"Retro" Rafale, 2de hands opkappertje...18-07-07 i

Begonnen met AD Rafale bouw

Hallo, afgelopen dagen eindelijk een start gemaakt met de "nieuwe" Rafale en dan wel met de flying surfaces. Heb wat geinformeerd en Eric Rantet van Aviation Design verkoopt deze kist niet meer, heefd zich voornamlijk toegelegd op de grotere jets. (heefd nog wel de grotere Rafale te koop, 225cm lang) Gelukkig doet hij nog wel in reserve onderdelen en heb bij hem het ontbrekende motorluik besteld. Prima service, was niet echt duur en binnen een paar dagen in huis. Deze kist is bedoeld voor mijn nieuwe experimentele MW54 turbine maar daar liggen de ontwikkelingen heel effe stil vanwege wachten op een nieuwe type compressor.

Dussss, de vleugels, canards en kielvlak dan maar effe tussendoor. Deze kit was voor die tijd een snel te bouwen kit en was zo'n beetje één van de eerste speciaal voor turbine bedoelde jets. De Ramtec ductedfan kon er in ofwel een JPX turbine met 4.5kg vermogen. Kompleet met de metalen gastank zou hij te bouwen moeten zijn op 6kg leeg gewicht, daar wil ik proberen nog iéts onder te gaan zitten. Hier nog effe wat details op een rijtje van deze AD Rafale:

Schaal: 1/9
Lengte: 170 cm
Span: 121 cm
Gewicht: ca 6kg leeg

Mijn MW54 heefd nu al ongeveer 6.5kg stuwdruk wat méér dan genoeg voor deze kist is, echter ik wil meer vermogen (voor een ander project) en dat kost nog effe wat tijd. Misschien dat ik de motor er alvast een keer in hang mocht deze kist snel klaar zijn, we zien wel. (Voor die het nog niet gezien hadden: wren-54-upgrade ) Ben niet van plan om deze kist schaal af te werken, geen fragiele details maar een simpele layout met weinig ondehoud. Neemt niet weg dat ik de échte wel altijd een stoere bak heb gevonden.....:yes:

GroteFoto-XX3CRO7V.jpg


Anyway, de vleugels en kielvlak zijn in de kit meegeleverd in de vorm van blauwe styroper schuim gesneden met abachie bekleed. De canards zijn opgebouwd met twee lagen 4mm balsa met daar tussen de 6mm messing scharnierbuis. Het bekleden van al deze items kan op vele manieren, veel gebuikt zijn glasdoek met epoxy of polyurethaan lak. Ik heb beide manieren gedaan en heb voorkeur bij de pu lak, ook wel G4 genoemd zoals ik die bij Hobby-in haal in waalwijk. Eerst moesten de rolroeren terug gelijmt worden omdat deze al los gesneden waren en nu lichtjes kromgetrokken door lange stalling.... Ook zat de scharnierlijn niet helemaal juist maar heb ze voornamlijk terug gezet omdat het afwerken met glasdoek en het vele schuren daarna véél eenvoudiger gaat als ze één geheel zijn.

Hieronder alle vlakken zoals ze uit de doos komen:
GroteFoto-PWZOFHWZ.jpg


Ik gebruik 25 gram glasdoek, kan uitgeknip worden met een scherpe stof schaar maar een scherp breekmesje gaat ook prima:
GroteFoto-RNFF4T4E.jpg


Aanbrengen door middel van een roller; (kwast wordt puinhoop)
GroteFoto-UWVL6S8D.jpg


...en hier alle delen van een laagje voorzien, hierna begint het fijne schuurwerk/lakken/schuren/lakken, etc! ('K vind dit altijd het irritantste werk :mad: vandaar dat we er maar mee beginnen....daarna leuk werk!)

Grtz,
Gerald
GroteFoto-MWM6WKAS.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jaha, eindelijk weer wat mooie vooruitgang.

Goed bezig Gerald en dit blijven we volgen :yes:
 
Tnx Berto:D

Deze week niet erg veel gedaan, af en toe bezig met schuren van de G4 wat ik altijd haat.....maar het moet nu eenmaal zullen we maar zeggen. De grote oppervlaktes doe ik altijd met een schuurmachientje behalve bij de voorlijsten en kleinere radiusen, daar schuur je snel door de glasdoek dus dan maar met het handje. In het verleden leende ik vaak een lompe schuurmachine van pa, afgelopen zomer voor huis schilderwerkzaamheden maar zo'n B&D muisje gekocht, handig spul;

GroteFoto-QVFRR77D.jpg



Daarnaast effe nagedacht over de vleugel montage. Standaard in de kit wordt dit gedaan door een 6mm stalen as die door middel van hardhouten blokken in de vleugel gelijmd zijn. Nu in deze tijd van koolstof een beetje ouderwets maar het is niet echt zwaar omdat de stiften relatief kort zijn en het is zéker super sterk, dus lekker laten zitten. (De as zou eerder uit de vleugel breken dan zelf stuk gaan) De bevestiging vond ik echter onhandig. Aan de binnenzijde van de romp moest de vleugel vastgezet worden met boutjes door de romp in de vleugel wortel, daar kun je echter bijna niet bij.... Dus effe iets anders gefrabiceerd, twee aluminium beugels gefreesd met een M4 stalen boutje zodat de stalen pen makkelijk via het grote toegangsluik vast gezet kan worden;
(in de stalen pen worden nog een plat kantje gevijld ter plaatse van de bout zodat er tevens een anti-afloop beveiliging is, mocht de bout los gaan zitten.)

GroteFoto-JVMOQS3E.jpg



Ben nog lang niet klaar met schuurwerk maar 't begint te komen, vanavond het zaakje effe in elkaar gezet om een beeld te krijgen wat we gaan maken......;) (met het nieuwe toegangsluik)

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-DXEHYBBY.jpg


GroteFoto-ZIYFQPRU.jpg
 
B&D mouse

Gerald,
Op die mouse hoort toch een stofzak? ;-)
Denk toch aan je longen jongen!
Maar verder lekker bezig dacht ik zo he?

Greetz,
Frank
 
@Gerald

Heeeee Gerald je bent begonnen met de bouw toppie kerel, ja dat vindt ik ook een gesmeer die 25gr aanbrengen, ik gebruik epoxy trouwens.

Groet Jaap
 
Jo, afgelopen dagen het schuurwerk aan de vleugels en andere vlakken afgerond, vandaag ailerons bevestigd en voorzien van fairings. Deze zijn in vacuumvorm meegeleverd en bevestig ik simpel met een paar kleine parkers. Niet helemaal schaal maar dat wordt deze kist ook niet, moet functioneel zijn. Normaal zou ik deze vastlijmen maar nu kan ik er simpel weer bij. Ailerons zitten vast met 4x Robart hinges met metalen scharnierpen. De futaba 9202 sturen de ailerons met een zo direct mogelijke stalen stangetje aan om speling en buigen te minimalizeren, zoals je op de foto kan zien erg eenvoudig zoals in de kit. Niet onbelangrijk om de kwiklinks goed te borgen, hier bij de servo met een sulivan-clip en de andere kant met een spiraal veer, allebei erg effectief.

In het midden van de onderstaande foto met twee vleugels kun je een derde fairing zien, deze is een gietstukje gegoten van gips in de vacuum vorm. Kost bijna niets en zo kan ik makkelijk een nieuw fairinkje laten vormen als ze stuk gaan.

Nu kunnen we langzaam de vleugels aan de romp passen en de romp spanten gaan inlijmen.

Grtz,
Gerald

GroteFoto-86MYZIRW.jpg


GroteFoto-AYS8K3EJ.jpg


GroteFoto-P8JNSKAF.jpg


GroteFoto-RZWIT7PE.jpg
 
Mooi werk Gerald!

ff doorwerken, dan is ie zondag klaar voor de wedstrijd
 
Mooi werk Gerald!

ff doorwerken, dan is ie zondag klaar voor de wedstrijd

Dat heb ik dan effe gemist maar "wedstrijd waardig" wordt deze toch niet hoor, gewoon funvliegkist. (...en zó snel gaat het bij mij nu ook weer niet ;))



Bezig geweest met romp spanten passend maken en inbouwen, enkele spanten heb ik zelf gemaakt vanwege ander interieur en de grote 1,5 liter centrale brandstof tank. Ook de retract dragers heb ik toegevoegd, de retracts zaten eerst met behulp van een doosje alleen aan de middenste spant en dat vond ik wel erg zwak. Kan me zelfs herinneren dat Eric Rantet van AD zelf door het onderstel was gezakt bij een demo te Pampa Jetmeet waarbij dit spant ook al gescheurd was......de motor dragers ziten óók aan dit spant!

GroteFoto-GQ37S8H3.jpg


GroteFoto-3TCOMAZV.jpg


Kielvlak spant;
GroteFoto-OXXZFCW8.jpg


GroteFoto-APRSJTUD.jpg


En nog een stukje aan de ailerons, bijna vergeten;
GroteFoto-64XJ3TH3.jpg


Groet,
Gerald
 
De centrale hoofdspanten zijn nu vastgelijmd met epoxy en met G4 polyurethaan lak behandeld voor brandstof bestendigheid mocht er ooit een lek zijn of geknoeid worden. (...en dat gebeurd...;)) Tijd om het onderstel er in te passen en gaten in de romp te maken. De retracts komen zó uit de andere Rafale en zijn m'n goede oude rhom-air's die ik opgeknapt had met zelfgemaakte remmetjes om standaard robart velgjes. Lekker licht en sterk genoeg voor dit model. Voor praktische reden komen er voorlopig geen wieldeuren dus moet er een passend gat in de romp gemaakt worden wat een beetje passen en meten is. De retract heb ik ingebouwd in ingetrokken toestand, klein gat gemaakt waar het wiel zit en beetje voor beetje groter gemaakt totdat de poot er uit floept.

GroteFoto-8GRBE4KN.jpg


En hieronder allebei ingebouwd;
GroteFoto-NEWNYN6L.jpg


Hier van boven gezien met ook de aileron extensies passend gemaakt en gespoten. Goed te zien dat het toegangsluik redelijk groot is waar zo'n beetje alles door past.
GroteFoto-UHGX4FFP.jpg


Nu tijd voor de neus spanten en radio plaat maar ik heb nog geen neuspoot om eea passend mee te maken. De originele neuspoot is bij de vorige bos-crash kwijt geraakt, moet door een tak er af gelklapt zijn en weg geslingerd. Heb samen met een paar club genoten uren lopen zoeken maar is écht pleite....., wel jammer... Geeft mij wel de kans om een wat praktischere poot voor gras operaties in te bouwen, de oude poot was telescopisch en werkt niet echt op gras. Een naar achteren swingende poot zou een stuk beter zijn zoals die bij Digitec te koop zijn van Jet-A1 met een spiraalveer. Mooi spul, maar effe naar het fotootje gekeken en besloten dat ik dat ook wel zelf kan maken. Schetsje gemaakt hoe het moet worden en op de grote rafale tekening gepast voor de juiste lengte. Alle ingredienten had ik nog liggen;
GroteFoto-KB4IBPYT.jpg


....frezen maarrrr......;
GroteFoto-P7PAOOOF.jpg


En hier het eind resultaat na een avondje knutselen, niet slecht en toch weer zo'n 50€ bespaard :D

Nu kunnen we de neus spantjes gaan tekenen en inbouwen.

Groetjes,
Gerald
GroteFoto-TUGIHBXL.jpg


GroteFoto-PNNAGGLY.jpg
 
@Gerald


Wow dat ziet er toppie uit Gerald niks mis mee hoor netjes gemaakt, als die veren het niet houden, dan heb ik er nog wat liggen van RVS, die heb ik speciaal laten maken voor mezelf.

Ik zie hier je opspanning om het laatste stuk er uit te frezen, dat gaat niet lukken met deze opspanning, maar dat weet jij ook wel denk ik, denk ik eigenlijk wel zekers (ik wilde ff de wijsneus uithangen hier hahahaaha), gezien je eindresultaat mooi gedaan hoor.
GroteFoto-P7PAOOOF.jpg


U schiet lekker op zie ik hier en leuk dat je weer alles post hier op het forum, toppie van je.

Volgende week ga ik men Exocet ophalen deze is deze keer, met vleugels hahahaha

Groetjes Jaap
 
Laatst bewerkt:
@Gerald
Ik zie hier je opspanning om het laatste stuk er uit te frezen, dat gaat niet lukken met deze opspanning, maar dat weet jij ook wel denk ik, denk ik eigenlijk wel zekers (ik wilde ff de wijsneus uithangen hier hahahaaha), gezien je eindresultaat mooi gedaan hoor.

Jaaaa, dat heb je weer heel goed gezien, zal je het geheim ontrafelen.....

Heb het tussenstukje er gewoon uitgezaagd en daarna het uitgezaagde stukje effe op lengte gefreesd zodat ik hem in de vork kan klemmen. Nu lukt het wel om het zaakje stevig in te spannen en de binnenzijde glad te frezen:
GroteFoto-JDAUTL63.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Gerald


Zie ik wist wel dat jij het ook wist, maar netjes gedaan hoor toppie.

Je moet natuurlijk geen belangrijke info achter houden hihi

Groet Jaap
 
Laatst bewerkt:
Hee Gerald,

je bent weer goed bezig met de Rafale :yes:

Vraagje, heb je de tekenigen van je remmen en de neuspoot ook digitaal (of kun je die digitaal maken?)?

Op de Formost die deze kant opkomt zitten er namenlijk ook telescopische struts bij en dat zal vast wel werken maar voor de bekende carrierlandingen (ja sorry hoor ik ga er mee vliegen en dan weten jullie het wel ;-) ) zijn die 1A poten wel errug mooi en dat heb ik dan ook eens op m`n verlanglijstje staan als mogelijk modificatie.

Heb ze ook eens van dichtbij mogen bekijken bij de Velox van Ger en die poten kunnen wel veel meer hebben zonder schde te maken aan het vliegtuig wat bij telescoop poten sneller kan gebeuren.

Zelf maken is dan natuurlijk het mooiste en dat zou toch wel moeten lukken zo te zien met een goede tekening.


Net zo met de remmen, die moeten er gewoon op dus ben zeer benieuwd hierbaar en of je mij dan een kopietje zou willen zenden.

Grt,
Berto.
 
Tuurlijk Berto, geen probleem, daar doe je het natuurlijk allemaal voor. :D
Heb ze echter niet digitaal en het zijn maar schetsjes maar zal ze voor je inscannen, daar moet het ook wel mee lukken denk ik.

Groet,
Gerald
 
Met de nieuwe neuspoot onder m'n arm maar eens een aantal spantjes verzonnen waar het zaakje op geschroefd kan worden. De retract plaat van extra dik 6,5mm multriplex gemaakt voor de onbeschofte landingen, de rest is 3mm. Tevens bovenop de spantjes een paar blokjes gemaakt waar de servo/ontvanger apperatuur plaat op geschroefd gaat worden. Bij de vorige Rafale za dit vastgelijmd maar ben er achter dat toegangkelijkheid een toverwoord is.....zat af en toe te vloeken om het zaakje netjes onder die plaat te krijgen, nu kan ik hem met 4 parkertjes snel los maken.

GroteFoto-BC6QFZ4N.jpg



Eenmaal passend het zaakje weer vastlijmen met epoxy en in de hoeken een laagje 100 gram glasdoek, soppen maar. :D
GroteFoto-V6TVFXXA.jpg


En jaaa, na uitharding de poot er gelijk in gezet, kist eindelijk op zijn pootjes voor de eerste keer:cool:
GroteFoto-3LQKVG7M.jpg


Hier de ingebouwde poot met neuswielstuurservo aan de voorzijde.
GroteFoto-BGF8ZSUF.jpg
 
Nice, altijd leuk om te zien als een kist op zijn eigen pootjes staat :D


Nog bedankt voor de info en tekeningen, ga er tzt eens goed voor (of achter) zitten.


Grt,
Berto.
 
Nice, altijd leuk om te zien als een kist op zijn eigen pootjes staat :D


Nog bedankt voor de info en tekeningen, ga er tzt eens goed voor (of achter) zitten.


Grt,
Berto.

Geen dank, alles voor de collega modelbouwer :D.



Weer lekker bezig geweest, de inlaatjes op maat gemaakt, inclusief de ducting. Deze ducting was oorspronkelijk voor de ducted fan versie en heb ik fors ingekort. (sommige laten deze duct helemaal weg maar ja..., 't oog wil ook wat natuurlijk ;).) Ook had ik nog de ducting speciaal voor de turbine versie maar deze is bedoeld voor de gastank van de JPX turbine die al lang niet meer gebruikt worden. De plaatsing van deze tank zou ver voor het zwaartepunt zijn dus da's geen optie, weg ermee dus. Hieronder de losse inlaatjes voor het inbouwen, makkelijk te bewerken zo.
GroteFoto-NG7LR347.jpg


...en hier na vastlijmen met cyano, kan geen kant meer op. Geeft de kist ook weer iets meer smoel. :cool:
GroteFoto-LW84EGAG.jpg


Daarna motor romp luik gedaan. Deze bestaat uit twee delen die nog aan elkaar gelijmt moeten worden. Idee hiervan was dat er ook een andere rugfairing opgelijmt kan worden voor de tweezitter, makkelijk in één mal.
Achter twee 4mm houten doweltjes en voor de latches.
GroteFoto-WRCTUAPB.jpg


Nu de hele romp met #600 schuurpapier afgedaan om de verflaag later beter te laten hechten aan de gelcoat, dit was de laatste grote structurele handeling aan de romp zodat eindelijk het kielvlak gemonteerd kan worden. Eerst oppervlak lekker ruw maken en daarna met epoxy vastlijmen.
GroteFoto-N6AATDDO.jpg


...en hier met gewichten op positie gehouden, effe nachtje wachten nu.
GroteFoto-YIXUATOT.jpg



Paar dagen vrij dus kan lekker doorstomen, next; cockpit kap.

Groetjes,


GroteFoto-FMNJYDHN.jpg
 
Geen dank, alles voor de collega modelbouwer :D.



Schitterend om te zien, ook hoe simpel je denkt en hoe lekker simpel ik er nog over moet gaan denken. (niet te moeilijk denken ;) )

Erg handig die geldbesparende tips in het begin van fietsventiel en dergelijke, hulde :p

Ik was afgelopen week in Poortugaal en heb de F15 bij Ger meegenomen.

Ik blijf je topic volgen,

Grtzz
 
Back
Top