Mijn 2e Graafmachine

Hallo Stefan,

Ik was niet speciaal voor het raamrubber naar Hobma geweest hoor !

Ik moest mijn Wedico vaartregelaar weer ophalen van mijn MB Actros, die had het begeven op de rij-demo in Almelo.
Blijkt achteraf dat er een los contact in zat, is doorgesoldeerd en is nu weer in orde !!
Goede service van Rob Hobma, kostte niets.

Ik heb bij Rob dikkere Vivak kuststof glasplaat meegenomen van 1.5mm dik
Ik ga dit gebruiken voor de statische Caterpillar modellen voor mijn schoonzoon.
Ook heb ik 12 rubber dieplader-bandjes meegenomen voor mijn Semi-dieplader.

Ik heb vandaag een stukje raamrubber ontvangen van Dieter Knupfer, dit raamrubber ziet er echt schitterend uit zeg, SUPER hoor !!!
Heel soepel en je kan er best kleine ronde hoekjes mee maken !!!

Ik kan dit dus voor de statische modellen goed gebruiken !!

Want vandaag even bij mijn schoonzoon z'n echte Caterpillar kranen gekeken, daar zit dubbel glas in van 22 mm dik een soort thermophane glas, dit is ervoor dat de ramen niet beslaan, dus kan ik bij de statische modellen rustig dit rubber gebruiken, want ik blijf hiermee binnen de schaalmaat van 1:12

Ik weet niet of bij Liebherr kranen ook dubbel glas in zit ??, als dat zo is, dan kan jij dit rubber ook gaan gebruiken.

Ik heb 10 meter van dir raamrubber besteld, zo gauw als ik het binnen heb, zal ik jou ook even een stukje sturen ter be-oordeling !!!
Graag even een p.b.tje met je huisadres mailen, i.v.m. versturen van het proefstukje.

Ook heb ik Dieter vandaag per mailtje gevraagd of er een mogelijkheid bestaat om raambrubber te (te laten)fabriceren voor een raamdikte van 1 mm.
Even zijn antwoord afwachten.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Stefan,

Ik was niet speciaal voor het raamrubber naar Hobma geweest hoor !

Ik moest mijn Wedico vaartregelaar weer ophalen van mijn MB Actros, die had het begeven op de rij-demo in Almelo.
Blijkt achteraf dat er een los contact in zat, is doorgesoldeerd en is nu weer in orde !!
Goede service van Rob Hobma, kostte niets.

Ik heb bij Rob dikkere Vivak kuststof glasplaat meegenomen van 1.5mm dik
Ik ga dit gebruiken voor de statische Caterpillar modellen voor mijn schoonzoon.
Ook heb ik 12 rubber dieplader-bandjes meegenomen voor mijn Semi-dieplader.

Ik heb vandaag een stukje raamrubber ontvangen van Dieter Knupfer, dit raamrubber ziet er echt schitterend uit zeg, SUPER hoor !!!
Heel soepel en je kan er best kleine ronde hoekjes mee maken !!!

Ik kan dit dus voor de statische modellen goed gebruiken !!

Want vandaag even bij mijn schoonzoon z'n echte Caterpillar kranen gekeken, daar zit dubbel glas in van 22 mm dik een soort thermophane glas, dit is ervoor dat de ramen niet beslaan, dus kan ik bij de statische modellen rustig dit rubber gebruiken, want ik blijf hiermee binnen de schaalmaat van 1:12

Ik weet niet of bij Liebherr kranen ook dubbel glas in zit ??, als dat zo is, dan kan jij dit rubber ook gaan gebruiken.

Ik heb 10 meter van dir raamrubber besteld, zo gauw als ik het binnen heb, zal ik jou ook even een stukje sturen ter be-oordeling !!!
Graag even een p.b.tje met je huisadres mailen, i.v.m. versturen van het proefstukje.

Ook heb ik Dieter vandaag per mailtje gevraagd of er een mogelijkheid bestaat om raambrubber te (te laten)fabriceren voor een raamdikte van 1 mm.
Even zijn antwoord afwachten.

Wordt vervolgd.



Hallo Stefan,

Hier even het berichtje wat ik van Dieter Knupfer heb ontvangen !!!
De onderstaande tekst spreekt voor zich zelf.
(Stefan, let niet op het steenkolen Duits van mij A.U.B !!!, hahahaha)
Maar Dieter heeft wel begrepen wat ik bedoelde en dat is belangrijk !!!!

-----------------------------------------------------------------------

Sehr geehrter Herr Horsmann,

vielen Dank für Ihre Bestellung.

Die Artikel gehen heute an Sie los.

Das Profil habe ich noch nicht für 1 mm Stärke,
es ist jedoch geplant, in einiger Zeit dieses zu fertigen.

Schöne Grüße von

Dieter Knupfer
Modell- & Feinwerktechnik
Ellenbergweg 3
D-73614 Schorndorf bei Stuttgart
Tel: 07181 45 46 0
www.knupfer.info



Hallo Susanne,


Eine frage mit im beziehung von die Fenstergummi.

Ist es auch möglich um die fenstergummi zu leifern im die mab von 1mm dick für die fenster von 1mm dick ??

Gene ihr antwort.

Miet Freundlich Grußen,



-----------------------------------------------------------------------

Dus nog even geduld, het raamrubber van 1mm komt t.z.t. !!

Hopelijk heb je nog wat tijd om te wachten op het nieuwe raamrubber !!!!!!
 
Laatst bewerkt:
Hallo Piet,

Is dat effe goed nieuws, ik heb het voorlopig nog niet echt nodig (kan nog genoeg doen).
Jouw Duits valt toch best wel mee. Nog bedankt voor de moeite die je voor mij hebt gedaan.
 
Hallo Piet,

Is dat effe goed nieuws, ik heb het voorlopig nog niet echt nodig (kan nog genoeg doen).
Jouw Duits valt toch best wel mee. Nog bedankt voor de moeite die je voor mij hebt gedaan.


Hallo Stefan,

Graag gedaan hoor, maar ik wil zelf ook graag dit raamrubber van 1mm hebben, dus het was ook wel een beetje eigen belang !!

Wil je nog dat ik een stukje raamrubber van 1.5 mm naar jou op stuur, om te zien hoe het er uit ziet ???

Zo ja, dan even een P.B.je sturen met je privé adres, dan kan ik het raamrubber naar jou opsturen !
 
Hallo,
Het heeft even geduurd, maar hier is weer een update.

Ik ben ruim een maand begonnen met het verzinnen van de elektronica welke in mijn kraan moet komen.
Eerst verzonnen wat er allemaal in moet komen.

1. BEC van 3A voor mijn ontvanger, multipropdecoder en servo's
2. Een uitgang voor het sturen van mijn onderwagen verstelling.
3. De aansturing van de pomp en oliekoeler ventilatoren.
Zoals de meeste mij kennen doe ik graag moeilijk;), dus heb hiervoor het volgende bedacht.
als ik de pomp wil inschakelen: gaat eerst 1 van de 2 koelventilatoren draaien. Elke keer dat ik deze inschakel wisselt deze van ventilator, zodat ze alle bij even veel draaien. Als de ventilator draait komt er via de pulsdraad hiervan (3e draad) pulsen uit, welke er moeten zijn om de pomp te kunnen starten. vervolgens wordt dus de pomp langzaam op toeren gebracht (softstart). Na 2sec wordt dan de flow regelservo vrij gegeven om de pompflow op te kunnen regelen (via de zender). Dus de motor loopt altijd onbelast aan. (is beter voor de accu).

Als de olie warm wordt, komt vanzelf de 2e ventilator bij, en gaat weer uit als de olie weer afkoelt.

Als de pomp uitgeschakeld wordt (dit kan via de zender, door een defecte koelfan of als de accu spanning bewaking aanspreekt) gaat er 1sec lang een pieper af. Dan weet ik dat ik de giek moet laten zakken, omdat ik anders niet bij de accu kan komen. Hierna wordt de regelservo van de pomp naar 0l/min gestuurt, en na 3sec de pomp uitgeschakeld.

Dit hele verhaal in Acad op een printje van 92X70mm gepropt + een stukje erboven.
Toen ik me begon af te vragen hoeveel de ontvanger en vooral de 8 servos gaan trekken voor de 5V voeding, bleek dit soms meer dan 2,5A te zijn.
De 3A stabilisator 78T05 die ik hiervoor in gedachte had werd dus loeiheet:(.

Dus toen maar eens een geschakelde BEC verzonnen (Ik weet dat je deze ook ergens wel kan kopen, maar zelf bouwen leek leuker).Dit bleek dus lastiger dan gedacht:confused:. Hiervoor een standaard IC genomen LM2676, en dit werkte wel meteen, maar door de hoge schakel frequentie van 260kHz stonden alle servo's te flippen.
Na zo'n 5 verschillende print layouts heb ik nu denk ik wel iets storing arms verzonnen. De bouw moet dit dan nog bevestigen.
 
Sinds drie weken ook met de motor ombouw bezig geweest.
Dit viel met het solderen weer een beetje tegen.
Omdat mijn motorkap een geheel vorm met de ombouw, vormt dit een koken welke zeer sterk en torsie stijf. het eerste heeft als voordeel dat ik de kap zonder verdere ondersteuning op de boven wagen kan zetten en dze dan niet gaat doorhangen. Het torsie vast was weer een nadeel omdat bij het solderen de onder zijde exakt vlak moet blijven, omdat de kap anders gaat wiebelen omdat hij scheef is. Na drie dagen en een busje camping gas had ik de kap eindelijk op circa 0,05mm recht. Toen ik het gat in de onderzijde eruit ging frezen ( doorbraak naar de motorkap) was de kap weer 0,3mm scheef.
Ik dacht dit even te kunnen richten, maar dat kon ik vergeten. Overal begonnen de solderingen te scheuren:(:(. Dus flink vloeken en weer een paar dagen stoken en weer een busje met gas leeg. Nu heb ik hem eindelijk recht (werd er bijna depri van).
Maar zo ziet hij er van de binnekant uit. Met het beruchte gat in het midden.



De messing stroken zijn verstevigingen van de kap waar de motorkap eindigd (hier is hij immers maar weer 1mm dik).

Zo ziet hij er uit op de bovenbouw



Ik heb ook nog even de schanieren in de cabine gezet.
Hiervoor toch maar even de schanieren uit elkaar gehaald.
Eerst de ene helft aan de cabine vast gesoldeerd.
Vervolgens de schanieren in elkaar gezet en deze met stukjes dikke koperdraad door de gaatjes aan de deur vast geklonken. Dan de deur er weer uitgehaald (schanierpennen eruit) en de schanieren vast gesoldeerd en het koper afvijlen. Bij het solderen even wat vet in de gaten van de pennen gedaan (Tip van Piet).

Ik heb nu eindelijk de afdichtingen voor de cilinders binnen. De stang afdichtingen heb ik speciaal laten maken, omdat deze maat niet standaard is.



Je ziet dat mijn cilinders niet een simpel zuigertje met een Oring hebben.
waarom makkelijk als het moeilijk en degelijk kan...

Zo ziet de cilinder eruit voordat hij in elkaar gaat.

 
Laatst bewerkt:
Sinds drie weken ook met de motor ombouw bezig geweest.
Dit viel met het solderen weer een beetje tegen.
Omdat mijn motorkap een geheel vorm met de ombouw, vormt dit een koken welke zeer sterk en torsie stijf. het eerste heeft als voordeel dat ik de kap zonder verdere ondersteuning op de boven wagen kan zetten en dze dan niet gaat doorhangen. Het torsie vast was weer een nadeel omdat bij het solderen de onder zijde exakt vlak moet blijven, omdat de kap anders gaat wiebelen omdat hij scheef is. Na drie dagen en een busje camping gas had ik de kap eindelijk op circa 0,05mm recht. Toen ik het gat in de onderzijde eruit ging frezen ( doorbraak naar de motorkap) was de kap weer 0,3mm scheef.
Ik dacht dit even te kunnen richten, maar dat kon ik vergeten. Overal begonnen de solderingen te scheuren:(:(. Dus flink vloeken en weer een paar dagen stoken en weer een busje met gas leeg. Nu heb ik hem eindelijk recht (werd er bijna depri van).
Maar zo ziet hij er van de binnekant uit. Met het beruchte gat in het midden.



De messing stroken zijn verstevigingen van de kap waar de motorkap eindigd (hier is hij immers maar weer 1mm dik).

Zo ziet hij er uit op de bovenbouw



Ik heb ook nog even de schanieren in de cabine gezet.
Hiervoor toch maar even de schanieren uit elkaar gehaald.
Eerst de ene helft aan de cabine vast gesoldeerd.
Vervolgens de schanieren in elkaar gezet en deze met stukjes dikke koperdraad door de gaatjes aan de deur vast geklonken. Dan de deur er weer uitgehaald (schanierpennen eruit) en de schanieren vast gesoldeerd en het koper afvijlen. Bij het solderen even wat vet in de gaten van de pennen gedaan (Tip van Piet).

Ik heb nu eindelijk de afdichtingen voor de cilinders binnen. De stang afdichtingen heb ik speciaal laten maken, omdat deze maat niet standaard is.



Je ziet dat mijn cilinders niet een simpel zuigertje met een Oring hebben.
waarom makkelijk als het moeilijk en degelijk kan...

Zo ziet de cilinder eruit voordat hij in elkaar gaat.



Hallo Stefan,


Mooi stukje vak modelbouwwerk, maar ook een mooi stukje vak-soldeerwerk, ziet er netjes en strak uit, echt heel mooi !!
icon14.gif


Nou begrijp ik waarom jij 65 bar kan opbouwen in je cilinders, je hebt de cilinders zeeeeeeeeeet professioneel gemaakt zeg, niet zomaar een paar cilindertjes, SUPER hoor !!
icon14.gif


Ik ben echt benieuwd naar het eindresultaat !!!
 
Dit weekeinde is mijn contra gewicht op dieet gegaan.
Ik had even lopen rekenen, en toen bleek dat als ik mijn machine op een dieplader (die van Piet) zou zetten zonder giek, deze achterover zou vallen. Als hij op een dieplader staat, staat hij alleen maar op het midden deel van de onderwagen. Omdat ik vrij veel gewicht acher in heb liggen (accu van 6,5kg, pomp 2,4kg en het contra gewicht van 8,1kg) zou hij niet rechtblijven staan op de onderplaat.

Dus het contra gewicht op dieet gezet, en na 4uur "sporten" met de freesbank is hij 3,3kg afgevallen en weegt nu 4,8kg. De machine zou nu moeten blijven staan.

Nog op papier zitten puzzelen hoe ik de leidingen op de basis giek moet leggen, zodat ik later gemakkelijk naar de cilinders toe kan zonder te kruizingen.
Ik moet hiervoor wel wat knopen in de buisjes leggen om alles op volgorde te krijgen.
Nu nog maken.
 
Dit weekeinde is mijn contra gewicht op dieet gegaan.
Ik had even lopen rekenen, en toen bleek dat als ik mijn machine op een dieplader (die van Piet) zou zetten zonder giek, deze achterover zou vallen. Als hij op een dieplader staat, staat hij alleen maar op het midden deel van de onderwagen. Omdat ik vrij veel gewicht acher in heb liggen (accu van 6,5kg, pomp 2,4kg en het contra gewicht van 8,1kg) zou hij niet rechtblijven staan op de onderplaat.

Dus het contra gewicht op dieet gezet, en na 4uur "sporten" met de freesbank is hij 3,3kg afgevallen en weegt nu 4,8kg. De machine zou nu moeten blijven staan.

Nog op papier zitten puzzelen hoe ik de leidingen op de basis giek moet leggen, zodat ik later gemakkelijk naar de cilinders toe kan zonder te kruizingen.
Ik moet hiervoor wel wat knopen in de buisjes leggen om alles op volgorde te krijgen.
Nu nog maken.


Hallo Stefan,

Nou dat scheelt weer, hierdoor gaat het totaalgewicht van de kraan naar beneden !!
icon14.gif


Maar ik ga de dieplader hiervoor niet aanpassen hoor, hahahaha !!
 
Zo daar ben ik weer met een update.

Ik heb de leidingen gebogen en met zilver aan de aansluitblokken gesoldeerd.
Daarna het geheel met tin aan de giek gesoldeerd. De giek is trouwens met laselectrode aan de binnenzijde vast gehegd en daarna met zilver alle naden gesoldeerd.



Daarnaast heb ik nu eindelijk de besturingsprint klaar met een 3A geschakelde BEC aan boord. Als 3A te weinig zou zijn, kan ik eenvoudig een ander IC erin solderen, en dan heb ik 5A. Het IC is een LM2676T-5.0 voor de liefhebber.
Het duurde zo lang, omdat het EMC ontwerp van het schakeldeel nogal tegenzat qua pinout van het IC.:roll:



Het kleine printje rechts is een soort van failsave voor de flow regelservo, welke de servo naar 0 stuurt als ik de pomp uit zet.
Aan de oranje draden zit rechts de temperatuur opnemer voor de ventilator sturing.
De spoel, de drie elko's en de TO220 diode en het 7pins TO220 IC erachter zijn van de geschakelde BEC. Voor de veiligheid nog een overspanning beveiliging gemaakt voor de 5V lijn. Dit is de vrijstaande 20A Tyristor waar het koperen brugje aan vast zit. De motor wordt ingeschakeld (softstart) met de twee Fets Rechts op het koper.



Ingebouwd ziet het er dan zo uit.



naast de print zit de multi prop decoder.
De ontvanger komt onder de kabine te zitten.
Zo zit hij het verst weg van de elektronica en motor om storing te voorkomen.
 
Ik heb ook de sleepcontacten van de draaidoorvoer gemaakt
In de groefen van de midden as komen Oringen te zitten (om en om) voor de afdichting van de 5 hydraulische aansluitingen waaraan de hydromotoren worden aangesloten.
De twee halve schijven borgen de as zodat hij er niet uit kan lopen.



Samen gebouwd ziet hij er zo uit.



Daarnaast de treeplanken langs de bovenbouwgemaakt en wat slang geleiding voor de onderwagen, zodat dit bij het uitschuiven goed gaat.

Nog wat kleine dingetjes maken, o.a. slot op de deur van de cabine, en dan kan ik de onderdelen gaan spuiten. ik ben er alleen nog niet uit of ik de bovenbouw nu wit maak of gewoon Liebherr geel :confused:. Want ja geel dekt zo lastig qua kleur, of is dit bij 2 komponenten verf minder?
 
spuiten

hallo
dan zou ik alvast wat geel door je grondverf mengen zodat je een gele ondergrondverf basis krijgt,
maar als je met spuitbussen aan de gang gaat dan kan je ook de beige grondverf nemen en dan met geel een laagje extra er over heen blazen als je niet tevreden bent,
en een extra dik laagje kan geen kwaad bij een machine,een krasje heb je zo,
en over lakken zou ik zeker doen,dus blanke lak eroverheen bedoel ik dan,
en trouwens motip heeft de kleuren van liebherr in het programma zitten kijk maar in hun boek onder ral nrs of bedrijfskleuren,bij de automatrialen zaak,cat kleur ook dus piet kan zn 385 cl ook spuiten,
mvg markioo
 
Ik heb ook de sleepcontacten van de draaidoorvoer gemaakt
In de groefen van de midden as komen Oringen te zitten (om en om) voor de afdichting van de 5 hydraulische aansluitingen waaraan de hydromotoren worden aangesloten.
De twee halve schijven borgen de as zodat hij er niet uit kan lopen.



Samen gebouwd ziet hij er zo uit.



Daarnaast de treeplanken langs de bovenbouwgemaakt en wat slang geleiding voor de onderwagen, zodat dit bij het uitschuiven goed gaat.

Nog wat kleine dingetjes maken, o.a. slot op de deur van de cabine, en dan kan ik de onderdelen gaan spuiten. ik ben er alleen nog niet uit of ik de bovenbouw nu wit maak of gewoon Liebherr geel :confused:. Want ja geel dekt zo lastig qua kleur, of is dit bij 2 komponenten verf minder?


Hallo Stefan,

Nou, je bent weer goed bezig geweest, zeg, mooi stukje vak modelbouwwerk, zeker de elektronica, Super hoor !!

De elektronica zal voor mij wel problemen gaan geven, want wat de elektronica betreft, ben ik een nul !!! :( :( :(

De mechanica is voor mij geen probleem, ook de het maken van de cilinders is geen probleem !

Maar ja, ik kan altijd jou nog tegen betaling inhuren hé, hahahaha !!! :cool: :D
 
hallo
dan zou ik alvast wat geel door je grondverf mengen zodat je een gele ondergrondverf basis krijgt,
maar als je met spuitbussen aan de gang gaat dan kan je ook de beige grondverf nemen en dan met geel een laagje extra er over heen blazen als je niet tevreden bent,
en een extra dik laagje kan geen kwaad bij een machine,een krasje heb je zo,
en over lakken zou ik zeker doen,dus blanke lak eroverheen bedoel ik dan,
en trouwens motip heeft de kleuren van liebherr in het programma zitten kijk maar in hun boek onder ral nrs of bedrijfskleuren,bij de automatrialen zaak,cat kleur ook dus piet kan zn 385 cl ook spuiten,
mvg markioo


Hallo Marco,


Niet zo voorbarig hé, het is nog niet zeker dat ik de Caterpillar ga bouwen !!

Bovendien spuit ik niet met spuitbussen, maar met een professionele verfspuit.
En de originele Caterpillar verf die ik nodig zou hebben, als ik de rupskraan ga bouwen, zal ik dan gaan halen bij Pon.

Maar zover is het nog lang niet hoor !
 
Bedankt Piet voor de complimenten.
Ik ben blij dat er zo langzamerhand het einde in zicht komt, dan heb ik weer even rust.
Ik wil hem voor Bemmel volgend jaar helemaal graaf klaar hebben dus ben nog wel even druk.

Ik spuit ook niet meer met spuitbussen, dit gaat waardeloos.
De verf gaat heel snel lopen omdat je alle hoekjes en gaatjes moet doen.
Daarbij heb je 2komponenten toch niet in spuitbussen? dan wordt hij in de bus al hard.
2 komponetnen verf is veel sterker en hegt ook beter dan een komponent uit een spuitbus.

Ik heb thuis een compressor een verf spuitpistool, maarik denk dat ik hem op de zaak ga spuiten. Daar is de perslucht schoner en de ruimte heeft beter afzuiging.

Van blanke lak gaat hij veel te veel glimmen, vind ik niet mooi. Daarbij springt van een dikke verflaag sneller een stukje af danbij een dunne.
Er kan trouwens op bepaalde plekken niet zo heel veel verf tussen, anders zit ik weer met te weinig speling en gaat het klemmen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Piet voor de complimenten.
Ik ben blij dat er zo langzamerhand het einde in zicht komt, dan heb ik weer even rust.
Ik wil hem voor Bemmel volgend jaar helemaal graaf klaar hebben dus ben nog wel even druk.

Ik spuit ook niet meer met spuitbussen, dit gaat waardeloos.
De verf gaat heel snel lopen omdat je alle hoekjes en gaatjes moet doen.
Daarbij heb je 2komponenten toch niet in spuitbussen? dan wordt hij in de bus al hard.
2 komponetnen verf is veel sterker en hegt ook beter dan een komponent uit een spuitbus.

Ik heb thuis een compressor een verf spuitpistool, maarik denk dat ik hem op de zaak ga spuiten. Daar is de perslucht schoner en de ruimte heeft beter afzuiging.

Van blanke lak gaat hij veel te veel glimmen, vind ik niet mooi. Daarbij springt van een dikke verflaag sneller een stukje af danbij een dunne.
Er kan trouwens op bepaalde plekken niet zo heel veel verf tussen, anders zit ik weer met te weinig speling en gaat het klemmen.

Hallo Stefan,

Ik gebruik ook nooit blanke lak als afdeklaag, ik vind het te veel glimmen, maar ook het risico van zakkers in de lak en dat vind ik niet mooi, bovendien vind ik ,net wat jij zegt, komt er zo'n dikke langlaag op, waardoor sommige contouren vervagen !!
Ik spuit zelf ook met een professionele verfspuit !!
Ik heb zelf een compressor met een tank van 40 liter, dit is voldoende om goed te kunnen spuiten !
Ik spuit altijd buiten onder een oude party-tent die ik dan even opzet, deze party-tent kan ik aan 3 kanten dichtmaken, dit gaat redelijk goed, weinig last van stof.
Helaas is het niet erg milieu vriendelijk, hahahaha
icon7.gif
icon7.gif

Tja, een spuitcabine is natuurlijk altijd beter hé, maar ja dat is privé niet te doen om zelf een spuitcabine te hebben/te maken !!
 
Back
Top