Als verantwoordelijke burger houden we ons natuurlijk altijd aan de wet. Maar wil dit ook zeggen dat je goed en veilig bezig bent ? Zou moeten, maar er is ook nog zoiets als het gezond verstand. Hieronder wat tips om veilig je fpv hobby to beoefenen zonder anderen te hinderen of schade te berokkenen, of om de kans daarop in elk geval zo klein mogelijk te maken. De DO's en DON'Ts van fpv.
DO'S
-) Zorg ervoor dat vliegtuig en apparatuur in orde en gecontroleerd is. Gooi je fpv tuigje dat 2 maanden stof vergaard heeft op de kast niet zomaar zonder check en met bril op de neus de lucht in. Test radio verbinding en bereik eerst uit op de grond en maak eventueel een trimvlucht met je vliegtuig op normaal zicht (niet fpv)
-) Ken je eigen apparatuur en zijn beperkingen.
-) Voorzie je vliegtuig en apparatuur van je naam, adres en telefoonnr of email. Zo kunnen mensen jou bereiken als ze je verloren toestel hebben gevonden.
-) Go slow. Probeer niet meteen bij je eerste vlucht records te breken, maar bouw langzaam ervaring op. Leer eerst je onmiddelijke omgeving kennen zodat je je in de lucht kan orienteren.
-) Zorg voor een spotter die je vliegtuig in het oog houdt en eventueel de zender kan overnemen bij problemen.
-) Bereid je vlucht voor met google earth zodat je vertrouwd bent met de omgeving vanuit de lucht. Let hierbij op herkenningspunten : een windmolen, watertoren, weg, rivier, etc.
-) Kies je vliegplek zorgvuldig. Vlieg op mooie plaatsen in de natuur waar je niemand hindert, bvb een weiland waar je toestemming van de boer hebt, polders, kortom, vrij uitgestrekte en weinig bewoonde gebieden. Voordeel voor alle partijen : je hindert niemand en bij calamiteiten vind je makkelijker je vliegtuig terug.
Uiteraard kan je ook op je club vliegen, mits dat toegestaan wordt en je geen hinder hebt/veroorzaakt met 2.4Ghz rc besturingen.
DON'TS
-) Vlieg nooit boven dichte bebouwing, mensenmassa's of snelwegen. Bedenk dat een model altijd kan falen en tussen de mensen vallen, waarbij jij aansprakelijk wordt voor de schade. Met wat pech kan dit behoorlijk rampzalig worden. (snelweg, kettingbotsing, etc)
-) Respecteer andere mensen hun privacy. Je buurvrouw die topless ligt te zonnen, filmen vanuit de lucht en op youtube zetten, is GEEN goed idee. (zeker niet als de buurman bokskampioen is)
-) Respecteer de natuur en eigendom van andere mensen. Als de boer zijn koeien geen melk meer geven omdat jij met je vliegtuigje achter ze aan zit, zal het snel gedaan zijn met op zijn weiland te vliegen.
-) Respecteer maximale hoogtes voor rc vliegtuigen en vlieg niet in de buurt van rc clubs (tenzij met hun toestemming) of zeker niet in de buurt van full scale luchthavens en vliegvelden.
-) Vlieg niet op plaatsen waar full scale vliegtuigen vaak passeren (luchtcorridors, militaire terreinen) Je wil niet per ongeluk een full scale vliegtuig neerhalen met je schuimpje. Hier kan je life het full scale vliegverkeer volgen : http://casperflights.com/unified/?location=ebbr . Maar let op, sportvliegtuigjes en helikopters bvb zitten hier niet bij. Controleer je omgeving zorgvuldig voor je er gaat vliegen ! Een indeling van het nederlandse luchtruim voor full scale vliegtuigen vind je hier : http://www.vliegclubseppe.nl/VCS_data/dmdocuments/Airspace_nieuw.pdf
Mogelijke problemen die we dienen te vermijden :
1-wegvallen/storing video of rc link
2-“standaard” problemen (defecte esc, servo...)
3-ander luchtverkeer
4-verdwalen (afdrijven met wind, of gewoon orientatie kwijt)
5-schrikreacties van vee of weggebruikers
1 - Je kan dit goed afvangen door vooraf reikwijdte tests te doen en door middel van een OSD voorzien van alarm een maximale afstand in te stellen waarnaar je kan vliegen. Is je bruikbare RC en videobereik op de grond bijvoorbeeld 2km dan haal je dat in de lucht altijd, omdat je in de regel geen LOS hebt, en ook Fresnel aan je laars lapt. Je stelt dan een alarm in op 2km en zodra je die afstand bereikt vlieg je terug.
2 - Gebruik ordentelijke materialen, monteer en verwerk die ook ordentelijk, dus zoveel mogelijk solderen, zo min mogelijk connectoren. Overdimensioneer onderdelen die mogelijkerwijs voor problemen kunnen zorgen, b.v. zwaardere ESC, sterkere servo's, losse UBEC, etc. Geen houtje-touwtje constructies, maar solide materialen met de juiste gereedschappen en verlijming.
3 - Blijf op de hoogte van full scale verkeer in de regio, raadpleeg websites of andere bronnen die informatie geven over wat voor verkeer en met welke frequentie zich ophoudt in jouw regio (flightradar24 b.v.). Handhaaf een maximale vlieghoogte die ligt onder de minimale vlieghoogte van full scale verkeer. Stel een alarm in op je OSD zodat je gewaarschuwd wordt wanneer je de maximale vlieghoogte overschrijdt.
4 - Gebruik een spotter of een OSD met een voorziening die je altijd de richting terug naar de startlocatie geeft. Realiseer je dat je in sommige gevallen een buitenlanding zult moeten maken, plan die zorgvuldig en zorg ervoor dat je model niet voor problemen kan zorgen, land dus in een weiland en niet op een verlaten weg etc. Ga niet tegen beter weten in proberen terug te vliegen als je weet dat je beeld halverwege op zwart gaat, trim je kist uit, motor uit, zoek een goede locatie en lijn hem zo goed als mogelijk op voor de landing,
5 - Je vliegt bij voorkeur niet vlak boven vee, weggebruikers of wandelaars, tenzij je daarvoor toestemming hebt. Minimaal hou je 20 tot 50 meter hoogteverschil.
Richtlijnen voor FPV
- Startgewicht niet groter dan 2.5kg
- Vliegen binnen een straal van 2km
- Vliegen op maximaal 300m hoogte
- OSD met alarm voor hoogte, richting, batt conditie e.d. verplicht
- Model in contrasterende bij voorkeur fluoriserende kleuren
- Geen nitro, alleen elektrisch
- Minimale afstand t.o.v. 1:1 vliegvelden is 5km
Dit topic is een begin voor de do's en don'ts van fpv. Verdere aanvulling graag hieronder, ik zal deze dan opnemen in het eerste topic.
AUB GEEEN discussie over regelgeving hier of over wat mag en niet mag. Bedoeling is een gulden middenweg te vinden over wat redelijkerwijs als verantwoord fpv vliegen kan beschouwd worden.
DO'S
-) Zorg ervoor dat vliegtuig en apparatuur in orde en gecontroleerd is. Gooi je fpv tuigje dat 2 maanden stof vergaard heeft op de kast niet zomaar zonder check en met bril op de neus de lucht in. Test radio verbinding en bereik eerst uit op de grond en maak eventueel een trimvlucht met je vliegtuig op normaal zicht (niet fpv)
-) Ken je eigen apparatuur en zijn beperkingen.
-) Voorzie je vliegtuig en apparatuur van je naam, adres en telefoonnr of email. Zo kunnen mensen jou bereiken als ze je verloren toestel hebben gevonden.
-) Go slow. Probeer niet meteen bij je eerste vlucht records te breken, maar bouw langzaam ervaring op. Leer eerst je onmiddelijke omgeving kennen zodat je je in de lucht kan orienteren.
-) Zorg voor een spotter die je vliegtuig in het oog houdt en eventueel de zender kan overnemen bij problemen.
-) Bereid je vlucht voor met google earth zodat je vertrouwd bent met de omgeving vanuit de lucht. Let hierbij op herkenningspunten : een windmolen, watertoren, weg, rivier, etc.
-) Kies je vliegplek zorgvuldig. Vlieg op mooie plaatsen in de natuur waar je niemand hindert, bvb een weiland waar je toestemming van de boer hebt, polders, kortom, vrij uitgestrekte en weinig bewoonde gebieden. Voordeel voor alle partijen : je hindert niemand en bij calamiteiten vind je makkelijker je vliegtuig terug.
Uiteraard kan je ook op je club vliegen, mits dat toegestaan wordt en je geen hinder hebt/veroorzaakt met 2.4Ghz rc besturingen.
DON'TS
-) Vlieg nooit boven dichte bebouwing, mensenmassa's of snelwegen. Bedenk dat een model altijd kan falen en tussen de mensen vallen, waarbij jij aansprakelijk wordt voor de schade. Met wat pech kan dit behoorlijk rampzalig worden. (snelweg, kettingbotsing, etc)
-) Respecteer andere mensen hun privacy. Je buurvrouw die topless ligt te zonnen, filmen vanuit de lucht en op youtube zetten, is GEEN goed idee. (zeker niet als de buurman bokskampioen is)
-) Respecteer de natuur en eigendom van andere mensen. Als de boer zijn koeien geen melk meer geven omdat jij met je vliegtuigje achter ze aan zit, zal het snel gedaan zijn met op zijn weiland te vliegen.
-) Respecteer maximale hoogtes voor rc vliegtuigen en vlieg niet in de buurt van rc clubs (tenzij met hun toestemming) of zeker niet in de buurt van full scale luchthavens en vliegvelden.
-) Vlieg niet op plaatsen waar full scale vliegtuigen vaak passeren (luchtcorridors, militaire terreinen) Je wil niet per ongeluk een full scale vliegtuig neerhalen met je schuimpje. Hier kan je life het full scale vliegverkeer volgen : http://casperflights.com/unified/?location=ebbr . Maar let op, sportvliegtuigjes en helikopters bvb zitten hier niet bij. Controleer je omgeving zorgvuldig voor je er gaat vliegen ! Een indeling van het nederlandse luchtruim voor full scale vliegtuigen vind je hier : http://www.vliegclubseppe.nl/VCS_data/dmdocuments/Airspace_nieuw.pdf
Mogelijke problemen die we dienen te vermijden :
1-wegvallen/storing video of rc link
2-“standaard” problemen (defecte esc, servo...)
3-ander luchtverkeer
4-verdwalen (afdrijven met wind, of gewoon orientatie kwijt)
5-schrikreacties van vee of weggebruikers
1 - Je kan dit goed afvangen door vooraf reikwijdte tests te doen en door middel van een OSD voorzien van alarm een maximale afstand in te stellen waarnaar je kan vliegen. Is je bruikbare RC en videobereik op de grond bijvoorbeeld 2km dan haal je dat in de lucht altijd, omdat je in de regel geen LOS hebt, en ook Fresnel aan je laars lapt. Je stelt dan een alarm in op 2km en zodra je die afstand bereikt vlieg je terug.
2 - Gebruik ordentelijke materialen, monteer en verwerk die ook ordentelijk, dus zoveel mogelijk solderen, zo min mogelijk connectoren. Overdimensioneer onderdelen die mogelijkerwijs voor problemen kunnen zorgen, b.v. zwaardere ESC, sterkere servo's, losse UBEC, etc. Geen houtje-touwtje constructies, maar solide materialen met de juiste gereedschappen en verlijming.
3 - Blijf op de hoogte van full scale verkeer in de regio, raadpleeg websites of andere bronnen die informatie geven over wat voor verkeer en met welke frequentie zich ophoudt in jouw regio (flightradar24 b.v.). Handhaaf een maximale vlieghoogte die ligt onder de minimale vlieghoogte van full scale verkeer. Stel een alarm in op je OSD zodat je gewaarschuwd wordt wanneer je de maximale vlieghoogte overschrijdt.
4 - Gebruik een spotter of een OSD met een voorziening die je altijd de richting terug naar de startlocatie geeft. Realiseer je dat je in sommige gevallen een buitenlanding zult moeten maken, plan die zorgvuldig en zorg ervoor dat je model niet voor problemen kan zorgen, land dus in een weiland en niet op een verlaten weg etc. Ga niet tegen beter weten in proberen terug te vliegen als je weet dat je beeld halverwege op zwart gaat, trim je kist uit, motor uit, zoek een goede locatie en lijn hem zo goed als mogelijk op voor de landing,
5 - Je vliegt bij voorkeur niet vlak boven vee, weggebruikers of wandelaars, tenzij je daarvoor toestemming hebt. Minimaal hou je 20 tot 50 meter hoogteverschil.
Richtlijnen voor FPV
- Startgewicht niet groter dan 2.5kg
- Vliegen binnen een straal van 2km
- Vliegen op maximaal 300m hoogte
- OSD met alarm voor hoogte, richting, batt conditie e.d. verplicht
- Model in contrasterende bij voorkeur fluoriserende kleuren
- Geen nitro, alleen elektrisch
- Minimale afstand t.o.v. 1:1 vliegvelden is 5km
Dit topic is een begin voor de do's en don'ts van fpv. Verdere aanvulling graag hieronder, ik zal deze dan opnemen in het eerste topic.
AUB GEEEN discussie over regelgeving hier of over wat mag en niet mag. Bedoeling is een gulden middenweg te vinden over wat redelijkerwijs als verantwoord fpv vliegen kan beschouwd worden.
Laatst bewerkt: