Large scale Fokker DVII

Heb even bij Glenn op de site gekeken en die gebruikt het dikke #3000 profiel voor het onderstel en het iets dunnere #3001 voor de cabane's en interplane struts.

Gaan we dit aanhouden of zoals je schrijft ook voor de cabane's het dikkere #3000 profiel? Het profiel van de twee verschillen ook wat, weet niet welke er meer schaal is of dat ze beide op schaal uitgezocht zijn :confused:

Gr. Teus

edit;

Even een snelle berekening gedaan;

+/- 05 feet = $15,00 voor het #3000 profiel per model
+/- 23 feet = $57,50 voor het #3001 profiel per model

En dan nog het verzenden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben hier zelf ook mee bezig,
heb een aantal foto's bekeken en volgens mijn zijn alle struts zo op het oog dezelfde maat (da's natuurlijk ook logisch : één maat zou ik als constructeur altijd doen):
wat denken jullie?

sep2.jpg


DVII_002.jpg


DVII_012.jpg


Alles maatje '3000' zou ik zo zeggen????

gr.

Frank
 
Teus heeft gelijk,

71944964f40406b2e.jpg


De maten van de cabanestruts en de interwingstruts zijn hetzelfde 23x54mm (schaal 1:1)
Die van het landingsgestel zijn groter 35x65mm
De struts onder het stabilo zijn 21x4mm

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Top !,
houden we dat aan, heb ze la in SW aangemaakt,
ben op dit moment bezig met een oplossing voor een afneembaar stabilo; heb daar een goed idee voor, wellicht kan ik daar morgen of vrijdag tekeningen van laten zien, ben benieuwd wat jullie daar van vinden......

Teus, je hebt nog een stukje 3001 als ik het goed heb, daar kan max 5mm verenstaal in geloof ik, zou je dat ff na kunnen meten ?

gr.

Frank
 
Een foto brengt duidelijkheid :D

full


full


In de #3000 strut kan zelfs 7mm verenstaal :shock:

Gr. Teus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog even voor de duidelijkheid,

Landingsgestel profiel #3000 en de rest gaat #3001 worden?

Voor het stabilo kunnen we ook profiel #2001 gaan gebruiken. Deze is plusminus 17x6mm.

Part Number - 2001
Width - 0.69 inch Height - 0.26 inch
Wall Thickness - 0.040 inch


Gr. Teus
 
Heb even bij Glenn op de site gekeken en die gebruikt het dikke #3000 profiel voor het onderstel en het iets dunnere #3001 voor de cabane's en interplane struts.

Gaan we dit aanhouden?

Zou ik gewoon doen, proven concept ;)

Voor het stabilo kunnen we ook profiel #2001 gaan gebruiken. Deze is plusminus 17x6mm.

Ietwat 'oversized' voor de 1/3 versie, maar lijkt mij een zeer goede keuze i.v.m. sterkte/knikstijfheid


Groeten, Ralf
 
Accoord!
En de rest van de groep ook (vrijwillig verplicht) :mrgreen:
Zal het 2001 profiel bij het stabilo intekenen, kunnen we gelijk zien of het 'te' oversized is, dank voor jullie snelle respons!

Frank
 
Zoals beloofd hier het idee voor een demontabel stab.;

De bedoeling is dat het hele stabilo met fin, rudder en rudderpost te demonteren is:

GroteFoto-TMTDUSYS.jpg


Met één bout en twee deuvels aan de boven kant:

GroteFoto-A6J3EQEE.jpg

GroteFoto-D8NOCAAT.jpg


En één bout en één deuvel op de rudder post:

GroteFoto-PVQWGXKZ.jpg

GroteFoto-7SYNPMNV.jpg


Het enige wat er wel iedere keer moet gebeuren is het loshalen van de zes stuurkabels.
En daarna slechts twee bouten en de hele unit kan eraf!
De struts en spankabels blijven op de unit zitten en hoeven dus niet gedemonteerd te worden :D

De opbouw van het stabilo is á la Ralf,; prima lichte constructie

GroteFoto-Y33PC7AW.jpg


Persoonlijk lijken me de 2001 van GT ietwat te groot, wat vinden jullie?

GroteFoto-JG3TRWIP.jpg


Graag jullie op of aanmerkingen op dit voorstel,

gr.

Frank
 
Getverdikkie Frank wat mooi bedacht! :p

Tja die 6 quicklinks/andere verbinding(?) zijn het enige nadeel
Lijkt mij verder een perfekt idee, zeker gezien de afmetingen
Zo is de hele romp een stuk beter hanteerbaar
Lijkt mij een stabiele opstelling zo met die deuvels

Subliem werk zou ik zeggen

Voorzijde van het rudder komt nog wel onder een hoek/schuin te staan net als de echte
(dan hoef je ook geen zijwaartsstelling in je motor toe te voegen ;)

Mooi werk hoor! :proost:
Enne, voor die alu-profielen kan ook nog #2000 gebruikt worden, deze is 12,7x6,6mm


Groeten, Ralf
 
GroteFoto-7SYNPMNV.jpg


Graag jullie op of aanmerkingen op dit voorstel

Zou persoonlijk, (maar ja wie ben ik? :rolleyes:) het balsa achter de roerhevel laten doorlopen tot aan de achterlijst, misschien zelfs wel met een vuren latje aan weerszijde)
Zo heb je een betere krachtaangrijping van het moment naar de achterlijst toe, (lees: minder torsie)
Het is me namelijk een schuurdeur dit rudder!!!! dat besef je pas als je hem in je handen hebt :p

Begrijp dat dit geneuzel is wat eenieder voor zichzelf kan inbouwen en dat dit ondergeschikt is tijdens het tekenproces ;)
(sorry, verder kon ik echt niets vinden...;))

Zonder gekheid, Frank subliem werk! :thumbsup:

Edit: Frank, nog even gecheckt: de instelhoek van het vleugeltje tussen de wielen is idd correct
 
Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens Frank met deze opzet,

Deze constructie heb ik ook op mijn Spacewalker :D Ik heb deze methode van Benny van der Zwaag :D Dit is heel degelijk en toch gemakkelijk demonteerbaar.

V.w.b. het stabiloprofiel hebben we e.v.t. ook nog plan 3 de Toni Clark profielen;

6,5 x 3,2 x 0,3 mm, 32 g (1mtr) #1905 € 11,25
of
7,8 x 3,9 x 0,3 mm, 39 g (1mtr) #1906 € 11,75

Wat vinden jullie hier van? Volgens mij is dit aardig in de buurt.

Gr. Teus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm. meer zoiets dus?,

GroteFoto-IDGM3BEL.jpg


Onder wat voor hoek zouden we de fin moeten plaatsen Ralf, staat er iets op de tekeningen?

Hoop dat Martin en Lex ook nog ff laten weten of zij hier zover mee accoord zijn :confused:

Frank
 
Hmm. meer zoiets dus

Toppie! :proost:, (achterstuk - na de 'covering lands' om het heveltje, zou zelfs nog 'onder' de solar-(sorry ora-)tex mogen)

Onder wat voor hoek zouden we de fin moeten plaatsen Ralf, staat er iets op de tekeningen?

2 graden

Hoop dat Martin en Lex ook nog ff laten weten of zij hier zover mee accoord zijn :confused:

Tralala.....?

groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Heren, ...

Na 3 uur achterstallig leeswerk, vol ontroering , verbijstering van de mooie tekeningen, ( complimenten Frank!! ) ........IK BEN HET ER VOLLEDIG VRIJWILLIG VERPLLICHT MEE EENS.....:D:D:D

Met die tekekningen lijkt het wel of hij zo je scherm uit komt vliegen....:p

Martin
 
Vindt trouwens wel dat je in het rudder errrruuug zware blokken hebt ingebouwd voor de scharnieren...


GroteFoto-TMTDUSYS.jpg


GroteFoto-PVQWGXKZ.jpg


Toch geen scharnierende deuvels hoop ik?? :p :rolleyes:

Sorry flauwe grappen, waarschijnlijk omdat ik jaloers op je tekenkunsten ben ;) :worship::yes:

Groeten, Ralf
 
Het ziet er fabeltastisch uit Frank,(om met Koot en Bie te spreken)

1 tekening zegt meer dan duizend woorden(in dit geval een heleboel tekeningen) ;)

En ja Ralf,hier kan ik volledig mee akkoord gaan :proost: (wat moet ik anders,het ziet er beregoed uit)!
Met dat demontabele stabilo kan ik hem wel de trap op krijgen, deze oplossing is geniaal in z´n eenvoud!

gr. Lex.
 
Heb op het net gezocht naar vleugelpijpen langer dan 1m !
Voor de boven vleugel denk ik aan een diam van 35 tot 40 mm, maar met een standaardlengte van 1m steken er aan beide zijden van het vleugelmiddenestuk nog maar 150mm uit; da's te weinig, een pijp van 1.2m zou al prima zijn,

iemand?

Als we echt niets kunnen vinden kan je natuurlijk ook twee stukken piip met een lengte van 60cm verbinden met een pijp van 1m die daar in past
(petrausch heeft daar binnenpijpen voor....)

gr.

Frank
 
Op ebay.de staan regelmatig vleugelbuizen, het zou zomaar kunnen dat die langer dan een meter zijn, of dat ze die langer dan een meter kunnen leveren....

Grt.
 
Ik zou zeggen: twee stukken van 60 (70?) cm elk, dan hoeft het stuk buis, dat die twee in het midden verbindt, toch niet langer dan pak 'm beet 40 cm te zijn, toch? :confused:


jan.
 
Back
Top