Nieuwe Uitdaging !!!

Hoe veel kracht kan de preekstoel hebben?(puur het messing gedeelte)

EN in totaal?(als het aan het kopschot gemonteerd zit)
 
Hoe veel kracht kan de preekstoel hebben?(puur het messing gedeelte)

EN in totaal?(als het aan het kopschot gemonteerd zit)


Hallo Mark,

Een preekstoel is bedoeld om de giek van een draadkraan met een vakwerkgiek of de mast van een heistellling aan vast te maken en dient tevens voor bescherming van de cabine.

De preekstoel kan in de 1:1 ongeveer 2500kg hebben, in de schaal 1:14.8 is dat 0,7kg

Maar die ik gemaakt heb kan wel 5kg hebben zonder problemen, gemonteerd op het kopschot.

De messing preekstoel zelf kan rechtstandig belast makkelijk 25kg hebben.
 
Laatst bewerkt:
hallo piet
ja ik volg dit project net als zovelen met mijn, van begin af aan echt superrrrrrrr:p
ik denk dat hier wel geschreven mag worden dat je echt een vakman bent.;)
echt toppie

gr bertus
 
0052


Hallo allemaal,


Weer even een update van de Broshuis Semi-dieplader :

De 6 stuurassen gemonteerd, de besturing werkt perfect, ook bij het rondrijden naar links en rechts wringt de Semi-dieplader niet.
Bij de 1:1 op Broshuis Semi-dieplader is de stuuruitslag van de 6e stuuras max. 45 graden.
Bij de Semi-dieplader 1:14.8 is de max. stuuruitslag van de 6e stuuras 40 graden, dit is ruim voldoende.
Bij de 1:1 Semi-dieplader zit er steeds 7 graden verschil tussen de volgende stuuras.
Bij de 1:14.8 Semi-dieplader zit er steeds 6 graden verschil tussen de volgende stuuras.

Semi-dieplader 1:1............... Semi-dieplader 1:14.8
stuuras 6 : 45 graden........... stuuras 6 : 40 graden
stuuras 5 : 38 graden........... stuuras 5 : 34 graden
stuuras 4 : 31 graden........... stuuras 4 : 28 graden
stuuras 3 : 24 graden........... stuuras 3 : 22 graden
stuuras 2 : 17 graden........... stuuras 2 : 16 graden
stuuras 1 : 10 graden........... stuuras 1 : 10 graden

zie de onderstaande foto's van de onderkant van de besturing van de 6 stuurassen

HPIM9133.jpg


HPIM9132.jpg


HPIM9131.jpg


HPIM9130.jpg


HPIM9127.jpg


HPIM9126.jpg


HPIM9125.jpg


HPIM9123.jpg


HPIM9121.jpg


HPIM9120.jpg


HPIM9119.jpg


HPIM9154.jpg


HPIM9153.jpg


HPIM9152.jpg


HPIM9151.jpg


HPIM9150.jpg


HPIM9149.jpg


Zo, het zijn wel veel foto's geworden, maar zo kan je wel goed bekijken hoe de onafhankelijke wielophanging is gemonteerd.
De 6 stuurassen veren goed ook bij kleine oneffenheden in het wegdek.

Zie ook op de foto's dat de binnenwielen een kleinere draaicirkel hebben dan de buitenste wielen, deze buitenste rij wielen hebben een grotere draaicirkel, dit om wringen te voorkomen.
Dit is ook bij de 1:1 Semi-dieplader het geval.

Foto's waarop de dieplader achter de MB Actros hangt volgen nog.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
hallo piet
het ziet er wel erg gaaf uit zo die wielen achter elkaar,
het lijken wel soldaten in t gelid,hihihi
en ik zal nu maar het geduld proberen te houden op de fotoos met een dieplader achter de mercedes,haha
maar het eind lijkt in zicht,
en ook de bodem van uw portemonee???!!!!
mvg markioo
 
Mooi hoor Piet!!!Erg netjes gedaan.Maar dat kan al gauw natuurlijk als je meer in de metaal zit dan ik.Bewondering alom!!!!

en die rotondes hebben ze genoeg bij MBVP.
gr Marcel.
 
Hallo Piet,

Om jou te citeren Petje af voor het mooie werk.
Maar ik ben er nu van overtuigd dat de 500 Euri overschreden is.
 
hallo piet

Met de johan

Wat ziet het er "mooi" uit hoor !!!!!!!!
Ik zou het wel eens in het echt willen zien rijden .
En hou zit het met het bedrag (500 euro) ?
Ik zal wel eens mee komen met speedy om het te bewonderen .
En ik vind het leuk al je foto's ,daar kunnen we dan iets van leren .
Al vast bedankt voor het tonen van je werk aan iedereen.

groeten johan
 
Piet,..............ziet er goed uit.(zijn eigenlijk geen woorden meer voor....)
Nog een vraagje;als de dieplader op z'n wielen staat,hoe groot is dan z'n veerwegen en met eventuele lading?
 
Hallo allemaal,

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie complimenten, iedere keer wordt ik hier toch weer een beetje stil van alle complimenten !!!

Zo, nu nog even een paar vragen beantwoorden :

Komt er ook verlichting op de trailer ? Ja.

Ben je binnen het budget van 500,= Euro gebleven ? : Ja
Alles bij elkaar zit ik tot nog toe op 436,= Euro !!
Hier komen nog wat kosten bij voor 3 lagertjes voor de kingpinbesturing
Hierdoor zal ik net onder de 500,= Euro blijven.

Dit zijn dus puur de kosten voor het statisch model !!!

Dus mijn doelstelling wordt gehaald !!!

De elektronica komt voor mijn rekening, omdat ik er mee wil gaan rijden op rij-demo's.

Is de Broshuis Semi-dieplader te zien in Zwolle ? : Ja

Als de dieplader op z'n wielen staat hoeveel veeruitslag is er dan ?? : de veeruitslag is 10mm, had iets meer mogen zijn maar dan had ik te weinig bodemvrijheid gehad, omdat de cilinders dan langer hadden moeten zijn !!

De bodemvrijheid is nu : 15mm.

Hoeveel gewicht kan de dieplader dragen ? : ik heb de dieplader met 22kg belast, dit is geen probleem, maar dan ligt de vering helemaal aan.

Ik heb er zwaardere drukveren in de veercilinders gehad, maar dan veert de trailer leeg of met 10kg lading helemaal niet, veel te stug !!

De 22kg lading komt overeen met ruim 80 ton laadvermogen in de 1:1
Ik vind dit ruim voldoende !!
 
hallo Piet,
Puik werk hoor, ziet er weer netjes uit.
Ik zit net naar de foto's te kijken, en zie een schoonheids foutje.
Omdat het binnenste wiel verder instuurt dan het buitenste wiel, is de stuurhoek van elk wiel voor links en rechtsom struren verschillend. Omdat je nu de stuurarmen precies haaks aan de wielen hebt lopen, moet nu de servo de ene kant op meer draaien dan de andere.
Normaal is de afstand van de spoorstang (evenwijdig met de as) voor linksom en richtsom sturen gelijk.
Omdat je nu haaks (in het verlengde van de trailer) hierop de stuurstang hebt zitten, moet het stuurarmpje haaks op het stuurarmpje zitten waar de spoorstang op zit.
Bij jouw is dir 60graden of zo. Dus hier ga je eigenlijk de mist mee in.
Misschien dat dit te verhelpen is door het servo armpje schuin op de servo te zetten. De hoek is dan 90-(hoek tussen de twee armen). Zou dit 60graden zijn dan wordt servo arm op 30graden gezet maar dan andersom omdat je nu aan de servo kant corrigeert.
Het komt er op neer dat als het rechter spoorstang armpje in het verlengde van de trailer zit, de servo arm haaks hierop staat.
 
Hoi Stefan,

Dit probleem kan opgelost worden met de MAX positie-setup, in de sturings-print.
Linksom zal die bijv. 45gr. moeten maken en rechtsom maar 40gr.

De schaalverdeling blijft ook kloppend, ten opzichte van de kingpin-potmeter.
Ik verwacht er geen problemen mee.
 
Prachtig staaltje werk!!! Hoop ooit ook zo'n mooi stukje modelbouw te kunnen maken...

Ben jij nr 2 op de lijst voor Zwolle?! Dan ben je er niet op zondag zeker?! Dat is jammer.. kan ik hem niet zien..... of mijn vrouw moet me twee dagen laen gaan.... ;) hhahaha

GreeZz Sjon
 
Back
Top