Hallo Jahre,
Dat je verstand hebt van draaibanken was me reeds duidelijk! Een genoegen om dat allemaal te lezen. Het forum geeft in zijn algemeenheid een goede insteek, er ratelen regelmatig mensen fanatiek schermen vol die een terdege een goede kijk op de zaak hebben. Zo zie je maar weer! Ahum!
Luistert goed naar Berto. Ervaren kneiter hoor!
Houd het vooral licht! LICHT!
Een halve kilo epoxy op je kist betekent ook dat je kist een halve kilo zwaarder is. Een hele kist in de epoxy en glasdoek? Dat gaat fiks aantellen als je niet oppast!
Wil je duurzaamheid en eeuwige roem? Dan hakken uit graniet!
Een te zware Spitfire gaat betekenen, dat deze niet meer goed de vliegen is... Standaard moet je er al je best voor doen... en het landen dan? Wel... snel en eenmalig! Daarna kunnen de resten de container in.
Alles in de epoxy is overkill. Duurzaamheid in strijd met niet duurzame vliegeigenschappen. En dan moeten er ook nog drijvers onder?
Voordat je echt in het project verzand? Met een zelfgebouwde fraaie modelmotor, ben je zo weer een paar jaar verder. Het kan, maar het is geen kattenpis zulks een project.
En als je de motor eenmaal klaar zou hebben, en perfect aan de loop staat te kwetteren, durf je em niet meer in je kist te stoppen! Zo werkt dat.
Een V8 of een 6 cilinder lijn? Formaat 8 x 6 x 5 cm? Ik neem aan dat je Spitfire rond de 150 cm wingspan heeft? Ik denk dat je daaraan in die schaal absoluut er een kluif zult hebben.
De gedachte is en blijft echter prachtig, het spreekt onmiddellijk tot de verbeelding.
Die kist zal -mits mooi licht van gewicht- met een 0.60 reeds goed vliegen. Met een set drijvers heb je mogelijk al een 0.90 nodig om mooi los te komen?
De gedachte al. 10cc, V8, 1,25 cc zuigerjes... micro! Ahrg...stoer!
Schaalsnelheid en een lange start? Eerst maar hopen dat de Spifire vliegt!
Ook zonder drijvers!
Berto's waarschuwing? Die is niet voor niets.
Massa is nooit in het voordeel van een vliegtuig. De strijd van de afgelopen 100 jaar was sterkte t.o.v. massa.
Een continue strijd, die nog immer aan de gang is. Schaal 1:1 of in model!
Dat gevecht uit zich niet alleen in de ontwikkeling van het toestel, maar ook in het onwerp van de aandrijving! Uiteindelijk blijft het een optelsom van compromissen. Dusss... nog steeds zeer actueel!
En zo is het niet anders bij een modelvliegboot of modelvliegtuig met drijvers...
De stabiliteit van je vliegtuig is afhankelijk van de wetten van de aerodynamica (het verstandig opstellen en verdelen gewicht is daar eveneens een onderdeel van).
Maar dat het vliegtuig door zware drijvers zelf richtend wordt? Zo werkt het helaas niet. Het is geen Neeltje Jacoba!?
Ieder geval werkt het principe niet het zelfde als de kiel of zwaard van een schip.
Als je de drijvers theoretisch super licht zou maken, gas gevuld, gaat het toestel niet vanzelf ondersteboven vliegen.
Zware drijvers is niet de manier om het toestel recht te houden, het zal ongunstig werken.
Wel zullen de drijvers bijzonder veel luchtweerstand, drag genereren.
Hydrodynamica is heel wat anders dan aerodynamica...
Die weerstand zul je met meer motorvermogen, mogelijk het aanpassen van de instelhoeken van vleugels moeten compenseren. (In het echt althans... model zal wel mee vallen...)
Daar waren de bouwers van de Schneider trophy vliegtuigen al heel snel achter. Maarja het moesten racers op drijvers zijn.
Ultra licht (en levensgevaarlijk) waren de toestellen allemaal, motoren groot, sterk en geavanceerd voor die tijd!
Veel van de ontwikkelde watervliegtuigconcepten uit de racerij werden later voor militaire doeleinden ingezet. Tussen de twee wereld oorlogen was er sprake van ontwapening. Doch de militaire druk op de ontwikkeling bleef, soms heimelijk.
Overigens... Historisch. Wellicht wel even leuk. Het doorontwikkelen de vliegboot, vóór WW II, het feit dat de 'industrie' er zo sterk achter stond, had te maken met bijzondere factoren. Vliegvelden!... of het gebrek er aan. Om grotere toestellen met meer passagiers aan boord te kunnen laten landen had men grotere vliegvelden nodig met verharde banen. Die waren zeer schaars. Schiphol was een grasmat! Omdat het vliegbereik van de toestelen van voor de Tweede Wereldoorlog nog redelijk beperkt was... er daarom zeer veel tussenlandingen gemaakt moesten worden, de snelheid ondanks stops vele malen groter was dan personen vervoer met de pakketboot, besloot men dat het qua infrastructuur handiger was om op water te laten landen. Gefourageerd kon dan worden bij de havens. Denk ook aan de beroemde Boeing Clippers.
De Britten konden voor WW-II met een ware vloot van flying boats de 'overzeese gebiedsdelen' snel bereiken.
Koning, gezanten, notabelen en post wisten ze efficient en snel naar de buitenposten overbrengen.
Beziet en verbaas
http://www.users.waitrose.com/~mbcass/
Aviation history Short 'C' class Empire flying boats photo gallery 1
Het geloof in een vliegboot is ook nooit opgehouden. Link naar een na oorlogs bommenwerper concept!
Vindication for the P-6M SeaMaster
Nog een spannend jachtvliegtuig jet concept... Geen links? Het zijn er teveel! Prachtige kist! zoek maar eens op Google:
Zoek op: Saunders-Roe SR.A/1
(Lijkt me nu echt een project voor Ton van Munsteren... of RBC kits) Daar wordt je hebberig van... bouwen, impellerzzz!
O ja...nog een prachtige klassieke Schneider-cup-racer:
Les vrais anne 1930 - Supermarine S.6B
Les vrais anne 1930 - Supermarine S.6B
Het wereldwijde web is een ongekende bron van informatie!
Op modelbouwgebied heb ik altijd antwoorden gevonden!
Okee! O jeej On toppic!
Terug naar je kist en plannen!
Je kan je drijvers uit purschuim maken, maar waarom zou je? Meestal wordt het een vieze bende. Purschuim oogt van buiten wellicht mooi strak, van binnen is het een hopeloze rotzooi. Ik had er helemaal geen prettige ervaring bij. Kleine bellen, hele grote bellen... geen fijn constant materiaal om eens lekker in vorm te snijden, of te stuken.
Polyster en pur? Dat gaat niet samen. Epoxy dus.
Dan kan je ze dan beter direct uit dakdekkers blue foam snijden en schuren. Of piepschuim.
Dat doe je dan met behulp van sjabloontjes. Kartonnen malletjes. Messen, schuurlatten en timmermansoog.
Eenmaal in vorm zet je ze in 1 laag 25 grs glasdoek en epoxy.
Daar waar de struts komen moeten in de drijvers balsa of triplex verstevigingspunten zitten. Die moet je dus tevoren geplant hebben.
Nog wat tips:
Eerst... algemene water link... veel te zien...
Waterplanes - RC Groups
En dan hier een prachtige draadje van een man die een vliegboot volledig uit blue foam maakt!
Zeer vernuftig... helaas is hij al een tijd afgehaakt. Het ziet er verschikkelijk goed uit.
Ook zoals hij het lijnenplan vertaalt naar de romp... zeer inzichtelijk in de foto's
Porco Rosso's Savoia S21 - RC Groups
Het is een methode om ook je drijvers te maken...
Verder:
Simple DIY Floats - RC Groups
Simple DIY Floats -Flat Bottom Version - RC Groups
Binnen de kaders van de bedrijvigheid. Je kan drijvers kant en klaar kopen, opgebouwd uit foam en abachi beplanking.
Licht en sterk. Kost wel wat... tasje boodschappen Appie Happie!
Bijvoorbeeld bij PAF Modellbau
PAF-Flugmodelle
Je kan ook de de volledig kunststof drijvers kopen van Aviomodelli.
Bijvoorbeeld bij Der Schweighofer. Even puzzelen... daarom niet de link.. zie ook elders in de waterdraadjes van Berto... je vindt het vast.
Modellsport Schweighofer
In de USA is ook een zaak, deze importeert in China vervaardigde floats
Fiberglass Floats
ook te vinden op eBay USA (met dezelfde prijs)
Dan heeft Great Planes bouwpaketten, opgebouwd uit balsa, met een knikspantrompconstructie
Great Planes Float Kits
Haggar 9 heeft deze weer kant en klaar... Hangar-9 dus... uit hout en folie...
Of downloaden van tekeningensites...
Free Model Airplane Plans at Svenson's
Zo... m'n vingers zijn murf!
Hierbij een verse link van *Bert*.
http://info.funktionsmodellbau.mhc-web.de/4013389304696.htm
Dan nog een zeer educatieve link...
http://www.rc-wasserflieger.at/bau_balsaschwimmer.htm
Zet em op! Brevet halen, bouwen en vliegen met dat ding!