Thyssen 2

Ja de boot ligt nog te ver voorover, maar ik heb thuis geen ligbad dus trimmen voor de vaart ging niet lukken.
Het was de eerste testvaart dus lekker spelen en mogelijkheden testen.
Alles bleef droog en koud dus dat was prima.

Ik vaar met een F14 en heb voor de beperking van de uitslag de topic van Roel in het elektronicadeel gekaapt Uitslag servo's beperken

De uitslagen waren prima maar om een of andere reden geven de voiths het water niet recht achteruit maar schuin naar binnen.
Met 2 motoren ga je dus wel recht maar het vaart nog niet echt lekker.

Je moet met 1 motor vooruit ook recht kunnen varen met een beetje tegenstuur.

De volgende testvaart zet ik tijdelijk schakelaartjes tussen de motoren dan kan ik de voiths 1 voor 1 afregelen ter plekke.

De unit gaat er nog eens uit om te kijken of ik iets aan die overbrenging kan doen maar het blijft snel draaiend kunststof in een abs klankkast....
 
Radha 4

@Jan de K
Die Radha 4 ziet er prima uit.
Ik heb de Parat wel eens zien varen, is dat hetzelfde onderwaterschip qua plaatsing van de Voiths en de kiel?

Ja, de Parat heeft hetzelfde onderwaterschip als de Radha.
Wat het sturen betreft: ik heb op elke Voith 2 servo's staan welke ik allemaal appart bedien; ik stuur altijd een beetje "naar binnen" als ik 2 motoren vooruit of achteruit doe, dan gaat het wat beter. Mijn Radha bestuur ik ook met een F14, niets programmeren, maar lekker zelf sturen ==> is dubbel zo leuk! (2 knuppels vooruit, achteruit, naar links of naar rechts)
en herrie uit een Voith... Dat hoort er nu eenmaal bij. Als je het toerental kunt regelen dan de motoren op halve kracht laten draaien, dan gaat het sturen ook niet zo "bruut".

@Pergotje: Jammer dat je niet naar de WSD2009 komt, anders hadden we alle Voith's tegelijk op het water kunnen leggen
 
Laatst bewerkt:
even een iets rustigere versie van hetzelfde filmpje gemaakt voor de liefhebber.


 
Laatst bewerkt door een moderator:
hey pergotje

heb ook laatse de thyssen 2 met voiths gekocht.
maar heb een paar vragen aan jou.
op hoeveel volt en ampere heb je de motoren lopen?
en heb jij twee regelaars in je thyssen of 1 regelaar?
mvgr bart
 
hey pergotje

heb ook laatse de thyssen 2 met voiths gekocht.
maar heb een paar vragen aan jou.
op hoeveel volt en ampere heb je de motoren lopen?
en heb jij twee regelaars in je thyssen of 1 regelaar?
mvgr bart

Ja Michiel, dat is voor mij ook een relevante vraag ik ben namelijk bezig met de bouw van de Varnebank alleen weet ik niet of jullie de "speed 500 E" motoren op de Voiths hebben staan ik heb de laatste uitvoering van de VSPs van Graupner??

groeten, Brandaris
 
Op de oude graupners staan kleinere motoren dan de speed 500.

Ze draaien op 6v. de ampere's weet ik niet.
Ik had nog ergens een blaadje gevonden over de voith's, als ik die weer tegenkom weet ik meer.

Ik heb GEEN regelaar ertussen, maar een switch.
Ze schakelen via een relais aan uit uit.

Ws plaats is nog een regelaar ertussen dan is de snelheid en kracht te beperken en bij lage toeren wordt ook de herrie een stuk minder.

Een regelaar is niet nodig omdat voiths altijd draaien en aan of uit staan, snelheid regel je met de knuppels door verstelling van de bladen.
Sturen is niet afhankelijk van de voorwaartse snelheid.

De voiths mogen samen op 1 regelaar of switch.



Vandaag was ik op de beurs in Goes en daar was iemand die zijn eerste vaart ging doen met een naar eigen inzicht gebouwde Thyssen.
Eerst stuurde de servo's verkeerd om en dit hebben we samen even opgelost.
Hij had wel een regelaar ertussen en ik moet zeggen dat dat me wel beviel, vooral qua geluid.
 
Overigens, HIER staat de handleiding voor de NIEUWE Voiths, dus voor Brandaris.
Handleiding is in PDF formaat.
 
Laatst bewerkt:
Overigens, HIER staat de handleiding voor de NIEUWE Voiths, dus voor Brandaris.
Handleiding is in PDF formaat.

Bedankt voor de moeite Michiel .
Jammer dat er in de handleiding niet over gesproken wordt hoe de motoren van de VSPs worden aangestuurd door de zender en ontvanger.
Zelf zat ik te denken aan : op de zender een schuif-knop te plaatsen voor het regelen van de toeren van de motoren in samenwerking van een regelaar achter de ontvanger.
Daarom de vraag welke regelaar en de hoeveelheid Amp.

Brandaris
 
In princiepe is het een motor die niet perse in toeren hoeft geregeld te worden al is dat wel een voordeel.
Denk eraan dat je een vliegtuigregelaar neemt of een autoregelaar waar de achteruit uitgeschakeld kan worden.
Omkeren van de richting is niet gewenst !!!

Die andere boot waar ik over sprak had een schuifregelaar en dat werkte mooi.


Op de nieuwe Graupners zitten 12v. Speed 500 E.



Op de site van Graupner staat het volgende:

Typenschild der SPEED-Motorens

Motorname
Alle Motoren dieser Serie haben ein robustes Metallgehäuse Motorgröße
Gehäuselänge in diesem Fall ca. 70 mm Sonderausstattung
Kugelgelagerte Motorwelle
Zusatzbezeichnung
TURBO: Diese Motoren haben einen fünfteiligen Anker
RACE: Besonders für den Renneinsatz geeignet Nennspannung
Richtwert für die Zellenzahl der Batterie (1,2 V pro Zelle). Bsp.: 9,6 :1,2 = 8 Zellen.

SPEED-Elektromotoren

sind für Flug-, Schiffs- und Automodelle gleichermaßen geeignet. Die Typenbezeichnung informiert über Größe und Ausführung des Motors zur Erleichterung der Auswahl.

Technische Daten

Nennspannung 12 V
Betriebsspannungsbereich 6 ... 12 V
Leerlaufdrehzahl 12000 min -1
Leerlaufstromaufnahme 0,4 A
Stromaufnahme bei max. Wirkungsgrad 2 A
Blockierstromaufnahme 10 A
Höchster Wirkungsgrad ohne Getriebe 67 %
Gehäuselänge, ohne Welle 50 mm
Durchmesser 35,8 mm
Freie Wellenlänge 8,5 mm
Wellendurchmesser 3,17 mm
Gewicht 158 g
 
op mijn eigenbouw Voith's staan 12V mabuchi's (ongeveer vergelijkbaar met de 500's).
aangezien de voith's "wringen" als de middenas niet in neutraal staat krijgen de motoren flink te verduren. Volgens mij trekken mijn motoren 8A dus, een zware regelaar is niet nodig, maar..... zoals "pergo" al zei: de motoren moeten maar 1 kant op gaan! Mijn regelaar heb ik destijds zelf gebouwd, tegenwoordig kun je regelaars "programmeren" (Dat ze niet voor en achteruit hoeven)

ook bestuur ik elke Voith Schneider appart met 2 servo's, dan heb ik alle controle.

succes met de bouw!

Jan
 
Op mijn Waterman (Parat) had ik wel een regelaar er tussen staan.
Klinkt voor geen meter als je motoren direct op volle toeren draaien, daarnaast wordt ze erg "schichtig".
Bij met de "losse" boot manoeuvreren draaide ze op minder als de helft van de toeren.
Dit reageerde veel natuur getrouwer, en scheelde "in het gebruik".
Als er gesleept werd kon er meer "gas" gegeven worden.

Een andere onhebbelijke eigenschap van de motoren die op de nieuwe graupner VSP-en zitten is dat ze eigenlijk te klein zijn.
Bij langer gebruik op volle toeren worden ze vreselijk warm.
Ik zou er dus een vliegregelaar tussen zetten, die je bijvoorbeeld met een schuifregelaar op de zender bedient.
 
Michiel, mijn Duits is niet zo geweldig maar ik begrijp er uit :

motoren laten lopen op 9,6V
een vliegtuig regelaar van min 15Amp. i.v.m. warm worden.
en een schuif voor op de zender op een vrij kanaal

ja Adam jij was op het zelfde moment aan het typen.

zo doen ze het op de 1:1 boten ook hoor i.v.m. de herrie!
 
Laatst bewerkt:
op mijn eigenbouw Voith's staan 12V mabuchi's (ongeveer vergelijkbaar met de 500's).
aangezien de voith's "wringen" als de middenas niet in neutraal staat krijgen de motoren flink te verduren. Volgens mij trekken mijn motoren 8A dus, een zware regelaar is niet nodig, maar..... zoals "pergo" al zei: de motoren moeten maar 1 kant op gaan! Mijn regelaar heb ik destijds zelf gebouwd, tegenwoordig kun je regelaars "programmeren" (Dat ze niet voor en achteruit hoeven)

ook bestuur ik elke Voith Schneider appart met 2 servo's, dan heb ik alle controle.

succes met de bouw!

Jan

Jan heb je dan 1regelaar voor beide motoren i.v.m. die 8Amp.
 
@Brandaris, die 9,6 is het voltage bij 8 vellen, meer voor de race typen denk ik.

Technische Daten

Nominale spannig: Nennspannung 12 V
Bedrijfsspanning: Betriebsspannungsbereich 6 ... 12 V
toeren onbelast: Leerlaufdrehzahl 12000 min -1
spanning onbelast: Leerlaufstromaufnahme 0,4 A
Stroomopname bij meeste efficientie: Stromaufnahme bei max. Wirkungsgrad 2 A
Blokeerstroom: Blockierstromaufnahme 10 A
Hoogste efficienti zonder vertraging: Höchster Wirkungsgrad ohne Getriebe 67 %

lengte huis: Gehäuselänge, ohne Welle 50 mm
diameter: Durchmesser 35,8 mm
Vrije aslengte: Freie Wellenlänge 8,5 mm
Diameter as: Wellendurchmesser 3,17 mm
Gewicht 158 g
 
@ Brandaris,

Hoever sta je met de bouw van de varnebank je maakt me wel nieuwschierig, laat eens een foto zien ;).

Ik vermoet dat als de voith's herrie gaan maken dan draaien ze veel te hard, dan worden door de centrifugaal krachten het binnen werk tegen de kanten van de trommel gedrukt. Indien je het toerental laat afnemen dat het dan natuurgetrouwer voer lijkt me dit zeer aannemelijk. Maar voor het slepen hoef je de voith's geen meer toeren te laten lopen maar is de spoed van de vleugels te weinig en waarschijnlijk ook de oppervlakte daarvan, waardoor de voith's niet niet echt het gewenste rendement opbrengen.

Gr Martin :D
 
Dat klopt, maar het bladoppervlakte staat vast.
De spoed kan je niet onbeperkt verhogen.
Dit is met zelfbouw nog wel aan te passen maar dan wordt het geen voith maar een onderwaterwrikmachine.

Dus het enige wat je kan doen is voor meer kracht de toeren verhogen.
Bij een verstelbare schroef zul je met een zware last toch ook het aantal pk's moeten opvoeren en dat kan niet onbeperkt economisch blijven bij lage toeren.

Overigens hoor je dit systeem in het echt ook beter dan een schroef.
Tenzij je achteruit slaat met een schroef, dat komt door de onvermijdelijke cavitatie.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Martin , nou zover ben ik nog niet hoor, ik probeer alleen maar zoveel mogelijk info te verzamelen zodat ik geen verkeerde dingen aanschaf en die ik dan later weer uit de romp moet slopen buiten dat het ook veel geld kost.

Als wij met de orginele dus 1:1 Varnebank gingen varen werden de motoren op +/- 800 toeren gezet bij het uitvaren van de Scheurhaven als we ze een lager toerental (600 stationair) lieten draaien had je kans dat de motoren door d'r knieen gingen .
geheid als je op 600 toeren de haven uit voer, stoof er een machinist met een rood hoofd de trap op de stuurhut in met een hoop commentaar draaide de toeren op tot 800t.
en als we dan gingen assisteren, slepen dus , dan zetten we de motoren op 1000 toeren.
eenmaal klaar met de reis toerental terug naar 800, ook vanwege de herrie.

groeten, Brandaris
 
Laatst bewerkt:
Dit is met zelfbouw nog wel aan te passen maar dan wordt het geen voith maar een onderwaterwrikmachine.

Mwha ik denk dat de voith's waar wij mee bezig zijn meer de werkelijkheid benaderen wat betreft gedrag en vaareigenschappen dan de exemplaren van Graupner hoor.;)

@ Brandaris,

Zo zieje dat je niet alles kunt verschalen en de eigenschappen zeker niet.
Nog niet zo ver met de varnebank oei dacht dat je de romp al had staan ;)

Gr Martin :D
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde dus ook als je met zelfbouw de spoed te ver opvoert. dan gaat het blad dwars door het water.
Overigens is de Voith wel afgeleid van de beweging die je bij het wrikken maakt, dus niet echt een belediging :)


Die zelfbouw Voiths zijn prachtexemplaren, ik bedoelde dan ook dat je daar zelf de maximale spoed nog kunt bepalen, bij de graupners ligt dat al vast en zit je snel aan je eindafslag.
Ik ga er dan ook van uit dat die beter werken dan de plastic dingetjes in de Thyssen, al stellen die me niet teleur voor de kleine plastic messen.
 
Ik heb wel al wat staan maar moet nog heel veel doen
05022009.JPG
 
Back
Top