Muliplex Easyglider- Bouwverslag

  • Topicstarter Topicstarter jantje16
  • Startdatum Startdatum
Die batterij en motor gaan zeker lukken! Ik heb deze motor ook in een thundertiger SoaringStar gehad, een zweefkist van ongeveer 1kg en ging als een gek, op de EG zal het dus geweldig vliegen.

Ik weet niet exact hoeveel ervaring je hebt met modelvliegen maar ik zou in de eerste instantie, zeker als je met zo'n motor vliegt, rustig beginnen, ook een simulator wil helpen:d.

Ik vloog deze motor met een 9x5klapprop van UH deze:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Folding Propeller w/ Alloy hub - 9x5 $6.90

Ik kan hem je zeker aanraden en er zit een goeie spinner bij die hoogst waarschijnelijk goed zal passen. Omdat hij wat kleiner is zal hij sneller draaien waardoor je ietsjes minder trekkracht hebt maar meer snelheid ook trekt hij minder Ampere bij lage toeren....

Ik heb bij mijn neusje het puntje net er af gesneden (had wel de electric) dit gewooon met een scherp mesje gedaan. Toen op een papiertje de neuslijn afgetekend en dan heb je een malletje voor je schotje. Schotje heb ik gemaakt van 0.5mm triplex, op maat gezaagt en toen geschuurd. In het midden een gat voor de as en 4 kleinere gaatjes uitgelijnt voor de schroefjes om de motor tegen de achterkant van het schotje vast te zetten, Schroefjes trouwens iets laten verzinken zodat de achterkant van de spinner er niet tegenaan kan komen.

Naar de binnekant van de romp het gat ietsjes uitgehold zodat de motor er niet tegenaan kan komen.

Schotje gelijmt met epoxie daarna een glasmatje over de overgang schotje/romp dit voor extra stevigheid van het schuim (voor jou setup zeker aan te raden)..
Nu je motor er in schroeven, ik had wel het probleem dat mijn motordraden er niet meer binnenlangs konden dus een gaatje aan de onderkant gemaakt en achter de motor weer naar binnen geleid.

Toen schotje wit geschilderd zodat hij minder opviel en spinner met prop er op en klaar...

Hier een paar foto's van mijn EG, Let aub niet op de staat waarin de neus verkeerd die is inmiddels echt niet zo netjes meer maar hij gaat dan ook al een aantal jaren, wedstrijden en vakanties mee;) Ook zie je dat hij hier en daar is verstevigd met filamentenband:d.

dsc04037mi8.jpg


dsc04036oa7.jpg


dsc04038ox6.jpg


dsc03675lp1.jpg


Ook las ik een topic van je dat je hem wilde spuiten niet? Dit is mijn schema, gedaan met hema spuitverf €6 de bus, vreet niet.

dsc04040zz8.jpg


dsc04039gp7.jpg



Als je nog vragen hebt hoor ik het!
 
Ik denk dat je het beste eerst een klapprop kan kopen, en dan de neus dusdanig afzagen dat de spinner mooi aansluit. Alleen heeft Mattiejplane het over 0.5 mm triplex voor het motorschot, ik denk dat-ie 5 mm bedoelt!
 
@bdoets

Dus de spinner pas later kopen?????

@mattie..
Dat uithollen van de cockpit, kan je dat met een solldeerbout en dan smelten??
 
Ja dat kan, of met een ijzere staafje en dat warm maken boven een vlam, dit werkt iets preciezer, of je kan het gewoon uitsnijden en dan een beetje schuuren.
 
@mattie...

Ik zag op dat duits forum dat die man zijn easyglider in 2 sneedt, heb jij dat ook gedaan of niet??

Groeten

Jan
 
Bij mij is ie aaneen geleverd... , dat wordt dus lastig :S
 
Over die spinner: Ik bedoelde juist dat je eerst de prop & spinner moet kopen (beetje grote maat is waarschijnlijk handig), als je de doorsnede van de spinner weet dan kan je uitmeten waar je de neus moet afsnijden om een mooie aansluiting te hebben.

Dat Duitse bouwdraadje is wel mooi trouwens, daar heb je wel wat aan lijkt me.

Jouw EG is al gemonteerd... dat is wel lastig, maar aan de andere kant, als je een stuk uit de romp wegsnijdt om de binnenkant te kunnen bewerken dan kan je dat losse stuk later weer prima terugplakken met CA en accelerator.
Maar, ik zou me kunnen voorstellen dat je dat nogal ingrijpend vindt (een nieuw toestel botweg opensnijden).

Mijn Junior S had ooit een nogal kromme neus (door een crash). Een medeclublid pakte op het veld simpelweg een hobbymes, sneed een wigvormige moot uit de rompneus, en plakte de zaak (zonder die moot) weer aan mekaar met CA en accelerator. Neus weer acceptabel recht, en sindsdien vliegt-ie als de brandweer! 't Is een kwestie van durven, ik had het zelf toen ook niet gedurfd, maar een volgende keer mogelijk wél.
 
Goed,
Kheb toch besloten om mijn easyglider electrisch uit te voeren..
Kga er een Robbe Roxxy 2827/26 op montere
Heeft iemand een ideetje voor de prop??

Groeten
Jan
 
Goed,
Kheb toch besloten om mijn easyglider electrisch uit te voeren..
Kga er een Robbe Roxxy 2827/26 op montere
Heeft iemand een ideetje voor de prop??

Groeten
Jan

Dat ligt eraan wat voor accu's je gebruikt en bij lipo's hoeveel cellen...
Je kunt het trouwens allemaal zelf op internet vinden.....

Groet,JH
 
Laatst bewerkt:
Ja maar ik zie dat er velen een Folding prop op zetten. Is dat qua maten dan hetzelfde als een gewone prop ??

Groeten
Jan
 
Jan,

Voor een EASYGLIDER gebruik je bij voorkeur een folding prop en geen normale prop.

Een voorbeeld voor jouw motor zou kunnen zijn: 2 cel lipo 10 x 6 en 3 cel lipo 9 x 5. (klapprop)

Succes, JH
 
Back
Top