Vliegen met 1 hand

Discussie in 'Model elektronica' gestart door YvanL, 14 apr 2013.

  1. YvanL

    YvanL

    Lid geworden:
    1 jun 2011
    Berichten:
    4
    Hi. Een vriend van me heeft een handicap n.l. 1 arm verlamd. Iemand tips om een besturing aan te passen zodat ook hij de mogelijkheid krijgt te vliegen? Ik denk aan een gedeeltelijke voetbesturing of zo. ALLE grote-en kleine tips of ideeën zijn van harte welkom! BEDANKT !
     
  2. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Hoi,

    Ik zou het gas met de voet doen, en de rolroeren met het starttoets mixen.

    Heb ook op internet wel eens een foto gezien van een heli zender met 1 stick

    Succes
     
  3. YvanL

    YvanL

    Lid geworden:
    1 jun 2011
    Berichten:
    4
    Bedankt voor deze 1e tip!
     
  4. Maxx

    Maxx

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    99
    Als je wat technisch bent en het gaat om een vliegtuig dan denk ik gelijk aan een joystick met rolroeren zoals je dat verwacht en richtingsroer is bij goedkopere joysticks meestal een draaiende beweging met de stuurknuppel. Als je hierbij een voetpedaaltje linkt aan het gas dan ben je er al denk ik. Eventueel flaps of 3-pos switch kan dan op de bovenkant van de joystick geplaatst worden. Dan zit je al op een 5 of 6 kanaals besturing!

    Veel succes, ben benieuwd!
     
  5. YvanL

    YvanL

    Lid geworden:
    1 jun 2011
    Berichten:
    4
    Bedankt, ook niet onaardig! Effe verder uitpluizen ;-)
     
  6. denkisnaa

    denkisnaa

    Lid geworden:
    17 jan 2012
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Dordrecht
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Wanneer je een twee kanaals zwever hebt hoef je niks aan te passen. richtingsroer en hoogteroer op 1 stick en je bent klaar. Met rolroeren moet ook kunnen dan mix de richting mee met rol.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maar dat wil je juist weer niet tijdens starten. Met richtingroer/stuurwiel houd je vliegtuig op de grond op koers, dan heb je ook meteen rolroer uitslag. Bij lostrekken van de grond zit je meteen in een rol :(

    Zie verder ook deze discussies met idee-en en suggesties


    Belangrijk is dat je een zender neemt/ombouwt die geschikt is voor leraar-leerling kabel. Ergo, je moet hetzelfde systeem/zendermerk gebruiken als degene(n) die je helpen met instructie.
    Vier elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B.

    Forumtipjes:

    • Locatie/regio in de discussietitel opnemen voor meer lezers uit jouw omgeving. Titel kun je wijzigen door je openingsbericht te wijzigen -> meer opties.
    • Indien je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt.
    • Geef ook je woonplaats of regio in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
    • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

    Meer foto's:
    https://ixquick.nl/do/search?cat=pics&cmd=process_search&language=english&query=+single++stick++rc&ff=
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 sep 2017
  9. straalpijp

    straalpijp

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    143
    Locatie:
    's-Graveland
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.839
    Locatie:
    Nootdorp
    Je kunt ook forumlid Corrien even benaderen, hij weet precies wat wel en niet mogelijk is, en kan je daarbij helpen.
     
  11. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Misschien is dit wat.

    InnovRC

    Je hebt je tweede hand nog nodig om gas te geven maar dat kan via een mixer eventueel ook op de nuncuck gelegd worden.

    Als je een beetje soldeerervaring hebt is deze zender makkelijk na te bouwen, tenminste het is mij ook gelukt.

    Piet
     
  12. Taildragger

    Taildragger

    Lid geworden:
    7 sep 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Tilburg
    Mocht je voor de uitvoering met het voetgas gaan, dan kan ik je wel aan een voetgas met ingebouwde potentiometer helpen.

    Mvg Ron
     
  13. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Gewoon, beide sticks met één hand bedienen... ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Idee met stoel en liggende zender is niet slecht, lijkt me beter dan zender in een pult.
     
  15. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Curtis Youngblood bestuurde zijn heli ook met een extra functie op de rechter stick (rudder). Zo had hij alle primaire functies op een hand.

    Dat van die joystick heb ik wel eens gebouwd. Een Logitech 3D omgebouwd met een Arduino microcontroller en een FrSky module. Gas zat dan op het heveltje maar kan net zo goed op de POV-besturing (kleine joystickje op de knuppel). Bij gebrek aan tijd is het project gestopt toen de joystick alles op de ontvanger kon aansturen. Een menu met instellingen voor trim, mix, eindpunten, servo reverse etc. is er niet voor gemaakt. :oops:
     
  16. Altitude100

    Altitude100

    Lid geworden:
    30 jul 2011
    Berichten:
    68
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik denk dat een 3-kanaals bediening goed is om mee te vliegen; ik gebruik zelf het richtingsroer bijna nooit. Ik heb ook kisten zonder... Een joystick in plaat van rol en hoogteroerstick (zender openen, in een kistje inbouwen en potmeters gebruiken). Dan op de kop van de stick een indrukbare gasbediening. Hoe dieper ingedrukt, hoe meer gas. Lineaire potmeter i.p.v. de axiale uit de zender. Volgens mij in een avondje te maken van een oude joystick en een simpele zender.

    Oh, en zet je locatie even in je profiel. Dan kunnen we zien waar je vandaan komt. Waarschijnlijk wil iemand uit de buurt je wel helpen.

    Hugo
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    En ik betrap me steeds vaker op het sturen met richtingsroer terwijl het model dit niet heeft.........................

    Vioor de topic starter, er zijn diverse mogelijkheden voor jou om het modelvliegen zo te leren. Er zijn zenders waarbij je maar 1 stick hebt met 4 functies. het kan best zijn dat het speciale producties zijn, dus even zoeken. Zover ik weet was er in de US of A een heli vlieger die een speciale zender had waarbij het gas ook op de stick zat. Ik weet helaas niet meer hoe die heet, maar is wel eens een foto van gepost hier........ En ja, Corien kan misschien ook een steentje bijdragen aan dit probleem en een oplossing bieden, of meehelpen met een oplossing verzinnen.
     
  19. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Curtis Youngblood, de 3D heli vlieger had zo'n gemodificeerde zender (ondaks dat hij met twee handen vloog, collective pitch zat nog wel op de anders stick).

    [​IMG]
     
  20. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ze zijn nog maffer... Gewoon als een complete stoel gebouwd. 8O

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG] [​IMG]
     

Deel Deze Pagina