S
SCRT Pilot
Guest
Ik probeer het nog een keer, op het gevaar af dat het me weer op een scheldpartij komt te staan:
(postings #27/#28):Als een vleugel onder een postive invalshoek dicht bij de grond vliegt en je kijkt er naar met de simplistische versie van de theorie van Bernouilli die hier steeds weer gehanteerd wordt dan heb je een venturi waar dus de luchtdruk in zou moeten dalen.( een gelijke hoeveelheid lucht moet door een vernauwing en zal dan "dus'' sneller moeten gaan).
Gevolg: niet verklaarde tegenspraak met de observaties hier over het grondeffect.
Dan ga je er van uit dat de lucht idd sneller onder de vleugel doorstroomt. Ik gok dat de lucht, komend vanaf de bovenzijde van de vleugel, tegen het opp. aan botst en een obstakel vormt, de lucht wordt afgeremd waardoor de druk stijgt. Hierdoor daalt de snelheid van de lucht onder de vleugel, die moet tegen een "hoge"drukgebied inwerken, wat, door snelheidsverlaging, een verhoging van de druk onder de vleugel tot gevolg heeft. Bernoulli klopt echt wel alleen de verklaringen van ons zullen niet allemaal even goed zijn. (Ik zeg hier niet dat mijn verklaring hier de juiste is, dit is alleen mijn gedachte)
Laatst bewerkt door een moderator: