"Retro" Rafale, 2de hands opkappertje...18-07-07 i

Hey Berto, jaha das écht waa! Maar ik denk dat er links en rechts nog wel wat avonds F15 karkassen te vinden zijn als je zoekt, was een jaar of 5 á 10 geleden een hele populaire ducted fan kist (ook vanwege vlieg eigenschappen) en liggen nu vaak weg te stoffen in een donkere berging. Mooie opknappertjes, conversie voor turbine is relatief eenvoudig.

:D kijk er is toch nog hoop voor me voor een waardige opvolger over een paar jaartjes :-)

Thx! Die F15 zul je geen spijt van hebben zoals je waarschijnlijk al 100x verteld is...;). Goeie kist, vliegt als een trainer. Welke motor gaat/zit er in?

Grt,

Ik heb van Ger de OS MAX 91 VR-DF meegekregen, maar hij vermoedt dat die te weinig compressie heeft. Een compleet nieuwe motor komt ongeveer op 360 euro, en een los zuiger/cilindersetje op 250 euro (winkelprijzen)
Voor mij gelden alleen andere prijzen wegens zaterdaghulpje te zijn in een modelbouwwinkel :)
Dus ik denk dat een compleet nieuwe motor tot de mogelijkheden behoort.

Staat alleen niet op de eerste plaats van prioriteiten momenteel, maar de vliegeigenschappen waren me inmiddels wel bekend ja, schijnt een erg goedmoedig model te zijn :)

p.s. waar staat kruikenzeikerstad eigenlijk voor?
(Ik werk in Gouda)

Laatst bewerkt:
Mhhh, geen optie om er een turbine in te bouwen?!?!?

Ik zou dat toch zeker doen met zo`n model.

p.s. waar staat kruikenzeikerstad eigenlijk voor?
(Ik werk in Gouda)

Dat is iets met carnaval in het zuiden, alle steden/dorpen krijgen een andere naam met gekkenbestuur. Tilburg is in verre verleden textielstad geweest waarbij werknemers een kruik met pis/zeik mee moesten nemen voor de amonia als schoonmaak....:rolleyes:....tsja! Kruikezeiker - Wikipedia

Mhhh, geen optie om er een turbine in te bouwen?!?!?
Ik zou dat toch zeker doen met zo`n model.
Moet je wel een turbine voor handen hebben....maar dat wil'tie over een paar jaar wel :D

Trouwens, die OS91 zou nog wel eens van mij geweest kunnen zijn. Heb er tot 1997 mee in een Saab Viggen rond gevlogen toen hij opzij gezet werd voor de turbine. Daarna poos in mijn kast gelegen en uiteindelijk paar jaar geleden richting Rozenburg verkocht waar hij via Michel en toen Gino op meerdere plaatsen terecht is gekomen. Heb het torretje toen altijd redelijk vet gedraaid met aerosafe olie en enkel 5% nitro, altijd een goede performer geweest......tijd van toen.

Moet je wel een turbine voor handen hebben....maar dat wil'tie over een paar jaar
Da`s waar maar zo`n model zou een turbine moeten hebben + als die OS toch gereviseerd moet worden zou ik die kosten stoppen in de beginnende aanschaf van een Turbine.

Maar ieder bepaald dit natuurlijk voor zich.

@ BYM,
krijgen wij hier op het forum een opknapverslag van de F-15 te zien?
Zou dat zeker gaan volgen :yes:

Ik zou niet investeren in die OS91, Ger kwam er nauwelijks mee los vanaf gras, ook was het in de lucht maar net aan, maar dan ook echt nét aan:D

Gewoon een dikke turbine erin en knallen:p

Grt.

Als iemand een turbine met alle toebehoren voor me heeft dan haal ik die graag op natuurlijk, vind dat er altijd zo makkelijk wordt gesproken over andermans portemonnaie ;) :p

Een compleet nieuwe OS91 gaat me waarschijjnlijk rond de 275 euro kosten, en een turbine begint bij 2000 euro. Bovendien, met alleen een turbine ben je er nog niet qua aanschafkosten :rolleyes:

Dus een nieuwe OS91 gaat het waarschijnlijk worden en zelfs die kan ik voorlopig nog niet eens aanschaffen :rolleyes:

@Gerald Rutten
Ik denk dat een nieuwe OS91 ook een prima performance kan geven, zit me af te vragen wat eraan te doen valt om hem te kietelen.

@Berto
Ja hoor Berto, zodra ik ermee begin zal ik een topicje maken, al denk ik dat ik er zeer spoedig al een begin mee maak, met het topic dan hé, beetje voorstellen in de snellejelle scene zeg maar :p

Ik zou niet investeren in die OS91, Ger kwam er nauwelijks mee los vanaf gras, ook was het in de lucht maar net aan, maar dan ook echt nét aan:D

Gewoon een dikke turbine erin en knallen:p

Grt.

los komen , okee dat duurde even maar in de lucht is gelul van net aan.
voor een ducted fan vloog hij prima

een jet is geen f3a X bak met 300 keer te veel power:wink:
(en ook mijn bobcat is niet realistisch kwa power)

met een goede ductedfan motor vliegt hij gewoon goed.

gr maikel

nu weer on topic

Hee Bym,

geloof me ik heb net zo`n lege geldkas als jouw en moet ook voor mijn toekomstige turbine zwaar krom liggen.

Wat betreft de kosten daarvan heb je het nu over een nieuwe, ik heb al van diverse vliegers vernomen dat voor de helft van die prijs er nog steeds goede gebruikte turbines te koop zijn en als je een mazzeltje hebt zelfs voor minder.

Daar ga ik ergens half 2009 ook naar op zoek, een nieuwe is momenteel voor mij ook "not done".

Alvast succes met de F-15.

Grt,
Berto.

Hallo,

Ik heb ook leren jet vliegen met de F15 van Avonds in ducted fan uitvoering
en geloof me als het je eerste jet is vliegt hij prima met een OS91
en heb je er veel plezier van
zou alleen het model zo licht mogelijk houden dus alle overbodige dingen zoals schaalcockpit enz voorlopig weglaten en zorg dat je wielen zeer soepel lopen ik had plastic velgen maar had er wel kogellagers in gemaakt scheelt ook veel

veel plezier ermee
michel

:D....... en het virus jet verspreid zich langzaam maar zeker, mooi!

Hey Michel, hoest met je nieuwe F15, lekker aan het vliegen en afwachtend een nieuw jasje?

Vandaag weer bezig geweest, cockpit plakken. Eerst het frame in elkaar geplakt op romp positie zodat de juiste vorm gewaarborg wordt. Hoekjes met secondelijm en wat microballoons erop voor de stevigheid. Nu frame in de canopy gelegd en zorgvuldig passend geknipt. Uiteindelijk voorzichtig met een paar hééle kleine druppeltjes secondelijm vastgezet en daarna de rest met plastic/canopy lijm van pacer, zie foto. Is mooi spul en droogt uiteindelijk helemaal clear op:
GroteFoto-S6F3F78M.jpg

Zo, da's aan het drogen, verder aan servo/radio tray. Eerst maar eens alle spullekkes bij elkaar geraapt wat er op moet komen, daarna met karton een voorbeeld layout gemaakt hoe het moet worden:
GroteFoto-KJ4HV7VJ.jpg

Tsja....als je dan tóch een freesbankje heb staan......;)..., effe frezen, scheelt weer een hoop gaten zagen!
GroteFoto-U66AURXM.jpg

En hier uiteindelijk in positie met al enkele onderdelen erop geschroefd. Niet alle gaten hebben een functie maar zo hou je ruimte voor aanpassingen in de toekomst en het verlicht een beetje.

Grt,

GroteFoto-TJCIVERO.jpg

@Gerald

Zoals we gewoon van je zijn, ziet het er weer toppie uit natuurlijk, wel leuk dat jij het onder je freesbank uitfreest en ik het met een elek figuurzaag doe, terwijl ik 2 freesbanken tot mijn beschikking heb ??

Nooit bij stil gestaan om het onder de freesbank uit te frezen hahahaha toch maar eens de volgende keer doen.

Maar wat doe je nu met die 2 gaten die je gebruikt hebt tijdens de opspanning (gewoon een interessant gat van maken denk ik )en zit je 4 bevestigings schroefje onder je ontvanger ??

Groet Jaap

Tsja....als je dan tóch een freesbankje heb staan......;)..., effe frezen, scheelt weer een hoop gaten zagen!
GroteFoto-U66AURXM.jpg

En hier uiteindelijk in positie met al enkele onderdelen erop geschroefd. Niet alle gaten hebben een functie maar zo hou je ruimte voor aanpassingen in de toekomst en het verlicht een beetje.

Grt,

GroteFoto-TJCIVERO.jpg

:shock: Zowhéj maar DAT ziet er netjes uit, schitterend hoor!

Hoy Gerard,

Ik zie dat je van mijn kitje een prachtige jet aan het maken bent. Mooi , had ik zelf niet gekund.

Doe zo verder, ik kijk er met plezier naar.

Bart

Hoy Gerard,

Ik zie dat je van mijn kitje een prachtige jet aan het maken bent. Mooi , had ik zelf niet gekund.

Doe zo verder, ik kijk er met plezier naar.

Bart

Tnx Bart, heb er veel bouw plezier mee :D.

Weekendje weg geweest en vandaag weer eens wat gedaan. De canopy is droog, binnenkant frame effe zwart gemaakt. Neuswiel sturing met kabeltjes en elastieken aangesloten. Ook de luiken helemaal droog en passend gemaakt:
GroteFoto-NOMWA8IL.jpg

Tijd om de motor passend te maken. Ik gebruik hier tussen plaatjes zodat ik de motor altijd op een andere positie kan zetten en om eventueel makkelijk andere motoren in te kunnen bouwen met afwijkende maten. De uitlaat neem ik over van de oude Rafale en moet op maat gemaakt worden. Dit is een enkelwandige rechte pijp, geen splitsing dus voor de eenvoud. De voorzijde zat met schroefjes vast maar daar zit nu geen spant, dus centreren we de voorzijde met boutjes en het achterspant wordt met één enkel parkertje vastgezet.
GroteFoto-6OGYYP8G.jpg

GroteFoto-6JMOPDUK.jpg

GroteFoto-OBJORHSA.jpg

...en hier het kleine motorke in de niet zo grote maar nog steeds ruime romp:
GroteFoto-JJLDVBNA.jpg

Grtz,
Gerald

Weer iets verder aan de Rafale, canards aangesloten. De Avonds Rafale had een doorlopende as die met epoxie vast gezet is aan beide kanten. Op deze manier kunnen de canards nooit meer verwijderd worden en dat vond ik altijd al lastig. Nu heb ik een aluminium tussenblok gemaakt waarin de canard asjes schuiven en zo gezamelijk vast gezet kunnen worden. Ook gelijk de control arm "eraan" gefreesd uit één geheel, supersterk!
GroteFoto-G3IGMH6K.jpg

Hier de hele opstelling. In de balsa canards zitten 5mm messing pijpen gelijmd met afgeplatte eindes in de balsa. De assen zijn 4mm staal en worden conform tekening met epoxy ingelijmd, wel asjes ruw maken natuurlijk. Daartussen zit dan de aluminium joint.
GroteFoto-SBCJTKFI.jpg

Hier een overzicht van de radio panel met de canard aansturing;
GroteFoto-BQOKMDZI.jpg

Daarna bezig geweest met brandstof systeem. Er komt één tank in van 1500cl wat voor deze kleine kist meer dan genoeg is voor een 9 minuten vlucht. Daar bovenop zit de hoppertank om de luchtbelletjes te elimineren.
Rechts zie je de brandstof klep (kill-switch) die met een koortje bedient wordt. Eenmaal gesloten kan deze niet meer open mocht er storing of iets anders zijn, alleen maar te resetten op de grond. Zit op al mijn kisten en vind ik wel een veilig idee. Daarnaast het filtertje en onder het plaatje heb ik de brandstof pomp geschroefd. Het pijpje helemaal rechts is de vulnippel die ik er een stukje uit kan trekken. Deze is aangesloten met een "T" stukje tussen de filter en de aanzuiging vanuit de hoppertank.
GroteFoto-JTHVLPHR.jpg

Binnenwerk is nu zo goed als af, kan nu verder met de buitenkant en hoop hem komende week helemaal in de grondverf te hebben, spuitklaar voor de eindkleuren.....iemand een idee???:D

Grtz,
Gerald

Ook gelijk de control arm "eraan" gefreesd uit één geheel, supersterk!
dat moet je me nog is een keer uitleggen, want die techniek heb ik nog steeds niet volledig onderde knie:p

, spuitklaar voor de eindkleuren.....iemand een idee???:D

persoonlijk vind ik het "saaie luchtmacht grijs" nog het mooist voor dit soort kisten.
ga je er nog wat schaal looks op aanbrengen?

ziet er verder mooi uit hoor, al een datum in je hoofd voor de maiden?
groeten Gertjan

Back