Bouwverslag Depron Nexus

Ik volg dit draadje al een tijdje, maar vraag me af waarmee je de carbonstaafjes vast mee lijmt por of superlijm?

Gewoon met secondelijm wat geschikt is voor Depron maar POR voltaat ook (is alleen iets zwaarder)

Prikken julie een gaatje in het depron? of leg je hem er koud op en lijm je hem dan?

Eerst een klein gaatje met iets scherp er voorzichtig indrukken (alleen de toplaag) dan carbon erin, druppeltje CA-lijm en drogen maar

Bij mijn depron yak heb ik aan de buitenrand van de aileron 3mm koolstof strip gelijmd en aan de onderkant van de vleugel een 2mm ronde koolstofstaaf(carbon) gelijmd. Dus van begin vleugel tot aan de anderekant(gehele spanwijdte).

Wat is nu eigenlijk beter jullie gebruikte versteviging of het door mij toegepaste?

suc6 met de verdere bouw

Jou versteviging is sterker maar wel zwaarder :yes: jammer genoeg niet geschikt voor een Nexus, Clik! of iets dergelijks :(
 
Het kan met beide. Ik gebruik een beetje epoxy. Met het staafje een heel klein gaatje prikken, niet er doorheen, en dan kan je het met dikke superlijm (geschikt voor styropor) of met een beetje epoxy vast maken.

Wat beter is weet ik niet maar als ik even vanuit een simpele gedachtengang redeneer dan lijkt mij de gebruikte methode zoals je hierboven ziet wat sterker. Omdat je met gekruiste koolstof delen de boel ondersteund en vanuit verschillende punten werkt is dit een heel stevige methode. Uiteraard gebruik je wel meer koolstof maar dat hoeft weer niet zo dik te zijn. Ik gebruik iets van 0,8mm - 1,2mm. Alleen het landingsgestel maak ik van 2mm.
 
Twee verhalen op dezelfde tijd, kon je me niet even waarschuwen dan was ik nl al op weg geweest voor de koolstof en JST connectoren :D
 
Twee verhalen op dezelfde tijd, kon je me niet even waarschuwen dan was ik nl al op weg geweest voor de koolstof en JST connectoren :D

2 verhalen die eigenlijk hetzelfde zeggen. Wel concludeer ik, des te beter (sterker) de lijm, hoe zwaarder het wordt :rolleyes:
 
Hoe weet je dat por zwaarder is dan ca? Ik dacht dat het tegenovergestelde waar was (na een paar uur).

Epoxie is onnodig zwaar.

Ik gebruik constructielijm (bizon), volgens mij de de beste lijm die je kunt gebruiken, met als enige nadeel dat het 3,5uur duurt voordat het hard is.

Het grootse probleem dat ik met ca heb is dat het makkelijk breekt bij impact, niet zo taai als constructielijm.
 
Hoe weet je dat por zwaarder is dan ca? Ik dacht dat het tegenovergestelde waar was (na een paar uur).

Epoxie is onnodig zwaar.

Ik gebruik constructielijm (bizon), volgens mij de de beste lijm die je kunt gebruiken, met als enige nadeel dat het 3,5uur duurt voordat het hard is.

Het grootse probleem dat ik met ca heb is dat het makkelijk breekt bij impact, niet zo taai als constructielijm.

Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen, met ca bedoel ik de secondelijm en niet de epoxy.
Bij een flinke impact laat alles idd snel los dus dat is een groot nadeel. Ik ga ook eens constructielijm gebruiken, kijken hoe dat is :thumbsup:
 
CA is lichter dan Por. Epoxy is zwaarder dan Por. Qua gewicht, oplopend van licht naar zwaar

1) CA
2) Por
3) Constructielijm
4) Epoxy

Wat betreft die tafel heb ik nog een tip voor mensen die wel zo'n tafel willen maar niet willen bouwen etc.

Koop bij de bouwmarkt voor 5 euro een verpakking met 5 platen isolatie-piepschuim van ca. 5cm dik, gewoon die isolatieplaten.

Die kun je per 2 op een gewone tafel leggen en dan heb je in het midden een kier waar je shock invalt.

Daarnaast is dat piepschuim een perfecte ondergrond als je gaat snijden. Ik snij alles met cheap-ass afbreekmesjes en dat gaat met 1 mesje bijna oneindig goed zonder dat het depron gaat opproppen op de snijlijn. De truuk is dat je dan door het depron en ook een stuk in het onderliggende piepschuim snijdt.

Dus.. tegen marginale kosten zo'n tafel en gelijk een handig bouwoppervlakte erbij.. volgens mij 'the best of both worlds' :)

Overigens iets heel anders.. ik zie mensen hier hun hele nexusromp met vleugel in 1 keer snijden. Die fout had ik ook gemaakt, maar dat is dus niet verstandig. Het is beter om het geheel te maken zoals oorspronkelijk; dus vleugel; neus en rompje apart snijden.

De reden hiervoor is de 'depron-nerf', depron is in 1 richting sterker dan in de andere richting (haaks erop). Als je het geheel in 1 keer snijdt, is dus OF je romp in lengterichting slap, OF je vleugel in dwarsrichting. Je kunt die dus beter apart snijden en aan elkaar zetten, zo kun je de nerf voor elk deel zo leggen dat je de maximale stijfheid uit het depron haalt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gewogen, vrij recent ook nog. Iemand (was jij dat niet?) tipte constructielijm dus heb dat eens gehaald. Stroken depron van 30cm lang en 4cm breed aan elkaar verlijmd in lengterichting en dat op weegschaal gelegd. Dan is CA veruit de lichtste, constructie en por zitten ongeveer gelijk en epoxy is fors zwaarder.

Ik heb die stroken gelijmd als volgt.. voor CA met een dun tuitje een dun streepje over de naad getrokken van 1 kant, de andere kant met accelerator ingespoten en tegen elkaar aangedrukt. Por dun aangebracht en afgestreken, daarna laten uitwasemen en tegen elkaar aangedrukt. Constructielijm zelfde, alleen niet laten uitwasemen. Epoxy zelfde als constructielijm. Alles gewogen voor en na het lijmen.
 
Ja dus wel, als je op zo'n plaat piepschuim als ondergrond snijdt met een afbreekmesje, kun je gewoon alles in 1 keer snijden. Ik snij met behulp van de houten mallen, een nieuwe shock in ongeveer 3 minuten volledig uit zonder dat er verdere nabewerking nodig is.

Voor de nexus heb ik zelf per 4 platen tegelijk gesneden, in 1 keer helemaal door, maar dan wordt wel de onderste wat minder mooi.
 
Idd, in een keer snijden. Maar afwerking is dan nog wel nodig, afronden. Alles behalve de achter lijsten en de delen die aan elkaar moeten.

Ik zal binnenkort ook eens een lijmtestje doen. (vooral koolstof op depron...)
 
Ik zal binnenkort ook eens een lijmtestje doen. (vooral koolstof op depron...)
En dan vooral verschillende merken koolstof op Depron. De goedkope koolstof stangetjes en strips zijn brosser en vetter dan de dure. Daardoor hechten ze slechter aan de lijm. Duurder carbon heeft een wat droger/stroever oppervlak of is met wat opschuren goed ruw te krijgen. Het prijsverschil moet ergens vandaag komen. ;)
 
Idd, in een keer snijden. Maar afwerking is dan nog wel nodig, afronden. Alles behalve de achter lijsten en de delen die aan elkaar moeten.

Huh? Dat doe ik nooit en heb het ook nog niet bewust gezien ergens? Waarom zou je? Doe je dat altijd?
 
Gaat weer lekker :offtopic: (doe ik zelf ook meestal)

Maar met constructielijm bedoel je daar de gewone transparante bizonkit mee?

Henry, heb jij een voorbeeld hoe je de delen dan snijdt? (foto van de mallen ofzo)
 
Constructielijm ( en ook POR ) kan je prima verdunnen met wasbenzine.
Je kan het dan heerlijk dun aanbrengen met een penseeltje, en lijmt dan volgens mij nog beter ook, je hebt n.l maar een heeeel klein beetje lijm over als de wasbenzine is uitgedampt.
 
Even wat versterking gemaakt bij de staart
Foto-IJO7PVRP.jpg


En omdat Phil het zo graag wilde heb ik het ook aan de onderkant wat verstevigd (allemaal hol koolstof)
Foto-XB4EDW4M.jpg


En de linkjes aan de voorkant zitten ook vast. Nu alleen nog de linkjes aan de achterkant en klaar is hij. Wel een kleurtje nog maar dat doe ik wel met wat stift.
Foto-HGI6V6QM.jpg
 
Back
Top