Lizard extreme vaart niet recht

Discussie in 'Speedboten' gestart door andyslow, 20 okt 2016.

  1. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi,
    Als beginner met e.a. opstart issues eindelijk begonnen te varen. Mogelijk voor jullie een bekend probleem:
    Het boot vaart standaard naar rechts. Als ik niet zou bijsturen bijnahe rondjes.

    Met de trim al iets beter maar nog niet super. Het roer staat nu scheef om recht te kunnen varen?

    Alle ideeën zijn welkom.
     
  2. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    2 blads propje en/of beter slijpen kan schelen.
    Dit fenomeen lijkt verdacht veel op propwalk. De meeste bouwers zetten hun strut/drive een paar milimeter naar rechts om dit te compenseren.
     
  3. Josessers

    Josessers

    Lid geworden:
    19 sep 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Oldenzaal
    De Servo hevel van de roerservo los halen. Stroom op de ontvanger zetten. Servo draait naar de middenstand. Roerblad zo recht mogelijk zetten (zoals hij nu met trim rechtuit vaart, bijvoorbeeld). Servo hevel weer vast maken. Testvaren en als nodig is trim gebruiken en misschien dit nog een keer herhalen. Succes!
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2016
  4. Josessers

    Josessers

    Lid geworden:
    19 sep 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Oldenzaal
    Hevelen = hevel van
     
  5. Josessers

    Josessers

    Lid geworden:
    19 sep 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Oldenzaal
    Roerbak = roerblad
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Jos, met klik op bewerk onder een bericht kun je jouw bericht wijzigen, type- en snelheidsvaudtjes en wat dies meer zij. Scheelt je het typewerk van extra berichten, en houdt de discussie compact.
    Dit kan gedurende twee dagen, daarna wordt een bericht bevroren.
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2016
    Josessers vindt dit leuk.
  7. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Plaats eens een foto vd binnenkant vaarklaar dus met lipos erin
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Andy,

    Het beste idee is om met je boot onder de arm eens langs te komen in Sneek, dan kunnen we eens zien wat er aan de hand is.
    Anders een aantal goede foto's en een lijstje van de gebruikte componenten en hun plaats in de boot.

    Als je roer scheef moet staan om rechtuit te kunnen varen zul je nooit écht hard kunnen varen; bij toenemende snelheid zal het roerblad rechter achterkant van de boot uit het water willen duwen, en de neus links voor in het water.

    Nu is de Lizard een grote bak, dus het gaat een hele poos goed, al is het géén gezicht als de romp steeds schever door het water begint te schuiven, maar op een gegeven moment is de grens bereikt en maakt de boot een spectaculaire klapper.
    Zorg dat alles goed vast zit. want bij die snelheid komt alles los als je het water weer raakt...

    Als je aandrijflijn niet 8-10 mm rechts van de hartlijn is gemonteerd, zul je met het scheefzetten van de strut, of Trimax (afhankelijk van wat er aangebout is) moeten compenseren voor de propwalk.
    Zoals al gezegd moet je prop scherp zijn en eventueel kleiner gekozen, als het een grote tweeblad wokkel is, waarvoor je dan weer compenseert met méér cellen (= toeren), of een kleinere drieblad.

    Groeten, Jan.
     
  9. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Hallo Iederen,
    Bedankt voor jullie reacties.
    Advies van Josessers opgevolgd en de servo arm ingestellt. Morgen kijken hoe het gaat.

    @focused
    Hoop dat het foto duidelijk is.

    @jan
    Super idee - heel graag, hoor wel wanneer het
    uitkomt. De prop is echt scherp ( bloed op de finger)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Andy,

    Naar aanleiding van de foto's:
    • Het roerblad is vrij kort en staat achter de prop, waardoor het weinig weerwerk kan leveren aan de propwalk (anders dan tegensturen).
    • De wet well constructie lijkt precies in het midden te staan, juist deze constructie laat maar heel weinig zijdelingse instelling toe om propwalk te compenseren.
    • Deze prop is erg efficiënt, welke prop is het? De grote bladen genereren nogal wat propwalk, zoals je gemerkt hebt.
    • Ik zie geen turnfin, bochten op snelheid worden zo wel héél avontuurlijk, al vind MHZ dat je wel zonder moet kunnen
    • Welke motor heb je er in? afmetingen en Kv?(never mind, ik heb de specs gevonden)
    • Op hoeveel cellen vaar je?
    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2016
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  11. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Jan,

    Prop:
    46-CRC/5017/3/LH/BR
    Bronzen Cleaver Propeller

    Vaar op 4S 70C, 6750 mha.

    Motor:
    Brushless Motor 4082

    Technische Daten:

    Pole: 4 (Rotor armiert)
    Upm: 2000KV (upm/Volt)
    Max. 50000 upm
    Durchmesser: 40mm x I = 82mm
    Befestigungslochkreis: 25mm / M3
    Welle: 5mm x 19mm
    Timing: 5~10 Grad.
    Max.: 158 A
    Leerlaufstrom: 2,4A
    Max. Volt: 25 V
    Watt: 4000 W
    Gewicht: 465g

    Heb met Ernest van MHZ gesproken over turnfin:
    Hoefde niet volgens hem.

    Groeten Andy
     
  12. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Het aanpassen van de servo heeft niet geholpen. Zonet standaard carbon prop eronder en dan maar vaaren.

    Welke en waar kan ik de turnfins het beste kopen?
    Is het handig/nodig om direct ook trim tabs erop te zetten?

    Groet Andy
     
  13. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Turnfin heb je echt niet nodig Ernest heeft het je toch ook al verteld en als het er 1 is die wel weet hoe een lizard moet varen is hij het wel. Trimtabs kan wel (had ik ook ) maar zonder moet de lizard ook perfect varen.
    Waar ligt je zwaarte punt verder denk ik dat je prop de oorzaak is van het afwijkend vaargedrag.

    Nogmaals bekijk mijn setup eens http://www.modelbouwforum.nl/threads/speedboot-setup-topic.210832/ voer perfect rechtuit , de as stond ook gewoon recht .
     
  14. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Met carbon prop gevaaren. Wel iets beter maar zonder bijsturen gaat ze toch het liefst rechts af.
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Andy,

    Dat de propwalk minder is met die prop is logisch, want die heeft minder spoed.
    Waar ligt je zwaartepunt?
    De boot zou moeten balanceren op een punt tussen de 28 en 32% van de lengte, gemeten vanaf de spiegel naar voren toe.
    Bij een Lizard-X (83 cm) is dat dus tussen de 23 en 26 cm.

    Als ik de foto's van de plaats van de componenten in de romp vergelijk met jouw foto's en die van Focused, dan lijkt het erop dat jouw zwaartepunt verder naar achteren ligt, met de nodige gevolgen voor het vaargedrag.

    Groeten, Jan.
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Andy,

    Als je zwaartepunt op de goede plaats ligt, zou je eens kunnen proberen de boot in rust ietsje linkslastig te maken, door de lipo's zover mogelijk naar links in hun houders te plaatsen, desnoods met een vulklosje rechts ervan, zodat de boel toch goed vast zit.
    De gedachte hier achter is dat het moment van de aandrijving de boot op snelheid op z'n rechterzijde wil drukken, waardoor de boot automatisch naar rechts zal afwijken, door de hogere weerstand van het grotere benatte oppervlak.

    Zonder de boot in de handen te hebben zou ik verder niet weten wat er anders nog aan het vaargedrag te doen is en moeten we maar eens afspreken.

    Groeten, Jan.
     
  17. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Hallo Jan,
    Zwartepunt is op 29,5 cm.Dat zou betekenen dat de accus verder naar achteren moeten, toch?
    Ik ga de accus zover als mogelijk links plaatsen, bedankt voor de tip.
    Toch een hele wetenschap. Weet nu al: als de lizzard straks recht vaart ga ik niets veranderen, eerst maar lol hebben.
    Groeten Andy
     
  18. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Akkus ruim 2 cm naar links geplaatst, zie foto.
    Toch blijft de lizard rechts vaaren.
    Jan, ik kom heel graag naar Sneek.

    Groeten Andy
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    U zou ze nog naar achter kunnen proberen te plaatsen, zodat het zwaartepunt goed is?
    Maar naar Sneek kan nooit kwaad, dan kan Jan ( mag ik dat zo zeggen? ) de boot misschien even helemaal nakijken.
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ruud,

    Dat mag je best zo zeggen; in mijn ervaring is RTR nooit 100% RTR, zelfs als de boot bij MHZ vandaan komt, tenzij ze daar elke boot uitgebreid op het water gaan testen vóór 'ie in de doos gaat.

    @Andy: als je een stalen lineaal ter beschikking hebt, houdt die dan eens in de lengte over de bodem van de boot.
    Als er oneffenheden in het loopvlak zitten en links en rechts verschillen te veel, dan krijg je ook dat de boot niet rechtuit vaart.

    Het betreft vooral de laatste 25 - 30 cm van de romp, want daar vaart de boot op als 'ie in plané is.
    Een deukje vlak voor de spiegel is niet erg, zolang het maar aan beide zijden gelijk is.
    Een gelijkmatige deuk (eine Delle, op z'n Duits) werkt als een ingebouwd trimvlak, je kunt je voorstellen als er links wel zo'n deuk zit en rechts niet, dat de boot naar rechts zal willen.

    Iets anders; op de foto's zit de drivedog stijf tegen het achterlager aan.
    Als er een ééndelige flexas ingebouwd is, zal dat voor enorm veel weerstand onder last zorgen door het samentrekken van de flexas.
    Dat zou de aanvankelijk teleurstellende topsnelheid kunnen verklaren.

    Als MHZ een tweedelige as combi heeft ingebouwd is er niks aan de hand.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina