Oude FSR-V weer tot leven wekken

Discussie in 'Speedboten' gestart door M.l.v.Doesburg, 12 nov 2018.

  1. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    599
    Locatie:
    Lent
    Als de tanks op het zwaartepunt liggen maakt dat nix uit natuurlijk.

    Voor recreatief gebruik zou ik 1 tank gebruiken
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2018
  2. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    393
    Locatie:
    overijssel
    Aan de motor heb je werk hoor.
    Maar goed dat je die Open gemaakt hebt.
    Je kunt.m het beste volledig uit elkaar halen en goed reinigen.zou er ook Nieuwe lagers inzetten in ieder geval.als de pakkingen heel zijn kun je die wel gebruiken.voor het spruitstuk.....wat is de diameter ?heb wel wat spruitstukken liggen en 15 ccm uitlaten.
    Moet wel eerst de maat weten.doe maar met rubber en zonder rubber.
    Grt Tom.ps.let goed op dat je de big end naalden niet kwijtraakt .op montage ervan kom ik nog terug als je daar moeite mee krijgt.valt reuze mee maar daar is een truukje voor.
     
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.386
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D zover kon ik ook nog wel redeneren... :p
    Maar 3,5 liter over 3 tanks verdeeld is nogal wat....
     
  4. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    599
    Locatie:
    Lent
    Touche, maar waar een wil is is een weg ;-)
     
  5. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    393
    Locatie:
    overijssel
    Als ik je mag adviseren over de tank voor de brandstof.....als je gewoon voor de lol vaart net als ik,zet er dan gewoon een nieuwe in.ben geen verkoper oid maar heb er nog wel een aantal liggen hier.ook grotere reeds gebouwde tanks.inc.rvs leidingwerk.dus geen messing buis die na een tijdje gaat rotten door de nitro.nadat ik dat zelf had gehad ben ik op zoek gegaan naar een alternatief.ik heb toen via mijn werk rvs buis gescoord van 3 mm uitwendig en dezelfde binnen diameter inwendig als de org.meegeleverde messing buisjes.probleem opgelost.
    Als ik mij niet vergis heb ik nog een complete set liggen.dat is een 600 ml en een hoppertank van nogwat ml.
    Kijk zo wel ff.
    Als ik het setje vind maak ik wel even een foto oke.grt Tom.
    Oja....je kunt behalve de lagers alles heeel mooi schoonmaken met schuurpapier 2500.
    Waterproof.ipv water gebruik je dan wd 40.
    Alles word als nieuw.als je dat hebt gedaan
    Pak je een doek en poets je het na met poll of belgom alu.heb je deze stap genomen....
    Alles goed reinigen met remmen reiniger.(action is prima).als je hiermee klaar bent dan alles netjes in de olie met motul micro.
    Je motor is dan brandnew.ik zou wel de lagers vervangen.van skf of fag oid zijn prima.kosten niet veel en brengen je veel plezier.je kunt ook van bocca bearing een set bestellen die past.die zijn wel wat duurder maar gaan ook veuuuuul langer mee.
    Bij de skf en andere goedkopere lagers moet je wel de slijtage per vaarseizoen goed in de gaten houden.uiteraard ook afterrun gebruiken.als je hulp nodig hebt...zeg het..grt Tom
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2018
  6. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    393
    Locatie:
    overijssel
    Ps.deze olie gebruik ik al zo.n 30 jaar.
    De motul micro is een synthetische olie
    De denicol is een risinusolie.
    Voor jou motor heb je 20% olie per liter brandstof nodig.op een liter doe je dan
    100ml motul micro
    100 ml denicol.
    Op deze manier kun je lekker veilig knallen
    Zonder motorschades.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.194
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hallo Tom,

    Ik heb de uitlaat even opgemeten, het zou mooi zijn als je nog ergens een uitlaatsptuitstuk hebt liggen!

    Over de motor maak ik mij niet zo veel zorgen aangezien ik jaren F3D pylonrace gevlogen heb. In deze raceklasse met 6.5cc MB motoren moet veel onderhoud aan de motoren uitgevoerd worden.
    Als ik alles uit elkaar heb liggen zal ik wel even nieuwe lagers bestellen aangezien dat de kosten niet zijn.
    Helaas is er 1 pakking tussen de roterende inlaat en het achterdeksel gescheurd.

    Ik zal de boot waarschijnlijk alleen in de zomer voor de lol gebruiken en geen wedstrijden. (Het materiaal zal ook wel flink verouderd zijn tov de hedendaagse FSR wedstrijd bootjes.)
    Daarom lijkt het mij een stuk verstandiger om de tanks inderdaad te vervangen voor 1 centrale tank. Echter zal dat wel flink wat hak en breekwerk opleveren aangezien er veel steuntjes in de romp zitten om de oude tanks te positioneren.

    Waar haal jij overigens je Nitro vandaan om je brandstof te mengen?


    20181204_194647_resized.jpg

    20181204_194707_resized.jpg

    20181204_194856_resized.jpg

    20181204_194930_resized.jpg
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.857
    Locatie:
    tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij losse fietskogellagerkogeltjes (scrabble) eerst wat vet op de kogelbaan aanbrengen en daar de losse kogeltjes in drukken. (Fietsenmaker in de familie).
    Werkt dat ook hier Tom?
     
  9. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    393
    Locatie:
    overijssel
    Moguhh allemaal.ja ron klopt.wel met witvet of zuurvrij vet.dan met een pincetje de naalden stuk voor stuk erin zetten.Er is wel een groot verschil met de fietsen maker.
    Namelijk deze.je moet als je gereed bent met de naalden deze goed schoon spuiten met remmen reiniger.zorg dat je dat zorgvuldig doet.als je dat vergeet of niet doet dan kan er straks geen olie bij komen omdat dat vet erin zit.je hebt dan een probleem.de motor kan op het bigend kapot lopen door gebrek aan smering.
    Enfin....bigend ontvet....dan laat je er daarna wat druppeltjes olie in lopen.dat kan met de denicol of motul micro.niet doen met afterrun olie.die loopt er te snel uit want die is dunner.
    Ik laat je later deze dag even weten voor het spruitstuk en tank.
    Ik ga er straks mee bezig .moet even In de bakjes kijken en meten.
    Even over de nitro.
    Ik haal het hier 10 km verderop.woon in zwolliewood.
    Er zit een maar aan.je krijgt geen pure nitro zo maar huppetee mee.
    Je moet de olie in de jerrycan doen .
    Er word dan nitro en als je dat niet hebt methanol bijgegoten naar believen.
    Dus bijv 30% nitro of 50% als je dat Wilt.
    Het punt is dat hij geen pure nitro mag verkopen.op deze manier kan het prima natuurlijk.
    Ik heb zelf toevallig ook alles in huis.
    40 liter methanol en 5 liter nitro.
    Ook de olie heb ik in gelukkig nog heel wat flessen op voorraad.kan lekker vooruit.
    Maak alles altijd zelf.dan weet ik ook dat er voldoende olie inzit.dit laatste is voor mij het belangrijkste.de olie maakt of breekt de motor.heb nog nooit motor schade gehad.
    Ik ga voor je kijken vandaag voor het spruitstuk.volgens mij is er wel iets tussen voor jou.grt Tom
     
    ron van sommeren en NQDtransformer vinden dit leuk.
  10. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    393
    Locatie:
    overijssel
    Bingoooooo....heb een prima passend spruitstuk voor je eventueel als je Wilt.
    Ook het rubber(nieuw) heb ik erbij.deze beide zijn in onberispelijke staat voor je.
    Ik heb ook nog een grote tank van 500ml.
    Daar zitten geen rvs buisjes in maar je kunt die wel zo gebruiken.
    Als ik je mag adviseren ....of een tank maar beter 2 ,dus ook een hoppertank.
    Een kan ook maar met 2 kun je de tanks beter plaatsen omdat je dan de hoppertank dichtbij de carb kunt plaatsen en de grote tank dichterbij het cg.
    In de hopper tank zitten al wel rvs buisjes
    Eventueel als je dat Wilt heb ik beiden voor je.
    Ik zou het je kunnen opsturen.
    Dacht zelf aan 50 euro excl.verz.
    Dus je hebt dan
    2 tanks
    Uitlaatspruitstuk
    Nieuw rubberstuk
    En de veer om het spr.stuk vast te houden heb ik ook wel voor je .
    Ik check de tanks nog even of die in orde zijn.
    Die kun je dan zo monteren.
    Hier de fotootje.s
    Als je het ziet zitten pm me maar even dan.
    Grt Tom
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    393
    Locatie:
    overijssel
    Ps...als je het huidige rubber van het motorspruitstuk verwijderd dan past "mijn"
    Spruitstuk er zo op bij jou.
    De o-ringen in het spruitstuk laat ik zitten en sluiten alles goed af.kind kan de was doen
     
  12. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.194
    Locatie:
    Oegstgeest
    Afgelopen week heb ik de boot even meegenomen naar werk en daar de hele binnenkant ontvet in de Nebel spoelbak.
    Ik moet zeggen dat alles er flink van is opgeknapt!

    Ook de 2 hoofdtanks heb ik gespoeld en voorzien van nieuwe O-ringen. Ik wil in eerste instantie toch eerst gaan proberen met deze 2 tanks in combinatie met een klein hopper tankje.
    Het voordeel van 2 tankjes lijkt mij dat de boot netjes in balans is.

    Verder heb ik nog een CMB .90 compleet met uitlaat en spruitstuk bemachtigd.
    Dit spruitstuk wil ik gebruiken voor de Picco.

    20181211_193955.jpg
     
  13. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    393
    Locatie:
    overijssel
    Mooi ja zo.
    Heb je dat alvast voor elkaar met het spruitstuk.het voordeel van cmb is dat je goed aan onderdelen kunt komen.bij picco is dat denk iets lastiger.ben zelf helemaal cmb fan.fijne en snelle motoren.
    Grt Tom
     

Deel Deze Pagina