Vacuum bagging: wat voor " zuigapparatuur" gebruik

Ik heb met veel interesse dit draadje bekeken.
Ik ben bezig zelf een vacuümmachine te bouwen.
tot dusver lukt het aardig.
Het enigste probleem is het vinden van een vacuümmvervroeger waarmee de sterte van het vacuüm wordt geregeld, heb al verschillende sloopbedrijven in de buurt gebeld maar niemand kan mij hieraan helpen:(

Ik heb ook al nagedacht over een andere manier voor het instellen van het vacuüm. Bijvoorbeeld het gebruiken van een spuit. als je hier een vacuüm op zet zou dit ook voor een beweging kunnen zorgen. Ik denk echter dat dit niet helemaal luchtdicht is en dus zal gaan lekken.....

Wie zou mij kunnen helpen aan een vacuümvervroeger of een andere manier om het vacuüm te regelen???
 
Ik heb met veel interesse dit draadje bekeken.
Ik ben bezig zelf een vacuümmachine te bouwen.
tot dusver lukt het aardig.
Het enigste probleem is het vinden van een vacuümmvervroeger waarmee de sterte van het vacuüm wordt geregeld, heb al verschillende sloopbedrijven in de buurt gebeld maar niemand kan mij hieraan helpen:(

Mmm, vreemd. Domme opmerking misschien, maar weten de mannen wel dat dit een onderdeel is van de carbateur? (en verder gaat mijn kennis ook niet)

Ik heb ook al nagedacht over een andere manier voor het instellen van het vacuüm. Bijvoorbeeld het gebruiken van een spuit. als je hier een vacuüm op zet zou dit ook voor een beweging kunnen zorgen. Ik denk echter dat dit niet helemaal luchtdicht is en dus zal gaan lekken.....???

Ha!! Dat heb afgelopen week ook geprobeerd. Valt vies tegen. Ik ben met een 50ml spuit aan het expirmenteren geweest. Deze spuit heeft een aparte rubber afdichting als "zuiger".

Het nadeel is dat het bijzonder onnauwkeurig werkt. ik zie dat zo (dat hoeft dus niet perse waar te zijn ;) ) de zuiger staat, als het systeem onder vacuum is, in zijn bovenste positie. Daar staat hij lang, als het systeem tenminste dicht is. Het vacuum verdwijnt dan zeer langzaam. De zuiger krijgt de tijd om te "verkleven" Werd de zuiger bij een druk van -.8 bar omhoog gezogen, de zuiger dendert pas weer naar beneden bij -0.4 tot -0.5bar.

Ik vindt dat veels te grof. Mooi vindt ik het als het systeem te regelen is op een verschil van 0.1bar.

Ik heb ook nog een luchtcilindertje geprobeerd. Zelfde probleem.

Wie zou mij kunnen helpen aan een vacuümvervroeger of een andere manier om het vacuüm te regelen???

Een andere optie is wellicht een augurkenpot.

profielkeuze-van-een-orca-2m-2

Een probleem vormt wellicht het zeeeer moeilijk te verkrijgen URFT.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Berrie, hou nou eens op over m'n urft.... ;)

Bison%20polymax.jpg
 
Mmm, vreemd. Domme opmerking misschien, maar weten de mannen wel dat dit een onderdeel is van de carbateur? (en verder gaat mijn kennis ook niet)

Als je ze dat zegt, zullen ze hem zeker niet vinden. Vacuumvervroeging zat op de onsteking van benzinemotoren, vroeger. Hoe hoger het vacuum in het inlaatspruitstuk (tussen carb en cilinderkop), hoe meer vervroeging. Het is een drukdoosje op de zijkant van de onsteking, bijvoorbeeld zo op een mini, dat 'goud' verzinkte ding:

45D-VAC.jpg


Met zo'n drukdoosje kan je inderdaad een microswitch bedienen, die via een relais de pomp aanstuurt. Redelijk precies werkend te krijgen, als je een verstelling met draadeind of zo tussen drukdoosje en switch maakt.

Succes,

Hugo
 
Ok,

Dus als ik vraag naar een drukdoosje welke op de ontsteking van oude benzinemotoren zit heb ik meer kans van slagen???
Zal het gaan proberen
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad. Zelfs ook nieuw te krijgen, bij automaterialenzaken. Alleen vragen ze daar meteen: wat voor auto? Maar als je daar een vakkundige medewerker hebt kan die je ook helpen. Uit mijn Miniverleden weet ik nog deze winkel, met plaatje van de losse unit:

37H8414.jpg


Succes,

Hugo
 
Zo'n "drukdoosje" kun je inderdaad ook makkelijk zelf maken uit een potje met een rubberen flap (of in mijn geval gewoon een augurkenpot met deksel), waaraan je op creatieve wijze een microschakelaar bevestigd.

Een echte instelbare vacuümschakelaar is natuurlijk de mooiste oplossing:

vakuumschalter - Google Produktsuche
 
2566.jpg


Pneumatik Wandler - Herst.Art-Nr.: M/P72014/5 bei Mercateo günstig kaufen

Technical Data
Medium: Vacuum
Temperatuur: +50°C max. Voedingsspanning: (Ub): 10,8 tot 30 V d.c. (beschermd tegen ompoling)
Schakelspanning: (Ub) -0,7 V
Max. stroomsterkte: 25 mA
Digitale uitgang: Normaal open, 125 mA max. Schakelpunt: Instelbaar tussen 0 en -1 bar Analoge uitgang (0 tot -1 bar): 1 tot 5 V d.c. (±0,004 V) Antwoordtijd: < 5 ms
Beschermingsgraad: IP 65 (DIN40050) voorzien van steker

http://www.farnell.com/datasheets/42639.pdf

Mooi ding, maar je moet er nog wel een 12V voeding en relais aan vastknopen om de 220V koelkastcompressor (die bij mij dacht ik max. zo'n 3A trekt) te schakelen.

Geen geld eigenlijk. Misschien dat ik deze zelf maar eens bestel.

Vincent
 
Pneumatik Wandler - Herst.Art-Nr.: M/P72014/5 bei Mercateo günstig kaufen

Technical Data
Medium: Vacuum
Temperatuur: +50°C max. Voedingsspanning: (Ub): 10,8 tot 30 V d.c. (beschermd tegen ompoling)
Schakelspanning: (Ub) -0,7 V
Max. stroomsterkte: 25 mA
Digitale uitgang: Normaal open, 125 mA max. Schakelpunt: Instelbaar tussen 0 en -1 bar Analoge uitgang (0 tot -1 bar): 1 tot 5 V d.c. (±0,004 V) Antwoordtijd: < 5 ms
Beschermingsgraad: IP 65 (DIN40050) voorzien van steker

http://www.farnell.com/datasheets/42639.pdf

Mooi ding, maar je moet er nog wel een 12V voeding en relais aan vastknopen om de 220V koelkastcompressor (die bij mij dacht ik max. zo'n 3A trekt) te schakelen.

Geen geld eigenlijk. Misschien dat ik deze zelf maar eens bestel.

Vincent

Vincent,

Ik ben bang dat jij de prijs hebt gezien van de kabel welke je hieraan kan bevestigen. volgens mij is onderstaande link het apparaat zelf en die is een stukje duurder:cry:
Pneumatik Wandler - Herst.Art-Nr.: M/58027/VAP/P bei Mercateo günstig kaufen
 
Erg vreemd Jeroen. Ik heb een account bij Norgren, en daar kreeg ik in eerste instantie met dat artikelnummer inderdaad slechts de kabel te zien. Toen ik later het artikelnummer M/58027/VAP/P aan mijn mandje toevoegde, werd deze automatisch in M/P72014/5 veranderd...

Zal wel een foutje zijn. Goed. Deze valt af... :(
 
In een wasmachine zit ook een drukregelaar voor het waterniveau.
Met een kleine modificatie kan je die natuurlijk ook andersom laten werken.
 
Voor het bedrag van die drukregelaar heb je ook een Danfoss RT121. Die je zonder relais 220v kan laten schakelen, en met relais 400v...
 
Ik regel mij druk/ vacuum met een regelaar.

pp_63120_2801_dp100_rdax_404x290.jpg

DP-100 series - SENSOR - Panasonic Electric Works Sales Western Europe B.V. -

Ik gebruik een oude zuurstofcylinder uit een F16 als buffer zodat de pomp niet in-uit-in-uit staat te schakelen.
Met de regelaar schakel ik via een solidstate relais de vacuumpomp in en uit.

Die sunx heb ik niet kunnen krijgen ik gebruik een vergelijkbaar blokje van keyence de ap-c30wp.
apc30k_topimage.gif

AP-C30W Series Built-in Amplifier Pressure Sensor - KEYENCE

Snoezig blokje van 3 bij 3 cm :)

Wat zoeken op eBay en wat geduld en je haalt zo'n blokje voor weinig op.
Moet je natuurlijk wel weer een solidstate-relay hebben om je pomp te chakelen, maar die haalde ik gisteren ook van eBay 240V 25A voor $7,50 inclusief verzendkosten. :) er zijn er nog meer :)

Pieter J@n
 
Als je vacuum aansluit op een conservenblik, dan buigt de bodem naar binnen, genoeg om een schakelaar te bedienen via een arm die de beweging vergroot. Bodem beweegt enkele tienden milimeters, armpje er tegenaan en die tegen een microswitch.
 
In een cv-ketel zit ook een vacuum schakelaar, om te controleren of de ventilator voor de afvoergassen nog draait. Tenminste in een HR-ketel.
 
Van de week de andere kant van de airbox gedaan. Deze was iets lastiger omdat de opening voor de carburateur er ook in moest. Toch is hij beter gelukt dan de bovenkant, waarschijnlijk omdat ik beter wist hoe ik 'm moest lamineren.

volgens mij gebruik je schuin weefsel? Ik maak zelf ook complexe kappen met vacuumtechniek en heb een beetje gemerkt als ik de hars voorverwarm (tot +- 40 graden) hij veel vloeibaarder word en je veel minder kans maakt op lucht bellen en van die 'open plekken' misschien is dat een oplossing?

010320091466.jpg
 
Back
Top