In de gebruiksaanwijzing van mijn ESC staat met nogal nadruk: never make the connection cable between battery and ESC longer than 25cm...
Motorkabels verlengen. Als het niet anders kan dan accu-kabels verlengen, moet je extra input-condensatoren installeren, 'low ESR' elco's. Door te lange accu-draden zal de standaard altijd aanwezige elco heter worden en
op den duur kapot gaan (de regelaar zal voorlopig goed functioneren). Daarom extra elco's installeren, die moeten de zelfinductie van de akku-kabels weg compenseren.
Lengte van de kabels moeten kort gehouden worden omdat er anders een te groot vermogenverlies optreed ...
...
... en andere effecten zijn verwaarloosbaar bij deze lage spanningen.
100% correct ... maar (hier) niet de hoofdreden voor de fabrikant om te schrijven dat de accu-kabels niet te lang mogen worden. De zelf-inductie van de akkukabel is hier het probleem, en niet zozeer de weerstand van de kabel. Die zelf-inductie zorgt voor spanningspieken die
hoger zijn dan de aangelegde accu-spanning.
(Als weerstand het probleem was, zou het ook niet uitmaken of je de accukabel of de motorkabels verlengt.)
Ik heb op een shockflyer de draden op ruim 30cm lengte, omdat mijn accu ver achter het zwaartepunt zit. Dit werkt perfect in de praktijk. Het gaat wel slechts om een 6A regelaar. ...
De lengte is geen wet van Meden en Perzen. En de ene fabrikant heeft standaard al grotere en/of betere kwaliteit elco's aan boord dan andere. En als je vrijwel altijd volgas vliegt, 'chopt' (
spanning/stroom in stukjes hakken) de regelaar niet, dus ook geen spanningspieken die weggemoffeld dienen te worden.
Als ik het goed begrijp kan ik dus alle moeilijkheden gewoon voorkomen door extra dikke kabels te nemen?
Nope. Zie hierboven
... don't shorten the motorleads. ...
Elektrisch gezien geen probleem maar de motordraden
zijn de wikkeldraden die naar buiten zijn uitgevoerd (bij alle borstelloze motoren, binnen- en buiten-loper). Het is niet iedereen gegeven om ze later voor een ander toestel weer te verlengen. Hoewel, elke soldeerboutridder kan het. En doordat de draden massief zijn, zorgen kortere motordraden er ook voor dat ze eerder af zullen breken.
Tja Elco's tussenplaatsen? ...
Zo dicht mogelijk bij de regelaar. Ook niet netjes verdeeld over de lengte van de accu-kabel plaatsen.
... ik moet een afstand tussen motor en akku van 50cm overbruggen.
De vraag wordt dus nu: kan ik de leads tussen ESC en motor gewoon 40cm verlengen en is het beter om de akkulead zo kort mogelijk te houden ...?
Correct. Niet middelen.
... Wil je 2500µF hebben dan moet je 5 van deze elko's parallel schakelen. Dat werkt vele male beter dan één van 2500µF.
Zo'n kudde kleine elco's kan ook beter hun warmte kwijt dan één grote enkele elco van dezelfde capaciteit want het totaal oppervlak is een stuk groter. En hun totale zelf-inductie zal kleiner zijn, ook een gunstig gevolg.
Solutions, controller manufactures all say the same, rule of thumb for adding extra caps, caps type to use, manuals, electric background:
long battery wires will kill ESC - RC Groups
Op onderstaande foto's zie je hoe naast de twee al aanwezige elco's nog vijf extra elco's geplaatst zijn.
Meer foto's
YGE Brushless Controller