Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

zoiets heb ik in de midge gebruikt..
verenstaal dat in de romp aan gestuurd word op eigenlijk de normale manier.

ik heb de buisjes van een wattip in stukken gesneden en die gebruikt om kleine stukjes te ondersteunen..
ik heb ze direct in het rolroer gelijmd, dat geeft wel een vorm van speling want het blijft "veren" staal, naar het werkt goed!

Ook heb ik een snee in de romp moeten maken omdat ik anders mijn voorgebogen stuk draad er niet door kreeg... al met al kan het makkelijker...

een dun draadje wat zich laat buigen en dat met een grote bocht over de vleugel lijmen, werkt ook, heb ik ook al zitten bekijken.
 
Hee Marc, Robert, Richard & Gerhard (en misschien kijken er nog wel meer mee ;) ),

Kijk anders ook even op pagina 4 van het draadje over de spit.
Mark, ik heb het niet gevonden, kan aan mij liggen hoor :rolleyes: Ik denk dat ik wel een idee heb over wat je bedoelt, maar ik wil het graag even zien ...

@ Menno,

Nou er zijn wat foto's gemaakt en staan in m'n foto album GeeBee.
Kijken maar voor de nieuwsgierigen onder ons...........(ik noem geen namen hoor ;))
Wow, die is echt wel mooi geworden :yes:Ben wel benieuwd of het een beetje vliegen is met zo'n ding, volgens mij moet je de snelheid er flink in houden :confused: Wat is het vliegklaar gewicht geworden ?

ik heb een keer een heel depron kistje in elkaar gezet met CA van de wibra. werkt ook wel goed. begint soms iets te bubbelen maar gaat over het algemeen goed en kost maar 50 cent voor 4 tubes, dit kistje vliget met alleen maar wibra ca: bouw er nog geen, maar hou ze wel in de gaten.;)
Ik voel wat aankomen, jij vind 'm ook leuk he ? Ik zeg: dat duurt niet lang meer ...

Lengte van het staal tot aan het midden van de vleugel, en buig het dan haaks om naar onderen. Doe dit ook aan de andere zijde.
Je hebt nu twee stukjes ijzer naar onderen wijzen. Plaats de servo ervoor en verbind de twee stukjes ijzer met je servo d.m.v. een staafje verbinding kun je maken met krimpkous.
Dit moet je me even verduidelijken, ik vraag me met name af hoe je de bevestiging aan de servo arm doet, daar zit dan toch speling op ?

Het mooi laten draaien van het veren staal zou je kunnen oplossen door een stukje plastic buis waar het verenstaal doorheen loopt.
Die oplossing ken ik ja, werkt prima !

zoiets heb ik in de midge gebruikt..
verenstaal dat in de romp aan gestuurd word op eigenlijk de normale manier.
Heb even in je draadje van de Midge gekeken, maar zie er geen plaatjes van. Heb je er toevallig foto's van gemaakt ?

BTW: is een regelaar van 25A niet wat overbemeten op je Frog Midge ?

ik heb de buisjes van een wattip in stukken gesneden en die gebruikt om kleine stukjes te ondersteunen..
Hee, dat is wel een idee, nu snij ik telkens een stukje van een buisje waar de pushrod doorheen gaat ...

ik heb ze direct in het rolroer gelijmd, dat geeft wel een vorm van speling want het blijft "veren" staal, naar het werkt goed!
In de testopstelling had ik een servo armpje afgesneden, een sneetje in het depron gemaakt en het servo-armpje er met wat epoxy in gezet. Werkt ook goed :)

Alvast hartelijk dank voor alle reacties, enne plaatjes zijn welkom om mijn brein een beetje te ondersteunen ... :oops:

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aansturing van mijn warbird

FW-190aileron.jpg


FW-190aileron2.jpg


FW-190aileron3.jpg


FW-190-5.jpg


bij mij redelijk veel torsie speling maar zelfs op dit modelletje wat volgas tegen de 80 aan zit geen problemen mee. Uitslag zal tijdens het vliegen iets kleiner zijn dan op de grond. Ik heb denk ik ook meer afstand te overbruggen. Maatje dikker verenstaal zal minder torsiespeling geven.
 
Laatst bewerkt:
aansturing

Hier nog even een tekening hoe ik het zou doen.
Hoop dat het zo duidelijk is.

mothairelonir1.jpg


Zie graag deze proef opstelling in werking.
Moet voor zo'n Moth toch zeker goed functioneren :p

Succes Gerhard
 
asje wel op het scharnierpunt van je roeren houden ander gaat je vleugel gek doen.
:rolling:

Hee mannen, Goedenmorgen,

bedankt voor de reacties. Wat betreft de verenstalen aansturing en de pushrod, snap ik het wel. Wat ik niet helemaal volg, of liever waar ik sterk aan twijfel ... is de overbrenging op de servo arm.

Bij de Tiger Moth kan ik simpelweg een pushrod door de ribben prikken, aan de twee einden ombuigen en klaar. Maar het deel wat in het servoarmpje moet heeft toch redelijk wat speling nodig in het gaatje, wil ie vrij kunnen bewegen ?

@Dennis,

ik kan toch ook (wat Gerhard heeft getekend) het einde van de pushrod gewoon plat op de aileron bevestigen, mits ik de as maar IN het scharnierpunt houdt moet dit toch kunnen werken ?

Grtz,
Menno
 
Ja werkt ook gewoon, alleen als je het niet op het scharnierpunt zou doen gaat de boel nogal wringen dus laatste stukje van de stang moet je thv het scharnierpunt maken.

Ik denk dat het ook de snelste optie is om te maken. met hevels kan ook wel maar is meer werk. speling is voor dit soort modellen niet zo heel erg van belang.
optie van mij is zo goed als hetzelfde ik heb alleen nog een stukje moeten overburggen omdat ik niet op de aileron lijn door de vleugel wilde. bij de ligger kon ik hem er zo tussen doen en dat bruggetje heeft geen negatief effect. Alleen deoor de lengte van het verenstaal met een dikte van 0,5mm kan het niet veel torsie hebben. ofwel de roeren doen het wel maar met de hand druk je ze zo terug. kracht in de lucht zal veel kleiner zijn. dus op zn hoogst drukt de wind hem wel platter maar nooit terug naar 0.
 
Hoi allemaal,

Na al jullie tips (waarvoor uitteraard dank :) ), heb ik besloten voor een andere opzet te kiezen, die nog wat lichter en vooral simpeler is.

Omdat de onderzijde van de vleugel balsa-ribben heeft, hoef ik alleen maar gaatjes te prikken om de pushrods te geleiden. Ook nu heb ik een proefopstelling gemaakt, omdat ik nog twee verklooide vleugeldelen had liggen en omdat ik eerst eens wilde kijken hoe ik dat zou kunnen plaatsen en of het lekker in het rompje uit kwam ...

De eerste opzet werkte wel, maar niet naar m'n zin. Ik had het pushrodeinde met een klodder epoxy op de (met balsa stripje) verstevigde aileron gemonteerd.
IMG_2679.jpg


Dat gaf dus allerlei problemen met torsie, terwijl ik de pushrod-as exact boven het scharnierpunt had liggen ... Versie 2 werkte beter, nu met een klein buisje van een wattentip gesneden ... waar heb ik dat ook weer vandaan ;)
IMG_2684.jpg


Van de chocolade kant ziet het er zo uit, pushrodbevestiging dmv krimpkous. Wellicht nog even zekeren met een dropje CA ?
IMG_2687.jpg


In werking kan je het ook zien;;

Ik denk dat dit het maar moet worden, lijkt me een redelijke oplossing. Ik heb nu 1,5 mm pushrod gebruikt, maar dat zou ook nog 1 mm kunnen worden, mits het niet teveel tordeert.

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat gaf dus allerlei problemen met torsie, terwijl ik de pushrod-as exact boven het scharnierpunt had liggen ...

Grtz,
Menno


Als je het zo (v1) wilt aansturen moet hij echt exact op (in) het scharnierpunt zitten.
Nu zat je aan de onderkant van je roer maar nog steeds 3mm van het scharnierpunt. aangezien het scharnierpunt boven zit.

Zoals je het nu hebt opgelost is het idd weg. Zo doen ze vaak ook achter wieltjes koppelen aan het richtingsroer.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allen,

bedankt voor jullie reacties, nou zo moet het dan maar gaan gebeuren :)

Ik moet alleen nog even verzinnen hoe ik dit allemaal kwijtraak in het toch al niet al te grote rompje :roll:

@Dennis, ik heb ook gereageerd op ons forum :)

Grtz,
Menno
 
Deze oplossing moet ik maar eens onthouden.
Werk toch wel heel mooi. En wat die uitslagen betreft.
Meeeer dan genoeg :)

Nu wel een beetje door bouwen Menno.
Indoor begint al gauw.:p
 
dit is het zelfde idee als dat ik gebruikt heb..
het enige verschil is dat ik de pushrods een beetje ingegraven heb en in het rolroer heb gelijmd.

ik heb 1 mm verenstaal gebruikt en dat veerd aardig! dus ik denk dat 1.5 mm wel beter is, al is het een beetje zwaarder
 
Hey,

Gerhard: bouwen dat ding, je hebt nu mee kunnen kijken :)

Richard: twee zielen, een gedachte dus ... Ik ben nu bezig met 1,5mm want het zijn maar twee stukjes van pak 'm beet een cm of 15. Gewicht zal dus wel meevallen :rolleyes:

Grtz,
Menno
 
lipo

ik wil mn modelletje wat laten afvallen en vraag me af of ik huidige lipo kan vervangen door LiPo 7.4V 540MAH (20C). en anders 860 mah 15c.

dit is mn huidige setup:

12a fly brushless ESC
1540kv motor
7.4 v 1000 mah lipo

2x 5g towerpro servo

gr k.
 
Hoi K,

als je die Lipo vervangt voor de 860 of 540 mAh, maar je laat het vlotage gelijk (2S Lipo) dan heb je alleen kortere vliegtijden. Maar dat zal verder geen problemen geven.

Tenminste, ik neem erbij aan dat je geen idioot grote props draait, in dat geval zou de ontlading van de Lipo nog een rol kunnen spelen.

een 7 x 6 of 8 x 4,3 prop moet geen punt zijn.

Grtz,
Menno
 
Hé Menno, je rolroeraansturing ziet er goed uit!

Ik zie alleen niet in waarom dat lichter en beter zou zijn dan je eerste oplossing...

Zelfs met een enorme prop zou die lipo geen problemen geven, dat motortje trekt toch geen 10,8A???

Trouwens, wat ik niet snap. Als dat motorje gemiddeld 5 Ampère trekt, dan zou je met een 540mAh lipo een uur kunnen vliegen :confused:

Maar dat lukt toch nooit?

Tenminste, ik heb bij mijn motor 5A gemeten op 3/4 gas...


Ludo
 
Back
Top