Thyssen 2

@Brandaris
Ik had al gezien dat je mn topic aan het vervuilen was, daarom moet je voor straf nu ook lid worden van de vaargroep :P

Post maar verder hoor.

Ik heb nu de 3 sleeptoplichten in de achterste mast ook geplaatst.
Ik kan nu de verlichting schakelen via de zender.

schakelaar 1 boordlichten vooruit +1 heklicht of andersom alle verlichting als sleepboot.
schakelaar 2 toplicht vooruit of de andere 2 heklichten erbij.

als de boot losvaart heb je 1 toplicht, 2 boordlichten en 1 heklicht.
duwent heb je 2 boordlichten en 3 heklichten, geen toplicht, die staan (3 in triangel) op de bak.

Achteruit kan hij slepen dan staan de boordlichten andersom en brand er tussen de duwpalen een geel heklicht en bij de schoorstenen 3 toplichten boven elkaar.

Ook de radar kan ik op afstand aanzetten en de geluidmodule.
Die geluidsmodule heb ik geplaatst om te kijken of ik het eentonige geluid van de elektromotoren en voiths wat beter kan krijgen.

De boot heeft nog geen kwastje verf gezien dus dat komt binnenkort.

Hoi Michiel,
volgens mij heb jij dan een uitbreiding op je zender van Cheeta dat je nu zoveel lichtjes kan schakelen en wel uit dit topic: zelfbouw-12-kanaals-multiswitch-17
als het geschikt zou zijn voor mijn Terratop dan twijfelde ik er niet aan om ook zo'n setje te bestellen.
maar zet er is wat sfeer-foto's van de verlichting op!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb die switch wel maar nog steeds niet in gebruik.
Ik heb namelijk 3 stuks F14 zender, waarvan die voor de Thyssen een oude 7 kanaals is met 2x 8 kanaals switch.
Die heb ik weer aan de praat gekregen en gebruik ik dus in de Thyssen.

Voor mn duwsleepboot heb ik een robbe 12+2 switch en de andere f14 gebruik ik in de Dusseldorf met 2 duo switches en mn toekomstige andere boot gaat dus de Switch van Alwin in.

Hoi Tim,

Het klinkt ingewikkelder dan het is hoor.
Ik heb 1 f14 voor mn dusseldorf en nog een andere boot.
De boot waar die 2e ontvanger inzat is net weg, daar heb ik de switches en ontvanger nog van..
De Dusseldorf volstaat met de 2 switches die ik er al in had gezet toendertijd.
In deze F14 zit ook de 12 kan. van Alwin in, maar die heb ik in de Dusseldorf nog niet nodig.
Als ik een nieuwe boot erbij heb, gaat daar die switch in.

Voor mijn te bouwen duwsleepboot wil ik een complete set hebben en precies zo inrichten als ik wil, deze is alleen voor die duwsleepboot en evt. later voor de zelfde boot in stoomuitvoering.
Ik heb die F14 2e hands gekocht voor een goeie prijs en hij bleek zo goed als nieuw.

De F14 voor de Thyssen is een hele oude en ook die heb ik voor een zacht prijsje kunnen kopen met de 2 8k. switches.
Die is dan ook alleen voor de thyssen.
Mede vanwege het begrenzen van de servo's heb ik deze voor de thyssen gebruikt

Dus de Pergo krijgt die nieuwe die nog in doos zit, de Thyssen die oude en verdere boten allemaal met mn 1e zender met als uitbreiding 1 monoswitch,1 duo switch en de 12 kan. switch.

Ik heb de ontvanger accu uit die van de duwsleepboot nu in de f14 van de thyssen en koop later wel eens een nieuwe accu als de boot verder is, maar dat betekend dus ook dat mijn boten tegelijk kunnen varen en als ik er eens 1 meeneem naar boord ofzo thuis niet zonder zender zit.

Hoi Tim,

De F14 voor de Thyssen is een hele oude en ook die heb ik voor een zacht prijsje kunnen kopen met de 2 8k. switches.
Die is dan ook alleen voor de thyssen.
Mede vanwege het begrenzen van de servo's heb ik deze voor de thyssen gebruikt

De begrenzers van de servo's voor de VSP's, duidelijk.

en voor de motoren nog die relai's ??
heb je nog geen schuif kanaal in samenwerking met een vliegtuig regelaar
voor de toeren te regelen?
Op hoeveel cellen (accu) voltage draai je nu met de Thijsen II ??

hoi michiel

Vindt je het erg als ik enkele fotos van mij
thyssen 2 plus duwbak in jou topic zet?
Anders maak ik er een topic er bij.
Maar ik heb in mijn thyssen een regelaar navy graupner er in zitten.
Op me zender {ook een f14} heb ik me regelaar op een schuif regelaar
en ook de servo naar voren en naar achter. De stuur servos heb ik gewoon op sticks zitten.
mvgr bart

Er liggen 2 loodaccu's van 6 v. in, als ik het goed heb 3,5 ah per stuk.
De Voiths zijn 6v.

Ik heb nog geen schuif en regelaar, daarom ook nog 1 relais.
Maar deze wordt door 1 van de kanalen van de switch aangestuurd, kost me dus geen schakelkanaal.

Ik was bang dat het verbruik te hoog was om dit door de switch te laten lopen en zo'n relais kost nog geen 2 euro.

Die schuif komt er nog wel in, al is het om de herrie van de voiths te beperken.

Laatst bewerkt:
Plaats maar hoor, vind ik ook nog wel leuk ook....

Je zei:
Op me zender {ook een f14} heb ik me regelaar op een schuif regelaar
en ook de servo naar voren en naar achter. De stuur servos heb ik gewoon op sticks zitten.

Heb je de servo voor vooruit achteruit op een schuif?
Er kunnen ook maar 2 schuiven in de f14, dus hoe heb je je besturing nu gedaan?
Nu snap ik het even niet.

Laatst bewerkt:
hoi michiel

Ik heb twee schuifregelaars op me zender.
1tje voor de regelaar en 1tje voor de servo.
Ik heb ook nog wat fotos van de boot gemaakt en de zender.

IMG_1690.jpg

De zijkant.

IMG_1692.jpg

De voorkant.

IMG_1691.jpg

De achterkant

IMG_1698.jpg

De thyssen 2

IMG_1695.jpg

IMG_1697.jpg

De binnen kant. Ik heb er maar 1 regelaar er in zitten. De regelaar is wel gezekerdt

IMG_1696.jpg

Mijn f14 zender

IMG_1693.jpg

Bij deze foto heb ik nog een vraag. Want deze twee zwarte doosjes zaten bij me duwbak. Maar ik weet niet waar dat hoort en of het er op hoort.
mvgr bart

De zwarte doosjes zijn duwknieën.
Die staan op de kop en-of kont van de bak om het verschil van hoogte tussen bakken onderling op te vangen.
Hier een foto van een bak met die knieën achterop de bak.
Deze horen het vlak van koppelen bij je duwpalen van de boot te vergroten.
Koppel je boot er dus achter en zet ze dan tegen de palen aan vast op het dek van de bak.

Heb je al gevaren met de Thyssen, want volgens mij maak je een grote fout.
De middelste servo is voor het sturen en kun je op de rechter stick aansluiten.
Dan heb je vooruit en achteruit van de 2 voiths op beide sticks.
Zo kun je sturen en varen.
Mannouvreren doe je heel veel met 1 motor vooruit en 1 achteruit.
Of door verschillende kracht vooruit te leveren onderling.

Zo draait de boot om zn as met 1 vooruit, 1 achteruit.
als je daarbij ene kant op stuurt, draait de boot nog krapper, stuur je de andere kant op gaat de boot dwarsweg.

Laatst bewerkt:
Je boot en bak zien er goed uit.

Ik heb bij mijn bak het stuk achterdek losgebroken omdat alle bolders maar gelijmd zaten.
Dit vertrouwde ik niet als je een geladen bak hebt en dan lekker aan het stoeien bent om het spul rond te gooien en je draden schieten los met een boldetje los aan je koppeldraden, weet je niet waar bak en boot terechtkomen.
Ik heb dat de dus verwijderd en messing staafjes door dek heen gestoken en in de romp vastgelijmd, daarna een gat van onder in de bolders geboord en die over de staafjes heengestoken weer vastgelijmd.

Ik heb ook een mastje gemaakt met zogenaamde triangel, 3 toplichten in een driehoek met punt naar boven.
De stroomkabel loopt het ruim in en met de tijd komen hier nog een paar baterijtjes onder de lading te liggen voor die lampjes.

Die blauwe borden moet ik nog maken voor mn thyssen.

Seabex, Ik zie 3 servo's waarvan de middelste met 2 stuurstangen dat is neem ik aan voor SB+BB beide VSP's.
Kan je ook een foto of tekening laten zien hoe die gemonteerd zijn op de VSP's ??

Brandaris

@Brandaris.
In tegenstelling tot de Voiths van jou, heb je bij deze 1 schuif recht naar achter en de ander is diagonaal geplaatst.
full

Deze foto had ik al eens geplaatst van de Voith.
Overigens de motor zit richting achterschip, de kop is dus recht naar boven op deze foto.

Wat je ziet bij Seabex zo zit het bij mij ook.
De middelste servo trekt de ene schuif naar voren en de andere tegelijk naar achter.
Doordat ze tegen elkaar indraaien gaan ze allebei links of allebei rechts.
Deze servostangen zijn lang en met een lichte knik omhoog geplaatst.

De andere servo's gaan via een draaipunt naar de diagonaal geplaatste schuiven.
Deze zorgen voor het vooruit/achteruit per voith.
Ongeveer halverwege tussen de voiths en de servo's is een plankje geplaatst met hierop een haakse (servo?)arm.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Brandaris, kijk pagina 3 van deze topic maar eens door, daar staat het volledig demonteren van de voith.
Het is maar een hoopje plastic, maar het werkt wel als een echte voith dus ik ben tevreden.

Ja Michiel, je hebt helemaal gelijk die had ik wel gezien maar is me verder niet opgevallen die schuiven maar toen ik de opstelling van Seabex zijn servo's zag kon ik me even geen voorstelling geven hoe deze gemonteerd waren.
hartelijk dank !

Enne, plastic,,, Het werkt toch, daar gaat het om!

Heb je al gevaren met de Thyssen, want volgens mij maak je een grote fout.
De middelste servo is voor het sturen en kun je op de rechter stick aansluiten.
Dan heb je vooruit en achteruit van de 2 voiths op beide sticks.
Zo kun je sturen en varen.
Mannouvreren doe je heel veel met 1 motor vooruit en 1 achteruit.
Of door verschillende kracht vooruit te leveren onderling.

Zo draait de boot om zn as met 1 vooruit, 1 achteruit.
als je daarbij ene kant op stuurt, draait de boot nog krapper, stuur je de andere kant op gaat de boot dwarsweg.[/QUOTE]

hoi Michiel

Nee ik heb nog niet gevaren met me thyssen 2.
Dit is ook me eerste boot met voitsh die ik heb.
Maar ik wil eerst mijn opstelling gebruiken en dan als dat niet lekker vaart
doe ik het zoals jij het zegt. Want ik heb de thyssen 2 wel al op waterlijn
gekregen door haar in het bad te zetten. Ik zal binnen kort gaan varen met de thyssen 2. Ik ben nu druk bezig met de duwbak ook klaar te maken.
mvgr bart

Back