Vintage ASW 15 Hegi

Ben ook weer begonnen
Kielvlak1.jpeg
Kielvlak2.jpeg
Kielvlakstabilo.jpeg

Afgelopen week zijn de nieuwe 9mm vleugelbuizen en messing pijpjes aangekomen. Nu kan ik de vleugels weer gaan verbinden.
Met een triplexmalletje worden de buisjes op 3gr ingelijmt en daarna op rompmaatgezaagd en dan in de romp ingelijmt.
Langzaam gaat het verder......
75b1b9d64cc1159a685c895a65c5fb90.jpg
9ed589eb06ef81029b8908e70dadd57d.jpg

Heren,
Ook ik ben weer verder met de ASW15. Even een vraagje. In de vleugels zitten aluminium bussen voor de vleugelpennen. Handhaven jullie die of worden die vervangen door messing of koolstof?

Ik heb er nu messing pennen in zitten. Mag natuurlijk ook koolstof zijn maar volgens mij mag deze vogel het gewicht wel hebben (van messing).

Ik heb er nu messing pennen in zitten. Mag natuurlijk ook koolstof zijn maar volgens mij mag deze vogel het gewicht wel hebben (van messing).
Messing (verbindings)pennen??? :eek:
Dan zakken die vleugels al bijna naar beneden onder hun eigen gewicht! Lijkt me geen goed plan!

Als je bedoelt: messing of alu- bussen (om de verbindingspen op te nemen): dat maakt m.i. niet uit. Gewoon laten zitten.
Stalen of koolstof verbindingspen: eigenlijk zou een koolstof pen net 1 mm dikker moeten zijn. Het kan, maar dan moet je niet aan lier- of krachtige elastiek-starts doen ... (slepen of electro dus).

En, als je toch voor een koolstof pen gaat, zorg dan dat het uiteinde van de buis (aan de romp-kant dus) aan de binnenkant wat wordt afgerond: rondom halve buisdikte weg over een paar mm. Als je dat niet doet, en de koolstof pen buigt een beetje onder belasting, dan snijdt die scherpe rand koolstof-vezeltjes door. Dat verzwakt de pen enorm.

En als je het hebt over koolstof bus in de vleugel waar dan de pen in gaat moet je erg opppassen.
Veel carbon buizen hebbeen alleen of vrijwel alleen carbon in lengterichting wat ze buigstijf maakt maar ook een flink splijtgevaar oplevert.
Als je carbon buis in je vleugel gebruikt als ligger én opname voor de pen moet je over het gedeelte waar de pen draagt de carbon buis omwikkelen met bv kevlar of dynema draad en dat met goede lijm vastzetten.
Exel8.JPG

Messing (verbindings)pennen??? :eek:
Dan zakken die vleugels al bijna naar beneden onder hun eigen gewicht! Lijkt me geen goed plan!

Als je bedoelt: messing of alu- bussen (om de verbindingspen op te nemen): dat maakt m.i. niet uit. Gewoon laten zitten.
Stalen of koolstof verbindingspen: eigenlijk zou een koolstof pen net 1 mm dikker moeten zijn. Het kan, maar dan moet je niet aan lier- of krachtige elastiek-starts doen ... (slepen of electro dus).

En, als je toch voor een koolstof pen gaat, zorg dan dat het uiteinde van de buis (aan de romp-kant dus) aan de binnenkant wat wordt afgerond: rondom halve buisdikte weg over een paar mm. Als je dat niet doet, en de koolstof pen buigt een beetje onder belasting, dan snijdt die scherpe rand koolstof-vezeltjes door. Dat verzwakt de pen enorm.
Die messing pennen zijn 9mm dik en 180mm lang, ze zitten 40mm in de romp, ze zullen daar echt niet doorzakken. Maar dat gaan we zien [emoji16] .
Ik had ook liever staal maar omdat het niet precies 9mm is heb ik messing genomen. Deze heb ik passend geschuurd [emoji15]

Back