Nieuwe Uitdaging !!!

Prachtig staaltje werk!!! Hoop ooit ook zo'n mooi stukje modelbouw te kunnen maken...

Ben jij nr 2 op de lijst voor Zwolle?! Dan ben je er niet op zondag zeker?! Dat is jammer.. kan ik hem niet zien..... of mijn vrouw moet me twee dagen laen gaan.... ;) hhahaha

GreeZz Sjon

Hallo Sjon,

Ja, dat ben ik !!!
 
hallo Piet,
Puik werk hoor, ziet er weer netjes uit.
Ik zit net naar de foto's te kijken, en zie een schoonheids foutje.
Omdat het binnenste wiel verder instuurt dan het buitenste wiel, is de stuurhoek van elk wiel voor links en rechtsom struren verschillend. Omdat je nu de stuurarmen precies haaks aan de wielen hebt lopen, moet nu de servo de ene kant op meer draaien dan de andere.
Normaal is de afstand van de spoorstang (evenwijdig met de as) voor linksom en richtsom sturen gelijk.
Omdat je nu haaks (in het verlengde van de trailer) hierop de stuurstang hebt zitten, moet het stuurarmpje haaks op het stuurarmpje zitten waar de spoorstang op zit.
Bij jouw is dir 60graden of zo. Dus hier ga je eigenlijk de mist mee in.
Misschien dat dit te verhelpen is door het servo armpje schuin op de servo te zetten. De hoek is dan 90-(hoek tussen de twee armen). Zou dit 60graden zijn dan wordt servo arm op 30graden gezet maar dan andersom omdat je nu aan de servo kant corrigeert.
Het komt er op neer dat als het rechter spoorstang armpje in het verlengde van de trailer zit, de servo arm haaks hierop staat.


Hallo Srefan,

Kijk je bent nog eens een oplettende kijker, dat heb je dus goed gezien dat de stuurassen rechtsom verder uitslaan dan linksom.
Niemand had het trouwens nog gezien, dat het niet klopte !!!
Maar deze foto's had ik al gemaakt bij eerdere proefopstelling en waren de nokken van de max. stuuruitslag nog niet gemonteerd en waren de onderlinge stuurstangen nog niet correct afgesteld !!!
Nu is de stuuruitslag naar rechts en links gelijk, namelijk de 6e stuuras heeft een max. stuuruitslag van 40 graden.
Ik heb er mee rond gereden, zowel links als rechts en de draaicirkel gemeten en die was op 2 cm na gelijk, nou die 2 cm die neem ik op de koop toe, want 2 cm verschil bij zo'n grote draaicirkel van 2.5 meter van de hele combinatie !
CORRECTIE : 23.23 uur
Niet goed op mijn aantekeningenbriefje gekeken, bij de eerste proef was de draaicirkel 2,5 meter, maar door een aanpassing van de stuuruitslag is nu de draaicirkel 2 meter !!


De gecorrigeerde foto's volgen nog.

Maar wat jij zegt dat het ene stuurarmpje op 90 graden op de fusee moet zitten, hmmm, ik weet niet of dat wel klopt !
Want ik heb gemeten bij de 1:1 Semi-dieplader en daar waren stuurarmen links en rechts gelijk, deze staan op de fusees onder een hoek van 17 graden. (gemeten met een gradenboog)
Bovendien komt er aan de andere kant op de fusee van 6e stuuras een apart stuurarmpje voor de aansturing door de servo, waardoor de uitslag naar links en rechts gelijk blijft.
Door dit speciaal te maken stuurarmpje wordt het verschil wat jij bedoelt gecorrigeerd, die correctie wordt ok toegepast bij de 1:1 Broshuis Semi-dieplader.
Dus Stefan, wat jij een schoonheidsfoutje noemt, is niet terecht in mijn optiek !!!
Je hebt wel gelijk als ik de servo op het zelfde stuurarmpje van de 6e stuuras zou plaatsen, waarmee de 5e stuuras is verbonden met een stuurstangetje, dan krijg je inderdaad een probleem met de uitslag van de servo, maar dat is nooit mijn bedoeling geweest om de servo op dit armpje te monteren.

T.z.t volgen hier nog foto's van, want ik moet dit stuurarmpje nog maken, maar dan moet ik eerst de servo binnen hebben, om te kijken hoe ik de servo zo mooi mogelijk weg kan werken en toch de grootst mogelijke kracht van de servo kan overbrengen op de stuurassn.
Hopelijk is mijn uitleg duidelijk over de aansturing van de servo naar het nog te maken stuurarmpje.
Maar Stefan, maak je niet ongerust en blijf kijken, dan zal je zien dat het helemaal goed komt met de besturing, hahahahaha !!!
Of ik begrijp niet goed wat jij bedoeld, dat zou ook kunnen !!
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

De verdere (af)bouw van de Semi-dieplader ligt even stil, want ik zit op onderdelen te wachten :

In bestelling voor de kingpin :
1 axiaal naaldlagertje
2 radiaalkogellagertjes
1 potmetertje

In bestelling voor de besturing :
1 Servo
1 Ontvanger
1 kristal

Dus ik ga nu maar even wat kleine detail onderdelen maken, zoals steunen voor de zwaailichten en de aansluiting en koppelingen van de luchtslangen en stroomkabel maken en monteren.
Alvast de draaischijf van de kingpinbesturing draaien en het rondegat in de onderplaat van het zwanenhals maken.

Foto's volgen t.z.t. !!

Wordt vervolgd.
 
Hoe zien de Axiaal naaldlager en het radiaalkogellagertje eruit?
Zijn dit normale lagers?
 
Hoe zien de Axiaal naaldlager en het radiaalkogellagertje eruit?
Zijn dit normale lagers?


Hallo Mark,

Dit is een Axiaal Naaldlager

NAALDLAGER01.jpg


Deze Naaldlagers zijn extra dun tegen opzichte van Axiaal kogellagers


Dit is een Radiaal Kogellager

RADIAALLAGER01.jpg
 
kan ook leuk zijn ;)...

echter het lager dat ik in mijn draaikrans gebruik kan een hoop kilotjes aan druk hebben ;) dus krom slaan moet je flink hard meppen of op een verkeerde hoek meppen... maar dan sloop je een radiaal lager ook.
 
@piet:

Waarom een ontvanger voor de besturing?

Je kan toch ook de potmeter van de kingpin via een "servotester" de stuurservo laten bedienen?
servo3.gif

Servo Pulser

Veel succes met de bouw, blijf het zeer aandachtig volgen
 
@ Dr. Evil,

Om alvast te antwoorden...

Normaal wordt een servotester inderdaad toegepast.
Echter zitten daar wat nadelen aan.

Vandaar dat ik een PIC heb geprogd, die aan diverse wensen voldoet.
Zie hier de info daarover:
Alle denkbare instellingen zijn te doen, via instelpots en via de zender.
De dode-slag laat ik de waarde vast staan, daar dit niet zo kritisch is...
om dit in te stellen.
De waarde zal bepaald worden met de 1e test en zal ongeveer 5graden naar L&R zijn.

Verders zijn de max-instellingen verplaats naar instelpotmeters, i.p.v. via de zender.
Zo ook de instelling van de King-pin potmeter, tot waar die moet reageren.
Bijv. i.p.v. 2x 135graden, naar 2x 110graden.
(Mechanisch kan die gewoon 270graden blijven maken.)

Volgens mijn idee, zijn alle instellingen goed te doen...
zonder veel toepas of omwegen.

Eerst wordt de midden-positie bepaald, via de zender.
Deze waarde wordt opgeslagen, daarna stel je de max-posities in.
Vervolgens stel je het berijk van de King-pin potmeter af en klaar.

Verders werkt de Fail Safe naar behoren, als het via de zender wordt bedient.
Zodra die in de Fail Safe komt, gaat die direkt naar zijn midden-positie.
Normale wijs, zal die direkt weer terug gaan, naar de King-pin besturing.
Daar de meeste multi-switsch modules, alle uitgangen weer uit zetten.
Mocht het hoe dan ook actief blijven, dan blijft de servo in het midden staan.

Een Fail Safe toepassen op de King-pin besturing is wat lastiger.
Het reageerd nu enkelt als de servo aansturing, boven of onder de max/min mechanische grens komt van een servo.
Zodra dit gebeurd, gaat die ook direkt naar zijn Fail Safe en houd de servo in het midden.

Zodra Piet klaar is met zijn semi-dieplader, zal dit worden getest op de werking...
en zonodig aangepast.

Er zijn wel al wat dingen aangepast, zoals het in de quote beschreven staat.

Er hoeft niet meer met een multi-switch omgeschakeld te worden...
Om tussen zenderbediening of de king-pin potmeter te kiezen.
Zodra de zender boven of onder een bepaalde waarde komt, neemt de zender de bediening vanzelf over...
Zodra de zender weer terug in het midden staat, wordt de servo weer bedient via de king-pin.

De ontvanger is in feite niet noodzakelijk, meer een luxe/extra:D.
Al heeft het wel zijn voordelen met het instellen van zijn midden-positie.
Als de optie voor het besturen via de zender weg gelaten zou worden...
Dan zal de midden-positie bepaald moeten worden via een instelpotmeter, of mechanisch.
 
beste piet

ik heb je topic een tijdje niet kunnen volgen, maar wat een prachtig stukje werk.
Zo zie je maar dat je niet alles hoeft te kopen, en dat zelf bouwen of verbouwen ook prachtige resultaten geeft. En vooral veel voldoening.
ik ben benieuwd wat de volgende uitdaging zal worden.

groeten Erik
 
Hallo allemaal,

Tuut, Tuut, het lijkt Overtoom wel !!

Dinsdagavond 20-01-2009 om 23.00 uur kogellagers en een naaldlager besteld bij RS
Vanmiddag om 12.00 uur al ontvangen vanuit het Centraal magazijn in Duitsland.
Dat is nog eens een goede service !!!
SUPER hoor !!!
Factuur nog niet ontvangen.

Dus, ik kan weer verder gaan met het Kinpin besturingssysteem !

Wordt vervolgd.
 
hey RS als particulier besteld? dan moet je meestal vooruit betalen???

maar ze zijn erg rap inderdaad bestel er toch wel met enige regelmaat ook boutjes en moertjes zijn daar perfect voor een zeer scherpe prijs te krijgen zelfs M2
 
hey RS als particulier besteld? dan moet je meestal vooruit betalen???

maar ze zijn erg rap inderdaad bestel er toch wel met enige regelmaat ook boutjes en moertjes zijn daar perfect voor een zeer scherpe prijs te krijgen zelfs M2


Hallo Cheeta,


Nee, ik bestel niet via particulier, maar altijd via mijn BV, hierdoor kan ik de BTW terugkrijgen en hoef je vaak bij bestellingen niet vooruit te betalen.

Zij zijn trouwens niet duur met al hun materialen, dit valt best mee !!!
Ik zal hier wel vaker gaan bestellen, ook voor de te bouwen Cat. 385 CL

Ik bestel mijn boutjes altijd bij Dieter Knupfer in Duitsland, groot assortiment en ook niet duur, ook sneele levering en achteraf betalen !!!
 
Als het een Duitse zaak is kan de BTW niet teruggevorderd worden(volgens m'n boekhouder)

Succes,

Jan

Hallo Jan,

Ik kan ook de BTW terugvragen van buitenlandse ondernemingen, omdat ik internationaal jarenlang heb ingekocht voor mijn zaken, dit moet wel speciaal aangemeld zijn bij de Belastingdienst.
Hoe dit precies werkt weet ik niet, dit heeft mijn R.A. in het verleden geregeld.
 
Back
Top