Shapeways SLS nylon sterk genoeg?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Lex Verkuijl, 29 jun 2017.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo mensen,

    Ik ben bezig met de voorbereidingen van een nieuw project, een Panther Watercar. Er loopt een bouwdraadje in het speedbotengedeelte, omdat het model meer als boot gebouwd moet / gaat worden dan als een auto. http://www.modelbouwforum.nl/threads/panther-watercar.251079/

    De delen voor de wielophanging moeten zelf ontworpen worden en wil ik bij Shapeways in SLS Nylon laten printen. Heeft iemand hier ervaring mee, speciaal of dit sterk genoeg gaat zijn?

    Als voorbeeld de achterwielophanging

    [​IMG]
    De wielnaaf en scharnier worden dan geprint, het verbindingsdeel wordt 13x3mm messing kokerprofiel, dit moet redelijk smal blijven en toch torsiestijf.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Ik weet niet precies wat je met SLS Nylon bedoelt, ik kan dat materiaal bij Shapeways niet vinden. Ik heb een bestuurbaar en verend neuswiel ontworpen en in "Strong and Flexible" materiaal laten maken. Dat neuswiel heeft al verschillende onzachte landingen achter de rug en houdt zich prima. Zie hier: http://shpws.me/O7hU

    Edit: even gezocht, en SLS slaat op de methode, niet het materiaal. Het ziet er op zich goed uit, maar de korrelstruktuur is nog wel zichtbaar/voelbaar. Ik heb het met fijn schuurpapier bewerkt, maar het neemt nog steeds makkelijk vuil aan. Een verfje erop zal best helpen.
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2017
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Max,

    Dat is inderdaad het materiaal dat ik bedoel.De afwerking van het oppervlak ken ik, ik heb al verschillende zaken daarmee laten printen, maar dan met een optisch doel, niet op mechanische belasting. Om het glad te krijgen spuit ik het twee maal in de spuitplamuur, dan schuren, grondverf en afspuiten.

    De poot van het neuswiel is bij jou 10mm dik schat ik? Dan moet het voor mijn doel ook sterk genoeg zijn.
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Lex,
    De poten zijn 9 mm diameter, de dwarsverbindingen (draaipunt en wielasbevestiging) zijn 10 mm diameter.
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Ik ken je toepassing niet, en kan de belasting niet zo goed inschatten, maar ik zou zeggen dat je geen problemen hoeft te verwachten.
    Materiaal blijft idd poreus. Hoe dan ook sealen (eventueel gewoon vernis). Want UV doet het ook een beetje aftakelen na verloop van tijd.
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Even een update. Ik heb het inmiddels over een andere boeg gegooid. Er staat hier sinds kort een 3D printer waarmee ik zelf de delen kan printen. In PETG zijn ze goed sterk en toch een beetje elastisch, zoals gekochte draagarmen van vele fabrikanten ook zijn.


    Met deze printer gemaakt


    Die achterwielophaning hierboven is nu dit geworden

     
    Tamaniac en Bart83 vinden dit leuk.
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Aja ik ben mee. SLS blojft maar tot op bepaalde hoogte vergelijkbaar hiermee. Maar de resultaten zullen voor zich spreken! Zoals gezegd: cool!
     

Deel Deze Pagina