Nieuwe vleugel voor Pilatus B4 3,75m

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Japie.G, 12 jan 2015.

  1. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Het is echt ongelovelijk hoe die flexibele carbonlatten ineens super superstijf zijn in deze constructie. Een zware accu op de vleugel leggen terwijl deze enkel op het tipje op tafel rust... Hij geeft geen krimp!!
     
    vissermax vindt dit leuk.
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat is meteen het (een) nadeel van carbon. Het is sterker dan glas, en ook stijver. Dat stijver maakt dat de ligger niet/veel minder buigt. Een glasvleugel zie je buigen bij belasting (en dan denk je "oeps iets minder up mag ook ..."). Bij een carbonvleugel is die buiging veel minder (en dan breekt ie, als je pech hebt).
    Compromissen, altijd weer compromissen ... :confused:

    Maar ... hij ziet er netjes uit! :koud:
     
    Japie.G vindt dit leuk.
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Dirk, het is echt niet moeilijk een carbon ligger te maken die niet breekt, ook niet bij "oeps".

    Rick
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Klopt, maar dan is die niet licht meer.
    Zwevers bouwen nou eenmaal niet bestand tegen 10 op de schaal van Richter. :rolleyes:
     
  5. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Vanavond de webbing van de 2e vleugel pas gemaakt en deel voorlijst en aileronlijst er aan gelijmd. Hopelijk dit weekend de webbing en de bovenste carbonligger verlijmen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Berrie, aurectar en Japie.G vinden dit leuk.
  6. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Vanavond de webbing en carbonligger eringelijmd met epoxy. Nu lekker laten uitharden

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    serge pot, aurectar, Berrie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Goe bezig.
     
  8. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Ook de 2e vleugel is lekker sterk geworden.
    Volgende week remklepbediening gereedmaken .
    Ook de plankjes voor de indekken verlijmen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2016
  9. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
     
  10. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Vandaag weer wat gedaan.
    De verstoorder in de 2e vleugel pasgemaakt

    [​IMG]

    Vervolgens de vleugelbuizen in de vleugel verlijmd.
    We hebben een kam gemaakt om de 2° per kant te halen
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens de neuslijst in de juiste vorm geschaafd en geschuurd[​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder de vleugels effe gewogen en wat blijkt
    [​IMG]
    Linkervleugel

    [​IMG]
    Rechtervleugel.

    De vleugelbuizen verder in de epoxy en katoenvlokken verlijmd in de vleugels
    [​IMG]

    Volgende stap is om de indekking voor de bovenkant te maken.

    Wordt vervolgd
     
    aurectar, Justus, Theo P en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Het is echt een leuk project om aan te werken. Heerlijk!
     
    aurectar en Terence vinden dit leuk.
  12. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Mooi project mannen, rustig doorbouwen, krijg je wat moois straks
    groet

    Terence
     
    aurectar en vissermax vinden dit leuk.
  13. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Morgen indekking voorbereiden door plankjes aan elkaar te verlijmen.
    Maandag de indekking op de vleugel verlijmen, maar waar is dat het beste mee te doen? De carbonliggers wouden we met epoxy doen maar wat is nu het beste voor de ribben
     
  14. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Vandaag het gat voor de vleugelbuis geboord in de romp
    [​IMG]

    Toen konden voor het eerst de vleugels aan de romp

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens begonnen met de indekking gereed te maken.

    2mm balsa plankjes aan elkaar verlijmen door middel van een schuine las
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens beide delen dmv schilderstape aan elkaar verbinden . Zo kun je hem mooi openen om daar een rupsje houtlijm in te doen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    De overtollige lijmresten weg vegen en dan goed laten drogen
    [​IMG]

    Maandag hopelijk de bovenindekking verlijmen
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2016
    jve, Lyckele en Japie.G vinden dit leuk.
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Altijd een gaaf moment als je voor het eerst de vleugels aan de romp kunt steken.
     
  16. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ja moest nu even gebeuren, straks ingedekt zie je al die mooie ribben niet meer
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Mooi hoor.
    Blijft idd. altijd een fraai gezicht, zeker van die gefreesde ribben die zo mooi herhalend zijn.
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Prachtig zo een ribben constructie , kan je maar kort bewonderen, word een deel van de vleugel transparant ingedekt ?
    Heb nog wel een vraagje, zo een schuine las is dat sterk genoeg ? Weet wel dat de ligger de buigkrachten moet opvangen, maar de torsie krachten moeten toch door de balsa indekking worden opgevangen?
    Zelf heb ik altijd een schuine las op de platte zijde toegepast, of is dit niet echt nodig voor de indekking? De plaats van de las op de vleugel zal natuurlijk ook van belang zijn.
     
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Schuine las op de platte zijde? Snap niet precies hoe je dat bedoelt, maar zoals wij het hebben gedaan is volgens mij de juiste/meest toegepaste manier? De lasnaad komt minimaal over 3 ribben te liggen.

    Edit:
    Ik snap al wat je bedoelt denk ik. Volgens mij wordt die manier van verlengen juist afgeraden. Zie onder andere vanaf post 336 in Raymonds topic.

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/austria-elefant-ii.200373/page-17#post-3646930

    Maar we zullen het meemaken, voor ons de eerste keer een vol beplankte vleugel bouwen!
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2016
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Raymond schuint ook de platte kanten, alleen de manier waarop hij dat doet is niet zo goed.
    Als je de platte kant wil afschuinen leg je 2 plankjes met de platte kant op elkaar, op een stevige plank, anders buigen je latjes, bovenste laat je de lengte van de las verspringen en je houd ze samen tegen de vlakke schuurschijf van je schuurtafel zo schuur je beide latjes met de zelfde hoek., het geheel wel haaks op de schuurtafel. Met een bandschuurder gaat het ook maar dan moet je deze wel met de hand onder de juiste hoek houden.
    Ik heb zo met fineerstrips van 150 X 100 X 3 mm 400 lassen gemaakt en met epoxy verlijmt.. Huid van mijn schip .https://lh3.googleusercontent.com/-...8I/AAAAAAAAC4Q/N7suGsZesFk/s640-Ic42/ROMP.jpg
    Kops hout op elkaar lijmen heeft met de beste lijm maar 1/10 van de trekkracht van de houtvezel, iedere houtbewerker zal je dit afraden .
    Normale lassen worden 1/10 geschuind, zwaar belaste lassen 1/20 , dus voor balsa 2 mm laat je de plankjes 40 mm verspringen.
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2016

Deel Deze Pagina