AC-3X stabilisatie systeem

Op zich geen probleem John, als mijn heli niet helemaal vlak op de grond staat omdat het veld een beetje ongelijk is merk ik daar niks van, en er zijn ook zat heli vliegers die de AC-3X op een Three Dee NT gebruiken en die staan ook ver voorover als ze op de grond staan.

Gr,

Mario

Mario,

Dan nog iets, kan ik met die NHP bladen gewoon vliegen of moet je echt bladen zonder voorloop hebben?
En zoja, welke bladen zonder voorloop adviseer jij dan voor mijn Trex 600?

Heel het geen voorloop verhaal betreft alleen de Henseleit heli's met de complete MFB kop, als we het dus over een ridget kop hebben maakt het niet meer uit wat voor bladen je gebruikt, wel is het zo dat hoe meer voorloop des te harder de servo's moeten werken.

Gr,

Mario

Bladen met veel voorloop zijn erg bijterig kwa stuurgedrag en dus verre van neutraal, sommige 3D vliegers houden hiervan:confused:

Gr,

Mario

ja , volgens mij had holco die ook gehad
maar ook nhp en maniac evenals radix , die maar 1 % hebben ofzo.
ik heb maniacs op beide heli's zitten , en ben er tevreden mee .
zijn wel wat bijteriger op pitch dan de razor blades die ik had .
mvg ferry

Zo,
Alles is binnen,
nu nog even de rotorkop verbouwen en alles mechanisch goed zetten.
Ook heb ik even (nou ja even.....) een NL vertaling van de AC-3X gemaakt.
Ppff 40 pagina's..... Maar het is een stuk makkelijker lezen ook als naslag,
ook nog even de Flowcard plastficeren zodat ik die altijd in mijn koffer mee kan nemen,
lijkt me in het begin wel handig.

Hoop wel wanneer ik klaar ben met alles dat het weer er ook klaar voor is.

Met die tijd bel ik wel even Mario, zodat jij ook alles even na kunt kijken.
Voor de rest nog bepaalde inbouw tips?

Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag ook mijn ac-3x gepre-orderd.
De wachtijd is helaas wel 6 tot 7 weken, maarja dat moet ik er maar voor over hebben.

Hopen dat kasama voor die tijd uit komt met hun cyberhead.
Ze hadden vertraging op gelopen doordat de eerste batch centerhubs verkeerd waren gefreesd en daardoor de hele batch gereject moest worden.

groeten remie

@ Pardoez

Ik zie dat jij de ac-3x ook gebruikt voor een t-rex 600E.
Ik ben zeer benieuwd wat jou setup precies is en hoe jij de rotorkop hebt omgebouwd, heb je meschien wat foto's ervan?
Ook ben ik zeer benieuwd of je er al een vlucht mee hebt gemaakt en hoe hij natuurlijk bevalt.

PS. Ik hoop dat mijn ac-3x deze maand nog verzonden wordt.
waarschijnlijk wordt de rotorkop die ik ga gebruiken die van Kasama, die komt begin volgende maand uit.

groeten remie

Ik heb dit draadje nu met veel aandacht door zitten lezen, maar heeft iemand al ervaring met de AC-3X is samenwerking met een meerbladskop?
Ik zou em willen gaan gebruiken samen met een 5-blads rotorkop, dia 1800mm
Help..
Groet, Wim

hi,

Ik wil ook om een AC-3X te kopen maar... :)
ik heb het hele manual doorgelezen en kon zeker alles volgen behalve een paar punten.Ik probeer eerst te begrijpen hoe het het voelt om ermee te vliegen voordat ik ermee doorga.

Ik zie het eigenlijk erg simpel, het werkt zo als een gyro op je staart. Ik weet dat je vliegkunsten niet beter worden en het is ook geen helicommand en dat wil ik ook niet. Mijn conclusies zijn tot nu toe dat hij zoals een gyro op je staart zijn beste kanten laat zien bij veel wind.

wanneer je ermee hoevert, hoevert je heli alsof je een baksteen aan je flybar hebt hangen. Dus super stabiel inverglijking met een flybar.

hij vliegt dus stabieler in wind. Heb je weleens gevlogen als het windstil is? het is heeeeerlijk :) je heli doet opeens alles wat je wilt! ik probeer altijd nieuwe dingen uit als het wind stil is. Ik vlieg vaak in windkracht 4 en zelfs 5 met mijn trex450! dus wind ben ik al gewend. Maar als die ding zorgt dat je het gevoel van een windstille dag krijgt, wil ik hem zeker hebben.

Als het windstil is kan ik makkelijk 4 flips achter elkaar doen op een plek. Met wind is het maar 2 en bij 3e staat mijn heli zeker 5 meter verder :)

Is het correct om te zeggen dat je heli veel beter/stabieler vliegt in wind alsof het windstil is ? krijgen jullie zoeen gevoel als jullie ermee in wind vliegen?

Laat ik het anders zeggen... ik heb met 500 gevlogen en met 450. verschill is simpel. 500 hangt van zelf in de lucht en je stuurt alleen als je ergens heen wilt. 450 stuur je om hem op een plek te houden. Nogmaals ik weet dat het geen helicommand is en dat zoek ik ook niet. Ik verwacht dus dat hij een 450 gevoel verandert in een 500 gevoel. Als je met een 500 in windkracht 4 vliegt is het hetzelfde als je met 450 in windkracht 2/3 vliegt.

is mijn conclusie goed?

iets wat ik niet begrijp in de manual is dat er iets gezegd wordt over stuur naar voren 3 seconde lang , draai 90 graden en je swash moet nog steeds naar voren schuin staan..... of iets in die richting?!?!

Ik zie het eigenlijk erg simpel, het werkt zo als een gyro op je staart. Ik weet dat je vliegkunsten niet beter worden en het is ook geen helicommand en dat wil ik ook niet. Mijn conclusies zijn tot nu toe dat hij zoals een gyro op je staart zijn beste kanten laat zien bij veel wind.

Je roll & nick as wordt inderdaad aangestuurd door gyro's vergelijkbaar als bij een staart gyro, maar dan wel alleen in heading hold, dus als je in een voorwaartse vlucht de heli iets op z'n kant zet blijft hij ook op z'n kant vliegen, de zelf stabiliceerende werking van een paddle kop izm een laag liggend zwaartepunt ben je dus kwijt.

wanneer je ermee hoevert, hoevert je heli alsof je een baksteen aan je flybar hebt hangen. Dus super stabiel inverglijking met een flybar.

Was dat maar waar!! de heli blijft op zijn roll / nick & draaias echt stabiel, maar gaat dus wel met de wind mee driften en sterk in hoogte varieren, dit zal je moeten coriceren met als gevolg dat de hoover nog onrustig kan zijn.
Stabiel als een paddle kop met zware paddles zou ik zeggen, maar een baksteen absoluut niet!!

hij vliegt dus stabieler in wind. Heb je weleens gevlogen als het windstil is? het is heeeeerlijk :) je heli doet opeens alles wat je wilt! ik probeer altijd nieuwe dingen uit als het wind stil is. Ik vlieg vaak in windkracht 4 en zelfs 5 met mijn trex450! dus wind ben ik al gewend. Maar als die ding zorgt dat je het gevoel van een windstille dag krijgt, wil ik hem zeker hebben.

Als het windstil is kan ik makkelijk 4 flips achter elkaar doen op een plek. Met wind is het maar 2 en bij 3e staat mijn heli zeker 5 meter verder :)

Is het correct om te zeggen dat je heli veel beter/stabieler vliegt in wind alsof het windstil is ? krijgen jullie zoeen gevoel als jullie ermee in wind vliegen?

Laat ik het anders zeggen... ik heb met 500 gevlogen en met 450. verschill is simpel. 500 hangt van zelf in de lucht en je stuurt alleen als je ergens heen wilt. 450 stuur je om hem op een plek te houden. Nogmaals ik weet dat het geen helicommand is en dat zoek ik ook niet. Ik verwacht dus dat hij een 450 gevoel verandert in een 500 gevoel. Als je met een 500 in windkracht 4 vliegt is het hetzelfde als je met 450 in windkracht 2/3 vliegt.

is mijn conclusie goed?

De heli vliegt inderdaad stabieler, maar zal bij figuren nog steeds wegdriften, wel is het zo dat je minder hoeft te coriceren.

iets wat ik niet begrijp in de manual is dat er iets gezegd wordt over stuur naar voren 3 seconde lang , draai 90 graden en je swash moet nog steeds naar voren schuin staan..... of iets in die richting?!?!

Klopt!! dit is een mixer die er voor zorgt dat als je tijdens een voorwaartse vlucht gaat pyroeten de heli in de richting blijft gaan waarnaar je vloog, normaal zou je telkens als de staart in de vliegrichting staat achterover moeten nicken om er gang in te houden.
Zou de swash niet naar voren blijven staan bij deze test moet deze mixer omgedraaid worden.

Gr,

Mario

Laatst bewerkt:
-------
De heli vliegt inderdaad stabieler, maar zal bij figuren nog steeds wegdriften, wel is het zo dat je minder hoeft te coriceren.
--------
drift hij weg door bijvoorbeeld naar link te gaan met wind van rechts terwijl je in theorie 1000 flips kan blijven doen zonder dat je side-in komt te staan terwijl je tail of neus-in begon? want bij een flybar drift niet je heli maar kantelt hij steeds meer naar rechts waardoor je na 5 of 6 flips (indien niet gecorigeerd) steeds horizontal om zijn as draait en je kijkt dan na 5 of 6 flips side-in naar een backwards flip.

-----------
Klopt!! dit is een mixer die er voor zorgt dat als je tijdens een voorwaartse vlucht gaat pyroeten de heli in de richting blijft gaan waarnaar je vloog, normaal zou je telkens als de staart in de vliegrichting staat achterover moeten nicken om er gang in te houden.
Zou de swash niet naar voren blijven staan bij deze test moet deze mixer omgedraaid worden.
-----------
maar als je recht vooruit vliegt en dan 180 graden draait en meteen verder achteruit wilt, heb je een probleem toch? of als je vanuit achteruit een funnel in zet of eruit wilt heb je ook weer een probleem..... of zie ik het verkeerd?

---------
"Je roll & nick as wordt inderdaad aangestuurd door gyro's vergelijkbaar als bij een staart gyro, maar dan wel alleen in heading hold, dus als je in een voorwaartse vlucht de heli iets op z'n kant zet blijft hij ook op z'n kant vliegen, de zelf stabiliceerende werking van een paddle kop izm een laag liggend zwaartepunt ben je dus kwijt."
---------

dus;
bij een flybar als je naar links stuur en je stick daar houd, blijft je heli naar links gaan. Wanneer je terug wilt moet je iets naar rechts sturen en daarna je stick in midden.
bij ac-3x doe je toch precies het zelfde neem ik aan?

-------
De heli vliegt inderdaad stabieler, maar zal bij figuren nog steeds wegdriften, wel is het zo dat je minder hoeft te corrigeren.
--------
drift hij weg door bijvoorbeeld naar link te gaan met wind van rechts terwijl je in theorie 1000 flips kan blijven doen zonder dat je side-in komt te staan terwijl je tail of neus-in begon? want bij een flybar drift niet je heli maar kantelt hij steeds meer naar rechts waardoor je na 5 of 6 flips (indien niet gecorigeerd) steeds horizontal om zijn as draait en je kijkt dan na 5 of 6 flips side-in naar een backwards flip.

Vergelijk het met heading-hold op de staart, deze zal niet verlopen, maar naar een half uur staat hij echt niet meer op de zelfde plek, dit geld dus ook voor de assen die gestabiliseerd zijn.

-----------
maar als je recht vooruit vliegt en dan 180 graden draait en meteen verder achteruit wilt, heb je een probleem toch? of als je vanuit achteruit een funnel in zet of eruit wilt heb je ook weer een probleem..... of zie ik het verkeerd?

Voorwaarts vliegend staat je heli iets voorover, zou je dmv je staart 180 graden draaien gaat hij achterover staan omdat de AC-3X de roll en nick vast houdt, deze instelbare mixer voorkomt dat en de heli zet zijn vlucht voort in de zelfde hoek als voorheen bij voorwaardse vlucht.
Helaas kan ik geen funnel vliegen.

"Je roll & nick as wordt inderdaad aangestuurd door gyro's vergelijkbaar als bij een staart gyro, maar dan wel alleen in heading hold, dus als je in een voorwaartse vlucht de heli iets op z'n kant zet blijft hij ook op z'n kant vliegen, de zelf stabiliceerende werking van een paddle kop izm een laag liggend zwaartepunt ben je dus kwijt."
---------

dus;
bij een flybar als je naar links stuur en je stick daar houd, blijft je heli naar links gaan. Wanneer je terug wilt moet je iets naar rechts sturen en daarna je stick in midden.
bij ac-3x doe je toch precies het zelfde neem ik aan?

Nee, als je bij een flybar licht je stick naar links vast houdt zal de heli in een bepaalde hoek naar links gaan hangen omdat je een balans creeerd tussen het moment van de bladen en het lage zwaartepunt. als je dit bij de AC-3X doet zal de heli in een heel langzame constante roll gaan, elke stuur uitslag blijft dus zichzelf voortzetten zegmaar, en de grote van de stick uitslag bepaald hoe snel dit gaat.
Tegensturen na een bepaalde actie is niet nodig, stick los betekend dat de heli direct in die positie blijft hangen.

Gr,

Mario

"Voorwaarts vliegend staat je heli iets voorover......."

O OK.... dat is juist goed!

"Nee, als je bij een flybar licht je stick naar links vast houdt zal........"
Dat is ook mooi! dat is dan echt direct sturen! of tenminste, heli doet direct wat jij vraagt!

moest je echt veel wennen of was het even wat anders? better zelfs?
zie je het als een echt goeie upgrade die wel 500,- waard is... ? ik bedoel als gy401 1000,- euro was en ik moest kiezen tussen gy401 en een eksy gyro.... had ik nog steeds 1000,- uitgegeven aan een gy401 :)

"Voorwaarts vliegend staat je heli iets voorover......."

O OK.... dat is juist goed!

"Nee, als je bij een flybar licht je stick naar links vast houdt zal........"
Dat is ook mooi! dat is dan echt direct sturen! of tenminste, heli doet direct wat jij vraagt!

moest je echt veel wennen of was het even wat anders? better zelfs?
zie je het als een echt goeie upgrade die wel 500,- waard is... ? ik bedoel als gy401 1000,- euro was en ik moest kiezen tussen gy401 en een eksy gyro.... had ik nog steeds 1000,- uitgegeven aan een gy401 :)

Het wennen vwb het vliegen stelde eigenlijk niet veel voor, waar je wel aan moet wennen is dat je tijdens het optoeren totaal niet mag gaan sturen tot dat de heli airborn is, zou je wel gaan sturen dan verwacht de AC-3X ook dat de heli de desbetrefende kant op gaat, dit lukt dus niet!! en de AC-3X stuurt dan telkens verder uit totdat er wel een reactie komt, resultaat! heli de grond in.
Maar geen zorgen, zolang je niet stuurt komt de heli kaarsrecht los;)

Voordelen voor mij zijn,

flybar vreet vermogen tijdens het sturen, nu niet meer dus!!

In de hoover erg stabiel maar toch zeer wendbaar.

heli vliegt zeeeer strak.

figuren zijn veel strakker en mooier.

In mijn geval 250 gram lichter.

volledig instelbaar.

voor mij geen flybar meer:D

ik kan het niet laten... maar stel je komt aan cyclic als je nog op de grond bent.... kun je nog corrigeren met cyclic to je in de lucht bent of eenmaal eraan zitten is het einde:(

bedankt holco! het klinkt ERG intressant en jou info was veel better dan alle topics op de helifreak en rcgroup bij elkaar. Ik denk dat ik het ga bestellen.

Back