Motorkap & wheelpants 3D-printen

corvl

verslagschrijvers
Hallo,

Ik ben een Sbach met 2,6 meter spanwijdte aan het tekenen ( voor houtbouw) en voor een ca 80-100cc benzine motor.

Nu was ik van plan om de motorkap en wheelpants in 3D te tekenen , uit te frezen in MDF ( negatief) en van glasmat te maken. Maar misschien kan ik die wel 3D-printen.

Wat denken jullie , gaat dit sterk genoeg zijn voor benzinemotoren ivm trillingen? en het gewicht, is dit vergelijkbaar met glasmat?

Bedankt,
Cor
 
Laatst bewerkt:
Als je ze print in ABS of Petg dan zijn ze zeker sterk genoeg.
PLA gaat niet werken als motorkap want dat wordt bij een graad of 60 zacht.
 
Nadeel is wellicht het eindresultaat.
Bij prints zie je altijd de printlagen. (ribbels)
Dat is wel afhankelijk van de kwaliteit van de printer en de vorm van nabewerking.
Een nadeel kunnen ook de kosten zijn als je niet zelf of een kennis hebt met een printer.
Het voordeel van printen is dat je het niet zelf hoeft te maken en bij schade is een onderdeel snel te vervangen.
 
Dag Cor.

De zwarte kap(linksboven) is beter geprint,ronder dan de kap er onder.

Zal ik een zwarte onbehandelde ABS+ kap naar je toe sturen?
9B474951-BDFC-49F4-80B7-2989F247969F.jpeg
Misschien kan je zelf met schuurpapier,Aceton,weer licht opschuren,eerste laag grondverf,licht opschuren,tweede laag grondverf......

Groet:Robin
 
Ik zou ze 3D printen en daarna afwerken / verstevigen met een laag glasmat. Dan wordt het sterk en strak afgewerkt.
 
Nadeel is wellicht het eindresultaat.
Bij prints zie je altijd de printlagen. (ribbels)
Dat is wel afhankelijk van de kwaliteit van de printer en de vorm van nabewerking.
Een nadeel kunnen ook de kosten zijn als je niet zelf of een kennis hebt met een printer.
Het voordeel van printen is dat je het niet zelf hoeft te maken en bij schade is een onderdeel snel te vervangen.

ABS of Petg; je zegt een nadeel is de rimpels: kunnen die niet weggesschuurd worden? Ik heb ooit eens een boot gehad van wit ABS , waardeloos spul om mee te werken , scheurde erg snel. Dit ABS als het aan een hevig trillen/vibrerende benzine motor hangt van 100cc. Ik hoef me geen zorgen te maken over de sterkte?
Kosten; ach , als ik overtuigd kan worden dat het materiaal waarmee geprint kan worden goed genoeg is voor grote benzinemotoren , dan koop of bouw ik wel zo'n 3D-printer.

Dag Cor.
De zwarte kap(linksboven) is beter geprint,ronder dan de kap er onder.
Zal ik een zwarte onbehandelde ABS+ kap naar je toe sturen?
Misschien kan je zelf met schuurpapier,Aceton,weer licht opschuren,eerste laag grondverf,licht opschuren,tweede laag grondverf......

Hallo Robin, dank voor het aanbod , maar dat gaat een beetje gek worden om naar Oostenrijk te sturen. Jij hebt al veel geprint zag ik. wat is jouw mening als je bijvoorbeeld een motorkap voor de grote Lavochkin zou printen voor de benzinemotor? De "ribbels", Heb je ze zelf al eens geprobeerd weg te schuren?

Ik zou ze 3D printen en daarna afwerken / verstevigen met een laag glasmat. Dan wordt het sterk en strak afgewerkt.
Dat klinkt idd wel interessant, maar houdt Epoxy aan ABS of Petg , vroeger die boot die ik had van ABS was verschrikkelijk om aan elkaar te lijmen.


Cor
 
PET is een ramp qua lijmen. PLA werkt prima maar is niet temperatuur vast. ABS al beter al zou dat met een hete uitlaat bv ook al lastig kunnen worden. Of epoxy goed op ABS hecht kan je prima testen :)
 
Ha ha....Het aanbod staat nog steeds........(kleine moeite hoor)

De grote kunststoffen motorkap voor de Lavochkin La-7 heb ik al uit Amerika laten bezorgen.

Waarschijnlijk heel veel goedkoper dan een 3D geprinte 1/4 schaal beproefde motorkap.

Mijn persoonlijke uitdaging zal zijn om deze grote motorkap gedeeltelijk uit te printen(ABS) om zo de segmenten die net zoals een plastic bouwkitje met elkander te verbinden.
Het ligt aan de fantasie of ervaring van een CAD-tekenaar(jij) hoe de kap versterkt in segmenten is opgebouwd.

De fysieke 3D print winkel waar ik wekelijks kom heeft al is een keer een grote schaal/kom in PLA uitgeprint die qua grootte en vorm overeenkomsten vertoont met een 1/4 motorkap.
De 3D print machines van nu kunnen dit idee van jou wel aan.

Groet:Robin
 
Ik hou het in gedachten , wellicht interessant als ik Nederland weer eens aandoet.
Dan denk ik dat dit een interessate manier kan zijn om motorkappen en wheelpants te maken.
 
Ik heb pas nog geprint ABS met Ca lijm gelijmd. Zit muurvast.
Er kwam wel een sterke chloorlucht vanaf.
 
Ja!(post 10)

Het bedenken,tekenen,printen en daarna in je handen houden.
Is inderdaad een interessante manier.:)

Zeer bevredigend ook nog,daar kan geen Sudoku mee wedijveren.

Groet:Robin
 
ABS of Petg; je zegt een nadeel is de rimpels: kunnen die niet weggesschuurd worden?

Cor

Mocht je over gaan op printen met ABS. Met aceton kun je de rimpels heel mooi weg krijgen. Kijk maar eens op YouTube, filmjes genoeg over het hoe en wat.
 
Voor ik het vergeet.

Misschien eerst even een een goedkoop printertje kopen voordat je aan het grote 3D zelfbouw printer project begint hier op het forum?:rolleyes:
https://hobbyking.com/en_us/3d-printing-diy/3d-printers.html?___store=en_us
Zelf denk ik er over om een tweede Up mini2 aan te schaffen.....(alleen die US plug hé?)

En ja Coen,eens,ABS en Aceton.

Ook ben ik er door een vervuilde kwast er achter gekomen dat als je een beetje Revell verf mixt met Aceton (Revell Eissen n.r. 91) er zich een zeer snel drogend effect
ontstaat op een voorbewerkt ABS printstukje.

Doe dit niet met andere verssoorten I.v.m. rare chemische reacties en zo.....BOEM!

Groet:Robin
 
Zelf bouwen is altijd leuk. Maar ik geloof dat een 3D printer veel moeilijker te bouwen is als een CNC frees ivm de hele kleine tolleranties , warping en dat soort dingen ..... nah ja , ik ga me eens in moeten lezen .
 
Succes met het inlezen.

Toch nog even over het PLA versus ABS verhaal.

Volgende week krijg ik een proefstukje van deze:
https://www.formfutura.com/shop/category/pla-volcano-pla-189

Hopla,printen,de oven in bij 100/110 graden en men kan met de ovenverse printstukjes het zonnige veld op.o_O
Men zegt dat het PLA dan de eigenschappen van ABS overneemt.

Wel 0.3 % krimp.......
Die krimp kan in sommige gevallen met een gesandwiched printstuk de boel verstevigen.

Groet:Robin
 
Kijk...... ik denk dat dit dan veel interessanter gaat zijn om motorkappen en wheelpants te maken.
Maar er is zoveel keuz op de markt :eek: pfff..... veel leeswerk te doen zie ik alweer.
 
Met een slim dubbelwandig ontwerp moet het gewicht ook nog te doen zijn denk ik.

Leuk materiaal :) Denk dat er in de toekomst nog veel meer leuk materiaal komt.
 
Back
Top