regelaar en servo doorgebrand

Discussie in 'Model elektronica' gestart door bassman, 22 sep 2018.

  1. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Gisteren was ik bezig met het instellen van een heli van een kennis.
    Hij gebruikte een Futaba S-bus ontvanger.
    Wij dachten dat de ontvanger via S-bus aangesloten was op de flybarless unit.
    Maar later zag ik op internet dat wij het aangesloten hadden op S-bus2 . Dit is meer voor telemetry e.d.
    Nu had ik de hoofdaccu al op de esc aangesloten en stond er stroom overal op.
    Ik heb toen het kabeltje van de sbus2 eruit gehaald en dit in S-bus ingang gestoken op de ontvanger.
    Ineens rook uit de esc en bec uitgeschakeld.
    Ik heb er een nieuwe regelaar in gezet en na aansluiten bleek ook 1 servo het niet meer te doen.
    Deze ook nagekeken en bleek dat er 1 kleine ' 2314' mosfet/transistor ook doorgebrand was.

    Hoe kan het dat alleen het omsteken van 1 stekkertje een esc en servo kapot doet laten gaan.
    Is een mosfet van het servo circuit board ook te repareren??
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Bij Futaba zit er een klein "nokje" aan de stekkertjes zodat je die er niet verkeerd om in kan steken. De stekkertjes van een ander merk hebben zo'n nokje vaak niet en kunnen er dus wel verkeerd om ingestoken worden. Helaas is er geen elektronische beveiliging dus gaat er het één en ander stuk.
    Die Fet zal best te vervangen zijn maar ik ben bang dat die Fet niet het enige zal zijn die stuk is. Je kan mazzel hebben maar de kans is groot dat de tweede Fet ook stuk is en het Ic, of de Ic's, zullen hoogstwaarschijnlijk ook "een tik" gehad hebben. Misschien dat de servo na het vervangen van de Fet('s) wel weer werkt maar dan kan het Ic er na verloop van tijd toch de brui aan geven. Na verloop van hoeveel tijd? Geen idee, dat kan na een paar minuten maar ook weken zijn. Het lijkt mij daarom verstandiger om de servo geheel te vervangen.
     
  3. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    volgens mij had ik het kabeltje wel goed aangesloten op de sbus ingang. De ontvanger kreeg dus voeding maar de servo en esc
    brandden gelijktijdig door. Komt het puur doordat ik nog 24 volt (6s accu ) aangesloten had?De flybarless unit werkt nog wel gewoon terwijl de servo voeding krijgt via de flybarless unit en waarom brand het bec gedeelte van een esc dan door ?? Soort kortsluiting in servo zodat bec ook kapot gaat?
     
  4. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Als de rest van de servo's nog goed werkt en ook de flybarless unit dan is daar toch verder niks mee aan de hand lijkt mij?
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Wat er precies fout is gegaan kan ik hiervandaan niet zien maar ik vermoed dat de voedingsspanning op de uitgang van de BEC is gekomen. Als je daar spanning (24V?) op zet kan dat makkelijk de BEC opblazen.
    Als de servo via de BEC voeding kreeg heeft die dus ook die voedingsspanning voor z'n kiezen gehad. Wanneer dat die 24V is geweest blaast dat de servo gegarandeerd op. De Fet waar je oversprak kan maximaal 20V verwerken dus bij 24V kan hij al de geest geven. Als dat zo is gegaan ben ik er ook behoorlijk zeker van dat niet alleen die Fet kapot zal zijn.
    Al met al is dit een aanwijzing om extra goed op te letten wanner je alles aansluit. Doe dat ook altijd zonder dat de voedingsspanning (de accu) is aangesloten. Het lijkt een open deur maar ik sluit altijd alles aan op de accu na en controleer daarna alles nog eens grondig voordat ik de accu aansluit. Een foutje is snel gemaakt en de gevolgen kunnen soms behoorlijk zijn.
    Succes!
     
  6. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Je bedoelt dat er meer fets in die servo kapot zijn? De andere servos werken nog goed
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Waarschijnlijk vrijwel alle active componenten. Dat betekend Ic's, transistors, fet's en mogelijk zelfs diodes. Je kan natuurlijk proberen die ene fet waarvan je kan zien dat hij kapot is te vervangen. Je kan (veel?) mazzel hebben en de servo daarmee redden. Helaas blijft wel m'n eerdere waarschuwing staan. De rest kan een "tik" gehad hebben en binnen afzienbare tijd (ook) kapot gaan. Persoonlijk zou ik die servo niet meer in een vliegend model gebruiken maar dat is zoals ik er over denk. ;)
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Servo's met de normale JR of Futaba stekkers (dus niet bv de hele oude 4 pen's MPX) kun je zonder schade omdraaien. Ze werken dan niet maar bij het weer correct aansluiten doen ze het wel.

    Wat je niet om mag draaien zijn de stekkers van de voeding, zowel niet van een losse accu of via de BEC in de ESC.

    Waar ook iets fout kan gaan is met een los stekkerblok op een 'kale' ontvanger zonder huisje. Wanneer je de stekker een pootje verschoven insteekt, (dus met maar 2 pootjes in de stekker en eentje los) kan er ook een fout ompoling en schade ontstaan.
     
  10. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    @Rick NL Dat is niet volledig waar. Het gaat in 99% van de gevallen goed. Maar je gaat de signaal kortsluiten op de min dit kan wel degelijk schade veroorzaken. Ook is je min niet meer vast waardoor een zwevende min kan ontstaan en zo kan er zomaar gekke dingen gebeuren. Dus ja het gaat meestal goed maar ja het kan ook dingen stuk maken
     

Deel Deze Pagina