Welke kv waarde motor en ampere

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Chris VO, 4 mrt 2018.

  1. Chris VO

    Chris VO

    Lid geworden:
    25 feb 2018
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Eernegem (BE)
    Hoi

    Ik moet een modelbouwproject realiseren, maak een RC boot in polyester ts de 30cm en 1m. Mijn boot wordt 62cm lang en 17 cm breed.

    Qua motor en ESC ben ik het noorden kwijt. Wat de KV waarde betreft weet ik al wat dit betekend, hoe hoger des te minder vermogen, maar hoger toerental.
    Het moet geen speedboot worden. We moeten enkel een parcours kunnen afleggen. De propeller is een 3 schoepen positief van 36mm. Scheepsas is 4mm, koppeling 4mm/3.175mm

    Maar voor mijn boot, wat zou ik nodig hebben, ik vond dit al :

    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-xk2845-1980kv-brushless-inrunner.html
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy...roof-speed-controller-with-water-cooling.html

    Er is ook nog een regelaar van 30A, maar die gaat waarschijnlijk te zwak zijn voor deze motor :

    https://hobbyking.com/en_us/turnigy...roof-speed-controller-with-water-cooling.html

    Alvast bedankt

    Groetjes

    Nick
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kv = gewenst_toerental / accuspanning + 25à30%.
    Dat extra percentage is nodig omdat in een goed gekozen systeem het toerental 70-75% van het onbelaste toerental blijkt te zijn.
    Dus, welke spanning wil je gebruiken, en hoe snel wil je je schroef laten draaien?


    Kv zegt niets over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte. Zowel een 100watt motortje als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde Kv hebben.
    Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.

    Motor Kv (in tpm/volt) betreft willen, motorvermogen (in watt) en -stroom (in ampère) betreft kunnen ...
    1. Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
      rpm_onbelast = spanning × Kv.
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen het benodigde koppel, en daarmee de stroom die zal gaan lopen.
      stroom = koppel × Kv
    3. De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgt gewenste accu-capaciteit.
      capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour)
    In het kort:
    Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren een vast toerental, ongeacht de afmetingen en spoed van de schroef.
    Elektromotoren willen hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nick, Volgens mij is die Kv waarde veel te hoog. Probeer iets te vinden van 750 Kv en een 20 A regelaar. In mijn scheepje van 90 lang en 12 breed heb ik een 1090 Kv motortje met een 10 A autoregelaar. Zal op de laptop even de gegevens zoeken en erbij zetten. Dat positief 36 mm is dat de spoed van de schroef? Gr. Klaas.
    https://www.banggood.com/Racerstar-...8aFE75e8KNu_BRRoCohwQAvD_BwE&cur_warehouse=CN
    https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-aerodrive-sk3-2822-1090kv-brushless-outrunner-motor-1.html
    https://hobbyking.com/nl_nl/hobbykingr-tm-brushless-car-esc-10a-w-reverse.html
    https://hobbyking.com/nl_nl/hobbykingr-tm-programming-card-for-car-esc.html
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2018
  4. Chris VO

    Chris VO

    Lid geworden:
    25 feb 2018
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Eernegem (BE)
    Dag Klaas.

    Dat is de diameter van de schroef.

    Dus u denkt dat de boot te snel zal gaan voor een niet speedboot, overkill
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Chris, Speedboten hebben heel ander gedrag dan verdringers. Ze glijden over het water en daardoor kan en moet de schroef veel meer toeren maken.
    Een verdringer vertoont een heel ander gedrag. Jouw boot is 62 cm lang en geen speedboot schrijf je. De theoretische snelheid van een schip in km/u is de wortel uit de waterlijnlengte x 4,5.
    Voor het gemak heb ik even de romplengte genomen en kom dan op een snelheid van 2,8 km/u.
    De gegevens m.b.t. de aandrijving heb ik ontleend aan het bouwverslag van de Yarra van Lex Verkuijl. Lees het eens op je gemak door.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/havensleper-yarra-van-deans-marine.236592/
    Hopelijk heb je er iets aan. De motoren die hij in de Yarra gebruikt zijn niet meer leverbaar en hadden slechte lagers. Hieronder een filmpje waarop je bij 52 sec. mijn tankertje voorbij ziet komen. Vaart veel te snel voor schaalsnelheid, maar dat is te regelen.

    Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2018
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Chris, jou motor/schroef-combinatie is een ideaal uitgangspunt voor een slagroomklopper.
    Te veel toeren, en een schroef die al dat vermogen niet kwijt kan.
    Gaat als een malle caviteren.
    Met een speedschroef (2-bladen met hoge spoed) zou het nog kunnen, maar dan moet ook je romp geschikt zijn.
    Geen "verdringings-romp" zoals bijvoorbeeld een sleepboot, maar een "glijder" of "halfglijder".
    De voorstuwing van een schip is een delicaat samenspel tussen motor, schroef en romp.

    Kortom: laat eens zien wat je voor schip in gedachten hebt, dan kunnen we je gericht helpen.
     
  7. Chris VO

    Chris VO

    Lid geworden:
    25 feb 2018
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Eernegem (BE)
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ik houd het op een halfglijder en dan moet het denk ik wel lukken met een 750 Kv motor, een 10 A regelaar en een accu van 7,2 Volt. Zet voor de zekerheid een 10 A zekering tussen accu en regelaar. Een en ander gevoelsmatig bepaald, maar heb er alle vertrouwen in. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Zo te zien wordt het iets "Riva-achtigs".
    Wil je dat mooi aan het glijden krijgen, zit ik te denken aan een KV tussen de 750 en 1.000. 750 op 11,1V (3S lipo) of een 1000KV op 7,4V (2S Lipo)
    Als zo'n scheepje niet "op de step" gaat, ben je alleen maar ampere's in het water aan het gooien.
     
  10. Chris VO

    Chris VO

    Lid geworden:
    25 feb 2018
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Eernegem (BE)
    Dat moet dan niet een specifieke boot motor zijn. Die staan op vele sites zo gerangschikt, dat de kleinste +- 38A is. Ik ga eens op zoek naar wat jullie mij adviseren.
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2018
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Specifieke "boot-motoren" bestaan niet. Elke E-motor heeft z'n eigenschappen en die passen wel of juist niet bij een boot, een auto of een vliegtuig. In een grote sleepboot heb je een motor nodig die power heeft, geen toeren. En in een speedboot heb je toeren nodig en minder power.
    Voorbeeld:
    in een grote sleper heb ik een ventilatiemotor van een Volvo V-70 liggen. Die moet power hebben.
    En in een nostalisch Oostduits plezierjachtje een heel langzaam draaiend zo goedkoop mogelijk flutmotortje. Geen power nodig, maar ook geen toeren. Het origineel had een topsnelheid van nog geen 6km/uur met een klein 2cylinder dieseltje...
     
  12. Chris VO

    Chris VO

    Lid geworden:
    25 feb 2018
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Eernegem (BE)
  13. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Kijk eens bij www.Graupner.de , die hebben genoeg motoren die bruikbaar zijn voor schepen .
    Groetjes
    Ronny
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Chris, Er zijn best wat motoren met rond de 1000 Kv. Volgens mij zoek jij in de veel te hoge vermogens. Het hoeft volgens jou geen speedboat te worden, dus heb je helemaal geen grote vermogens nodig.
    Het tankertje dat je in het filmpje zag maakt op volle kracht een boeggolf zo hoog als de voorsteven. Dus staat er met dat kleine buitenlopertje te veel vermogen in. Toch heeft het een acceptabel laag toerental voor het manoeuvreren en met de zender op dual rate vaart ze voor mijn gevoel prima. En zoals Roel stelt het zijn volgens het boekje vliegtuigmotoren, maar doen het ook prima in een schip. In mijn geval vaar ik met een scheepje, met daarin een vliegtuigmotor en daaraan een autoregelaar. Heb je het bouwverslag van Lex Verkuijl goed doorgelezen? Lex is ook niet een van het eerste uur en heeft zijn sporen reeds verdiend, ook met speedboten.
    En waarom zou je zelf op zoek gaan naar iets waarvan je maar moet afwachten hoe goed het werkt? Heeft ook wel iets je eigen weg te vinden, maar meestal kost het een hoop leergeld. Dat heb ik inmiddels ook wel iets aan uitgegeven, maar doorgaans probeer ik de kosten minimaal te houden. En waar ik goede ervaring(en) mee heb, probeer ik met anderen te delen. Succes verder. Gr. Klaas.
     
  15. Chris VO

    Chris VO

    Lid geworden:
    25 feb 2018
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Eernegem (BE)
    Hoi

    Even het topic gelezen van Lex, en daar inderdaad een motor gezien die zo u kunnen dienen. NTM Propdrive 750K. Maar out of stock. Even een vergelijkbaar exemplaar opzoeken. Bedankt voor de tip.

    Grtjes

    Nick en Chris (de papa).

    PS: we moeten de jonge mannen wat helpen hee.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Even los van de vraag of die motoren geschikt zijn voor jouw boot , de eerste is een borstel/brushed motor, de tweede een borstelloze/brushless motor, die hebben verschillende regelaars nodig. Een borstelloze motor kan niet aangestuurd worden door eeen borstel-regelaar, en vice versa.

    De enige elektro-getallen die van belang zijn zijn Kv, max.stroom en, in mindere mate, max.vermogen. Waarbij max.stroom belangrijker is dan max. vermogen. Als je qua stroom goed zit, ben je veilig. In- of outrunner maakt in principe niets uit.
    Ik zou voor brushless gaan: beter rendement, betere kwaliteit, meer keuze (lagere prijs?).

    Massa is een redelijke indicator van max.vermogen en stroom, dus motoren met (ongeveer) zelfde Kv en massa zijn uitwisselbaar. Verschil in Kv moet niet te groot zijn want opgenomen stroom is evenredig met Kv³ (en met spanning²). Twee voorbeelden; een 10%verschil in Kv geeft 30% verschil in stroom, verdubbeling van Kv leidt tot acht-voudige opgenomen stroom :eek:
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2018
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waar is het project/boot voor bestemd Nick?
    Wat/hoe is je technische achtergrond? Handig om te weten zodat niet te moeilijk of te makkelijk/overbodig geantwoord wordt.

    Van mij geen gerichte aanbevelingen verwachten, ik ben van de elektro, niet van de boten/schroeven.

    Vanaf dit bericht wordt nu aan vaar-snelheid, schroef en toerental gerekend:
    bouw binnenvaartschip armira
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2018
  18. Chris VO

    Chris VO

    Lid geworden:
    25 feb 2018
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Eernegem (BE)
    Ik studeer Bachelor Electro Mechanica aan de VIVES hogeschool in Kortrijk België en dit is een project voor het onderdeel industrieel product ontwerp. We moeten een boot ontwerpen, plug+mal+poly romp. Deze moet dan via afstand bestuurd worden. We hebben een 7 tal weken de tijd, dus heel krap. Daarom dat mijn pa wat helpt.

    Grtjes

    Nick
     
  19. Chris VO

    Chris VO

    Lid geworden:
    25 feb 2018
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Eernegem (BE)
    Hoi

    De motors die Lex gebruikte "Propdrive 2836 met 750kv" is nergens meer te verkrijgen. Ik heb een +- vergelijkbaar type gevonden :

    https://hobbyking.com/de_de/d2830-11-1000kv-brushless-motor.html

    En werkt ook al met een 2S lipo.

    Enkel voor de ESC ben ik er nog niet uit. Neem ik voor de zekerheid een 30A of zoals Lex, gewoon een 10A a 15A. Eigenlijk kleiner dan het vermogen van de motor, maar hij had er blijkbaar geen probleem mee.
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb Lex daar expliciet naar gevraagd. In zijn geval trok het per motor 2 Ampere.
    Had een link geplaatst naar een 750 KV motor, maar daar heb ik geen ervaring mee.
    https://www.banggood.com/Racerstar-...8aFE75e8KNu_BRRoCohwQAvD_BwE&cur_warehouse=CN
    De 1000Kv motor uit jouw link zal het ook wel doen, maar heeft waarschijnlijk iets minder goede eigenschappen op lage toeren.
    In wezen bepaalt je schroef hoeveel vermogen er wordt opgenomen en heeft het weing zin om een veel sterkere motor te nemen. Zelf heb ik om de regelaar te beschermen een 10 A zekering geplaatst, maar de Nimh accu van 4 Ah kakt eerder in. Met Lipo's is dat een ander verhaal. Maar waarom zou je Lipo's nemen? Je hebt toch ballast nodig in je schip. Voor een vliegtuig is het een ander verhaal. Veel vermogen bij een laag gewicht.
    Succes verder. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina