Robbe Rasant, van scratch

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dries_neyrinck, 3 dec 2015.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    20151202_013517.jpg

    Vorig jaar bouwde ik me een Hornet (http://www.modelbouwforum.nl/threads/hornet-van-noel-rozelle-rcm.213923/page-5) waarmee ik veel plezier heb gehad.
    Uiteindelijk heb ik het modelletje verkocht want het was een tijd voor een volgende bouw.

    Vorig jaar had ik ook al het idee om een Robbe Rasant te bouwen. Bij deze!

    Eind augustus ging ik met m'n gezin enkele dagen op vakantie en kon er dus niet gevlogen worden. Ik had echter wel de plaats in de koffer om wat balsa en bouwmateriaal mee te smokkelen ;-)
    In de latere uurtjes 's avonds werd er een beetje balsa gesneden.
    Na thuiskomst werd het geheel aan elkaar gelijmd tot een bijna-romp.
    Het is een traditioneel gebouwd rompje dus geen grote verrassingen...
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2015
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Het bleef heel lang goed weer dus werd er veel gevlogen en weinig gebouwd.
    Maar deze week alles terug opgepakt en de romp verder onder handen genomen.

    De servo's zullen achteraan in de staart komen en dus heb ik de servo verlengkabels al klaargelegd.
    20151202_013537.jpg
    Daarna mocht de romp volledig dichtgedekt worden.
    20151202_084602.jpg

    Na een nachtje slapen was ik gisteren thuis ( :) ) en kon ik toch enkele uurtjes doorbouwen.
    Bij een klein toestel levert dit al direct veel vooruitgang op.

    Aangezien het electro is kan de bouw iets lichter dan op het plan. Dunnere balsa (bvb 2mm ipv 3mm), kielvlak en stabilo zijn opgebouwd uit balsa strips ipv volle plank, ...

    De motor werd ingebouwd (een SK3 3536 1400 kV)
    Qua setup ga ik voor SK3 3536 1400 kV motor, een 60A ESC, 4S 4000 lipo's en een 7x9 speedprop.
    Dit zou serieus vooruit moeten gaan (berekend bijna 200 km/u) ;-)

    20151202_142153.jpg

    Enkele uurtjes (neusje volledig bouwen, kapje maken, schuren, inkepingen voor kielvlak uitsnijden, ...) later is het geheel klaar om te coveren.
    20151202_202014.jpg

    Na een tijdje en met wat restjes Oracover heb ik volgend thema uit mijn mouw geschud.

    20151202_222659.jpg

    Ondertussen is het kielvlak en stabilo ook al ingelijmd en is de romp dus ongeveer klaar.

    Volgende stap: de vleugels!
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  3. KrisG

    KrisG

    Lid geworden:
    1 mei 2007
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Izegem / Belgiƫ
    Dries,

    Ik heb een paar jaar terug ook een Rasantje gebouwd, weliswaar met een 10 cm langere romp dan standaard. Mijn servo's zitten onder de vleugel, maar ik moest wel een 4,5 cc motor monteren met standaarddemper ipv de geplande 2,5 cc met resonantie pijp wegens zwaartepuntproblemen. Ik hoop dat je servo's in de staart niet voor hetzelfde probleem zullen zorgen. Anders zet je ook maar een standaarddemper op die elektromotor van je :hammer:of zal dat niet lukken?

    Het vliegt overigens heerlijk, een echte "ragbak" zoals de noorderburen zeggen, en je kunt hem zonder demontage in je auto gooien. Handig in de winter, wanneer je koude vingers hebt en niet met die bouten wilt prutsen.

    Kris
     
  4. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    REO
    Voor een liefhebber heb ik nog een methanol Rasant liggen. Zonder motor maar incl. tank, en servo's (Futaba 3001) op hoogte, rol en gas. Verder compleet met een schuim/abachi ingedekte vleugel.
    Stuur een berichtje en ik mail je wat foto's.

    groet,

    Erik
     
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Mooi project, de Rasant hebben wij ook veel gevlogen, zowel de normale als de speed vleugel.
    Voor mensen die niet helemaal alles zelf willen snijden en puzzelen: Een fijn vliegende 'parodie' op de oer-rasant -> E2K-Slipher
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  6. Don-hayate

    Don-hayate

    Lid geworden:
    3 dec 2015
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kapel-Avezaath
    Hoewel ik wel 20 Rasants gebouwd heb, ook met een 6,5 Webra S en 9x7 is het van 'n electro-versie nooit gekomen,
    denk dat ik daar van de winter mee ga beginnen, schaal 110 % voor een betere zichtbaarheid en iets zwaardere motoren.
     
  7. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Wel wel een rasantje dat is lang geleden! Ik voel me zo terug 16 maar dat zal morgenvroeg wel weer voorbij zijn als ik me met piepende scharnieren uit m'n bed moet hijsen. o_O

    Dirk
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    zorg wel dat het stabilo sterk genoeg is, bij de laatste bouwdoos versies bleek daar een foutje in te zitten en brak het stabilo af bij optrekken uit een flinke duik met hoge snelheden. Liefst de achterlijst versterken met een latje hardhout of vuren wat geheel doorloopt.
     
  9. Don-hayate

    Don-hayate

    Lid geworden:
    3 dec 2015
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kapel-Avezaath
    Doordat 2 x een vleugel brak door 'haaks' vliegen bouw ik nu alleen nog maar met een flinke 'overkill' ; vuren liggers, triplex
    vleugelverbinding over bijna de helft van de spanwijdte en dus ook het stabilo van hard balsa en 6-8 mm dikte, een en ander
    is geen bezwaar aangezien ik er toch een 6,5 / 7,5 cc 2- of 4-takt op zet. Gewicht rond de 1350 gr, dus nog een aanvaardbare
    vleugelbelasting, alles zelfbouw of eigen ontwerp en natuurlijk MH 42 profiel.
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik hoop met deze Rasant uit te komen op ongeveer 1100 gr.

    Heb al een weging gedaan van romp, vleugels, motor, lipo, servo's en nog wat kleine zaken en ik zat op 820 gram.

    Dat zal ook wel een slok schelen op de belasting hoop ik.
    Stabilo is al gemaakt en erin verlijmd dus te laat om nog eenvoudig aan te passen :-(
    Is wel gemaakt uit hardere balsa met volledig doorlopende achterlijst. We zullen zien.

    Vleugels zijn uit schuim gesneden (Thanks Von W!)

    Naca 2412 op de wortel
    Naca 0010 op de tip

    De originele vleugel had 24123 op de wortel en 0008 op de tip maar dit werd heel fijn met het snijden, dus zijn we iets dikker gegaan.

    Worden beplankt met 1mm balsa en dan voorzien van een volledige glasmat-epoxy afwerking om dan te spuiten.
    Zou een lichte maar toch stijve constructie moeten zijn.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Don-hayate

    Don-hayate

    Lid geworden:
    3 dec 2015
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kapel-Avezaath
    Heb eens een spanten-vleugel helemaal met 1,5 mm hard balsa ingedekt, vuren liggers verbonden met 'n 30 cm stuk triplex en verkast met 0,4 mm triplex, harde balsa voor- en achterlijst, iets zwaarder dan een standaard vleugel maar wel 3-4 x sterker zonder de extra prijs van glasmat en epoxy en zelfs bij 200 tempo haaks afvangen geen vleugelbreuk, idee ?
     
  12. Don-hayate

    Don-hayate

    Lid geworden:
    3 dec 2015
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kapel-Avezaath
     
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Bon, de vleugel dus.

    Ik bouw graag in hout en zou het vleugeltje perfect in hout kunnen bouwen hebben (bedankt Don voor je bouwtip, zit in m'n geheugen) maar wou eens iets anders.
    Heb nog nooit een schuimen vleugel beplankt dus het was misschien eens de gelegenheid hiervoor en heb dus bij Dirk "Von W" enkele schuimgesneden vleugeltjes voor de Rasant besteld.
    Vorige week ben ik die gaan ophalen om er deze week al mee aan de slag te kunnen.
    Zoals altijd is het snijwerk van Dirk top:

    IMG-20151205-00345.jpg IMG-20151205-00346.jpg

    De voorlijst was op aanvraag niet uitgesneden dus dat zou een perfecte beplanking vereisen.
    Op http://www.aeromaniacs.com/pdf/Bob Hunt Sheeting Wing.pdf vond ik echter een heel interessante PDF met ook een methode om vooraf neuslijst beplankingen te maken.

    Ik sneed dus stroken van 1 mm balsa en bevestigde ze met tape aan de schuimkern. Het midden van de balsastrook bevochtigen met een water - ammoniak oplossing (een fijn penseeltje is hiervoor perfect aangewezen) aan beide zijden, even het vocht laten inwerken en voorzichtjes rondbuigen om ook met een tape aan de andere kant te bevestigen.
    24 uur laten uitdrogen en de volgende dag beschik je over een perfect passtukje:

    IMG-20151205-00347.jpg IMG-20151205-00348.jpg

    Nadien heb ik de vleugel ingesmeerd met PU lijm en afgeschraapt en werden de balsa beplankingen erop gelegd.
    Terug in de kernen leggen, m'n twee lipokisten erop als gewicht en dit kwam er vanmorgen uit (wel al even opgeschuurd met korrel 600).

    IMG-20151205-00350.jpg

    Vanavond de andere vleugelhelft maken.
    Daarna de twee vleugels verbinden met een vleugelverbinden om tenslotte in te dekken met epoxy en 25gr glasmat (wordt ook iets nieuws voor me: een vleugel volledig in glasmat zetten)

    Dit vleugeltje wordt voor mij dus een leermoment met een paar nieuwe technieken maar ik heb er wel vertrouwen in.

    More to come!
     
    E.hof vindt dit leuk.
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    PS ondertussen is de romp klaar om de besturing in te bouwen: IMG-20151205-00351.jpg
     
  15. Don-hayate

    Don-hayate

    Lid geworden:
    3 dec 2015
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kapel-Avezaath
    Dries bedankt voor de bijlagen, echte eye-openers vwb styro beplanken, ga dit zeker in het voorjaar eens proberen ( meestal zijn styro vleugels iets zwaarder dan balsa exemplaren maar niet echt een bezwaar als je 'iets' zwaardere motoren er op zet, wil van de zomer
    een Rasant bouwen op 110 % en met electro aandrijving )
     
  16. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    hier een foto van die van mij en die van mijn vader.
    [​IMG]

    aangezien de vleugel minder dan 1m is hebben we ze in een geheel gehouden dus de schuimkernen aan elkaar gelijmt en met hele plankjes ingedekt.
    hierdoor is het veel sterker en heb je geen ligger of glasmat nodig.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Don-hayate

    Don-hayate

    Lid geworden:
    3 dec 2015
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kapel-Avezaath
    P.S. Het MH 42 Profiel bevalt me prima, behoorlijk dun dus snel - enig 'nadeel' is de hoge landingssnelheid - en zelfs een lichte
    eigenbouw zwever vliegt er goed mee ( van origine is dit een pylon-profiel, dacht 8 % ! )
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bon? Bon bon, zul je bedoelen. Mooi werk Dries!
    Raymon! Zijn gewoon snoepjes... vleugeltjes super, maar welke is nu van jou, en welke van je pa? :D
    Of weet je dat pas als de ontvangerschakelaar aan gaat...
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  19. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik had een zwarte prop en hij de grijze..
    helaas is die van hem op dit moment in onderdelen. van het zomer hield hij de verkeerde in de gaten:(
     
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ouch...
     

Deel Deze Pagina