Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Dat is het Center of Gravity, of-te-wel je zwaarte punt. met de standaard Lipo bijgeleverd moet je nogal wat schuiven met je lipo om je heli neutraal te balanceren, eigelijk zover dat je batterybay te klein is daarvoor omdat echt lekker te kunnen.
Het mooie van die wat zwaarder lipo's is dat ze wat groter zijn en nog net in je heli passen en grootste bijkomstigheid is dat als je die lipo's gebruikt je CoG gelijk stukken beter tot perfect is.

Als je je heli bij de paddle stang zou ophangen met een draadje aan bijv. een lamp boven de eettafel (als je een hanglamp hebt) of even heel simpel laat balanceren op je vingers dan zou de heli recht moeten blijven hangen.
Met de King helemaal origineel is hij dat niet en zal die achterover hangen (als ik me niet vergis is de term daarvoor "staartlastig") en dien je dus met je gewicht te moeten spelen omdat CoG naar voren te verplaatsen tot hij recht hangt "neutraal" is gebalanceerd.

Groetjes,

Edwin

Ahh.. dat had ik dus gisterenavond gecorrigeerd want de heli hing iets achterover. Lipo zat tegen de achterwand aan. Deze is nu 5mm naar voren gezet en daarna ging het prima. Dank voor de toelichting!
 
Ahh.. dat had ik dus gisterenavond gecorrigeerd want de heli hing iets achterover. Lipo zat tegen de achterwand aan. Deze is nu 5mm naar voren gezet en daarna ging het prima. Dank voor de toelichting!
Ja het blijft zoeken naar de lekkerste instelling. Anderzijds kun je soms prima vliegen met een gammele KING.
Ik volg nu de heli school van How To Fly RC Helicopters.
Heb net les 8 en een beetje les 9 gedaan..
Tegen alle vliegclubs in dus rondjes rond mij heen gevlogen. Tegen de klok in gaat dat best goed. Maar met de klok mee blijft het moeilijk..
Dat heb ik dus ook met de 8jes...
Ik vlieg al tijden met 2200 mah en dan is de COG dus mooi. Ik had al heel snel de 1100 opgeblazen dus echt vergelijk heb ik niet...
Verder een mooie uitleg over die timing...
Ik wist wel de verschillen maar niet het gevolg... Had hier ook al eens gespeelt met de timing maar merkte geen verschil.

Benno
 
Heeft iemand een advies met hoeveel AMP ik de Mystery 2200mah 25C Lipo's het beste kan laden? Ik begreep dat dit met 1C dus 2.2A zou kunnen, maar daar worden ze denk ik niet oud van. Ik doe het nu met 1,5A maar weet niet of dit het meest ideaal is.

Verder zit er nog een balanceer stand op de Mystery B6 lader. Enig idee welke waardes ik daar het beste kan ingeven?
 
Heeft iemand een advies met hoeveel AMP ik de Mystery 2200mah 25C Lipo's het beste kan laden? Ik begreep dat dit met 1C dus 2.2A zou kunnen, maar daar worden ze denk ik niet oud van. Ik doe het nu met 1,5A maar weet niet of dit het meest ideaal is.

Verder zit er nog een balanceer stand op de Mystery B6 lader. Enig idee welke waardes ik daar het beste kan ingeven?

Ik gooi mijn 2200 mAh loempi-lipo's vol met 1 Ampere. Hoger wil ik niet gaan en is voor mij niet zo nodig. Hopelijk leven die dingen dan lang en gelukkig.
Op mijn B6 kloon (met imax in het display) stel ik altijd in op balanceren: 1.0A 3S. Verder hoef je toch niets in te stellen?
 
Heeft iemand een advies met hoeveel AMP ik de Mystery 2200mah 25C Lipo's het beste kan laden? Ik begreep dat dit met 1C dus 2.2A zou kunnen, maar daar worden ze denk ik niet oud van. Ik doe het nu met 1,5A maar weet niet of dit het meest ideaal is.

Verder zit er nog een balanceer stand op de Mystery B6 lader. Enig idee welke waardes ik daar het beste kan ingeven?

Inderdaad max laden met 1C dus gewoon 2,2 ampere.. staat niet in verhouding van de onlaad stroom van 15 ampere..
De balans stekker moet je aan de zijkant inpluggen als je de balanseer functie wilt gebruiken.. Voor normaal laden en snel laden is het niet nodig..

Ik laad de accu's gewoon met 1C dus 2,2 ampere voor een 2200mah accu
Balanseren doe ik niet altijd. maar zo ongeveer om en om...
Als ik haast heb op het veld gebruik ik de fastcharge...

Als je de balans stekker wel inplugd kun je de cel spanning tijden het laden controleren...
 
De FM30A weer van de King

Kreeg vandaag een mail dat de Webshop mijn FM30A wil omruilen, maar moet hem eerst opsturen.
Bij het van de heli halen zag ik dat de BEC regelaars door de krimpkous zijn gesmolten... Mmmm dat geeft te denken.... :schrik:
Dus dat ding maar snel weer retour... en eens kijken wat ik nu weer ga krijgen... By the way ook bij de ESKY ESC zie ik een smelt plekje.. ga dit morgen eens onder de microscope bekijken...

Accu's laden... ik laad mijn accu's altijd balenced met maximale laadstroom 1C
Tot op heden daar nog geen gekke dingen mee gemaakt....

Frans.. W
 
Mijn idee, gewoon op low laten staan, is de stand waar de minste stroom wordt gebruikt. Zet je de timing hoger, dan gaat de motor over het algemeen sneller draaien, maar gebruikt ook meer stroom. Bij motoren met veel polen kan dit best meevallen, maar toch.......... Kortom, heb je naar jouw idee voldoende motorvermogen, laat dan de regelaar op de laagste timing staan, heb je te weinig vermogen, dan kan een hogere timing voordeel bieden maar de stroom kan naar verhouding erg hoog worden, proberen dus.............

Welke Himodell regelaar heb jij precies? Ik heb er ook een, een 12A professional brushless type, zou een soft start in moeten zitten, maar wat ik ook probeer, ik krijg de soft start niet geactiveerd, grrrrrrr :(

Hoi Frank ik heb de 25A Profi Brushless type. HiModel Professional Series 25A / 35A Brushless ESC Type Professional-25A - HiModel - Brushless Speed Control (BL ESC) - Air/ Helis

Vandaag of morgen eens mee stoeien, begreep er eerst niet veel van maar een paar keer aandachtig doorlezen begin ik de truc te begrijpen in theorie nu nog kijken of het in de praktijk ook zo gaat.

Bij die van mij schijnen er 2 soft starts op te zitten de soft en de supersoft. het wordt in iedergeval goed op de piepjes letten en op de juiste tijd je throttlestick flippen.. trial and error vrees ik.

De eerste ESC van Esky die ik had genereerde behoorlijk wat warmte, de vervanging (zelfde type) wordt nu amper handwarm net als de Mystery Lipo.

Groetjes,
Edwin
 
Vandaag kwam meneer de postbode mijn Pakketje brengen!!!!
Eerst alles uit de doos en meteen de Accu opladen.
ik heb al veel gevonden op het forum. maar misschien kijk ik niet goed,

Op de Gyro staat een schuifknopje met normal en reversed.
Waar moet deze op staan?
 
Ik volg dit draadje al een hele tijd en ga me nu orienteren wat aan te schaffen. Ik zal hier maar niet vragen of dat een King II zou moeten zijn of een T-Rex450, Eco8 of Logo10. Jullie zullen in koor antwoorden;
- King is volwaardige CP heli maar veel prettiger voor de beurs dan de grote heli's
- als je een King kunt vliegen kun je ook grotere heli's vliegen
- met een King kun je nog indoor vliegen
- na een crash is een King sneller gereanimeerd
- er zijn heel veel aardige King vliegers met veel ervaring
- ...

Dus laten we ervanuitgaan dat ik een King wil, dan komen vragen als:
1. King II of III? De King III (veel duurder) zou qualitatief wat minder zijn, een King II met upgrades geeft naar verluid een betere heli voor minder geld.
2. Nieuw of gebruikt? Er worden best wel Kings, vaak met upgrades, onderdelen en lipo's, aangeboden maar koop je dan wellicht de ellende van een ander?
3. 35/40 MHz of 2.4 GHz? Ik heb nu een FF9super met 40 MHz module. Koop ik nu een King compleet met zender of beter de FF9 gebruiken? (er kan een 35 MHz of 2.4 GHz module in maar dat kost vanaf 100 euro!! en dan komt er nog een ontvanger bij).
4. Koop ik een standaard King en zet daar upgrades op of beter een bare-bone met upgrades (BL motor, alu kop etc).

Ik heb lipo laders en koop er nog wel een balancer bij, dat laat iik maar even buiten beschouwing.

Ik heb nog wel meer vragen maar alles op z'n tijd. Ben benieuwd naar jullie adviezen...
 
Zo... de eerste accu is reeds leeggedraaid.
tot hoveren is het echt nog niet gekomen. Wat een verschil tov een Sim LOL
Wat mij wel opviel is dat ik de staartrotor niet stil krijg. Ik heb de trim al helemaal naar links staan en nog blijft hij uit zichzelf draaien. Iemand een tip?
Verder is het initialiseren van de gyro ook niet altijd hetzelfde.
De ene keer na 5 seconden al... en de andere keer helemaal niet.
De staartservo doet dan ook helemaal niks. Is dit normaal?
Verder ziet het er allemaal mooi en netjes uit. kan nog geen gekke dingen ontdekken.
 
Zo... de eerste accu is reeds leeggedraaid.
tot hoveren is het echt nog niet gekomen. Wat een verschil tov een Sim LOL
Wat mij wel opviel is dat ik de staartrotor niet stil krijg. Ik heb de trim al helemaal naar links staan en nog blijft hij uit zichzelf draaien. Iemand een tip?
Verder is het initialiseren van de gyro ook niet altijd hetzelfde.
De ene keer na 5 seconden al... en de andere keer helemaal niet.
De staartservo doet dan ook helemaal niks. Is dit normaal?
Verder ziet het er allemaal mooi en netjes uit. kan nog geen gekke dingen ontdekken.


Wat benno (plantjes) heeft gedaan is een *hooverpaal* maken, ben er zelf ook met 1 bezig. Hiermee kun je je heli gemakkelijk afstellen.
Zal binnenkort even foto's posten.

Gyro's weet ik nog niets van af, maar volgens mij als je staartrotor nog niet genoeg gecorrigeerd is moet je de positie van de servo aanpassen (correct me if i'm wrong) dit houd dit in: servo naar voor of naar achter v.d. tailpipe bewegen en kijken wat goed werkt. Dit met een geen extra trim, dus gewoon in het midden.

Ik moet nog wachten op mijn heli dus kan zijn dat ik het fout heb, maar zo heb ik het begrepen.

Groet, Christian
 
hehe we benne der weer hoor,
Ciao tutti! terug van vakantie vanuit het verre spaghettiland of mag dat niet meer gebruikt worden hier:confused::confused:
Het viel niet mee om door alle bami verhalen heen te worstelen maar ik heb ze allemaal gelezen. Heel wat schade weer geweest las ik.
Komend weekend ga ik maar eens kijken wat er voor de vakantie allemaal mis was. De staart gaat eerst uit elkaar en eerst alles maar eens in de wok op een laag vuurtje nakijken.Hoop dat ik na 3 weken nog kan vliegen met die king want ik zal het wel een beetje verleerd zijn. Van de canopy's uit het hamburgerland nog niets vernomen dus maar weer een mailtje sturen.

gr,
Frans uuuuuuuut H/lem
 
Zo,
net mijn eerste accu leeggemaakt met de nieuwe HH gyro.....
Geweldig ik heb zowaar een paar steady hov's van zo'n 20 sec. gemaakt :rolling::rolling:(eerste keer)
btw. als ik de "hov pit"op maximaal zet kan ik makkelijker een hover maken als met de geadviseerde 10 voor twaalf stand.
doe ik iets verkeerd of is de heli dan niet goed afgesteld?
nieuwe lipo (2200)is nu aan de lading en ga ik vanavond ook nog proberen.

keep the faith!!!
 
Laatst bewerkt:
Vandaag kwam meneer de postbode mijn Pakketje brengen!!!!
Eerst alles uit de doos en meteen de Accu opladen.
ik heb al veel gevonden op het forum. maar misschien kijk ik niet goed,

Op de Gyro staat een schuifknopje met normal en reversed.
Waar moet deze op staan?


bij mij stond ie op reversed en werkte goed
 
Nou, als het goed is heb ik zondag een KDS-450S-RTF en een DX6i zender. Zullen we eens zin of het'nóg beter gaat als ik een goede zender heb.
De KDS-450S-RTF is voor na de winter, als ik dan tenminste geen genoeg heb van dat suffe heli vliegen :rolling:
 
zit te dubben tussen een King voor een beetje buitenvliegen of gelijk de grotere stap maken van Co-ax / micro binnen naar een Dure 6/7 channel zender + een Trex 450 of groter of groter voor buiten...

Maarja, King is 100 euro en de andere setup al gauw 500+
 
Ik volg dit draadje al een hele tijd en ga me nu orienteren wat aan te schaffen. Ik zal hier maar niet vragen of dat een King II zou moeten zijn of een T-Rex450, Eco8 of Logo10. Jullie zullen in koor antwoorden;
- King is volwaardige CP heli maar veel prettiger voor de beurs dan de grote heli's
- als je een King kunt vliegen kun je ook grotere heli's vliegen
- met een King kun je nog indoor vliegen
- na een crash is een King sneller gereanimeerd
- er zijn heel veel aardige King vliegers met veel ervaring
- ...

Dus laten we ervanuitgaan dat ik een King wil, dan komen vragen als:
1. King II of III? De King III (veel duurder) zou qualitatief wat minder zijn, een King II met upgrades geeft naar verluid een betere heli voor minder geld.
2. Nieuw of gebruikt? Er worden best wel Kings, vaak met upgrades, onderdelen en lipo's, aangeboden maar koop je dan wellicht de ellende van een ander?
3. 35/40 MHz of 2.4 GHz? Ik heb nu een FF9super met 40 MHz module. Koop ik nu een King compleet met zender of beter de FF9 gebruiken? (er kan een 35 MHz of 2.4 GHz module in maar dat kost vanaf 100 euro!! en dan komt er nog een ontvanger bij).
4. Koop ik een standaard King en zet daar upgrades op of beter een bare-bone met upgrades (BL motor, alu kop etc).

Ik heb lipo laders en koop er nog wel een balancer bij, dat laat iik maar even buiten beschouwing.

Ik heb nog wel meer vragen maar alles op z'n tijd. Ben benieuwd naar jullie adviezen...


Hoi Rob, welkom op je eigen forum...:D
Dit zijn nogal wat vragen...

1-HBK III ken ik niet kan er dan ook niets over zeggen.. sorry
HBK II zonder upgrades is verder wel okay... ik beschouw de BL moter + ESC niet als upgrade maar als must...
Verder hoef je niets the upgraden... en kun je met de standaard HBK II prima leren vliegen.

2- Als je een gebruikte HBK II kopen kunt is dat best de moeite waard om te overwegen.
Alle onderdelen zijn relatief goedkoop... dus koop je een erfenis.. so what.. die dingen vervangen die niet sporen en voor een paar Euro ben je Airborne.

3- Ken de FF9 niet... maar zou gaan voor 35MHz als je gaat vliegen... de 2.4GHz module is een mooie optie.. zeker een aanrader! Ontvangers zijn wat duur.. 35MHz kosten 25 Euro.!

4- Standaard kopen met BL motor en ESC, Alu zooi is zonde van het geld... eerst maar een leren vliegen en dan zien wat je wil gaan up-graden of net zoals mij gaan voor iets groters...

Rob,
Groeten...

Frans....W
 
Zo,
net mijn eerste accu leeggemaakt met de nieuwe HH gyro.....
Geweldig ik heb zowaar een paar steady hov's van zo'n 20 sec. gemaakt :rolling::rolling:(eerste keer)
btw. als ik de "hov pit"op maximaal zet kan ik makkelijker een hover maken als met de geadviseerde 10 voor twaalf stand.
doe ik iets verkeerd of is de heli dan niet goed afgesteld?
nieuwe lipo (2200)is nu aan de lading en ga ik vanavond ook nog proberen.

keep the faith!!!

Gefeliciteerd Arnold,
De hover pit knop geeft een andere bladhoek (pitch) bij dezelfde throttle stand.
Dus als je die max zet gaat de heli eerder omhoog.
Nu was mijn beleving altijd hoe hoger de draaisnelheid hoe stabiler maar Het blijkt dat dat bij een laag toerental van de king de stabiliteit reeds uitvlakt.
Ik vlieg nu zelfs met 50% throttle curve..
Waarbij mijn hover draaisnelheid dus maar rond de 50 tot 55 % is.
Een lagere draaisnelheid geeft n.l. een minder reactive heli en dus rustiger als je wat ruw aan de sticks zit. (ik kan nu eindelijk ook wat langzamer vliegen...).
Bij jou standaard zender is de throttle curve lineair en zou je juist licht op de skids moeten worden rond mid stick. Dus hoveren net boven het midden.. Dit kun je instellen door de linker en rechter draaiknop. Verder worden dit soort instellingen sterk beinvloed door je hei setup (bladen, motor en tandwiel keuze) en je heli-instellingen (bladhoek en swashplate) en verder is er nog de persoonlijke voorkeur, dus hoor je van mij niet wat je fout doet maar probeer ik aan te geven wat er gebeurt zodat je zelf kunt kiezen..

Benno
 
.....
1. King II of III? De King III (veel duurder) zou qualitatief wat minder zijn, een King II met upgrades geeft naar verluid een betere heli voor minder geld.
2. Nieuw of gebruikt? Er worden best wel Kings, vaak met upgrades, onderdelen en lipo's, aangeboden maar koop je dan wellicht de ellende van een ander?
3. 35/40 MHz of 2.4 GHz? Ik heb nu een FF9super met 40 MHz module. Koop ik nu een King compleet met zender of beter de FF9 gebruiken? (er kan een 35 MHz of 2.4 GHz module in maar dat kost vanaf 100 euro!! en dan komt er nog een ontvanger bij).
4. Koop ik een standaard King en zet daar upgrades op of beter een bare-bone met upgrades (BL motor, alu kop etc).
.....

1: De King 3 is volgens velen (er is nog geen praktische kennis) minder qua prijs/prestatie, iets waar ik het vooralsnog mee eens ben. Als de prijs daalt veranderd de zaak wellicht.
Nu zou ik gaan voor de King 2, evt. later upgraden met enkele onderdelen van de 3 zoals de hekrotor aansturing die is voorzien van een ball-link. Ik heb ik de handleiding van de 3 gekeken en veel lijkt uitwisselbaar en heel veel is er niet veranderd. Andere hekrotor aansturing, nieuwe belt-pulley voor, nieuwe swashplate, nieuw frame en nog wat kleine dingen.

2: Een gebruikte King is best een optie. Als deze kan worden voorgevlogen is het mooi, anders moet je er van uitgaan dat je de afstelling helemaal opnieuw moet doen om er zeker van te zijn dat de heli ook vliegen kan. Er worden soms mooie heli's aangeboden voorzien van de nodige onderdelen.

3: Ik zou zeggen 2.4 of 35 Mhz, met een voorkeur voor 2.4. Punt is wel dat je al e.e.a. hebt waardoor je wellicht beter je ff9 kunt gebruiken en/of aan kunt passen. De e-sky stock zender is troep. Ik heb heel regelmatig last van glitches door de cheap-ass potmetertjes die erin zitten. Ik wil zsm mijn eigen ff7 zender gaan gebruiken.

4: Ik zou en standaeard King kopen samen met een Brushless + ESC. Je hebt dan voor een relatief lage prijs een volledig uitgeruste heli. Eventueel bestel je dan een 40 Mhz pakket zodat je direct je eigen zender kunt gebruiken, hoewel ik niet aanraad om op 40 Mhz te gaan vliegen.

Alu kop zie ik niet zo zitten. Het is een leuke heli, maar als je die strakker wilt maken dan moet je meer doen dan alleen de kop vervangen. Frame stijfheid moet dan ook omhoog, speling moet uit de links etc. Ik vind het zonde van het geld, tenzij je van Bling houdt.

Alvast welkom bij de king-club,
groet, Arjan

EDIT: Zie net dat JohnHobby de King 3 al voor 120 euro pre-ordered. Dat veranderd wel iets, behalve dat niemand nog weet hoe de heli vliegt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top