Thyssen 2

1 regelaar

Jan heb je dan 1regelaar voor beide motoren i.v.m. die 8Amp.

@Brandaris:

Ja, de motoren staan parallel aangesloten op 1 regelaar. Ik zie persoonlijk geheel geen voordeel om per motor ook nog een aparte regelaar aan te sluiten. Even iets meer betalen voor een regelaar die dat aankan en niet te vergeten: ik heb de Voith's /motoren apart gezekerd. Als in 1 van de Voith's vuil komt te zitten waardoor deze blokkeert, dan (als het goed is) zal de zekering kapot gaan en kan ik met de andere motor nog naar de kant komen.

JE model ziet er tot nu toe geweldig uit hoor!!!

Laatst bewerkt:
@ pergotje,

Inderdaad dat zijn de beperkingen van de graupner exemplaren je kunt er zo goed als niets in verstellen en daar moet je het mee doen ;)

Door de manier van aansturen van de " spoed stangen " is het zelfs mogelijk om de vleugels te veel spoed te geven dat ze inderdaad dwars komen te staan. maar door een kunsstof ring onder de stuurplaat te maken is dit te beperken. maar iets meer als 45 gr is geen probleem.

@ Brandaris,

nou je bent al veel verder dan mijn exemplaar hoor ;) die bestaat alleen nog op tekening :D ja de aandrijving is voor 40 % gereed :rolleyes:. Maar zo te zien zeer mooi model ( had alleen iets groter gemogen :p ) petje af hoor.

Gr Martin :D

Nu we het toch over die regelaar hebben...

Als je je knuppel of schuif in de midden zet staat de regelaar stil, naar voren is vooruit en terug is achteruit.
Hoe werkt dit bij een Vliegtuigregelaar?

Het is de bedoeling dat als de schuif helemaal beneden staat de motor stil staat en je de hele slag hebt om gas te geven.

Werkt dit standaard zo bij een vliegtuigregelaar of moet je een regelaar hebben die je dit kunt leren?

De regelaar die ik had (vliegtuigregelaar) was zelf lerend.
Als ik de zender aanzette stond de schuifregelaar in de onderste stand, en dan schoof ik deze naar de bovenste stand. De motor draaide dan niet.
Hierna schoof ik de schuifregelaar weer terug naar de onderste stand, en hier na was de regelaar gebruiks gereed, en had je de hele slag van de schuifregelaar voor het instellen van je toerental.

Hoi Adam , ik zit ook mee te lezen, en welke regelaar moeten we dan kopen? ,
er zijn zoveel van die dingen te koop en ik ben wat dat betrefd helemaal onbekend met het RC gebeuren dit wordt mijn eerste RC boot en over welke schuif-knop op de zender??

Groeten, Brandaris

Hoi Adam , ik zit ook mee te lezen, en welke regelaar moeten we dan kopen?
Bij voorbeeld deze. Nu is deze wel aan de forse kant qua amperes, maar Conrad heeft dit soort regelaars ook. Ik zag bijvoorbeeld een 40A regelaar voor € 25,=.
en over welke schuif-knop op de zender??
Welke zender heb jij?
Ik zelf heb o.a. een F14 met op kanaal 5 een schuifpotmeter. Dit is een normale uitbreidingsmogelijkheid op de Futaba zenders.

Bij voorbeeld deze. Nu is deze wel aan de forse kant qua amperes, maar Conrad heeft dit soort regelaars ook. Ik zag bijvoorbeeld een 40A regelaar voor € 25,=.

Welke zender heb jij?
Ik zelf heb o.a. een F14 met op kanaal 5 een schuifpotmeter. Dit is een normale uitbreidingsmogelijkheid op de Futaba zenders.

Adam, ik heb een Standaard dus nog geen extra's er op ,
Terratop 8/16 , een hele ouwe dus met 4 vrije slots.

Ik ga na overleg met mn nieuwe elektronica leverancier :p voor een draaipotmeter op mn zender, maar het princiepe blijft gelijk.
De reden is dat de schuifregelaar voor mn F14 25 euro kost en voor de toeren maakt het niet uit.

Ik heb in 1 zender zo'n schuif zitten voor de bluskannonen van mn blusboot, maar ga deze overzetten in de zender voor mn te bouwen duwsleepboot.

Dan kan ik de potmetertjes die bijna niks kosten (zelfbouw, geen Robbe) gebruiken voor die bluskanonnen en de toeren van mn Voiths op de Thyssen.

Hoi Michiel, en welke regelaar ga je daar voor bestellen?
Adam had hier boven een link geplaatst maar dat is een water gekoelde, volgens mij komt er dan ook nog een pomp aan te pas en extra gaten in de boot, lijkt mij niet ideaal.
Die draai potmeter kan die ook in mijn terratop en hoe sluit je die aan?

groeten, Brandaris

Hallo Brandaris,

Voor Pergotje ga ik mijn oorspronkelijke regelaar iets aanpassen.
Deze had ik speciaal gemaakt voor mijn tamiya en wedico trucks.
Deze werkt op een hogere frequentie.
Normale regelaars werken rond de 2Khz, mijn regelaar zit nu op 16Khz.
Hierdoor hoor je geen gepiep meer vanuit de motor komen ;-)

Normale wijs, heb je maar een enkele aansluiting op zo'n regelaar.
Echter er zijn 2 motoren.
Nu zet ik er een extra eindtrap bij, zodat elke motor een afzonderlijke aansluiting heeft.

Deze regelaar werkt in feite hetzelfde als een vliegtuigregelaar.
(voor mijn trucks heeft die als extra dan wel een achteruit, via een relai)
Hij is zelflerend, zodat die weet waar de nulstand is.

Betreft de potmeter, daar kan ik nu weinig over kwijt.
Zal eens vragen op de club, daar heeft iemand ook een terratop in gebruik.

Ik wil even de ervaring afwachten van Pergotje.
Zodat het wel goed functioneert ;-)
Indien de test geslaagd is, komen er setjes van uit.
Dit worden wel setjes, waar je zelf moet solderen !
Al zijn de componenten minimaal, dus dat scheelt weer :-)

Met mijn trucks werkt het in elk geval prima.

Alvast voor het idee:
full

Echter dan zonder die relai uiteraard !

In de toekomst komen meerdere speciale scheeps-regelaars.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo een draaipotmeter werkt hetzelfde als de schuif of de potmeters die aan je stuurknuppels zitten.
Gewoon plekkie zoeken in je zender en in een vrij kanaal steken dacht ik.

Die regelaar is niet in de handel, maar een expirenteel zelfbouw project, dus nog even afwachten.

Een watergekoelde regelaar hoeft die koeling pas echt te gebruiken als hij ook werkelijk zo zwaar belast worden.
Aan de andere kant koelt hij zonder water natuurlijk veel minder dan een gewone met ribben.

Trouwens, dat zal geen vliegtuigregelaar zijn, want ik heb nog geen vliegtuig gezien met een koelwatertank...

Laatst bewerkt:
Trouwens, dat zal geen vliegtuigregelaar zijn, want ik heb nog geen vliegtuig gezien met een koelwatertank...

Lijkt mij ook niet erg handig!

Maar ik blijf je volgen, ik ben trouwens nog niet zover hoor, eerst mijn romp helemaal klaar maken en verven en daarna de VSP's monteren .

groeten, Brandaris

Adam had hier boven een link geplaatst maar dat is een water gekoelde,
Even verder kijken als het eerst zichtbare plaatje Piet :D
De regelaar die ik op gaf is geen watergekoelde, maar dezelfde firma levert grotere vermogens wel met waterkoeling.
Goede referenties gehad over deze firma.
Ik heb er zelf 4 regelaars gekocht voor m'n Smit Kamara, maar nog niet kunnen proberen

Hoi Adam, klopt je heb helemaal gelijk maar mijn Duits is daarbij 0,00% en dan ben ik gelijk de kluts kwijt, Maar je had er een gezien bij Conrad voor 25 Euries , kan je een produkt nummer geven ???
Die Terratop zender van mij is nog helemaal standaard, kan ik daar eventueel een schuif-regelknop van Conrad in plaatsen?

Kreeg net een pakket van Conrad binnen met 2X voeding voor de ontvanger, M2 schoefdraad, Kogelgewrichtjes voor het afstellen van de servo's en ga morgen eens stoeien met de VSP aansturing, waar jij die koperen staafjes op je servo's heb gebruikt om de uitslag van 4mm. te bereiken, wil ik iets fabrieken met kunststof (stukje van moeders broodplank gezaagd) als dat lukt zal ik van de week wat foto's maken, als Michiel het goed vind want ik zit wel op zijn topic.

groeten, Brandaris

Laatst bewerkt:
Maar je had er een gezien bij Conrad voor 25 Euries , kan je een produkt nummer geven ???
Een 12V-20A uitvoering € 19.95 Bestelnr 227482-91
Een 12V-35A uitvoering € 24.95 Bestelnr 227483-91

Die Terratop zender van mij is nog helemaal standaard, kan ik daar eventueel een schuif-regelknop van Conrad in plaatsen?
Dat weet ik niet, maar misschien eens een oproepje plaatsen hier op het form voor een prop-schakel module voor een Terra-Top
Of een PB-tje naar gebruiker Corrien, misschien heeft hij nog dit soort spullen in een oude knutselbak liggen

Mogge Adam, Hartelijk dank voor de info ,
ik ga voor die 35Amp. uitvoering, met 2 motoren er op zal die minder wamte ontwikkeling hebbe als de 20Amp. uitvoering
hij staat op mijn boodschappenlijstje voor Conrad.

En ik zal Corrien een PBtje sturen.

Zo het heeft even meer tijd in beslag genomen dan ik dacht.
Omdat ik in de Varnebank weinig ruimte heb is de opstelling van de VSPs en de servo's krapper als b.v. in de Parat en ik heb tussen de VSPs tandriemen nu totaal 3mm. ruimte over met de servo's .
Ik heb een montage plaat van 2mm. dik perspex gemaakt waar de servo's op gemonteerd zijn verstevigd met alu.hoeklijn.
De uitslag beperking van de servo's naar het voorbeeld van Adam, die messing staafjes op de servo's heeft gemonteerd met een tapgat op 3mm. van de as van de servo voor de maximale uitslag VSP van 4mm. te bereiken.
Ik heb in plaats van messing een stuk van moeders kunststof broodplank gebruikt.
Eveneens heb ik de standaard stuurarmen van de VSP voor Stuurboord VSP verlengd en voor Bakboord VSP verkort, ook met materiaal van de broodplank.
Hierdoor is recht vooruit ook recht vooruit en geen afwijking naar stuurboord of bakboord.

Omdat de stuurarm aan stuurboord langer is geworden moest de uitslag van de servo ook iets groter worden, dus aangrijpingspunt op de servo as en Bakboord arm korter de uitslag op de servo minder.

Resultaat:
afstanden aangrijpingspunt van servo as
SB en BB vooruit-achteruit: 3 mm.
SB lange arm : 4,2mm.
BB korte arm : 2,5mm.

Om het te verduidelijken heb ik wat foto's gemaakt.

Foto-SZZP6MD7-D.jpg

Foto-3FRJC6NA-D.jpg

Foto-RSCMEMHC-D.jpg

Foto-44RIO34J-D.jpg

Foto-8JEWKNDJ-D.jpg

Met dank aan : Adam en Roel v. Essen en alles wat ik op het Forum kon vinden
tot zover.
Nu nog de motoren ontstoren en aan sturen, maar eerst verder aan de romp.

groeten, Brandaris

Laatst bewerkt:
Back