Vragen aan Stoompomp.

een nieuw vraagje : een condensorvatje

beste newbie,

Wat wil je?
1 - Afgewerkte stoom condenseren en condensaat hergebruiken in de ketel?
2 - Energie in de afgewerkte stoom gebruiken om het ketelwater voedingswater voor te verwarmen om "koude" schok in de ketel te voorkomen?

Ad. 1, Indien je een door stoomolie gesmeerde, b.v. condenssmeertoestel, hebt, dan moet je een olie/water afscheider gebruiken. Anders vergiftigt het restant van de stoomolie je ketel. De olie plakt aan de ketelwand en vormt een isolerende laag tussen de ketelwand en het water.
Ad. 2. Dat is de keuze, die ik heb gemaakt. Ik kon in mijn Dockyard geen olie/waterafscheider maken van voldoende scheidend vermogen. De olie moet tijd hebben om boven te komen drijven.

In mijn geval heb ik gekozen voor het principe zoals getoond op pag. 237 in het boek "Model Stoommachines' van Rob van Dort en Joep Oegema.

SAM_2140.JPG


Ik heb voor dit principe gekozen, omdat je dan eenvoudig de pijpen bundel voor schoonmaak werkzaamheden kan uittrekken. Stoom en stoomolie geeft een plakkerige emulsie.

Zelf heb ik dit opgelost door het gebruikmaken van het vat van een Flamco automische ontluchting, zoals gebruikt wordt op CV kachels.
Voordeel: door de wartelmoer hoef je geen doorgaande trekbout te monteren.

SAM_0674.JPG


Op bovenstaande foto is in het midden de voorverwarmer/condensor te zien.
Aan de rechter zijde, onder koud water toevoer, boven verwarmd water naar ketel.
Aan de bovenkant, toevoer van afgewerkte stoom. Onderzijde het condensaat.
Aan de linker kant van de voorverwarmer is een draadstomp te zien. Hierop wordt de aansluiting naar de schoorsteen(schouw) aangesloten.

Waarom voor deze constructie besloten?
Nogmaals, door het losdraaien van de pijpaansluitingen en losdraaien van de wartelmoer kan ik de gehele pijpenbundel voor schoonmaken uitnemen.
Overigens, voor het opvangen van het condensaat staat deze op een opvangvat, zie onderstaande foto, het vat nog met hout bekleed, maar dit was door de temperatuur geen succes,

SAM_1187.JPG


Alle aansluitingen in/uitwendig gesoldeerd met Resist 2, Tin/zilver 2-4%.
 
Stoomketel ,je maakt fantastisch werk, maar op gebied van draaien, frezen ,stoom ben ik een echte beginneling.

Dit is veel te moeilijk voor mij.
Ik dacht gewoon dat zo' n condensorvat een lege cilinder was waar de stoom in kon condenseren. Was niet van plan om dat water te hergebruiken of het water voor te verwarmen.

Ik weet nu wel dat ik gewoon resist 2 kan gebruiken. De hoogte of grootte van dat condensorvat zal ook wel niet veel belang hebben denk ik.

Dank u
 
Indien je nog meer informatie wilt, dan gewoon weer vragen.

Wat is eigenlijk de beste manier om schroefdraadverbindingen af te dichten ?

De gewone teflon ?
Opgerolde teflon ?
Koperen rondel of aluminium rondel (van de autoindustrie)
Gasteflon
Kan je ook een gewone (sanitaire) rubberen dichting gebruiken ?


Wat is eigenlijk de beste manier om asdoorgangen af te dichten ?

De gewone teflon ?
Opgerolde teflon
Gasteflon?
Kan je ook een gewone (sanitaire) rubberen dichting gebruiken ?
Viton-o ringen (maar wat als daar zo goed als geen olie komt (bv stoomdebietregelaar))
 
Wat is eigenlijk de beste manier om schroefdraadverbindingen af te dichten ?

Op deze vraag kan ik geen duidelijk antwoord geven. Een universeel schroefdraad afdichtingsmiddel bestaat nog niet.
Afhankelijk van druk, temperatuur en soort vloeistof/gas moet er een afdichtmiddel gebruikt worden.
Verder, moet de verbinding demontabel blijven of mag deze vastgekit worden?
Op de site van Locktite, www.locktite.com en op de site van Brammer, www.brammer.nl vind je veel informatie.
Maar om toch een beetje te helpen:
- Teflon tape op schroefdraad, de rode(dikke) voor gas en de blauwe(dun) voor vloeistoffen, beide voor lage drukken en temperatuur max. 150gr.C.
Metallieke afdichtringen, alleen indien de nippel een borst heeft en vlak aansluit op de basis.
Bij hydrauliek wordt soms een USIT ring gebruikt.
Sanitaire rubber afdichting, meestal neopreenrubber is bruikbaar tot ongeveer 110 gr.C

Wat is eigenlijk de beste manier om asdoorgangen af te dichten ?

Ook hier kan ik geen duidelijk antwoord geven, omdat voor een draaiende of schuivende beweging andere dichtingen moeten worden toegepast.
Verder is de omwentel/schuifsnelheid van belang.
Uitleg, een oliekeerring voor draaiende/roterende afdichting is niet geschikt voor een schuivende afdichting.
Een O-ring is buiten als statische afdichting ook bruikbaar voor een langzame schuivende beweging.
Voor Viton O-ring, hogere temperatuur, het medium smeert de ring, water, olie maakt niet uit. Wel de montage uitvoeren met siliconen vet
Teflon voor water (blauw) tot snoer opgerold gebruik ik als statische afdichting op de peilglazen.

Aanvulling 15,10 uur.
Voor schuivende/glijdende afdichting gebruik ik in de pakkingbussen met pakkingdrukker, eveneens de tot snoer opgerolde Teflon blauw. Hierbij moet gedacht worden aan spindels van water/stoomafsluiters, schuif- en zuigerstang.
 
Laatst bewerkt:
Op deze vraag kan ik geen duidelijk antwoord geven. Een universeel schroefdraad afdichtingsmiddel bestaat nog niet.
Afhankelijk van druk, temperatuur en soort vloeistof/gas moet er een afdichtmiddel gebruikt worden.
Verder, moet de verbinding demontabel blijven of mag deze vastgekit worden?
Op de site van Locktite, www.locktite.com en op de site van Brammer, www.brammer.nl vind je veel informatie.
Maar om toch een beetje te helpen:
- Teflon tape op schroefdraad, de rode(dikke) voor gas en de blauwe(dun) voor vloeistoffen, beide voor lage drukken en temperatuur max. 150gr.C.
Metallieke afdichtringen, alleen indien de nippel een borst heeft en vlak aansluit op de basis.
Bij hydrauliek wordt soms een USIT ring gebruikt.
Sanitaire rubber afdichting, meestal neopreenrubber is bruikbaar tot ongeveer 110 gr.C



Ook hier kan ik geen duidelijk antwoord geven, omdat voor een draaiende of schuivende beweging andere dichtingen moeten worden toegepast.
Verder is de omwentel/schuifsnelheid van belang.
Uitleg, een oliekeerring voor draaiende/roterende afdichting is niet geschikt voor een schuivende afdichting.
Een O-ring is buiten als statische afdichting ook bruikbaar voor een langzame schuivende beweging.
Voor Viton O-ring, hogere temperatuur, het medium smeert de ring, water, olie maakt niet uit. Wel de montage uitvoeren met siliconen vet
Teflon voor water (blauw) tot snoer opgerold gebruik ik als statische afdichting op de peilglazen.

Aanvulling 15,10 uur.
Voor schuivende/glijdende afdichting gebruik ik in de pakkingbussen met pakkingdrukker, eveneens de tot snoer opgerolde Teflon blauw. Hierbij moet gedacht worden aan spindels van water/stoomafsluiters, schuif- en zuigerstang.

Henk en andere:
Ik mis hier - tenzij ik er ergens overheen gelezen heb, nog het vernoemen en de mogelijkheid van de Loctite 570.
Enkele jaren geleden kwam ik op een hele vervelende manier er achter dat de gastank van een van stoomsloepjes was gaan lekken.
Hierover heb ik destijds een reparatie- / renovatieverslag geschreven waarbij ik om één of andere reden en ondanks naar mijn mening toch wel zorgvuldige manier van werken, het proberen van diverse soorten tapes en afdichtkoorden, toch wat moeite had om het tankje opnieuw goed dicht te krijgen.
Het betreffende verslag staat hier: http://www.modelbouwforum.nl/threads/brand-aan-boord-van-de-old-lady-en-hoe-nu-verder.233550/
Ergens verdeeld in dit verslag (o.a. pag. 4 en pag. 5 (onderaan)) staan ook de problemen en de uiteindelijk oplossing van de afdichting van het tankje.
Tot op heden, ik controleer middels onderdompelen van het tankje in een bakje water nog vrijwel elke keer als het scheepje onder stoom wil brengen heel goed de lekdichtheid hiervan en is deze tot aan de laatste keer van opstoken met het destijds gebruikte Loctite 570 nog altijd dicht!
 
Laatst bewerkt:
Ik mis hier - tenzij ik er ergens overheen gelezen heb, nog het vernoemen en de mogelijkheid van de Loctite 570.

Je hebt nergens overheen gelezen. Ik heb nergens een bepaald product genoemd.
Ik heb voor de dichting van mijn gastank Loctite 510 (mis)bruikt. Dit is een anaerobe vloeibare pakking ter versterking van gestanste pakkingen, bestand tot 180 gr.C.
Dit product heb ik eveneens gebruikt voor de afdichtingen van de huizen van de stoomschuiven.
Hiernaast, ontdekte ik, dat dit product op schroefdraad, niet alleen een dichtende werking had, maar eveneens een borgende.

SAM_2151.JPG

Hiernaast heb ik nog enkele andere Loctite schroefdraad borgmiddelen.
 
Ik heb een tijdje geleden hier de vraag gesteld of iemand wist welke schroefdraad er aanwezig was in de stuartketel 4000.

De schroefdraadmeter is onderweg ,maar ik dacht dat ik deze vraag ook eventje ga stellen aan stuart zelf. ( welke schroefdraad en/ of de huidige appendages passen op de stuart 4000)

Voor mensen in de toekomst die hetzelfde willen weten , zet ik eventjes het antwoord van Stuart hier neer. ( kwestie van info te delen)

The standard set up on the Stuart 400 boiler is:
Part Part Number TPI
Water gauge (front L/H holes) 34-50-71232 threaded 1/4” x 32 tpi
Check valve (front R/H) 34-50-71662 threaded 1/4” x 32 tpi
Safety valve (dome top) 34-50-71323 threaded 5/16” x 26 tpi
Steam stop valve (dome side) 34-50-71542 threaded 3/16” x 40 tpi
Syphon (dome side) 34-50-71132 threaded 3/16” x 40 tpi
Pressure gauge 34-50-71136 attaches to syphon
This is according to our check sheet as we don’t supply the type of boiler any more.
All the parts listed are still stock items.
 
Newbie,

Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar bekijk de video's van Keith appleton op YouTube eens, erg leerzaam.

Enige nadeel, hij koopt al zijn kraantjes en koppelingen.
Maar verder, veel info daar.

Verder, kraantjes/afsluiters zelf maken, 1x investeren in gereedschap, daarna gewoon doen.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje:

Volgens mijn plannen van Bernard Retiff van de dubbel oscilerende stoomachine moet de aanvoerleiding stoom 3mm zijn en de afvoerleiding stoom 4mm zijn.

Moet de aanvoerleiding kleiner zijn dan de afvoerleiding of mogen beide leidingen gewoon de grootste diameter hebben. In mijn geval dus 4mm.
 
Newbie,

Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar bekijk de video's van Keith appleton op YouTube eens, erg leerzaam.

Enige nadeel, hij koopt al zijn kraantjes en koppelingen.
Maar verder, veel info daar.

Verder, kraantjes/afsluiters zelf maken, 1x investeren in gereedschap, daarna gewoon doen.

Ga direct eens google, bedankt
 
Stoom expandeerd en neemt dus een groter volume in.
Vandaar dat bij stoommachines de afvoer leiding groter in diameter is dan de aanvoer leiding.

Beide van dezelfde diameter kan prima, zeker bij een occilerende machine.
 
Volgend vraagje :

Voor de gasbrander te laten werken had ik liefst een gasregelaar die geregeld wordt via de stoomdruk.

Bernard Retif heeft zo een regelaar getekend, maar of het een goede is, weet ik niet.

Deze is het, misschien bekent bij sommige bouwers.

IMG_0673.JPG


IMG_0674.JPG


IMG_0675.JPG



of zijn er betere ??



En een bijkomend vraagje ? Ik vermoed dat op de gasleiding ook best een gasdrukmeter komt, want meten is weten. Wat gebruiken jullie hiervoor ? Moet hij bepaalde eigenschappen hebben ?
 
Laatst bewerkt:
Ik stook geen gas, alleen houtskool of antraciet dus hiermee kan ik je niet helpen.

Maar,
Ik zou mij over de gasdruk geen zorgen maken, ik heb bij andere bouwers nog geen manometer op de gasleiding gezien.
Wordt ook een dure grap met al die manometers.
 
Voor mensen in de toekomst die hetzelfde willen weten , zet ik eventjes het antwoord van Stuart hier neer. ( kwestie van info te delen):

Bedankt voor je antwoord, weer meer informatie verkregen, dus bijgeleerd.
Over de draad soorten. Ik heb redelijk veel informatie over schroefdraden. Van de genoemde soorten kon ik alleen 5/16" , als rijwielschroefdraad vinden.
Even dacht ik, dat je het bijbehorende draadsnij gereedschap alleen bij Stuart kon kopen.
Een alternatief vind je op de bijgevoegde scan
Misschien ook voor jouw aan te raden:
- DE LOCLOODS, Middelweg 3, 6584 AE Molenbeek, Nederlands Limburg.
zie www.locloods.nl
 

Bijlagen

Ik vermoed dat op de gasleiding ook best een gasdrukmeter komt, want meten is weten.
Ik zie het nut er niet van in, tenzij je een soort van "index" wilt hebben van het momentane gasverbruik.
De druk vóór de regelaar ligt vast met de flestemperatuur en de gassoort, en de druk na de regelaar volgt min of meer het momentane stoomverbruik (eigenlijk word hij bepaald door de momentane stoomdruk). En die weet je eigenlijk al door de stand van de regelafsluiter.
 
Ik zie het nut er niet van in, tenzij je een soort van "index" wilt hebben van het momentane gasverbruik.
De druk vóór de regelaar ligt vast met de flestemperatuur en de gassoort, en de druk na de regelaar volgt min of meer het momentane stoomverbruik (eigenlijk word hij bepaald door de momentane stoomdruk). En die weet je eigenlijk al door de stand van de regelafsluiter.


Ik stook geen gas, alleen houtskool of antraciet dus hiermee kan ik je niet helpen.

Maar,
Ik zou mij over de gasdruk geen zorgen maken, ik heb bij andere bouwers nog geen manometer op de gasleiding gezien.
Wordt ook een dure grap met al die manometers.


Oke ,goed, weeral een probleem minder en geld uitgespaard.

De ketel wordt via onderstaande gaspatroon gevoed.

DSCF2765.JPG




Brutus ,bedoel je met de stand van de regelafsluiter, het instelschroefje van de gasdrukregelaar of is er nog een andere regelaar.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top