Bouwverslag Depron Nexus

Henry, heb jij een voorbeeld hoe je de delen dan snijdt? (foto van de mallen ofzo)

De mallen voor een Elipsia:
5381494eb07a2859c.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
@Bryan, thnx, ik probeer altijd zorgvuldig te bouwen.

@Henry, dat ziet er goed uit. :thumbsup:
Snij de de gehele romp daarna door de helft en plak je de staart, vleugels en neus dan los op de body?

Klopt. De mal is overgesneden van het origineel, die heeft ook een losse neus en staart. De reden daarvoor is dat je die en de vleugel op die manier in de nerfrichting kunt snijden en daardoor je maximaal gebruik maakt van de sterkte van het depron.

Normaal zitten al die uitsparingen niet in mijn mallen, die zijn bij deze mal omdat ik aan het experimenteren ben met het uitfrezen van depron.

Verschillende diktes. Landingsgestel (zit er inmiddels op foto's volgen) is 2mm hol, het andere is 1-1,2mm hol. Prijs van hol en massief schelt wel wat maar reken op een 1,50 voor 1mm massief

Het vrijwel laatste stukje van de Nexus

Hier het landingsgestel
Foto-YPRZKX3S.jpg

Foto-C6HZKMNZ.jpg

Het roerheveltje zit er ook op (en zie dat mooie "wieltje" eens zitten ;))
Foto-JSZTXBF4.jpg

Hier het voorste gedeelte. Als je goed kijkt zie je twee buisjes om het koolstof heen. die maak ik straks vast mbv een stukje Depron aan de body als geleider.
Foto-MMTNIGZV.jpg

Ook het hoogteroer zit nu vast. Ook hier de twee busjes.
Foto-ZZT88ICM.jpg

Hier het eindresultaat. Op het vastplakken van de geleidebusjes na is hij klaar. Nu met stift nog even een beetje kleur geven en hij kan de lucht in.
Foto-GPXBG4RJ.jpg

Net even met accu en prop op de weegschaal gehad, model weegt 145 gram. Iets meer dan wat ik in gedachten had. moet met mijn vliegkunsten nog niet zoveel uitmaken.

Net even met accu en prop op de weegschaal gehad, model weegt 145 gram. Iets meer dan wat ik in gedachten had. moet met mijn vliegkunsten nog niet zoveel uitmaken.
Da's heel netjes hoor. Mijn eerste Nexus woog 148 gram. De nieuwe om de een of andere vage reden 162 gram, zelfde onderdelen, zelfde hoeveelheid lijm alleen een andere soort Depron. :? Maar het lijkt me toch sterk dat 14 gram meer komt van een andere soort Depron, dat zal hooguit een paar gram schelen.

Da's heel netjes hoor. Mijn eerste Nexus woog 148 gram. De nieuwe om de een of andere vage reden 162 gram, zelfde onderdelen, zelfde hoeveelheid lijm alleen een andere soort Depron. :? Maar het lijkt me toch sterk dat 14 gram meer komt van een andere soort Depron, dat zal hooguit een paar gram schelen.

Dat komt omdat de maan nu verder van de aarde staat, zodoende trekt de kern v/d aarde (aantrekkingskracht) harder aan het Depron. :rolling: :confused: :p

Dat komt omdat de maan nu verder van de aarde staat, zodoende trekt de kern v/d aarde (aantrekkingskracht) harder aan het Depron. :rolling: :confused: :p
Van de verf kon het ook niet komen, er zit niet zoveel op als die van jou. :p :Fade-color Misschien dat de accu te vol was en dus teveel elektronen. :rolling: Of het goud op de contacten iets te dik. :? Of de batterij van de weegschaal leeg. :idea: :mrgreen:

Wel ontdekt dat POR toch beter bestand is tegen mijn onkundige vliegwerk dan CA. De tweede Nexus is op de romp na geheel met CA verlijmt. Alle staafjes die door een van de vele wat ongecontroleerdere crashes los waren gegaan en vervolgens met POR zijn vastgezet, zijn sindsdien niet meer los gegaan. Dus ik hou het voorlopig bij POR. :oops:

Dus niet. Ik mag van Niek niet meer zeggen 'dat is niet waar'.. maar... ;)

Ander depron kan tussen de 0 en 20 gram schelen op 1 kistje. Dit hangt samen met het zuivere materiaal (depron/polypron/extrupur/enz) maar ook met de dikte van het materiaal. 3mm is niet altijd 3mm, soms is het 2.9 en soms is het 3.1. Dat lijkt weinig maar het verschil tussen 2.9 en 3.1 is 0.2 en dat is op het gemiddelde van 3 toch iets van 6 of 7%, dus op een totaalgewicht van 130 gram is dat dan toch ergens in de buurt van de 7~8 gram.

Voorbeeld.. als ik de nexu nasnij uit Graupner depron, of uit 'hobbyin-depron' daar zit doodleuk 12 gram verschil tussen. Het kitje van de elipsia woog kaal (dus louter depron) af-fabriek 55 gram, de nagesneden versie (uit extrupur) weegt 44 gram.

Om een lang verhaal langer te maken: verschil in depron kan wel degelijk relatief grote verschillen in gewicht verklaren.

Dat.. en de maan staat verder van de aarde momenteel!

145 gram is overigens wel vrij veel voor een Nexus. Vliegen zal ie wel, maar het zou de moeite waard zijn om te kijken of je niet ergens op besparen. 5 gram aan bekabeling zie ik zo al die weg kan, wat voor lipo gebruik je?

LiPo is 350mAh Flightpower van totaal 23 gram dus best aan het gewicht. De kabel hiervan is vrij lang en kan dus zeker wel wat op bespaard worden. ook de servokabels zijn de gewone lengte en kan zeker een heel stuk korter. Ik heb dun spoeldraad om de nodige grammen te sparen maar voor deze eerste vind ik dat niet echt noodzakelijk. De volgende (zal ik alvast mee beginnen ;)) wordt zeker wat lichter. Daar zal ik alle servodraden inkorten en overal spoeldraad gebruiken daar waar het kan.

Nu kijken hoelang ik deze heel kan houden. Ik merkte van junkie dat zo'n ding snel zwaarder wordt als je hem steeds weer repareert :D

LiPo is 350mAh Flightpower van totaal 23 gram dus best aan het gewicht. De kabel hiervan is vrij lang en kan dus zeker wel wat op bespaard worden. ook de servokabels zijn de gewone lengte en kan zeker een heel stuk korter. Ik heb dun spoeldraad om de nodige grammen te sparen maar voor deze eerste vind ik dat niet echt noodzakelijk. De volgende (zal ik alvast mee beginnen ;)) wordt zeker wat lichter. Daar zal ik alle servodraden inkorten en overal spoeldraad gebruiken daar waar het kan.

Kijk.. als je die 350mAh lipo door een 250mAh lipo vervangt, kun je al 10 gram winnen. Dan weegt je Nexus ineens 135 gram, wat een normaal gewicht is, ipv 145 gram, wat relatief zwaar is.

Ook met 145 gram zal ie nog wel vliegen hoor, daar niet van. Gewicht is ook niet alles ;)

.....
Voorbeeld.. als ik de nexu nasnij uit Graupner depron, of uit 'hobbyin-depron' daar zit doodleuk 12 gram verschil tussen. Het kitje van de elipsia woog kaal (dus louter depron) af-fabriek 55 gram, de nagesneden versie (uit extrupur) weegt 44 gram.
Okay, dan zou het wel kunnen. De vorige Nexus was gesneden uit nogal "krokant" (soort van kruimelig) Depron maar voelde per plaat van een vierkante meter lichter aan. Deze plaat is vergelijkbaar met het taaie Depron van Graupner, ook met zo'n dikke gladde laag. Dan neem ik dat voor lief. ;)

145 gram is overigens wel vrij veel voor een Nexus. Vliegen zal ie wel, maar het zou de moeite waard zijn om te kijken of je niet ergens op besparen. 5 gram aan bekabeling zie ik zo al die weg kan, wat voor lipo gebruik je?
Ja, je kunt veel besparen. Maar ons "clubje" is nog niet zo bedreven met indoor kunstvliegen. De tructjes als vierkante loopings, rolls en torquen begint enigszins te komen. Mijn persoonlijke ervaring is dat een wat zwaarder kistje wat stabieler is voor een beginner. Ik heb namelijk ook een Index 2.2 (ergens van RC Groups af geplukt, qua afmetingen gelijk aan de Nexus/Clik/Bling etc.) en die weegt nu 134 gram. Die vind ik nu nog wat te happig reageren. Door hem wat zwaarder te maken (141 gram) vind ik hem wat prettiger vliegen. :D

Kijk.. als je die 350mAh lipo door een 250mAh lipo vervangt, kun je al 10 gram winnen. Dan weegt je Nexus ineens 135 gram, wat een normaal gewicht is, ipv 145 gram, wat relatief zwaar is.

Ook met 145 gram zal ie nog wel vliegen hoor, daar niet van. Gewicht is ook niet alles ;)

Dat betekent dat hij dan redelijk netjes is?

Overigens gebruik ik een GWS prop van 4 gram. De gelijkwaardige APC weegt 7-8 gram (net op de weegschaal gelegd) Dat scheelt nogal 8O8O

Voorts is de motor ook niet al te licht 21gram dus als je wilt is er met wat simpele ingrepen het gewicht behoorlijk naar beneden te krijgen.

Lichtere motor = -5 gram
kleinere accu = -10 gram
Kabels inkorte = -3 gram (easy)

Dan zit je op 127 gram. Lijkt met keurig.

Ja hoor, niets mis mee :)

@Sleurhutje: je hebt helemaal gelijk, dat is bv. ook wat Bert vd. Vecht al een paar keer aangegeven heeft, voor een beginner is het juist wel prettig om een wat zwaarder kistje te hebben, die zijn stabieler en geven een minder hoge werkdruk voor de piloot.

Ik denk echter dat de Nexus niet het perfecte kistje is om wat zwaarder te maken.. dat is louter mijn mening en niet op diepgravende kennis gebaseerd. Ik vermoed dat dan bv. de Elipsia een betere keuze zou zijn, door het grote vleugeloppervlakte.

@Burp: waarschijnlijk zou ander depron de grootste gewichtsbesparing zijn. Een 'vers gesneden nexus setje depron' zou, als je het juiste depron gebruikt, rond de 44~45 gram zitten.

@Sleurhutje: je hebt helemaal gelijk, dat is bv. ook wat Bert vd. Vecht al een paar keer aangegeven heeft, voor een beginner is het juist wel prettig om een wat zwaarder kistje te hebben, die zijn stabieler en geven een minder hoge werkdruk voor de piloot.

Ik denk echter dat de Nexus niet het perfecte kistje is om wat zwaarder te maken.. dat is louter mijn mening en niet op diepgravende kennis gebaseerd. Ik vermoed dat dan bv. de Elipsia een betere keuze zou zijn, door het grote vleugeloppervlakte.
De Elipsia heeft meer naar achteren gevouwen vleugels, dus de voorlijst die behoorlijk naar achteren loopt naarmate je meer richting de wingtips gaat. Is het dan niet zo dat je wat sneller moet vliegen voor een stabiele vlucht? Verder ziet die Elipsia er wel leuk uit en volg ik je bouwdraadje ook met belangstelling. ;)

Ik heb helaas de delen na het uitsnijden niet gewogen. Bij de volgende ga ik dat zeker wel doen.

Nog even het testen op film (wordt geüpload naar youtube op dit moment)

Back