Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je Rene,

    Yup.... vriendelijk in de omgang, en superzuinig...
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2016
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En daar zijn de eerste delen van het volgende pruttel-project: IMG_2794.JPG
    In verband met dat de motor eigenlijk een 11 x 6 2-blad zoekt, maar de Charter dat vermoedelijk niet toestaat i.v.m. grondspeling, gelijk maar een 10 x 7 drieblad mee laten komen.... Het zou ongeveer moeten kunnen.
    IMG_2795.JPG
    Volgens JustEngines is dit de "supersilent" uitlaat... Om eerlijk te zijn, zie ik het verschil met de standaard demper niet, maar allee.... De reden om deze uitlaat te kiezen, is dat ik verwacht (hoop) iets meer tankdruk te krijgen.
    IMG_2793.JPG
    Gewoon, een heel netjes geproduceerd motortje zo te zien. Heb hem uiteraard nog niet van binnen bekeken.

    Een van de dingen die gebeuren moet, is dikke isolators tussen spruitstuk en kop, en carb en backplate zetten om de warmte te weren. Verder was ik van plan om het kleppendeksel indien mogelijk van twee nippels te voorzien, en de carterontluchting door het kleppendeksel te laten blazen. Dit omdat ik gewoon domweg geen zin heb om "every now and then put a few drops of oil on the rocker assembly" te moeten doen.... Een motor moet zichzelf smeren....

    Volgende week de Charter ophalen, en dan kan het feest beginnen....
     
  3. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Tankdruk bij benzine??? :thumbsup:
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup.... Werkt zelfs perfect.... Sterker nog: zonder tankdruk krijg ik met die FXi zelfs geen werkbare afstelling voor elkaar: als vol gas goed is is OF midrange veel te rijk, OF stationair veel te arm. Met tankdruk blijft de stationairnaald ongewijzigd (nagenoeg geen druk bij stationair) en moet de hoofdnaald een fors eind dicht, en dan is midrange precies (ongeveer) goed....
    Wat belangrijker is: als je aanduikt, loopt het toerental op. Zonder tankdruk gaat hij dan te arm lopen, maar mét, loopt de tankdruk mee met het toerental, en "perst" dat er wat extra brandstof in.

     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2016
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Barbaar !!
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanwege die voet tegen het gashendel? Ik had nu eenmaal geen handen meer vrij.... :D
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik mis de stalen neuzen :D
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Had mijn rigboots niet aan die dag....
     
  9. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Overduidelijk de "hand" van de meester ;)
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    goed bezig!

    Nu kan het aan de boxen hier liggen, maar volgens mn gehoor loopt ie wat hard stationair, en sputtert hij een tik bij volgas..
    of heb je beide gasstanden niet bereikt ;-)
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... dat filmpje is nog oud, was nog met de originele zuiger/cylinder set... Ging me alleen maar om het demonstreren van het effect van tankdruk (en dat je met benzine niet per sé een pompcarburateur nodig hebt) als antwoord op Jan zijn vraag in post #263.

    Hij loopt ondertussen een stuk beter, zie een paar posts terug.... (#259)

    EDIT: maar aangezien het een carb zonder pomp of drukregelaar is, gaat hij (nogal wiedus) met de neus omhoog wel een tandje harder lopen stationair
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2016
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nog een beetje provisorisch, en nog van geen kanten goed afgesteld, maar hier is ie dan:


    De eerste druppels benzine door een nagelnieuwe ASP viertakt....
     
  13. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Loopt netjes
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je.... is voorlopig nog helemaal nergens hoor.... De afstellingen kloppen nog van geen kanten, hij moet eerst maar even een uurtje of twee zo pruttelen, en dan ga ik kijken wat er nodig is.

    Iets zegt me, dat dit "anders" gaat worden dan die tweetakt (merk nog weinig van wat draaien aan de sproeiers....). Sowiso heeft dat ook nog weinig zin,

    Afwachten.

    Viel me wel op, dat hij van meet af aan koeler lijkt te lopen als die tweetakt: die word stationair al gauw 60~65 graden op de koelribben, dit blijft voorlopig bij ongeveer 45 graden.... had ik niet verwacht....

    Na ongeveer 10 minuten was duidelijk merkbaar dat de zuigerveer goed begon aan te liggen, de compressiedruk blijft veel langer in de cylinder hangen.
    Na 45 minuten de klepspeling gecontroleerd, en die was toch wel behoorlijk ruim: ongeveer 0,15 mm op beide kleppen (JustEngines beweert dat al hun viertakten met 0,1 mm de winkel verlaten, wat ik niet gecontroleerd heb overigens).
    Terugstellen naar 0,04 voor de inlaat, en 0,1 voor de uitlaat gaf toch al wel een wat rustigere motorloop.

    Verder ben ik er nog niet mee gekomen
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2016
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanmiddag toch nog even een half uurtje geklooid.

    Merk weinig invloed van de naalden op de acceleratie, hij komt eigenlijk gewoon op toeren.
    Heel anders dan zo'n tweetakt....


    Voorlopig krijg ik er ongeveer 8800 toeren uit (volgens de toerenteller van de FC28... geen idee hoe goed die is) en volgens de propcalc is dat maar iets van 0,4 PK.... Dat valt wat tegen....
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Hij loopt best keurig maar zo op het gehoor mis ik wel veel power. Ik ga er dan vanuit dat de juiste prop erop zit.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt Rene, volgens alle gegevens, lever ik flink vermogen in. Het moet wel voldoende zijn voor een charter, maar het zal geen power-trainer worden :D
    Overigens is in dat filmpje geen vol gas hoor... Er zitten nog iets van 2000 toeren extra in, maar dat is nog steeds te weinig. Voor de theorie zou hij met die drieblad moeiteloos tegen de 10500 of 11000 aan moeten klimmen, en het blijft bij een kleine 9000 toeren... :(

    Net toch maar even de 2 blads APC 11 x 6 er op gezet... vergelijkbaar toptoerental, dus het vermogen is er écht nog niet (maar wat niet is, kan nog komen, het ding is nog lang niet ingelopen).
    Wel loopt hij veel beter en lager stationair (ongeveer 2200 toeren, zowel met de FC 28 als met de RcExl toerenteller) en gelijk maar alvast even een soort van proefopstelling gemaakt met het uiteindelijk te gebruiken tankje, en met uitlaatdruk. Dat maakt al een hele hoop verschil.

    Het landingsgestel van de Charter zal dan maar wat verhoogd moeten worden....

    Ik merk wel, dat als ik gas geef de carb afkoelt, en tijdens stationair weer flink opwarmt, en hoewel ik niet echt merk dat er vapour lock optreed, gaat hij dan toch wel anders lopen. Dus volgende stap is carburateur en inlaatspruitstuk thermisch isoleren.

    Had de kop ook nog weer even gelicht, en alles zag er schitterend uit, al zat er een opvallende hoop zachte zwarte prut op de uitlaatklep. Veegde er zo af, zal wel komen van het nogal rijke draaien met lage toerentallen. Dikke laag heldere olie op de zuiger, en alles glansde me tegemoet. De olie uit de carterdrain is redelijk helder (had grijze prut verwacht van het inlopen, maar niet dus).

    Ik zal toch ook hier de lineariteit van de carb wat aan moeten passen om het écht mooi te maken, want hij gaat als het gas richting stationair gaat, merkbaar armer lopen, dus die curve moet wat vlakker.
    Extra veertje achter de gasschuif is ook geen overbodige luxe.

    Al met al, gaat het eigenlijk beter dan ik had verwacht, op het vermogen na.

    Oh ja... die eerder genoemde lage motortemperatuur... dat bleek toch aan een te rijk mengsel te liggen, hij word nu ongeveer 65 graden stationair, net zo warm als de tweetakt... Dat belooft wat voor de vol gas temperaturen... :eek:

    Nog een filmpje van de laatste run:

     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2016
    Borgo vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Na vanmiddag nog een goed half uurtje stationair geprutteld te hebben met zo nu en dan even een minuutje op half gas o.i.d., staat de looptijd toch al ongeveer op anderhalf uur.

    Tijd om de boel van binnen te bekijken, nieuwsgierig naar het inloopproces....

    Halverwege het foto's nemen uiteraard de batterijen van de camera leeg en niks in huis... :(

    Toch een paar gelukte foto's:

    IMG_2807.JPG
    Overzicht van alle losse delen.... Heb alleen de krukas laten zitten, en uiteraard ben ik ook niet zo ver gegaan om de tuimelaars van hun as te halen, of de kleppen uit de kop te lossen...
    IMG_2808.JPG
    De kop drijft van de olie, en er is een randje aanslag op de uitlaatklep te zien, zacht spul, je veegt het er zo af. De isolatorneus van de bougie is nog steeds wit, wat aangeeft dat het met de temperatuur érg meevalt (bij de tweetakten werd die vrij snel zwart) IMG_2809.JPG
    Zuiger is blinkend schoon, zuigerveer heeft geen positie-pin (is ook niet nodig) en het loopvlak van de veer ziet er mooi uit. IMG_2812.JPG
    De nokkenas heeft nog wat looptijd te gaan voor hij mooi over de volle breedte draagt. Dat kan weinig kwaad, verklaard wel waarom ik al twee keer de klepspeling heb moeten stellen. Na de laatste run overigens niet meer, dus ogenschijnlijk stabiliseert het. De Nokvolgers bestaan uit massieve stalen stiften, de nokvolger-bussen hebben gek genoeg geen oliegroeven om olie door te laten naar het kleppendeksel, zoals de Saito's bijvoorbeeld wel hebben... IMG_2813.JPG
    De backplate ziet er volkomen onbelopen uit.

    Helaas geen foto van krukpen, drijfstang, pistonpen en cylinderbus, die er technisch perfect uit zien. Wel ziet de onderste rand van de voering (daar waar de zuiger niet komt: de conische inloop, en de onderste rand) er wat vreemd uit, haast gezandstraald....

    Er lag een mooie plas olie in het carter, en deze olie was mooi rood/bruin (verse olie is rood).

    Al met al zie ik tot nog toe nog niks wat me kippevel bezorgt, of het moet de rand vuil op de uitlaatklep zijn. Waar dat precies vandaan komt is me nog niet duidelijk, want zo extreem heet heb ik de motor nog niet gehad.... Zelfs de uitlaatbocht is nog niet verkleurd....
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmmmm

    Na een paar testjes met het straks te gebruiken vlieg-tankje, inclusief tankdruk, moet ik constateren dat de tankdruk-aansluiting een hoop troep in de tank dumpt. Meer dan ik verwacht had (de viltclunk begint al aardig donker te kleuren na hooguit 2 tankjes van 170 ml), maar wat erger is: daar zit ook water bij tussen! Mischien wel een volle milliliter na een halve tank al....

    Mischien dat dat beter word als de motor tijdens de vlucht belast word (uitlaat blijft dan heter, geen condensatie), maar zo niet, moet ik daar toch een oplossing voor verzinnen....

    Wat ik wel ondertussen heb kunnen vaststellen, is dat de motor, mits een goed (en vooral stabiel) mengsel aangeleverd wordt, toch wel tamelijk langzaam wil lopen: heb hem een minuut lang 1800 toeren zien draaien en daarna goed zien oppakken.

    Binnenkort éérst werk maken van warmte-isolatie voor de carburateur....
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Ipv tankdruk zou je een perrypompje kunnen plaatsen . Bijkomend voordeel is dat de carburateur altijd in elke positie de zelfde brandstof druk heeft . Het water uit de verbranding komt dan ook niet in je tank via de drukslang. Ik denk zelfs dat je mengsel beter te regelen is .
     

Deel Deze Pagina