Keildiffusor (II)

11 wiggen Rik ,niet meer want dat werkt absoluut niet.

De lucht komt met meer wiggen niet lekker de kamer in.

Gewoon de tekening aanhouden , werkt het beste.

Mvg,

Martin.
 
11 wiggen Rik ,niet meer want dat werkt absoluut niet.
De lucht komt met meer wiggen niet lekker de kamer in.
Gewoon de tekening aanhouden , werkt het beste.

Mvg,
Martin.

Hi Martin, wil ik effe op inhaken. Ik heb Rik een paar AutoCad tekeningentjes gestuurd van deze diffusers om mee te rommelen voor zijn cnc codes. Dat waren toevallig ook die 11 en 13 schoeps diffusers, vandaar zijn vraag denk ik. Maar ik kan je zeggen dat ik ze beide heb gebruikt in mijn '54 en ze draaien alle twee als een rakket. Eerst die 13 schoeps variant, daarna terug naar 11 schoepen in de naam van experimenteren om meer power te krijgen maar het maakte weinig uit. Ook die 13 schoeps diff had hele goede acceleratie bij alle toeren. Reden om terug te gaan naar die 11 schoepen was bij mijn specifieke motor een té hoge uitlaat temp bij die 7kg weet je nog? Maar die andere diffuser had precies hetzelfde boven de 145.000 toeren. (Let wel, we hebben het hier niet over een standaard '54, bij dat toerental had ik een gezonde 6kg stuwdruk, wat een gewone MW54 ook moet kunnen halen bij 160.000) In alle andere toeren kunnen ze beide accelereren van idle tot 145K in maar twee seconden, echt ongelooflijk. Die 13 schoeps diffuser was trouwens wel geometrisch berekend met hulp van Peter Chaffe van GTBA en dus niet geheel alle eer aan mij ;). Maar hij doet het prima!

Groetjes,
Gerald

Beide diffusers van mijn '54 torretje:
GroteFoto-HBPEULXV.jpg
 
Ja, dat weet ik wel Gerald ,maar jij draaide met een 60mm compressor, en Rik heeft de standaard 54mm ,die is heel anders.

Vertrouw me nou maar , 13 wiggen met een standaard 54mm compressor gaat niet goed komen .

Je weet ik heb heeeeel veel contact met Mike Murphy van Wren , en die heeft dit al lang uitgeprobeerd en kwam het beste uit op 11 wiggen ,omdat de luchtsnelheid voor de binnenkomende lucht in de brander dan het gunstigste was.
Heel simpel ,de jetcat p 60 gebruikt een 15 wigs diff word loei heet , de funsonic fs52 heeft ook dit principe ,word ook loei heet , en zo zijn er nog meer motoren .

Als je minder wiggen hebt ,dan kan de lucht meer uitzetten ,en de snelheid neemt af.
Je kunt maar maximaal 150m /sec gebruiken voor een goede verbranding , daar is Mike ook achter gekomen met de 44 er.

Peter Chaffee heb ik geen hoge pet van op.
Alle dingen die hij mij uitgelegd heeft ,en ook zeker wist dat het werkte ,werkte bij mij van geen meter , dus ik weet het niet.
Berekenen zal hij wel kunnen ,maar ik ben iemand van de praktijk en dat is meestal anders.

Goed, genoeg gepraat , ik hoop wel dat je die 60 er nog een keer afmaakt Gerald , kijken of we de vlam naar voren krijgen .

Veel succes , en Rik en Gerrit Jan ook natuurlijk

Mvg,

Martin.
 
Ja, dat weet ik wel Gerald ,maar jij draaide met een 60mm compressor, en Rik heeft de standaard 54mm ,die is heel anders.
Ja, dat klopt, is inderdaad anders. Daarnaast was mijn behuizing iets groter gebracht naar 94mm wat eea ook anders maakt. Je bebt gelijk, is niet echt een vergelijking.


Goed, genoeg gepraat , ik hoop wel dat je die 60 er nog een keer afmaakt Gerald , kijken of we de vlam naar voren krijgen .

Veel succes , en Rik en Gerrit Jan ook natuurlijk

Mvg,
Martin.

Gaat zeker goed komen, blijft als een doorn steken natuurlijk, komt goed. ;)
Eerst andere prioriteiten....

Groetjes,
Gerald
 
forceren

Helaas heb ik nog geen forceerderij kunnen vinden die bereid was om een een paar huisjes te forceren voor je, ma ja je weet nooit he, ik blijf zoeken.


Forceren is goed te doen je moet daar voor het juiste materiaal hebben om een mooie afdek kap te maken voor je turbine kun je bij elke bouw markt wel een verloop stuk of iets dergelijks krijgen wat in de buurt komt dit is ook geforceerd dit is het aluminium wat zich goed laat drukken.
Ik heb wel eens 5 kappen stuk gedrukt toen ik er achter kwam dat het niet zo moelilijk hoeft te zijn met het juiste materiaal. gr Gerrit Jan
 
Hier en daar zijn er nog kleine bedrijfjes die prijzen-bekers maken. Ooit heb ik bij zo'n winkeltje-bedrijf ketelkappen laten forceren. Tekening meenemen en ze maken het waar je bij staat. Ze hebben giga veel malletjes en passen deze heel eenvoudig aan.
Tegenwoordig maken ze de bekers ook van allumalluminimum.
Kijk dus eens bij een prijzenbekerboer...:-)

groet,
Jacques
 
Hoi Gerrit Jan, Jaap bedoelde hier iets ander, ik zou namelijk graag het buitenhuis én uitlaat cone uit één geheel zien. Dit is was lastiger (zoniet onmogelijk op een hobby draaibank) om zelf te maken. Nu zijn er wel profesionele bedrijven maar dat kost gelijk heel wat. Bij mijn GR180 is het ook één geheel (zonder de 12 boutige flens achterop) maar dan aan elkaar gepuntlast. Werkt ook wel maar het kan natuurlijk mooier. :D

Zoiets;
GroteFoto-F8R6B3F7.jpg


Groetjes,
Gerald
 
ngv

Hoi Gerrit Jan, Jaap bedoelde hier iets ander, ik zou namelijk graag het buitenhuis én uitlaat cone uit één geheel zien. Dit is was lastiger (zoniet onmogelijk op een hobby draaibank) om zelf te maken. Nu zijn er wel profesionele bedrijven maar dat kost gelijk heel wat. Bij mijn GR180 is het ook één geheel (zonder de 12 boutige flens achterop) maar dan aan elkaar gepuntlast. Werkt ook wel maar het kan natuurlijk mooier. :D

Zoiets;
GroteFoto-F8R6B3F7.jpg


Groetjes,
Gerald

Hallo Gerald hoe heb je de afdichting ngv huis
 
forceren alu kap

Probeer de Plaatijzer industrie apeldoorn daar kunnen zo dieptrekken,ik kan het weten heb er vier jaar gewerkt.
gr rene.
ps. in Gaanderen zit ook een forceer bedrijf!!!
 
Laatst bewerkt:
Hallo Gerald hoe heb je de afdichting ngv huis

Die is inderdaad niet hermetisch afgesloten, echter wel zo precies mogelijk. Mijn NGV zit aan lagertunnel vast geschroefd maar er moet ergens de rek in kunnen zitten. Let op; bij de UT160 hebben ze deze uitzetting mogelijk gemaakt bij de diffuser, da's écht niet goed en een groot ontwerpfout zelfs. Bedenk je maar eens, de motor zit met straps (meestal) aan het model vast. Het hele binnenwerk wil er als een jacco vandoor met al het vermogen uit de buitenmantel. Die kan hij dus niet kwijt op de voorplaat of diffuser, alleen maar aan de vast geboute NGV én direct dus ook op de radius van de buitenmantel....juist, die 0.3mm blikken gasfles. Ik kan mij niet voorstellen dat het de bedoeling is dat al die 16+kg op de dunne gasfles radius staat als je begrijpt wat ik bedoel..., kijk maar eens goed naar die tekening. Jij hebt echter zo te zien gewoon de oude KJ constructie gebruikt wat prima is, misschien had je het al gezien. Snap alleen niet waarom dat nooit eerder opgevallen is, hij verkoopt de tekeningen aan jan en alleman. Moet er niet aan denken dat de ketel ineens inklapt bij dat vermogen....

Maar in mijn geval kan het binnenwerk dus in langsrichting uitzetten op de buitenmantel met NGV glij passing. Als er eventueel wat lekkages zijn komt dit weer in het uitlaat gaspad terecht zodat dit weer gebruikt wordt als stuwdruk. Daarnaast heb je een koeling van NGV. Heb het afgekeken van de AMT, zij doen het al jaren zo:

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-EKTPLQTM.jpg
 
608 lager

rechts lager JM kosten set 50 euro meer als 1 uur gedraaid let op niets aan te zien lopen netjes
Links GJ lagers vermaakt kosten set 4 lagers ceramische conrad 28 euro meer als 2 uur gedraaid lopen iets minder mooi in turbine niet te merken.
full
en iets minder dan JM
 
Laatst bewerkt door een moderator:
rechts lager JM kosten set 50 euro meer als 1 uur gedraaid let op niets aan te zien lopen netjes
Links GJ lagers vermaakt kosten set 4 lagers ceramische conrad 28 euro meer als 2 uur gedraaid lopen iets minder mooi in turbine niet te merken.
full
en iets minder dan JM


lagers zijn niet blauw zo als misschien op de foto doet over komen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het was niet mijn tip maar bedankt :) Ik kan ze dan mooi gaan gebruiken in mijn motoren zonder me zorgen toe hoeven maken. Fijn gevoel.
 
Back
Top