Bouwverslag 1:200 Bismarck

Heb net ook deel 6 t/m 9 binnen
ga morgen pas aan de slag omdat ik zo weg moet :(
 
ook ik heb deel 6 t/m 9 vandaag binnen gekregen.
en kan gelukkig verder bouwen
 
Vandaag keurig deel 6 t/m 9 binnengekregen. Ik bouw alleen zondagmiddag, rest van de week is werk werk en nog eens werk. En zal ook van deze delen bouwfoto's maken. Veel succes iedereen met de nieuwe delen!
 
Oftwel, je wilt tig-aantal spanten op een rijtje zien. Tot de vorige zending was het niet echt interessant. Na deze zending kun je tenminste zien dat het een boot wordt.

Nu voor de rest: Hebben julie wel al rekening gehouden met de aanpassing voor de derde as of zijn jullie gelijk fanatiek er tegenaan gegaan en begonnen met lijmen?

Ik heb mijn 3-motorige set inmiddels binnen uit duitsland en zal inderdaad rekening houden met de aanpassing in deel 8 als beschreven in dit topic:
Build the Bismarck Forum - German R/C gear

Allemaal succes met bouwen!
 
aanpassing deel 8

Kan iemand mij vertellen hoe de aanpassing gedaan dient te worden? Als ik de foto bekijk hiervan dan deel 37 behoorlijk wat worden verwijderd ook van deel 36 moet wat af dat is duidelijk. Hoe zit het trouwens met de aanpassing van de spanten 13a en 12 a moet ik daar e.e.a. ook verwijderen? Dit kan ik niet goed zien iemand anders wel?
 
Even een tip/waarschuwing en/of ideetje bij week 7:
De beide onderdelen 34 (de dwarsverbindingen) bleken niet helemaal te passen. De afstanden van de sleuven voor de spanten 29, 28 en 27 waren prima, maar voor spant 25 zaten de sleuven van 34 ongeveer 1 mm "te ver weg" (te ver naar achteren). Nu is 1 mm niet onoverkomelijk en met een beetje kracht zetten krijg je het alsnog passend. Het gevolg hiervan is echter wel dat de voorste bodemplaat (23) kromtrekt. Ik heb de sleuven daarom 1 mm uitgevijld.

Mochten er bij anderen ook de onderdelen 34 niet goed passen, ga dan niet met (licht) geweld ze er alsnog tussenpersen, maar vijl ze een mm uit. De bodemplaat blijft dan mooi recht.
Voor degenen bij wie de bodemplaten zijn kromgetrokken (zie eerder dit topic) is het wellicht een kans om de bodem op deze manier weer recht (rechter) te krijgen.

Zodra de voorkant van m'n schip af is zal ik (proberen) hier een foto van plaatsen.

Mvg,
Jan
 
ik heb het bijna in elkaar zitten :)

Heeft iemand tips voor klemmen . vooral voor planken voor de romp ??
 
Kan iemand mij vertellen hoe de aanpassing gedaan dient te worden? Als ik de foto bekijk hiervan dan deel 37 behoorlijk wat worden verwijderd ook van deel 36 moet wat af dat is duidelijk. Hoe zit het trouwens met de aanpassing van de spanten 13a en 12 a moet ik daar e.e.a. ook verwijderen? Dit kan ik niet goed zien iemand anders wel?


Ik wilde eigenlijk nog wachten tot deel 10, totdat ik begin met het in elkaar zetten van de romp.
Ik heb speciaal voor jou het betreffende onderdeel in elkaar gezet.

In ieder geval de holtes zijn er al, ik laat de rest van het gearceerde hout nog zitten, dit verwijder ik pas, na de eerste planklaag.

Werkwijze, eerst met de dremel alvast de plank iets in gefreesd/gezaagd, daarna binnen de lijnen plakband geplakt, zodat het daar niet elkaar gaat zitten, de twee steunplanken gelijmd, laten drogen, daarna aan de achterzijde de plank doorfreezen, tot de versteviging, waarna je het middenstuk kan verwijderen (met dank aan het plakband), vervolgens ook hier de steunen aanbrengen.

Ik zelf heb restafval gebruikt, echter het blijkt, dat de kielbalk, niet exact 4 mm is, ik heb het resthout eerst nog een beetje uitgehold (foto laat het niet echt zien) , om aan een breedte te komen van zo'n 5 mm, voldoende voor de as, deze volgt de lengte van de kiel. ik ga denk toch nog wat extra dikte aanbrengen, zodat ik later eventueel de breedte iets meer kan opruimen

ik hoop dat de foto duidelijk genoeg is



Verder nogmaals de link naar de modificatie

Build the Bismarck Forum - German R/C gear
 
Laatst bewerkt:
Nu weet ik waar mijn punaises zijn gebleven :confused: , ik loop me al rot te zoeken. ;)

Ziet er strak uit die foto, welk model ben je daar aan het bouwen, lijkt mij wel een vrij grote, gezien het tweede deel op de achtergrond, en de ronde gaten in de ribben zijn zeker bedoeld voor de verbinding van de twee helften.

BTW Danny, is het mogenlijk om binnen dit draadje van het bouwverslag Bismarck 1:200 meerdere subdraadjes aan te maken, bv tips, links, statusreport,etc om zo de hoofddraad wat overzichtelijker te houden.

greetz Paul
 
Back
Top