Begonnen met AD Rafale bouw
Hallo, afgelopen dagen eindelijk een start gemaakt met de "nieuwe" Rafale en dan wel met de flying surfaces. Heb wat geinformeerd en Eric Rantet van Aviation Design verkoopt deze kist niet meer, heefd zich voornamlijk toegelegd op de grotere jets. (heefd nog wel de grotere Rafale te koop, 225cm lang) Gelukkig doet hij nog wel in reserve onderdelen en heb bij hem het ontbrekende motorluik besteld. Prima service, was niet echt duur en binnen een paar dagen in huis. Deze kist is bedoeld voor mijn nieuwe experimentele MW54 turbine maar daar liggen de ontwikkelingen heel effe stil vanwege wachten op een nieuwe type compressor.
Dussss, de vleugels, canards en kielvlak dan maar effe tussendoor. Deze kit was voor die tijd een snel te bouwen kit en was zo'n beetje één van de eerste speciaal voor turbine bedoelde jets. De Ramtec ductedfan kon er in ofwel een JPX turbine met 4.5kg vermogen. Kompleet met de metalen gastank zou hij te bouwen moeten zijn op 6kg leeg gewicht, daar wil ik proberen nog iéts onder te gaan zitten. Hier nog effe wat details op een rijtje van deze AD Rafale:
Schaal: 1/9
Lengte: 170 cm
Span: 121 cm
Gewicht: ca 6kg leeg
Mijn MW54 heefd nu al ongeveer 6.5kg stuwdruk wat méér dan genoeg voor deze kist is, echter ik wil meer vermogen (voor een ander project) en dat kost nog effe wat tijd. Misschien dat ik de motor er alvast een keer in hang mocht deze kist snel klaar zijn, we zien wel. (Voor die het nog niet gezien hadden: wren-54-upgrade ) Ben niet van plan om deze kist schaal af te werken, geen fragiele details maar een simpele layout met weinig ondehoud. Neemt niet weg dat ik de échte wel altijd een stoere bak heb gevonden.....
Anyway, de vleugels en kielvlak zijn in de kit meegeleverd in de vorm van blauwe styroper schuim gesneden met abachie bekleed. De canards zijn opgebouwd met twee lagen 4mm balsa met daar tussen de 6mm messing scharnierbuis. Het bekleden van al deze items kan op vele manieren, veel gebuikt zijn glasdoek met epoxy of polyurethaan lak. Ik heb beide manieren gedaan en heb voorkeur bij de pu lak, ook wel G4 genoemd zoals ik die bij Hobby-in haal in waalwijk. Eerst moesten de rolroeren terug gelijmt worden omdat deze al los gesneden waren en nu lichtjes kromgetrokken door lange stalling.... Ook zat de scharnierlijn niet helemaal juist maar heb ze voornamlijk terug gezet omdat het afwerken met glasdoek en het vele schuren daarna véél eenvoudiger gaat als ze één geheel zijn.
Hieronder alle vlakken zoals ze uit de doos komen:
Ik gebruik 25 gram glasdoek, kan uitgeknip worden met een scherpe stof schaar maar een scherp breekmesje gaat ook prima:
Aanbrengen door middel van een roller; (kwast wordt puinhoop)
...en hier alle delen van een laagje voorzien, hierna begint het fijne schuurwerk/lakken/schuren/lakken, etc! ('K vind dit altijd het irritantste werk
vandaar dat we er maar mee beginnen....daarna leuk werk!)
Grtz,
Gerald
Hallo, afgelopen dagen eindelijk een start gemaakt met de "nieuwe" Rafale en dan wel met de flying surfaces. Heb wat geinformeerd en Eric Rantet van Aviation Design verkoopt deze kist niet meer, heefd zich voornamlijk toegelegd op de grotere jets. (heefd nog wel de grotere Rafale te koop, 225cm lang) Gelukkig doet hij nog wel in reserve onderdelen en heb bij hem het ontbrekende motorluik besteld. Prima service, was niet echt duur en binnen een paar dagen in huis. Deze kist is bedoeld voor mijn nieuwe experimentele MW54 turbine maar daar liggen de ontwikkelingen heel effe stil vanwege wachten op een nieuwe type compressor.
Dussss, de vleugels, canards en kielvlak dan maar effe tussendoor. Deze kit was voor die tijd een snel te bouwen kit en was zo'n beetje één van de eerste speciaal voor turbine bedoelde jets. De Ramtec ductedfan kon er in ofwel een JPX turbine met 4.5kg vermogen. Kompleet met de metalen gastank zou hij te bouwen moeten zijn op 6kg leeg gewicht, daar wil ik proberen nog iéts onder te gaan zitten. Hier nog effe wat details op een rijtje van deze AD Rafale:
Schaal: 1/9
Lengte: 170 cm
Span: 121 cm
Gewicht: ca 6kg leeg
Mijn MW54 heefd nu al ongeveer 6.5kg stuwdruk wat méér dan genoeg voor deze kist is, echter ik wil meer vermogen (voor een ander project) en dat kost nog effe wat tijd. Misschien dat ik de motor er alvast een keer in hang mocht deze kist snel klaar zijn, we zien wel. (Voor die het nog niet gezien hadden: wren-54-upgrade ) Ben niet van plan om deze kist schaal af te werken, geen fragiele details maar een simpele layout met weinig ondehoud. Neemt niet weg dat ik de échte wel altijd een stoere bak heb gevonden.....


Anyway, de vleugels en kielvlak zijn in de kit meegeleverd in de vorm van blauwe styroper schuim gesneden met abachie bekleed. De canards zijn opgebouwd met twee lagen 4mm balsa met daar tussen de 6mm messing scharnierbuis. Het bekleden van al deze items kan op vele manieren, veel gebuikt zijn glasdoek met epoxy of polyurethaan lak. Ik heb beide manieren gedaan en heb voorkeur bij de pu lak, ook wel G4 genoemd zoals ik die bij Hobby-in haal in waalwijk. Eerst moesten de rolroeren terug gelijmt worden omdat deze al los gesneden waren en nu lichtjes kromgetrokken door lange stalling.... Ook zat de scharnierlijn niet helemaal juist maar heb ze voornamlijk terug gezet omdat het afwerken met glasdoek en het vele schuren daarna véél eenvoudiger gaat als ze één geheel zijn.
Hieronder alle vlakken zoals ze uit de doos komen:

Ik gebruik 25 gram glasdoek, kan uitgeknip worden met een scherpe stof schaar maar een scherp breekmesje gaat ook prima:

Aanbrengen door middel van een roller; (kwast wordt puinhoop)

...en hier alle delen van een laagje voorzien, hierna begint het fijne schuurwerk/lakken/schuren/lakken, etc! ('K vind dit altijd het irritantste werk

Grtz,
Gerald

Laatst bewerkt door een moderator: