst nog wat andere dingen afmaken ma binnen kort kunnen we de slag om Engeland even navliegen .
    Grtjs , see you Erwin
     
  14. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    ik heb jaren geleden op basis van de tekeningen van dynaflite 3 spotjes gebouwd van 110 cm
    50% van de tekening
    de eerste kraste door te grote rol en hoogteroer uitslagen
    exspo bestond toen nog niet
    de tweede heefd met gepast sucses gevlogen maar had dezelfde makken als de ,2 meter dynaflite bouwdoos
    niet normal te landen
    de derde met drupolkap is naar een vriend van me gegaan
    wat er verder mee gebeurd is weet ik niet

    ik had er een 4cc motor op staan
     
  15. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Dan zal er toch iemand "den duits" moeten spelen ook he?
     
  16. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Gisteren nog een vluchtje kunnen doen met het spitje, tussen al het werk door.
    Ik had de neutrale positie van het hoogteroer wat aangepast, omdat ik tijdens de vorige vlucht nogal veel trim up had moeten doen, en dat gaf potentieel problemen bij de handstart als ik niet voldoende up kon instellen.
    Bij deze vlucht had ik dan ook nog eens wat up trim gegeven, en daardoor verliep de handstart vrij goed.
    Al zag ik wel meteen dat er een probleem was: de snelheid liep al snel terug (motortje is echt niet sterk genoeg voor comfortabele klim), en de spit begon al snel op en neer te pompen.
    Toen ik de trim terug naar neutraal bracht, verbeterde het gedrag, en uiteindelijk heb ik heel goed kunnen vliegen met een beetje down trim.
    In roll is ie nog steeds redelijk gevoelig, maar zeer goed bestuurbaar.
    Landing heb ik slecht ingeschat, waardoor hij net voorbij het lange gras neerkwam, en hierdoor brak de staart. Echt wel een zwak punt, want zo hard was die landing niet.
    Ik heb er een hoop PU lijm ingekliederd, als hij nu nog breekt, zal het alleszins niet op die plek zijn. De volgende die ik bouw zal ik dan ook duidelijk versterken rond dat punt (vlak voor de horizontale en verticale stab).
    Doordat er nogal wat interesse was voor mijn spitje, vergat ik in alle drukte het zwaartepunt nog eens na te kijken voor de vlucht, en doordat hij zo pompte in het begin, deed ik de duik-test. Het was duidelijk: de spit bleef duiken, zwaartepunt bleek dan ook inderdaad wat meer naar achteren te liggen tov de vorige vlucht (ongeveer 1 cm). Dit model is best wel gevoelig hiervoor.
    Zwaartepunt op 1/4 van de koorde blijkt inderdaad zeer goed te vliegen.
    Echt een leuk vliegerke :)
     
  17. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
  18. Turbilence=NL=

    Turbilence=NL=

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik heb ze nog.
    Als je me ff een pm stuurt met je e-mail adres, stuur ik ze je wel

    Groet Peter
     
  19. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
  20. Tim Bouwnovice

    Tim Bouwnovice

    Lid geworden:
    1 apr 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Lede O-Vl, Belgiƫ
    Hallo allen, ik ben nieuw op het forum. Ik liet me verleiden door deze zelfbouw-spit. Altijd al gek geweest van die prachtige silhouet!
    Die van jullie ziet er zo goed uit en leek me relatief eenvoudig en budgetvriendelijk.

    Ik ben intussen halfweg met de vleugel (carbon zit erin en ailerons uitgesneden, 9gr servo geplaatst, lichte V) maar ben nog op zoek naar de draad en buisje om de rolroeren aan te sluiten. De romp is ook halfweg nu ik de 2 5gr servootjes heb bemachtigd. Het rollen van het depron bleek toch wat moeilijker dan voorzien.

    Mijn grootste uitdaging - behalve een spitfire bouwen als eerste zelfbouwer-vliegtuig (hoe haalde ik het toch in mijn hoofd) - is de vleugel demonteerbaar maken.
    Ik gebruik namelijk de enige hardware die ik heb, de setup uit mijn EPO cessna 182 van e-domodel die ik bij Hobbyking kocht enkele jaren terug.
    Een plan broedt langzaamaan om de vleugel vooraan met een centreerpen in de romp te schuiven en achteraan met enkele nylon bouten te werken. Als dat maar goed komt...

    Daarbij komt mijn bezorgdheid of ie wel van de grond komt met deze setup:
    1400kv outrunner van rond de 40gr, 1300mAh lipo 3s van 110gr en een 30A UBEC ESC van zo'n 40gr + 6ch ontvangertje. Niet zo lightweight dus als die van sommigen onder jullie. Maar ik moet het er mee doen.
    Mijn vraag aan jullie ervaringsdeskundigen is of de spit genoeg lift genereert voor al dit extra gewicht. Ik gebruik de ribben uit het plan, geen Clark-Y. Heb ook enkel 8x6 en 8x4.5 propellets liggen momenteel. Trekt ie dit?
    Ik post weldra enkele foto's.

    Hoop dat iemand dit draadje nog in de gaten heeft... Bedankt!
     

Deel Deze Pagina