Vintage ASW 15 Hegi

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door jacobbos, 25 aug 2008.

  1. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ben ook weer begonnen
    Kielvlak1.jpeg Kielvlak2.jpeg Kielvlakstabilo.jpeg
     
  2. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Mooi Willem!
     
  3. Janssen

    Janssen

    Lid geworden:
    20 jul 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Borne
    VINTAGE FLYER vindt dit leuk.
  4. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Mooi hoor. Zou toch mooi zijn als we deze mooie dames op een dag allemaal bij elkaar kunnen krijgen..
     
    jve vindt dit leuk.
  5. Janssen

    Janssen

    Lid geworden:
    20 jul 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Borne
    Mee eens, maar dan wel over een paar maanden. Er is nl. nog wel eea. Te doen voor deze dame vliegklaar is.
     
  6. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Vandaag ff gefolied aan de ASW15
    [​IMG]
     
    VINTAGE FLYER, serge pot en jacobbos vinden dit leuk.
  7. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    blijft n prachtig topic en een mooie vogel !
     
    jve vindt dit leuk.
  8. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Afgelopen week zijn de nieuwe 9mm vleugelbuizen en messing pijpjes aangekomen. Nu kan ik de vleugels weer gaan verbinden.
    Met een triplexmalletje worden de buisjes op 3gr ingelijmt en daarna op rompmaatgezaagd en dan in de romp ingelijmt.
    Langzaam gaat het verder......
    [​IMG][​IMG]
     
    aurectar en serge pot vinden dit leuk.
  9. Janssen

    Janssen

    Lid geworden:
    20 jul 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Borne
    Ben ik ook mee bezig en ga in de herfst deze geëlektrificeerd afmaken.
    (Samen met een Ornith)
     
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik hoop m voor de herfst te mogen vliegen (ik noem geen jaar ;-)).
     
    vissermax vindt dit leuk.
  11. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    De vleugelverbinder zit erin, de hoek iets bijgesteld waardoor er minder hoek ontstaat.
    Verder vandaag één vleugel klaar binnenkort de andere vleugel. Nu komt er schot in. Romp spuiten, binnenwerk en dan............
    [​IMG]
     
    jacobbos, serge pot, aurectar en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Klaar voor de spuiterij.[​IMG][​IMG]
     
    Janssen, Eric R, jacobbos en 7 anderen vinden dit leuk.
  13. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Ziet er goed uit
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2017
    VINTAGE FLYER en jve vinden dit leuk.
  14. Janssen

    Janssen

    Lid geworden:
    20 jul 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Borne
    Heren,
    Ook ik ben weer verder met de ASW15. Even een vraagje. In de vleugels zitten aluminium bussen voor de vleugelpennen. Handhaven jullie die of worden die vervangen door messing of koolstof?
     
  15. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik heb er nu messing pennen in zitten. Mag natuurlijk ook koolstof zijn maar volgens mij mag deze vogel het gewicht wel hebben (van messing).
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Messing (verbindings)pennen??? :eek:
    Dan zakken die vleugels al bijna naar beneden onder hun eigen gewicht! Lijkt me geen goed plan!

    Als je bedoelt: messing of alu- bussen (om de verbindingspen op te nemen): dat maakt m.i. niet uit. Gewoon laten zitten.
    Stalen of koolstof verbindingspen: eigenlijk zou een koolstof pen net 1 mm dikker moeten zijn. Het kan, maar dan moet je niet aan lier- of krachtige elastiek-starts doen ... (slepen of electro dus).

    En, als je toch voor een koolstof pen gaat, zorg dan dat het uiteinde van de buis (aan de romp-kant dus) aan de binnenkant wat wordt afgerond: rondom halve buisdikte weg over een paar mm. Als je dat niet doet, en de koolstof pen buigt een beetje onder belasting, dan snijdt die scherpe rand koolstof-vezeltjes door. Dat verzwakt de pen enorm.
     
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    En als je het hebt over koolstof bus in de vleugel waar dan de pen in gaat moet je erg opppassen.
    Veel carbon buizen hebbeen alleen of vrijwel alleen carbon in lengterichting wat ze buigstijf maakt maar ook een flink splijtgevaar oplevert.
    Als je carbon buis in je vleugel gebruikt als ligger én opname voor de pen moet je over het gedeelte waar de pen draagt de carbon buis omwikkelen met bv kevlar of dynema draad en dat met goede lijm vastzetten.
    Exel8.JPG
     
  18. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Die messing pennen zijn 9mm dik en 180mm lang, ze zitten 40mm in de romp, ze zullen daar echt niet doorzakken. Maar dat gaan we zien .
    Ik had ook liever staal maar omdat het niet precies 9mm is heb ik messing genomen. Deze heb ik passend geschuurd
     
  19. Janssen

    Janssen

    Lid geworden:
    20 jul 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Borne
    Heren, dank voor de reactie. Ik ga aan het werk. Resultaat volgt tzt.
     
  20. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    En natuurlijk n sleepkoppeling erin. Daarnaast toch nog wat gaatjes in de romp gedicht.[​IMG][​IMG]
     

Deel Deze Pagina