hallo Piet,
Puik werk hoor, ziet er weer netjes uit.
Ik zit net naar de foto's te kijken, en zie een schoonheids foutje.
Omdat het binnenste wiel verder instuurt dan het buitenste wiel, is de stuurhoek van elk wiel voor links en rechtsom struren verschillend. Omdat je nu de stuurarmen precies haaks aan de wielen hebt lopen, moet nu de servo de ene kant op meer draaien dan de andere.
Normaal is de afstand van de spoorstang (evenwijdig met de as) voor linksom en richtsom sturen gelijk.
Omdat je nu haaks (in het verlengde van de trailer) hierop de stuurstang hebt zitten, moet het stuurarmpje haaks op het stuurarmpje zitten waar de spoorstang op zit.
Bij jouw is dir 60graden of zo. Dus hier ga je eigenlijk de mist mee in.
Misschien dat dit te verhelpen is door het servo armpje schuin op de servo te zetten. De hoek is dan 90-(hoek tussen de twee armen). Zou dit 60graden zijn dan wordt servo arm op 30graden gezet maar dan andersom omdat je nu aan de servo kant corrigeert.
Het komt er op neer dat als het rechter spoorstang armpje in het verlengde van de trailer zit, de servo arm haaks hierop staat.
Hallo Srefan,
Kijk je bent nog eens een oplettende kijker, dat heb je dus goed gezien dat de stuurassen rechtsom verder uitslaan dan linksom.
Niemand had het trouwens nog gezien, dat het niet klopte !!!
Maar deze foto's had ik al gemaakt bij eerdere proefopstelling en waren de nokken van de max. stuuruitslag nog niet gemonteerd en waren de onderlinge stuurstangen nog niet correct afgesteld !!!
Nu is de stuuruitslag naar rechts en links gelijk, namelijk de 6e stuuras heeft een max. stuuruitslag van 40 graden.
Ik heb er mee rond gereden, zowel links als rechts en de draaicirkel gemeten en die was op 2 cm na gelijk, nou die 2 cm die neem ik op de koop toe, want 2 cm verschil bij zo'n grote draaicirkel van 2.5 meter van de hele combinatie !
CORRECTIE : 23.23 uur
Niet goed op mijn aantekeningenbriefje gekeken, bij de eerste proef was de draaicirkel 2,5 meter, maar door een aanpassing van de stuuruitslag is nu de draaicirkel 2 meter !!
De gecorrigeerde foto's volgen nog.
Maar wat jij zegt dat het ene stuurarmpje op 90 graden op de fusee moet zitten, hmmm, ik weet niet of dat wel klopt !
Want ik heb gemeten bij de 1:1 Semi-dieplader en daar waren stuurarmen links en rechts gelijk, deze staan op de fusees onder een hoek van 17 graden. (gemeten met een gradenboog)
Bovendien komt er aan de andere kant op de fusee van 6e stuuras een apart stuurarmpje voor de aansturing door de servo, waardoor de uitslag naar links en rechts gelijk blijft.
Door dit speciaal te maken stuurarmpje wordt het verschil wat jij bedoelt gecorrigeerd, die correctie wordt ok toegepast bij de 1:1 Broshuis Semi-dieplader.
Dus Stefan, wat jij een schoonheidsfoutje noemt, is niet terecht in mijn optiek !!!
Je hebt wel gelijk als ik de servo op het zelfde stuurarmpje van de 6e stuuras zou plaatsen, waarmee de 5e stuuras is verbonden met een stuurstangetje, dan krijg je inderdaad een probleem met de uitslag van de servo, maar dat is nooit mijn bedoeling geweest om de servo op dit armpje te monteren.
T.z.t volgen hier nog foto's van, want ik moet dit stuurarmpje nog maken, maar dan moet ik eerst de servo binnen hebben, om te kijken hoe ik de servo zo mooi mogelijk weg kan werken en toch de grootst mogelijke kracht van de servo kan overbrengen op de stuurassn.
Hopelijk is mijn uitleg duidelijk over de aansturing van de servo naar het nog te maken stuurarmpje.
Maar Stefan, maak je niet ongerust en blijf kijken, dan zal je zien dat het helemaal goed komt met de besturing, hahahahaha !!!
Of ik begrijp niet goed wat jij bedoeld, dat zou ook kunnen !!