Berrie,
Ik gebruik een koelkastpomp. Als schakelaar een drukdoosje uit een autocarburateur (van de sloop) die tegen een veer intrekt, met een vleugelmoer op een stukje draadeind kan ik de veerspanning veranderen om de onderdruk te regelen. Het draadeind schuift met een verdikt deel (een moer oid) over een microswitch, bij teruglopen van het vacuum schuift de moer van de switch af en schakelt de pomp aan.
Mijn leiding werk komt bij Praxis vandaan, onderdelen van een modulair beregeningssysteem voor de tuin. Daar zijn allerlei handige onderdelen voor te verkrijgen, allereerst natuurlijk PU slang daarnaast T-stukjes, afsluitertjes enz (merk weet ik zo even niet uit mijn hoofd, Gardena??).
Om het leiding werk op de vacuumzak aan te sluiten gebruik ik zuignapjes bij Blokker vandaan, die zuignapjes die daar verkocht worden als haakjes om allerhande zaken in de keuken op te kunnen hangen (wel de eenvoudigste nemen). Voorzichtig een gat in de zuignap maken, vacuumslang er met secondenlijm in lijmen. Als je alles in de vacuumzak hebt gedaan moet je op een vlak stuk een gaatje in de vacuumzak maken, daar de zuignap opzetten en de pomp aanzetten. De zuignap wel even vasthouden, deze zuigt zichzelf pas goed vast als er wat onderdruk in de zak heerst. Geen gefrommel met nippels door de folie heen. Bij grotere produkten (grote vleugeldelen) gebruik ik meerdere aansluitpunten op de folie.
Om de vacuumfolie af te sluiten gebruik ik siliconenkit. Ik heb daarmee nog geen ervaring met een vacuumzak. Ik gebruik het bij negatief schalen bouwwijze, eerst breedplakband op de randen van de mal, daar een rups siliconenkit op. Plakband voorkomt dat kitresten achterblijven op de mal, plakband zelf lost vrij eenvoudig vanwege het op de mal aanwezige losmiddel, dubbele veiligheid, daarnaast is de epoxy vaak eerder uitgehard dan de kit, plakband er af trekken en je loopt niet de hele dag kit van je handen te schrobben. Als ik alle lagen materiaal (scheurweefsel, zuigvlies enz.) in de mal heb gelegd, leg ik daar de vacuumfolie overheen, deze druk ik op de kitrups (bij hoeken en waar je meer ruimte in de folie nodig hebt wat meer kit aanbrengen, beetje kneden en knijpen om de kit tot in alle plooien te krijgen). Vervolgens vacuum aanbrengen. In eerste instantie lijkt de kit wat naar binnen te zuigen (2 à 3 mm) maar uiteindelijk is de folie direct naast de kit zo strak tegen de mal gezogen dat de kit niet meer verder gaat. Zoals gezegd heb ik hiermee nog geen ervaring met produkten in een volledige zak maar volgens mij moet folie op folie met kit ertussen ook wel lukken (een kleine test is zo gedaan).
Ik heb ook nog wel eens wat pogingen gedaan met een handy-sealer (
http://www.majoor.solcon.nl/products.htm iets naar beneden scrollen). Het is moeilijk om met dit apparaatje een perfect luchtdichte afsluiting te krijgen.
Tot zover mijn resultaten en ervaringen in de zoektocht naar eenvoudige materialen ter vervanging van de vaak duurdere en alleen via de vakhandel te verkrijgen onderdelen en materialen.
Met vriendelijke groet,
Andries.