Mijn eerste balsa vliegtuig

  • Topicstarter Topicstarter Jerommeke
  • Startdatum Startdatum
Als je stekkers afknipt en de draden soldeert, uiteraard per ader een stukje krimpkous gebruiken.

Voor die stekkerverbindingen kun je borgclipjes kopen, ook een erg mooie oplossing, maar krimpkous werkt daar inderdaad ook goed.

Als ik naar de foto kijk, lijkt het erop dat je plan was om de solderingen op een 'andere plek' te zetten zodat ze elkaar niet kunnen raken. Als je daadwerkelijk niet per ader een krimpkous gebruikt hebt, doe jezelf een lol, snij deze kous eraf, desoldeer het en doe alsnog per adertje een dun krimkousje.
 
Krimpkous over de stekker is een goed idee. Beter en vooral goedkoper is om beide leidingen in een lusje ( een knobbeltje op zijn Belgisch) te leggen.

Voordeel hiervan is dat hoe meer beide leidingen uit elkaar proberen te raken hoe harder ze in elkaar verstrengeld zullen raken en dus onmogelijk uit elkaar zullen terecht komen.

Stevo
 
Hoi Jeroen,

Dat gaat mooi worden (voor zover die het al niet is;) )

Een vraagje over die doorgesoldeerde servokabels: heb je de solderingen afzonderlijk ook geïsoleerd of alles in 1 keer onder de krimpkous?

Ik kan nu uit ervaring zeggen dat een Charter leuk vliegt :D Vandaag weer twee lesvluchten achter de rug:D.

Ik heb inderdaad de aders niet per kabel geisoleerd.
Ik heb ze versprongen gesoldeerd.
Als ik de kabels strak trek zit er tussen de ontblote stukken kabel ongeveer 5mm.
Voor ik de krimpkous erom heb gedaan heb ik eerst de kabels strak getrokken om kortsluiting te voorkomen.


Enkele vragen aan de forum lezers.

Uit jullie reacties begrijp ik dat ik het niet goed heb aangepakt?
Is dit dan erg storingsgevoelig?
Ik heb geen kleine krimpkousjes voor die kleine draadjes afzonderlijk wel isolatietape is dit ook voldoende?


Hier nog wat foto's van mijn decoraties van vanavond.

img_2223.jpg


img_2224.jpg


img_2225.jpg


img_2227.jpg


img_2231.jpg



Greetz Jeroen
 
Eén servo die kortsluiting maakt kan vrij gemakkelijk je hele besturing lam leggen en dan is het afgelopen :D En dat zou zonde zijn van je trouwens supermooie striping. Complimenten!
Dus alle adertjes apart isoleren met die kleine krimpkous (RCTechnics of je lokale electronicawinkel, kost je echt heel weinig).
 
Even over die servostekkers. zolang je elk draadje maar apart isoleert, of het nou met krimpkous is of met isolatietape (tape in dit geval makkelijker, anders moet je al je kabeltjes weer lossolderen). Voor de volgende keer kun je 2mm krimpkous gebruiken, past goed.

Als je nog eens goedkoop spullen wilt kopen, kijk dan eens op:

Albatros Modelbouw Mechelen.

Deze winkel verkoopt futaba,graupner en nog vele andere (bekende) merken.
 
Laatst bewerkt:
Door middel van het vergroten/verkleinen van de servo/roerhevels. NIET d.mv. van de uitslagbegrenzing in je zender, dat hoogstens als laatste stapje/fijnafstemming.

Komt in orde Ron.
Tegen de tijd dat ik zo ver klaar ben zal ik nog eens goed kijken naar de uitslagen.


Balen dat ik nu moet wachten tot mijn rode folie er is.
Nu ik zover ben wil ik het graag af maken.


Greetz Jeroen
 
Hallo Forum lezers

Ik zit maar te wachten tot mijn rode krimpfolie binnen is zodat ik m'n vliegtuig af kan maken.

Dit heeft het gevolg dat ik zonder enige reming door kennisgebrek begin te expirimenteren met m'm vliegtuig, door af te wijken van de bouwtekeningen en een mee sturend taxiwiel aan het vliegtuig te bevestigen.

Ook heb ik dekplaatjes gemaakt om de accu af te deken en op zijn plaats te houden.

hier de plaatjes.

Piepschuime zijkanten en een slee om de accu op zijn plaats te houden.

IMG_2236.JPG


IMG_2235.JPG


De afdekplaatjes gemaakt. (een beetje prutswerk maar het volstaat)

IMG_2238.JPG


Met een elastiekje blijft de ontvanger op zijn plek.

IMG_2240.JPG


Dit afdekplaatje heeft een soort sluiting (ook weer doormidel van een elastiekje)
Het zorgt er voor dat ik het plaatje makelijk vast kan pakken en verwijderen en ook makkelijk weer gemonteerd is en de boel borgt.

IMG_2242.JPG


Een beetje wazige foto's ik heb geen betere camera.

IMG_2243.JPG


IMG_2244.JPG


en zo ziet het er dan uit in het vliegtuig.

IMG_2248.JPG




En dit is de montage van het wieltje

IMG_2234.JPG


Hier komen de pijpjes binnen voor de besturing

IMG_2252.JPG


het resultaat

IMG_2254.JPG


En het werkt ook nog :D

IMG_2255.JPG


IMG_2256.JPG



Nu maar weer verder wachten dan maar, tot de folie binnen is.


Greetz Jeroen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie er ook maar 2. Ik ben wel erg neiuwsgierig....

Ik ben trouwens dinsdag gecrashed. Vleugel doormidden...Is bijna gerepareerd. Ik moet weer coveren.

Gr Jeroen
 
trouwens jeroen (jerommeke). ik zou dat piepschuim eruit halen en schuim in doen, dempt veel beter bij een harde landing als piep denk ik. onder de accu ook wat schuim
 
dat heb ik weer, ik probeer op een andere manier foto's te laten zien en vervolgens doen ze het niet.

Ik doe het wel weer anders.

POGING 2

Hallo Forum lezers

Ik zit maar te wachten tot mijn rode krimpfolie binnen is zodat ik m'n vliegtuig af kan maken.

Dit heeft het gevolg dat ik zonder enige reming door kennisgebrek begin te expirimenteren met m'm vliegtuig, door af te wijken van de bouwtekeningen en een mee sturend taxiwiel aan het vliegtuig te bevestigen.

Ook heb ik dekplaatjes gemaakt om de accu af te deken en op zijn plaats te houden.

hier de plaatjes.

Piepschuime zijkanten en een slee om de accu op zijn plaats te houden.

img_2236.jpg


img_2235.jpg


De afdekplaatjes gemaakt. (een beetje prutswerk maar het volstaat)

img_2238.jpg


Met een elastiekje blijft de ontvanger op zijn plek.

img_2240.jpg


Dit afdekplaatje heeft een soort sluiting (ook weer doormidel van een elastiekje)
Het zorgt er voor dat ik het plaatje makelijk vast kan pakken en verwijderen en ook makkelijk weer gemonteerd is en de boel borgt.

img_2242.jpg


Een beetje wazige foto's ik heb geen betere camera.

img_2243.jpg


img_2244.jpg


en zo ziet het er dan uit in het vliegtuig.

img_2247.jpg




En dit is de montage van het wieltje

img_2234.jpg


Hier komen de pijpjes binnen voor de besturing

img_2250.jpg


het resultaat

img_2254.jpg


En het werkt ook nog :grin:

img_2255.jpg


img_2256.jpg



Nu maar weer verder wachten dan maar, tot de folie binnen is.


Greetz Jeroen


IK HOOP DAT DE FOTO"S NU WEL ZICHTBAAR ZIJN BIJ JULLIE.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je foto's zijn zichtbaar, maar naar mijn idee staat je staartwiel erg ver naar voen. moet helemaal achteraan. en de ontvanger moet je even inpakken in schuim, die kan niet goed tegen trillingen.

nog even over de accuhouder:
ik zou dat piepschuim eruit halen en schuim in doen, dempt veel beter bij een harde landing als piep denk ik. onder de accu ook wat schuim
 
Tips...beter voorzijn...

Beste Jeroen, de tips die je krijgt hoeven niet fijn te zijn, maar ze zijn wel goed. Ik kreeg ook tips, nét nadat ik dacht dat ik het goed en zeker mooi gemaakt had. Dan kon ik weer aan de slag.
Beter eerst op de club goed overleg plegen en dán bouwen was voor mij de beste tip....

Gr Jeroen
 
je foto's zijn zichtbaar, maar naar mijn idee staat je staartwiel erg ver naar voen. moet helemaal achteraan. en de ontvanger moet je even inpakken in schuim, die kan niet goed tegen trillingen.

nog even over de accuhouder:
ik zou dat piepschuim eruit halen en schuim in doen, dempt veel beter bij een harde landing als piep denk ik. onder de accu ook wat schuim


Schuim heb ik wel en ik overweeg om de boel in te pakken.
Het staartwiel heb ik bewust niet zo ver mogelijk naar achter gezet aangezien hier geen versterking in zit.
De positie waar hij nu zit kon ik van binnenuit nog versterken en de lijn is nu nog intakt zoals hij bedoelt was volgens de bouwtekening.
Als ik het wieltje verder naar achteren zou plaatsen zou het vliegtuig veel horizontaler staan.
Ook elk gewicht wat ik aan de staart toe voeg moet ik compenseren in de neus om het zwaartepunt te behouden.
Stel dat het puntje van de staart 2x zo ver van het zwaartepunt moet zitten als de neus, dan moet elke gram op de staart dubble worden toegevoegd aan de neus.

Dus vandaar dat dat ik hem daar heb geplaatst.

img_2259.jpg


Ik heb het getest en het stuurt prima zo'n wieltje.
Handig tijdens het taxiën.

Greetz Jeroen
 
Wachten duurt lang he...;)

Nu je toch moet wachten zou ik in jou geval eens gaan proberen hoe het zwaartepunt is. Het is de moeite waard om daar nu al aandacht aan te geven.
Hint: bij mijn charter ligt de accu tegen het motorschot en toch moest er nog 200 gram lood bij in.
 
Wachten duurt lang he...;)

Nu je toch moet wachten zou ik in jou geval eens gaan proberen hoe het zwaartepunt is. Het is de moeite waard om daar nu al aandacht aan te geven.
Hint: bij mijn charter ligt de accu tegen het motorschot en toch moest er nog 200 gram lood bij in.

Ja, dat had ik al begrepen uit je vorige posts.
Dat is waarom jij die modificatie hebt gemaakt, met dat luikje toch?

Ik zal ook eens kijken waar het zwartepunt nu ligt.
Waarschijnlijk heb ik hetzelfde probleem.
Dus mischien moet ik dat ook maar eens doen.

Greetz Jeroen
 
Beste Jeroen, de tips die je krijgt hoeven niet fijn te zijn, maar ze zijn wel goed. Ik kreeg ook tips, nét nadat ik dacht dat ik het goed en zeker mooi gemaakt had. Dan kon ik weer aan de slag.
Beter eerst op de club goed overleg plegen en dán bouwen was voor mij de beste tip....

Gr Jeroen

Jeroen, ik ben hartstikke blij met de tips die ik hier krijg ook al komen ze mij niet helemaal goed uit.

Dus gewoon tips blijven storten hier, ik neem ze elke keer weer mee in mijn overwegingen.

Greetz Jeroen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top