push pull of pull pull?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door benpen, 23 dec 2013.

  1. benpen

    benpen

    Lid geworden:
    27 sep 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    lanaken, limburg BE
    Ik ga voor het eerst beginnen met een ARF in elkaar te steken en ik heb daarbij de keuze om de rudder in push pull of pull pull uit te voeren. Maar op basis van wat bepaal je nu eigenlijk je keuze hierin?:confused:

    Is dit op basis van het CG zwaartepunt?
    Is dit op basis van wat je ermee wilt doen (F3A, 3D, pylonrace,...)
    Estetische keuze?
    of gewoon lekker wat je zelf verkiest op basis van je ervaringen in het verleden?

    Of is het voor een totaal andere reden dat je voor het één en niet voor het ander kiest?

    Benieuwd wat de experten hierover te vertellen hebben.
    :newbie:
     
  2. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Push-Pull is veel makkelijker. Je kunt er weinig mee fout doen. Het is eenvoudiger om je roeruitslag mechanisch bij te stellen zonder dat er problemen ontstaan in het mechaniet van de aansturing. Ben je een beginner, dan Push-Pull.

    Pull-Pull is IMHO beter ivm speling. Alle ruimte tussen kwiklinks of ballinks en de servo en of roeren trek je door de voorspanning in de kabels eruit. Kortom, de enige speling is de speling in je servo.. Probleem, het is lastiger in het ontwerp. Doe je het fout dan kun je slappe en of overspannen kabels krijgen tijdens het sturen. Dit kan leiden tot flutter of knappende kabels in de lucht, niet handig dus. Snap je de spelregels van Pull-Pull, en kun je het kwijt in de romp dan zou ik altijd voor Pull-Pull gaan.

    Succes

    Mark
     
  3. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    IK zou het baseren op basis van wat je er mee wilt doen voor simpel wat ronvliegen zou ik zeggen push pull , simpel en doeltreffend,
    voor stuntwerk zou ik kiezen voor pull pull , sterker en minder speling .
     
  4. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    hee dat is iets interesants
    in mijn Fokker D6 zit het hoogteroer met pul pul
    maar als ik stuur gaan de kabols slap hangen
    ik heb meerdere modellen met pul pul en dan nog niet eerder gehad
    hoe zou dit kunnen
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zijn in de D6 de servo- en roer-heveltjes even lang? Zo nee, dan gaat bij pull-pull hangen en bij push-push wringen.
     
  6. Arier

    Arier

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Dicht bij Oudewater
    Dat hoort zo. De hevels aan je roeren staan in een V-vorm naar voren.
    Haaks op de as gemeten heb je de grootste verplaatsing. Er is vast wel een tekening te vinden hier op het forum die dat verduidelijkt ;).
     
  7. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Hoe bedoel je dat hoort zo? Dat de kabels slap gaan hangen lijkt me geensinds de bedoeling
     
  8. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Helemaal mee eens daarom is het richting en hoogte roer van mijn depron indoor Extra met pull pull uitgevoerd.
    Toen ik echter even op een koude rustige winter dag even buiten ging vliegen hingen de draden allemaal slap door de lage temperatuur van +4 gaden.
    Thuis gekomen bij de kachel was alles weer ok.
    Gebruikte draad was een soort teflon visdraad met heel weinig rek.;)
     
  9. Arier

    Arier

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Dicht bij Oudewater
    Toch wel. In de neutraalstand staan beide draden strak maar zodra de servo draait gaat de draad waar niet aan getrokken wordt steeds iets losser staan. Het eerste stukje merk je niet veel maar bij maximale uitslag hang hij zelfs iets door. Je hebt pas een probleem als de draden strakker gaan staan als je roeruitslag geeft want dan gaat de boel wringen.

    Zie ook dit draadje:
    pull-pull-bekabeling-voor-rudder
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    dus het kan geen kwaat bij men D6 ?????????
    is niet echt een airobetic model
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Te ondervangen door zelfde hevelgeometrie en -grootte aan servo- en roer-kant.
     
  12. Arier

    Arier

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Dicht bij Oudewater
    Nee, mits de draden in de neutraalstand wel strak staan.
     
  13. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Nou, ik ben het er echt niet mee eens dat het hoort dat kabels los gaan hangen, ook al is het het niet trekkende part... Dat betekend namelijk dat het roer speling krijgt en dat kan niet de bedoeling zijn. Een uitspraak dat die speling toch weggedrukt wordt door de roerdruk heb ik vaker gehoord maar vind ik persoonlijk gevaarlijk. Wat als de roerdruk door een speciale manoeuvre wegvalt en of omkeert?? Waar is dan je controle? Denk aan bijvoorbeeld momenten in een overtrokken situatie tijdens stallturn of het inzetten van een spin.

    Zoals Ron zegt en het gelinkte draadje aangeeft. Er is maar één manier:
    -Roerhevels even lang EN de kabels moeten "loodrecht" naar de hevel. Waarbij loodrecht gemeten wordt tussen kabel en de denkbeeldige lijn tussen het draaipunt van de servo\roer en het punt waar de kabel aan de hevel zit.

    Kortom, als ik Jeroens kist zou hebben paste ik het systeem aan.. Of het nu op tekening staat of niet.. Ik zou me niet lekker voelen als er kabels slap gaan hangen.

    grz

    Mark
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Toch wel....daardoor kan het roer nooit vast gaan staan of de aansturing onder spanning zetten. Als in speciale manoeuvres het roer naar de andere kant wordt gedrukt...nou dan gaat het een paar millimeter naar de andere kant. Dat merk je niet en het is al helemaal niet gevaarlijk. In neutraalstand staan de kabels allebei strak en kan de boel niet gaan flutteren.

    Ik lees dit heel vaak en altijd is dat omdat mensen "dat gevoel hebben" en "er bang voor zijn". Het is echter nergens op gebaseerd.
    Tijdens een overtrek, spin of stall-turn zul je NOOIT flutter krijgen. Flutter treedt op bij hoge snelheden.
    Probeer eens een verhaal te vinden van iemand die met pull-pull op rudder flutter heeft gekregen? Ik heb het nooit gevonden (wel als de kabels in neutraalstand slap staan maar dat is natuurlijk een heel makkelijk te voorkomen constructiefout).
    Daar staan talloze technische beschrijvingen en praktijkervaringen tegenover die beschrijven waarom pull-pull juist prima werkt, zowel in de modelbouw als de 1:1 luchtvaart.

    Pull-pull geeft een lichtere staart en is in sommige situaties makkelijk in te bouwen.
    Push-pull kan ook prima maar moet wel heel zorgvuldig worden ingebouwd. anders krijg je juist in de neutraalstaand wél speling of beweging, bijvoorbeeld door buigende kabels. Ik durf wel te stellen dat je met pull-pull MINDER kans hebt op flutter dan met push-pull.

    Het één is niet beter dan het ander. Mits zorgvuldig ingebouwd zijn het allebei prima methodes.
     
  15. Arier

    Arier

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Dicht bij Oudewater
    Ik ben het grotendeels eens met Mark en daarom zorg ik er voor dat alleen de spanning eraf gaat wanneer het roer in de hoek staat doorhangen gaat me te ver. De vraag was of het kwaad kan en dat valt, denk ik, reuze mee.
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Mee eens, doorhangen is overdreven. Het enige waar je echt op moet letten is dat de boel niet vast loopt. Door de hevel iets in een V te zetten gebeurt dat, de spanning gaat dan van de vierende kabel..
    Doe je het verkeerd dan zal de boel juist strakker gaan staan als je uitslag geeft en dat wil je niet.
    Als je daar op let werkt pull-pull heel erg goed, makkelijk en licht.
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2013
  17. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Spanning verminderen is idd beter dan spanning opbouwen. Mee eens. Als de spanning opbouwt zal het roer naar de neutraalstand terug willen. Blokkeren zie ik even niet. Hoe bedoelen jullie die? dat de servo de kracht niet meer heeft het roer verder uit te laten slaan?

    Flutter is idd bij hogere snelheden. Maar dat wil niet zeggen dat er op hoge snelheid met het roer gestuurd wordt. Of ik dan een mogelijke speling zou willen introduceren vraag ik me af.

    Ik zweer overigens ook bij pull-pull.

    Grz

    Mark
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dat komt omdat depron relatief veel uitzet/krimpt bij temp wisselingen.
    Buiten was het koud, depron krimpt, kabels slap, alles weer op temperatuur, kabels strak.

    Daarom mag je bij F3P wedstrijden ook een trimrondje vliegen voor elke wedstijdvlucht, om de eventuele verschillen in temp , dus trimverschil, weg te kunnen trimmen
     
  19. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Maar dat geeft geen zin bij pull/pull aansturingen (aangezien beide stuurlijnen krimpen of rekken in functie van de temperatuur), wel bij push/pull aansturingen.

    Bij pull/pull wordt met een stelschroefje gewerkt op de servohevel waardoor de spanning op de stuurlijnen kan aangepast worden. Stelschroefje aandraaien om voldoende spanning op de stuurlijnen te krijgen voor het vliegen.

    Om even terug te komen op de initiële vraag: bij voorkeur pull/pull om volledig spelingsvrije aansturing te krijgen. Alle onderdelen zijn trouwens ook aanwezig bij een Sebart Wind S50 om het richtingsroer pull/pull uit te voeren (behalve een grote servohevel, type Secraft bijv.) ;-)
     
  20. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Ik ben in iedergeval e stuk wijzer geworden

    in de neutraalstand staan mijn kabols strak
    dus dat is goed
    aleen biju volle uitslag heb ik dat de kabold wat losser worden
    geen problem dus
    ik laat het zoals het zit
    hoop de D6 komend jaar te vliegen
     

Deel Deze Pagina