Tja, maar dit is dan ook baanbrekend onderzoek; die verklaring van grondeffect door onderdrukking van de vortices is wel theorie van 50 jaar geleden (en ik had toen al het gevoel dat het niet klopteIk lees hier over dat de ontstane vortex aan de vleugels weerstand geven en bij grondeffect geen vortex meer is....bij vogels zorgt de leading edge vortex juist voor meer lift en hoger rendament, lijkt me het tegenover gestelde verhaal...

Ik weet ook niet zeker of die LEV wel hetzelfde is als de tipvortex... als ik de tekening van de gierzwaluw op je link bekijk heb ik het idee dat dit iets te maken heeft met de pijlstelling van de zwaluwvleugel.
Ik ben er zelf nog maar heel recent achtergekomen dat, volgens de huidige inzichten, een gepijlde vleugel bij de tippen met een grotere invalshoek vliegt dan bij de wortel (en dan vlieg ik nota bene al 30 jaar met zeilvliegers.) Ik heb het idee dat dat er ook iets mee te maken heeft.
edit- zoals ik eerder schreef, kon ik me al niet voorstellen dat het voor de lift van een vleugel iets uitmaakte wat er een eind downstream met de vortex gebeurde... je eigen theorie kijkt ook al meer met Newtoniaanse ogen:
Ik vermoed dat deze onderbroken worden door het oppervlak waarover "gevlogen" wordt en zo een hogedruk gebied voor zich uit duwen tot onder de vleugel. Deze geblokkeerde vortexen blokkeren in feite de doorstroming onder de vleugel door waardoor er een stuwdruk kan ontstaan die extra lift geeft.
Laatst bewerkt: