AC-3X stabilisatie systeem

Het blijft moeilijk uit te leggen hoe de heli vliegt, Francis zei dat het erg "neutraal "vliegt, uit het verhaal van Mario kun je dat ook opmaken.

Doe je niets, gebeurt er ook niets, en dat ook bij zeer hoge snelheden.

Welliswaar dat als je tijdens de hoover de sticks loslaat, de heli gewoon wegdrift. Je moet dus altijd nog sturen om hem op 1 plek te houden.

Ik zag Mario ermee vliegen, en moet zeggen dat hij er zeer vertrouwd mee is.
Eigenlijk was ik verbaasd dat dit systeem zo probleemloos werkt.
 
ik kan het niet laten... maar stel je komt aan cyclic als je nog op de grond bent.... kun je nog corrigeren met cyclic to je in de lucht bent of eenmaal eraan zitten is het einde:(

Zo erg is het ook weer niet!! maar hou er wel rekening mee, en als de heli nog op de grond staat en de uitslag is niet voldoende om de heli te laten kantelen zal als je je stick los laat de swash automatich weer langzaam naar neutraal gaan;)
Overigens is trimmen op nick / roll en tail met dit systeem niet toegestaan, dus trims uit schakelen in je zender als dat kan!!

Succes ermee.

Gr,

Mario
 
Het effect bij het loskomen is exact hetzelfde als wat je bij je HeadingHold gyro ervaart. Als je heli op de grond staat en je hebt per ongeluk gestuurt staat de slider in de hoek links/rechts. Zou je dan opstijgen dan schiet de heli ineens (licht er aan hoe snel je op stijgt) in de richting waarnaar je (per ongeluk) gestuurt had. De gyro (=regelaar) wil namelijk dat de heli in beweging komt, echter doordat ie nog op de grond staat en zelfs nog geen aandrijving heeft stuurt ie de servo volledig naar een kant (het liefst nog verder want de gyro voelt nog steeds geen beweging, maar ja het mechanisch einde is bereikt) Dit effect geldt ook voor de flybarless systemen. Een mogelijke oplossing hiervoor is dat het systeem pas vanaf een bepaald toerental actief wordt. Dit systeem zat in het door Curtis Youngblood gebruikte systeem (eigen ontwerp of beter van zijn vader) Dan heb je dus geen last van het feit dat je moet opletten bij het opstijgen en ook landen vooral autorotaties (vanwege het lagere toerental = lagere mechanische versterking)

Dan over FBL in het algemeen, begin er niet aan zolang je geen 3D vliegt, tenzij het natuurlijk een leuke techniek vindt, maar anders brengt het je helemaal niets! Ja ok een lege portemonee ;-) Wat veel mensen vergeten is dat op een conventionele rotorkop ook 2 gyro's zitten... Alleen een mechanische variant. De conventionele flybar heeft echter het effect dat statische krachten een neutraliserend effect hebben, net zoals vroeger met je conventionele staartgyro, die je bij crosswind ook zelf tegen de wind in moest houden. Dit is dus het verschil met de meeste FBL systemen (bij CSM weet ik dat je enige neutrlisatie kan instellen, zo vlieg ik en voelt het niet anders) en dit geeft dus ook een ander gevoel.

Het is natuurlijk een totale misvatting dat je heli uit zich zelf zou stil blijven hangen. Het enige wat stabieler wordt is de roll en nick van de heli maar dit heeft geen directe relatie met de verplaatsing van de heli. De heli gaat dus stabieler vliegen maar dit is marginaal! Het vliegen blijft net zo moeilijk en in princiepe heeft alleen een wedstrijd piloot baat bij een dergelijk systeem een beginner gaat er niets van voelen en zeker niet eerder door leren vliegen!

Als er mensen zijn die er meer van willen weten kom eens naar een meeting dan kunnen we (als je wil) er de hele dag over praten. (want zo complex is het als je het wil snappen)

Op een forum krijg je dit moeilijk uitgelegd.

Greetz,

Michiel.
 
mij gaat het meer erom om de heli meer wind vriendelijk maken. dus dat je met ac-3x in windkracht 4 net zo mooie figuren kan doen als met flybar in windkracht 2. veel figuren doe ik mooi (naar mijn zeggen) als het bijna windstil is maar bij windkracht 4 zien ze niet zo mooi en precies meer uit en dat komt door de wind. Ik hoor dus tussendoor steeds corrigeren om bijvoorbeeld een rainbow mooi te krijgen in wind terwijl als het windstill is gaat het vanzelf mooi.
 
Ja, dat zou ik dus ook wel willen. Waar ik me ook een beetje aan stoor is dat hij wil gaan pitchen bij snelle voorwaartse vlucht en het rol verschil tussen stil hangen en snel vliegen. Dat lost dit systeem dus mooi op. Hij gaat dus niet stabieler vliegen of makkelijker maar veel strakker en minder op invloed van de wind.

500 euro is een hoop geld........ maar het is wel een prachtig ding :) De vermogen winst is dan mooi meegenomen..... ik vindt een flybar less kop gewoon ontzettend mooi ;)
 
Ik vind het een mooi systeem.
Maar ik denk inderdaad dat @crash1000 er meer uit wil halen dat er in zit.
Een dergelijke windcorrectie waar jij op doelt zit er gewoon niet in.
Veel correcties minder zal het niet geven.

Zoals michiel zegt heeft dit pas echt nut als je op een hoog niveau vliegt om je figuren nog iets strakker te doen.
En je houdt meer power over doordat je het verlies van de flybar niet meer hebt.

Maar buiten de AC-X3 moet je ook nog een andere kop er op zetten.
Dan wordt het best duur bij elkaar.......
EN ik ben benieuwd hoe Jurien hem vind onder hard 3D.
Ik vind het namelijk de voordelen teniet doen als de staart er minder strak op wordt in 3D.
 
dan snap ik het systeem niet denk ik :(
je kan ook gewoon zonder gyro op je staart vliegen en in perfecte wereld zou je met mixer je staart 100% strak kunnen houden.... maar door wind draait je start weg omdat mixer geen wind ziet/voelt. Een gyro ziet dat en geeft dat kleine correctie als het nodig wordt. Een HH gyro heeft niet eens mixer meer nodig en die onthoud je positie.

nou ac-3x is toch ook 2 gyros op cyclic? als jij een ticktoc doet en verder niet aan aileron zit moet je heli in therorie 1000 tictocs kunnen doen zonder dat hij wegdraait. Door wind draait ie dus wel weg en dat hoor je te corrigieren.... gyro van ac-3x ziet diten geeft genoeg correctie aan je aileron.

Dus door ac-3x kun je niet opeens tictocs leren... die moet je al kunnen. Hij zorgt alleen dat de derde factoren zoals wind je werk niet moielijker gaan maken en zien je tictocs straker uit alsof je bijna indoor vliegt terwijl je buiten met windkracht 4 zit.

nou komt de big question:) hoezo gebruiken de toppiloten zo een systeem niet in grote wedstrijden? geld speelt helemaal geen rol bij hun.


p.s: je hoeft toch niet een nieuwe kop kopen? als je zorgt dat links van je bladhouder direct naar swash gaat en dat je nog je washout laat ziten is het toch ook goed?
 
Reken je de 3D Masters tot een grote wedstrijd? ;-)
Check mijn onderschrift en ik vlieg flybarless, of dit je vraag beantwoord moet je zelf maar bepalen :-)

Kijk wind heeft nog steeds evenveel vat op je heli, met of zonder FBL systeem, en dus moet je correcties altijd blijven sturen. Het enige wat verbeterd is dat de roll en nick rate constanter worden en "stabieler" (hiermee bedoel ik dat de positie in roll en nick assen beter worden vastgehouden, de houding van de heli is dus stabieler en dit heeft dus niets te maken met het feit dat de heli beter zou hoveren in weer en wind) en dus het beschreven statische kracht verhaal van eerdere posts. Daardoor kan je je figuren wat strakker vliegen zoals Walter schrijft maar geloof niet in wonderen. Als je het niet kan met flybar, dan ook niet zonder.

Wat betreft zonder gyro op je staart, probeer het eens en besteed een jaar aan je mixer je kan het vergeten snel achteruit of pirouettend te vliegen (althans niet gecontroleerd ;-)) Dat gaat gewoon niet vanwege onze trage ogen en de slecht wordende resolutie er van naarmate je verder weg bent. Het kan wel maar dan moet je vooral vooruit blijven vliegen, omdat dan de stabilisatoren op je staart gaan helpen de staart recht te houden.


Kom een keer naar een meeting of zo, dan praten we verder!

Greetz,

Michiel.
 
Overigens vliegt Daniël Jetschin ook met een Vbar op zijn Mikado, mischien komt hij meer in de buurt van je top piloot ;-)

Greetz,

Michiel.
 
Lees net een paar posts terug en ja als je een rainbow in windkracht 4 netjes wil vliegen is dat "gewoon" stuurmans kunst! Geef je 500 euro dus liever uit aan LiPo's/brandstof dan kom je verder als met een FBL systeem.

Oh en ook bij toppers ziet het er bij wind minder mooi uit hoor die voelen het ook! Het wordt gewoon minder strak en een FBL systeem verbeterd je "wind performance" minimaal.

De grootste winst behaal je doordat het vermogen (of je vliegtijd) toeneemt bij dezelfde motor, dat is grootste pluspunt buiten het feit dat je zo goed als geen speling meer hebt vanwege de directe verbinding tussen servo-swash-rotorkop.

Greetz,

Michiel.
 
Even wat dieper!!

Bij het ticktoc'n geef je dus een bepaalde nick uitslag, deze uitslag geeft een bepaalde rate (constante snelheid) waarmee je om je nick-as draait, de nick gyro is dus continu aan het bijregelen om de ticktoc op een vaste draaisnelheid vast te houden.
Met AC-3X een voordeel dus!!

Je zal nog steeds met je pitch aan de gang moeten om de heli op één vaste hoogte en afstand te houden (tail of neus in!!).
Met AC3X geen voordeel dus!! (zou erg knap zijn als je dit 1000 keer kan;))

Op je roll-as houdt de AC-3X deze as vast zolang je de roll-stick niet aanraakt, en zal dit wind of geen wind ook blijven doen!! maaaar je heli zal dus wel wegdriften, en dit zal je zelf moeten corrigeren, wel in mindere mate omdat ook deze as rate gestuurd wordt, de correcties zijn dus smoother zegmaar zonder de hinderlijke klappen die je heli normaal krijgt te verduren.
Met AC-3X een voordeel dus!! (misschien wel wat minder als dat je in eerste instantie zou denken!)

Voor wie is de AC-3X nou geschikt!!??

Ik zeg voor iedereen die zich kan en wil verdiepen in zo,n mooi stukje techniek, en of hij het kan betalen bepaald ieder voor zich maar.

Ik ben er ook van overtuigt dat net als de heading-hold op de staart gyro de normal-mode verdreven heeft, dit soort systemen met de tijd de flybar zal verdrijven.

Gr,

Mario
 
Het is misschien een hele domme vraag ( en ik ben te lui om even alles op te zoeken en naast elkaar te leggen), maar wat kost zo'n flybarless systeem als je alle aanpassingen bij elkaar optelt?
 
nou ok, maar ik bedoel als het inderdaad beter is, dan verwacht ik dat ALLE top piloten helemaal niet met flybar gaan vliegen. Ik ga zelf ook nooit meer terug naar een rate mode gyro na dat ik met HH gyro heb gevlogen.... dus whats the catch?
 
nou ik heb net een email gestuurd om te bestellen.... we zien het wel :) als ie een beetje doet van wat ik denk, ben ik er blij mee.
 
Je beter door kunnen sparen voor een Trex600/700 die vliegt sowieso strakker dan een 450 in de wind!

Maar goed veel plezier er mee! En we lezen wel wat je er van vind!

Greetz,

Michiel.
 
Back
Top